Jubileum: Geryaal bestaat vijf jaar!
arrow_drop_up arrow_drop_down
in Visie

Feest, Geryaal bestaat 5 jaar! Hier vind je mijn inzichten.

Feest, Geryaal bestaat vijf jaar

Vandaag vier ik een jubileum, het is namelijk exact vijf jaar geleden (5 januari 2015) dat ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel onder de naam Geryaal. De naam ontstond ooit als grap, inmiddels is het de grap ontgroeid (maar het blijft toch grappig)

In dit blog vertel ik je iets over de afgelopen jaren maar ook over de nieuwe koers die ik ga varen met Geryaal. Het grappige is dat het met Geryaal elk jaar beter ging maar dat ik in het laatste jaar mijn plezier voor een groot deel verloor.

Creativiteit in een wiskundig model

Mijn belangrijkste les van 2019 is dat ik geprobeerd heb om mijn creativiteit in een wiskundig model te stoppen. Dat werkt niet. Ik ben een gevoelsmens en een associatief denker. Dit betekent bijvoorbeeld dat zoekwoordenonderzoek bij mij een creatief proces is. Onderwerpen voor nieuwe blogs en artikelen ontstaan terwijl ik schrijf.

Het betekent dat ik niet van tevoren kan bedenken welke 50 blogs we het komende half jaar gaan schrijven (uiteraard wel globaal). De ondernemer die mij deze vrijheid durft te geven krijgt dit ook terugbetaald. Daarnaast helpt mijn sensitiviteit mij om aan te voelen hoe een bezoeker zoekt en denkt. Mijn ervaring na deze vijf jaar is dat niet iedereen dit kan.

Pas op: SEO kan besmettelijk zijn

Helaas heb ik ook een lichtelijk neurotische tik ontwikkeld in de afgelopen vijf jaar. Ik denk namelijk in zoekwoorden. Dat lijkt af en toe een beetje vreemd! Op familie bijeenkomsten is SEO met grote regelmaat onderwerp van gesprek. Het heeft namelijk een groot deel van de familie besmet. Ik moet er bij zeggen dat het allemaal gestart is in samenwerking met mijn vader. Vanaf daar was er geen houden meer aan.

Meters maken

In het eerste jaar van Geryaal (en ook daarvoor) heb ik ontzettend veel geoefend en meters gemaakt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je meters moet maken om goed te worden in een vak (of iets anders). In het maken van de meters zit de diepte. Maak je de meters niet, dan is de diepte er ook niet. Het is de ervaring die maakt dat je situaties in leert schatten. En om dat te leren moet je een aantal keren op je bek gaan. Maar dat doe ik met liefde!

Een aantal voorbeelden uit mijn praktijk waaruit dit blijkt.

Grote websites overzetten

Wanneer iemand anders over naar een ander websitesysteem zonder zijn positie in Google te verliezen dan is dit een klus die aandacht vraagt. Elke pagina moet goed overgezet worden, alle links gecontroleerd. En de URL’s moeten omgeleid worden. De eerste keer dat ik een site met meer dan 100 pagina’s over heb gezet is dit spannend. Na de tweede of de derde keer weet je: ‘dit komt wel goed!’

Een quickfix bestaat niet

Veel mensen willen direct resultaat met de website wanneer ze starten met SEO. Uit ervaring weet ik dat dit niet bestaat. Er is geen quickfix voor een goede vindbaarheid. Kies je voor SEO en voor content creatie, dan kies je voor een duurzame oplossing. In eerste instantie deed ik verkeerde beloftes. Om mij te schikken naar wat een andere wilde horen. Inmiddels durf ik te zeggen: ‘ben je niet bereid om het geduld op te brengen en te investeren in lange termijn, dan werkt het niet’!

Het schrijven van de teksten

Ik ben zoveel beter geworden in het schrijven van teksten. En ik heb nog veel te leren hoor. Of laat ik het zo zeggen: een onderlegd tekstschrijver krijgt wellicht nog de kriebels van mijn teksten. Maar voor mij gaan teksten veel meer over de dingen die je niet direct ziet staan. De onderlaag. Ik heb letterlijk honderden teksten geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ik vind het fantastisch om moeilijke onderwerpen te vertalen naar jip-en-janneke taal zodat jij en ik, beiden, snappen waar een tekst over gaat. Ik ben van mening dat je een bezoeker daar wezenlijk mee helpt.

Prachtige projecten

Inmiddels durf ik wel te stellen dat het gek moet lopen wil ik een website niet aan het lopen krijgen. Maar dit geldt wel onder bepaalde voorwaarden. Ik heb de voorbeelden op de plank liggen van ondernemers die honderden tot duizenden bezoekers per dag op de website krijgen en hier ook hun volledige omzetten uit halen.

  • Een keukenbedrijf wat geen aanvragen uit de website haalde. Duizenden euro’s geïnvesteerd bij online marketing bureaus. In eerste instantie waren ze sceptisch. ‘Probeer het maar voor een paar maanden dan, maar we willen niet te veel investeren’. In 2 jaar tijd, door consistent te bouwen, van 0 naar 9000-10.000 bezoekers per maand via Google. En elke dag 4-5 aanvragen via de website.
  • Een hovenier, in het hoogseizoen 100.000 bezoekers per maand op de website. Klussen uit het hele land. Elke dag aanvragen via de website.
  • Een bedrijf actief met chiptuning. Pakweg 30.000 organische bezoekers per maand, elke dag telefoontjes en ingevulde contactformulieren via de website.
  • Een advocaat in overheidsrecht had een bestaande website. Maar deze voelde niet goed. Hij had al drie websitebouwers gehad en nooit werd het zoals hij het voor ogen gehad. We hebben zijn site neergezet en zijn content gaan schrijven. Waar hij eerst licht sceptisch was over de onderwerpen die ik voorstelde veranderde dit snel. De aanvragen stroom begon te lopen

Quick Fix: helaas, dat is lastig

Vindbare websites zijn geen onhaalbare cases. Het is geen onzin verhaal! Onlangs zag ik met mijn jongere broer koffie te drinken. Hij is ook actief in deze wereld. Ik zei tegen hem: ‘het is werkelijk goud’ Als je durft te investeren heb je binnen een jaar een website met dagelijks -tig bezoekers die volledig aansluiten bij wat jij aanbiedt. Het punt is alleen dat te veel mensen de Quick Fix willen.

Het mooie van SEO is dat mensen bij jou komen. Ze hebben een vraag of lopen tegen een probleem aan. Ze zoeken in Google. Doordat je vindbaar bent komen ze met de vraag naar jou. In plaats van dat jij op zoek moet naar je klant.

Uiterst duurzaam

Voordeel van SEO is ook dat het uiterst duurzaam is. Wanneer je de komende zes maanden elke maand 10 blogs schrijft zul je zien dat je site meer bezoekers begint te krijgen via Google (uiteraard mits je de juiste zoekwoorden gebruikt). Dit komt langzaam op gang. Google moet eerst eens even kijken of je serieus bent. Hoe beter je site wordt en hoe groter je site wordt hoe sneller je bovenin de zoekresultaten zult verschijnen.

Stel dat je na deze zes maanden stopt met schrijven dan zul je zien dat je nog een aantal maanden blijft stijgen in Google. Schrijf je door, dan blijft dit doorgaan en doorgaan. Ik zie met regelmaat dat mensen te snel stoppen. Precies op het punt waarop ik denk: yes, we zijn bijna over de bergtop’ haken mensen af. Dan huilt mijn SEO hart een klein beetje (geen man overboord hoor, zolang dit bij het SEO hart blijft). Punt is wel dat de mensen die hier consistent in doorzetten, uiteindelijk de vruchten ervan plukken.

Alles heeft nuances

Soms is de wereld een tikkeltje meer zwart wit dan ik nodig acht. Geldt ook voor verwachtingen en opmerkingen omtrent SEO en website. Onlangs las ik ergens een verhaal op LinkedIn van iemand die vond dat SEO onzin was. Duurde te lang, had geen zin. In mijn ogen is dat allemaal wat te kort door de bocht. SEO en het schrijven van content kan uiterst zinnig zijn. Maar het past niet bij iedereen. Stel dat je een ontzettende hekel hebt aan acquisitie maar je houdt wel van het delen van jouw vakkennis middels blogs. Dan is het een perfecte optie. Doe je dit goed, dan komen klanten namelijk gewoon binnen wandelen. Heb je de ambitie om ontzettend door te groeien met je bedrijf dan is het buitengewoon handig wanneer je in Google domineert.

Vind je het niks of past het je niet dan is het ook oké. Er zijn ondernemers en bedrijven die halen honderdduizenden euro’s aan omzet binnen middels Facebook Ads. Of Adwords. Of enkel met videomarketing. Het één sluit het ander niet uit. Dingen kunnen naast elkaar bestaan. Ik vind iemand die geen SEO inzet net zo aardig als iemand die wel SEO inzet. Het is geen kwestie van leven of dood. Maar die nuancering lijkt mij van toepassing op alles wat er voorbij komt in ons dagelijks leven.

Schrijnende situaties

Ik schrik van de situaties die ik tegenkom bij ondernemers. Vaak wordt er betaald voor onwetendheid. Het is iets waar ik erg boos over kan worden. Ik ben van mening dat je als vakspecialist leading zou moeten zijn naar je klanten. Een klant van mij betaalde een jaar lang € 1000,- per maand, bij een marketingbureau, voor een website/SEO abonnement zonder dat dit extra bezoekers opleverde. Ik durf je wel te zeggen dat je voor € 12.000 per jaar fikse stappen gezet zou moeten hebben qua vindbaarheid. Het is maar een enkel voorbeeld uit de dingen die ik voorbij heb zien komen. Ondernemers laten betalen voor onwetendheid is niet goed. Valse beloftes zijn ook niet oké.

Het ontwikkelen van een visie

Praktijkervaringen geven de rijkdom van een verdiepende visie. Naarmate je verder in de tijd komt en je meer meters maakt komt er de kans om een diepere laag te beroeren. Oeh, en ik vind dat supertof. En dan te bedenken dat ik nog maar vijf jaar aan de slag ben, hoe interessant moet het dan zijn om nog weer 1, 2 of 5 jaar verder te zijn qua kennis en ervaring. Ik ontdek steeds meer dat hoe meer ik weet, hoe minder ik weet.

Meest interessant is voor mij dat ik websites in mijn beheer heb gehad die het goed deden qua bezoekers maar die geen aanvragen opleverden. Niet direct althans. Van daaruit heb ik de website ijsberg ontwikkeld. Ik geloof dat de identiteit van de ondernemer z’n weerspiegling moet hebben in de website. Dat is het stuk waar je bezoekers op aanhaken. Het gaat zelfs over energie. Iemand die onzeker is moet zich veilig voelen op de website van de coach. Hij/zij zit niet te wachten op een rationele benadering van zijn verhaal.

Dit haakt ook aan op de stelling dat een website altijd achter je persoonlijke ontwikkeling aan komt. Ik zie in vrijwel alle projecten dat nadenken over de website je dwingt na te denken over wie je bent, waar je voor staat en hoe je jouw verhaal met jouw bezoeker wil delen. Een website is dus nooit af. Dat is een geruststelling voor de meeste mensen. Een website is dynamisch.

Balanceren als een koorddanser

Wanneer je alleen werkt is de balans tussen genoeg werk en te veel werk heel erg dun. In eerste instantie dacht ik: ‘ah, dat kan er nog wel even bij’. Maar op den duur past dat echt niet meer. Ook in Hoogeveen hebben we maar 24 uur in een dag. Dus helaas, dat zat er niet in. Het is een uitdaging voor veel ZZP‘ers. Ik heb niet de ambitie om een groot team neer te zetten. Ik heb er wel over nagedacht en het zelfs geprobeerd. Ik haal er gewoon simpelweg geen plezier uit om dit neer te zetten.

Mijn plannen voor het komende jaar

In het afgelopen jaar miste ik de diepte. Zoals ik al noemde heb ik geprobeerd de dingen te verpakken in een wiskundig model. Daar ben ik nu ook weer mee gestopt. Er zijn websites die ik heb opgezet zonder maar één zoekwoorden tool te gebruiken. Dat gaf mij de vrijheid om het op mijn manier te doen (nuance: ik zeg niet dat tools niet bijdragen). Ik ben het meest in mijn element als de volgende dingen naar voren komen in mijn werk.

Dit is de basis waarop ik Geryaal volgend jaar meer ga inrichten. Hier ga je later meer over horen, ik zit nog in de opstartende fase. Het betekent dat ik in de vertraging ga. Ik heb verstilling nodig. Hier heb ik de ruimte om in mijzelf ook de diepere laag op te zoeken. En daar zit mijn creativiteit. In een wereld waar meer, meer, meer steeds belangrijker wordt, kies ik dit jaar voor minder externe afleiding en meer verdieping.

Eén ding kan ik wel vast benoemen. Wanneer je jouw website vindbaar wilt maken dan kan dit nu in de vorm van een jaartraject. We gaan samen voor een duurzame samenwerking zodat je daadwerkelijk het best mogelijke krijgt wat ik je kan bieden. Mocht je dit interessant vinden, neem dan gerust even contact met mij op.

Mijn klanten

Als laatste wil ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn klanten te bedanken. Of je nu een SEO Abonnement bij mij hebt afgesloten, ik een site voor je heb ingericht of je een online cursus bij mij hebt gekocht. Dank je wel!

Op naar de volgende vijf jaar 🙂

Over de schrijver
Ik ben Gery en ik help gepassioneerde en gedreven ondernemers met onwijs veel vakkennis in hun unieke worsteling met het internet. We gaan samen de brug slaan tussen de techniek van de website en het volgen van je hart!
Reactie plaatsen

Cookies