Zorg dat je op het juiste moment de juiste dingen doet op je website

Zorg dat je op het juiste moment de juiste dingen doet op je website

Een hartekreet voor elke ondernemer die bezig is met SEO en vindbaarheid: zorg dat je met de juiste dingen bezig bent op het juiste moment!

Creatieve metadescriptions

Onlangs was ik in gesprek met een ondernemer. Ze is tekstschrijver.

‘Ik wil graag dat bezoekers mijn creativiteit terugzien in de metadescriptions en de Google Titels die ik gebruik’ zei ze.

Ze schreef een pagina over de dienst tekstschrijver.
Haar metadescription werd: Elk bedrijf is uniek en die authenticiteit willen bedrijven vertaald hebben in hun uitingen naar de buitenwereld.

Mijn vraag aan haar was: ‘maar je wilt toch gevonden worden als tekstschrijver? Denk je niet dat het verstandig zou om het woord tekstschrijver te gebruiken’.

‘Ja maar …
dat heeft iedere tekstschrijver op de site staan’ was haar reactie.

Mijn -ja maar- was:
‘Ja maar, het is ook wat iedere bezoeker zoekt’

Wat heb je een aan een unieke metadescription wanneer je niet vindbaar bent met je website?

Dan ziet namelijk niemand die metadescription.
Je schrijft ze dus puur voor je eigen creatieve gevoel.

En…

Hier is de essentie.

Je schrijft dus niet voor je bezoeker

De verkeerde focus op het verkeerde moment

Te vaak en te veel zie ik dat websiteeigenaars een verkeerde focus hebben. De energie gaat naar zaken die geen winst opleveren en die veel tijd kosten. Ik noem maar een paar voorbeelden:

  • De kleur van buttons
  • De grootte van de buttons
  • Ingewikkelde grafische constructies
  • Een chat op de website
  • Aparte contactformulieren voor aparte pagina’s
  • Het logo (wat te klein of te groot is)
  • Telefoonnummer in de menubalk
  • Lettertype
  • Design
  • Indeling van blokken op de website
  • De foto voor de header
  • De kleur van het menu
  • De inrichting van de footer
  • De indeling van het menu
  • De titel van de tekst op de homepage
  • Het bedenken van ingewikkelde, poëtische titels
  • De punt en de komma die overal goed moeten staan
    • Etc.

Natuurlijk, er zijn altijd argumenten

Jaaaaaa maar ….

  • ‘Ik heb ergens gehoord dat er meer mensen op een oranje button klikken’
  • ‘Met een chat op de website kan ik mensen beter helpen’
  • ‘Ik wil graag mijn authentieke ik naar voren laten komen in de site’
  • ‘De titel op de homepage is het eerste wat mensen lezen’
  • ‘Ik wil titels die mensen direct bij de strot grijpen en waar ze op klikken’
  • ‘Spelfouten op de website zijn dodelijk’

Begrijpelijk!

Maar ik heb ook een maar …

Aan de meest van deze punten heb je helemaal niks op het moment dat je geen bezoekers op je website krijgt. Want:

  • Wat is de functie van een chat wanneer er geen vragen komen?
  • Wat maakt het (even crú gezegd) uit wat voor kleur buttons hebben wanneer er maar 2-3 bezoekers per (waaronder jijzelf, je schoonmoeder en google) op je website komen
  • Wat is de functie van een website die helemaal jij is en waar niemand terecht komt?
  • Wat heb je aan een website die grammaticaal van A tot Z en qua interpunctie perfect is maar waar geen bezoeker komt?

Het juiste antwoord is: vrijwel niks

Behalve dat je er zelf een goed gevoel aan overhoudt.
Helaas leidt dat goede gevoel maar zelden tot bezoekers en aanvragen.

Nu de nuance …

Nu de nuance: natuurlijk is design belangrijk. Ik ben de laatste die zal ontkennen dat design, conversie en dat soort zaken essentieel zijn voor een goed lopende website.

Maar wel op het juiste moment in het proces.
Te veel ondernemers verzuipen in bijzaken die ze hoofdzaken maken. Hierdoor vergeten ze de essentie.

Qua design adviseer ik vooral de regels van de Google Material Design Guide aan te houden. Of je nu zelf je website bouwt of de website laat bouwen. In de Material Design Guide beschrijft Google uitvoerig aan welke voorwaarden een website moet voldoen.

Nuance in de praktijk

Stel: een webshop heeft 100.000 bezoekers in de maand en een conversie (verkoop) van 5%.
(Dat wil zeggen: er kopen 5000 bezoekers via de webshop)

Op de website worden groene buttons gebruikt.
Uit onderzoek blijkt echter dat bezoekers vaker op oranje buttons klikken.
De website eigenaar verandert de groene buttons in oranje buttons.

En ja hoor, dit levert hem 10% meer conversie op. Gevolg: nu kopen er 15.000 bezoekers via de webshop per maand.

Is het dan interessant om de kleur van de button te veranderen?

NOU EN OF!

En daar komen we bij de kern van mijn betoog:
Het is verstandig om je in de juiste fase druk te maken over de juiste dingen.

Bij 10 websitebezoekers per dag is je conversie nog niet relevant. In de tijd dat jij je druk maakt om de button zou je beter content kunnen schrijven. Daar zit je directe winst namelijk.

Juiste spelling en grammatica

Tim is ondernemer en een taalpurist. Hij schrijft 10 artikelen voor op zijn website.
Na zes maanden staan deze tien artikelen op de website. En ze kloppen grammaticaal en inhoudelijk van A tot Z.
No way, dat je een foutje vindt. Check, check dubbelcheck.

Joost is ook ondernemer, hij mag graag schrijven. Hij schrijft recht van uit z’n hart, gepassioneerd. Hij schrijft ook een half jaar aan z’n website.
Inmiddels staan er 60 artikelen online. Af en toe meldt zich iemand: ‘hé, ik zie dat je een typfout in je tekst hebt staan’.
‘Ach’ denk Joost ‘misschien moet ik toch eens iemand inschakelen om de fouten uit m’n teksten te halen’.
Er is echter 1 nadeel, zijn site is zo dynamisch dat de teksten per week veranderen. En dus is het ondoenlijk om dit te laten controleren.

Het grote verschil na een half jaar

Er is één groot verschil na een half jaar:

  • Joost heeft meer bezoekers op z’n website
  • Joost heeft meer aanvragen via z’n website
  • Joost heeft meer passende aanvragen via z’n website.

Waarom dit verschil?

  • Joost heeft meer content op zijn website
  • Door de hoeveelheid content heeft mij bezoekers en meer aanvragen
  • Joost schrijft vanuit zijn vakkennis en passie

Grammatica en spelling in perspectief

Het voordeel voor Tim is dat z’n teksten van A tot Z kloppen. Het nadeel voor Tim is dat z’n teksten van A tot Z kloppen.

‘Huh’?

‘Ja, ik sta volledig achter dat wat ik zeg’
‘De teksten van Tim kloppen van A tot Z maar er is 1 ding wat niet klopt, het hart’

Een bezoeker wil herkenning en erkenning van de problemen waar hij tegen aanloopt.

Praktijkvoorbeeld: je bent burnout

Stel je eens voor: je bent burnout en hebt last van heftige paniekaanvallen.
Je bent ten einde raad en je wilt een coach die je nu helpt.

Je zoekt in Google en komt terecht bij een burnoutcoach.

Denk je dat je op dat moment bezig bent met spelfouten in een tekst?
Zou je geen contact met deze burnoutcoach opnemen omdat er sporadisch een -d en -t verwisseld is terwijl je je wel volledig in zijn/haar visie kunt vinden?

Het gros van de bezoekers signaleert het niet. Er is namelijk maar één ding:

ze hebben een probleem en ze zoeken een oplossing (met of zonder spelfouten)

en natuurlijk: een website die niet te lezen is omdat het barst van de fouten beveel ik niet aan en zal ook afbreuk doen.
en natuurlijk: er zijn ook mensen die wel afhaken op de spelfouten!

Ik zet de dingen alleen in perspectief.

De juiste dingen op het juiste moment

Nogmaals: maak je op de juiste momenten druk om de juiste dingen. Tim (uit het voorgaande voorbeeld) had z’n content veel sneller online kunnen zetten. Dan had Google zijn site en de artikelen al kunnen indexeren.

Nu stond het stil en had niemand er iets aan.

De content had Tim in een later stadium kunnen optimaliseren (yes, Google vindt content optimaliseren fantastisch).

Dit probeer ik je te vertellen

Ondernemers die durven te gaan en die de essentie snappen van een goede website die halen bezoekers en aanvragen binnen. De perfecte website bestaat niet. Het internet ontwikkelt zich razendsnel, jij ontwikkelt je als ondernemer, je diensten groeien door en dan hebben we het over je bezoekers nog niet gehad. Je website is dus altijd in ontwikkeling. Zorg dat je geen dagen/weken verliest aan ‘geneuzel’.

‘Maar Gery, ik wil toch graag een authentieke website’

Dat kan!

Dat kan door jouw visie en vakkennis naar voren te laten komen in de content op je website. Zorg dat je zoveel ervaring en kennis inbrengt in artikelen dat bezoekers niet om je heen kunnen. Los de problemen op, daar zit je conversie. Werk met praktijkvoorbeelden, vertel je verhaal. Simpelweg omdat je dan andere content hebt dan de massa. Neem niet de bewoording en teksten van een ander over maar creëer van uit jezelf. Dan krijg je bezoekers die passen!

Vergelijkbare berichten