Autoriteit verwerven met je website of blog
Met je site bouw je autoriteit op door je expertise te delen en je deskundigheid te laten zien in de blogs en artikelen die je schrijft. Hiervoor hoef je niet van de daken te schreeuwen, je mag gewoon laten zien wat je in huis hebt. Een wijs man zei eens:
Wie wat te vertellen heeft, hoeft niet dominant te zijn. Wie niks te zeggen heeft, is ernaar op zoek.
Expertise en eigenheid delen
De unieke kracht van een ondernemer met eigenheid is de combinatie van kennis en ervaring. Zoals jij werkt, werkt geen ander. Het is zaak dat je deze expertise in je website brengt. Zodat een bezoeker aansluit bij wat je te vertellen hebt. Dit levert je autoriteit op. Het wekt vertrouwen.
Beland in het hoofd van je bezoeker
Wanneer je steeds weer naar voren komt met de website dan nestel je je in het hoofd van je bezoeker. Er komt herkenning (hé, ik zat net ook op deze site) en vertrouwen (wauw, alweer een goed artikel).
Het betekent dat je niet volstaat met een rationeel artikel in onbegrijpelijke taal. Het is zaak dat je de bezoeker raakt. Dat je beweging creëert.
Ik ken een voorbeeld van een website waarvan de bezoekers delen van de site geprint meenemen naar het intakegesprek. Ze herkende zich zo ontzettend in de geschreven tekst dat ze direct werden aangezet tot actie.
Belang van unieke en goede content
Zit de bezoeker op de site dan is het zaak hem of haar te boeien met unieke en inhoudelijke content. Anders is ‘ie zo weer verdwenen. Het internet staat vol met sites die elkaar napraten (schrijven eigenlijk). Wanneer je dan één van de velen bent kost je dat bezoekers.
Bezoekers boeien
Zorg dat je content boeit. Dat de content anders is. Dat je waarde biedt. De vraag is: wat zoekt die bezoeker nu precies wanneer hij een zoekterm intikt? Behalve dat er vraag is naar jouw product of dienst blijkt in de praktijk dat er meer is. Vaak zoekt een bezoeker herkenning, erkenning en een stukje vertrouwen. Dit neem je mee in je content.
Autoriteit door praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeelden dragen bij aan autoriteit. Verrijk je blogs en artikelen met voorbeelden uit de praktijk. Gesprekken die je voert, sessies die je hebt met klanten, klanten die producten bestelden en je feedback gaven. Er zijn tal van voorbeelden te bedenken.
Laat rustig zien dat je de expertise hebt. Een bezoeker mag voelen dat je daadwerkelijk iets te vertellen hebt.
Tip: Maak eens een lijst van de laatst 15 gesprekken die je met klanten gevoerd hebt en beschrijf alle praktijkvoorbeelden die je kunt meenemen in je blogs/artikelen.
Artikelen worden gedeeld door anderen
Zijn je blogs steengoed dan worden ze gedeeld door anderen. Het is de meest natuurlijke manier van backlinking. Zulke goede artikelen schrijven dat anderen niet om je heen kunnen. Hoe vaker dit gebeurt, hoe meer je toeneemt in autoriteit. Je artikel kan viraal gaan en opgepakt worden op social media zodat je in 1 klap zichtbaar wordt bij veel mensen.
Een voorbeeld van een ondernemer die actief blogt, hier viraal mee gaat en veel engagement creëert is Charlotte van Charlotte’s Law. Zeker de moeite waard om te volgen.
Autoriteit opbouwen levert omzet op
Hoe meer content je schrijft, hoe beter vindbaar je wordt. Hoe beter je vindbaar bent, hoe meer bezoekers dit oplevert. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer omzet je genereert met je website.
Wanneer de site klopt en de eigenheid van de ondernemer naar voren komt nemen bezoekers contact op. Ze willen met je samenwerken, omdat je laat zien dat je er verstand van hebt.
Je geeft vertrouwen. Je toont vakmanschap.
Precies dat wat een bezoeker fijn vindt.
Kleine kanttekening
Nog een kleine kanttekening. Wanneer je enigszins bekend met SEO weet je dat (nog) vindbaar kunt worden met matige content. Je schrijft om vindbaar te worden en niet om waarde te leveren. Dit doet enkel afbreuk aan je autoriteit. Het laat in feite zien dat het je aan expertise ontbreekt (en dat je buitengewoon begaafd ben in het schrijven over gebakken lucht).
Ofwel:
Het juiste woord op de juiste tijd is als een gouden appel op een zilveren schaal.