Succesvolle website neerzetten? Het belang van de balans tussen hart en hoofd!

Succesvolle website neerzetten? Het belang van de balans tussen hart en hoofd!

Vraag jij je af hoe je een succesvolle website neerzet?

Een website neerzetten is één, een goede en succesvolle website neerzetten is twee.

Een site neerzetten lukt vrijwel iedereen maar de vervolgstap blijkt lastig. Zelfs wanneer je aan de slag gaat met SEO of een serieuze contentstrategie kan het zijn dat de site je nog niets oplevert.

Wanneer je een site invult heb je te maken met een onderstroom en een bovenstroom. De harde en de zachte kant van de site. We praten dan over het in balans brengen van hoofd en hart.

Jouw website / ijsberg

Ik vergelijk jouw website met een ijsberg. Circa 10% van de ijsberg ligt boven water. Dat is wat je ziet. Hier vallen zaken onder als:

  • het menu
  • de menustructuur
  • je homepage
  • het logo
  • afbeeldingen
  • de kleuren die je gebruikt
  • de plek van de buttons op je site
  • de SEO regels m.b.t. de metadescription, Google Titel en het plaatsen van zoekwoorden

We praten in feite over de buitenkant. Zeker belangrijk. Wel met de kanttekening dat je de juiste dingen op het juiste moment dient te doen.

Succesvolle website neerzetten? Het belang van de balans tussen hart en hoofd!

Wat is het grote gevaar?

Er schuilt een gevaar in de zichtbare 10% van een website. Ondernemers maar ook websitebouwers houden zich vaak 80% van hun tijd bezig met die 10% van de website die zichtbaar is. Terwijl de ‘magie’ nu net zit in het andere stuk. Dus nogmaals: je site moet strak zijn, goed leesbaar en nette afbeeldingen en foto’s bevatten.

Wat ik zie is dat er veel tijd gestoken wordt in dingen als de kleur en de plek van buttons of het design van de site. Na lange tijd staat de website online. Elke letter, punt en komma staat goed en dan …

… gebeurt er niks. Want het succes van de website wordt bepaald door de overige 90%, het deel wat je niet direct ziet wanneer je op de website komt.

90% van de website

Wat onder water zit is niet meteen zichtbaar maar het is 90% van de website. Tenminste wanneer je een goede website hebt. Wat onder water zit gaat over zaken als:

  • vertrouwen
  • energie en intentie
  • vakkennis
  • jouw non-verbale boodschap
  • het uitdragen van visie
  • de kunst om je te verplaatsen in wat jouw bezoeker of lievelingsklant wil
  • praktijkvoorbeelden (er is niemand die jouw praktijkvoorbeelden heeft)

Waarom neemt iemand contact op?

Krijgt jouw bezoeker het gevoel dat hij met iemand van doen heeft die deskundig is, die de materie beheerst? Straalt jouw professionaliteit, vakkennis en ervaring er van af? Heeft jouw mogelijk nieuwe klant het gevoel dat zijn vraagstuk bij jou of jouw bedrijf in vertrouwde handen is? Nodigt het uit om te bellen? Wordt hij/zij getriggerd en tot nadenken aangezet? Wordt zijn of haar hart blij van jouw verhaal?

Je zult begrijpen dat de klant dit soort keuzes niet maakt op basis van de kleur van de button op je homepage (ik chargeer). 

Of een klant in beweging komt hangt af van dingen als:

  • Klopt jouw non-verbale boodschap in de website met wat je schrijft (sluiten de teksten aan bij het grafisch ontwerp?)
  • Sluiten de teksten aan bij wie je bent en sluiten de plaatjes aan bij jouw identiteit?
  • Krijgt jouw bezoeker het gevoel dat jij zijn vraag of behoefte begrijpt?

Op welke laag wil jij werken?

Ik geef je het voorbeeld van een coach die elke dag weer aanvragen haalt uit zijn site. Een paar jaar terug startte hij met z’n site, hij ging schrijven en bleef schrijven. Langzaam kwam de bezoekersstroom en de aanvragen stroom op gang.

De omgeving was wat cynisch, ze lachten om z’n site. Ik liet de site, in een verkoopgesprek, zien aan een ondernemer:

‘Dat ziet er toch niet uit, zo rommelig. Ik kan mij niet voorstellen dat daar klanten uitkomen’

Ondertussen bleef de coach gewoon doorschrijven, inmiddels zitten er duizenden bezoekers per maand op z’n site. Om over de aanvragen nog maar te zwijgen.

De ondernemer waar ik mee praatte heeft inmiddels duizenden euro’s geïnvesteerd in z’n website. Alleen haalt hij er amper aanvragen uit.

Het verschil: de coach schreef artikelen die werkelijk een visie bevatten, het was authentiek. Hij snapte de kern, namelijk dat in de onderlaag, de softe kant van de site de winst te behalen is!

Artikelen met een visie

Ratio en gevoel

In feite kun je zeggen dat het topje van de ijsberg rationeel is, dit is de ‘harde kant’ van de site. Alles wat je onder water ziet is ‘gevoel’. Dat is de zachte kant, de softe kant. Dat lijkt abstract omdat je er niet direct concreet mee aan de slag kunt.

Toch is dit het deel waarmee je onderscheid maakt ten opzichte van een ander. Dat doe je niet met je design. Natuurlijk kun je voor een andere kleur kiezen dan de buurman, maar de meeste (potentiële) klanten zullen niet aanhaken of afhaken op een kleur. De stelregel voor design is dat je het voor een bezoeker zo eenvoudig mogelijk moet maken.

Google heeft voor het design van websites zelfs een prachtige handleiding opgesteld, de zogenaamde Google Material Design Guide. De meeste websitebouwers hanteren deze voorwaarden in het design. Daar komt bij dat website design veelal onderhevig is aan de tijdsgeest. Wat nu goed werkt kan morgen volledig uit zijn.

De softe kant – het gevoel

De zachte kant van de site gaat over jou! Het raakt aan je persoonlijke identiteit. Het gaat over:

  • wie ben je?
  • wat vind je belangrijk?
  • hoe goed ken je jouw lievelingsklant echt?
  • wat zijn jouw waarden en normen?
  • wat is jouw boodschap?
  • welke visie draag je uit in het leven en in je werk?
  • hoe uitgesproken durf je te zijn?

Dit zijn ook de voorwaarden die bepalen of een klant voor jou kiest.

Verkeerde focus

Op het moment dat je in de zichtbare 10% blijft investeren dan is de website een uiterst frustrerend proces. Ik reken bij deze 10% ook de teksten van de diensten of producten die je aanbiedt. Voor je het weet worden de teksten tot in den treure uitgemolken. Iedereen heeft er een mening over met als gevolg dat je nooit een stap verder komt. Ik kan je hierbij melden:

‘een tekst is nooit perfect’.

Belangrijk is dat je je realiseert dat de website een weerspiegeling is van jouw persoonlijke ontwikkeling. Ben je nu tevreden over de tekst dan bestaat de kans dat je het met een half jaar niks meer vindt. Simpelweg omdat je als mens en als bedrijf doorgroeit. De website komt altijd achter je eigen ontwikkeling aan. Ik moedig je dus aan je perfectionisme los te laten.

Hoe creëer je een authentieke website?

De vraag is nu: hoe creëer je dan een authentieke website die laat zien wat jij te bieden hebt.

Allereerst een nuance: mijn ervaring is dat iedere ondernemer een authentieke website wil omdat hij/zij zich wil onderscheiden. Mijn antwoord op dergelijke vragen is altijd: aan authentieke websites heb je niets, wanneer je geen bezoekers op je site hebt. Je creëert geen authenticiteit door middel van design.

Authenticiteit bestaat al. Iedereen is authentiek. Het rare is dat je alleen maar naar binnen hoeft te gaan. Je mag vertellen wie je bent en waar je voor staat. Het betekent dat je:

  • durft te luisteren naar eigen intuïtie en je jouw mening durft te baseren op jouw waarneming
  • te rade gaat bij jezelf op het moment dat je reageert op iets
  • jezelf durft te zijn
  • jouw eigen behoeften durft in te vullen
  • keuzes maakt op basis van eigen behoeften
  • verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen leven maar de verantwoordelijkheid waar nodig bij de ander laat liggen
  • je niet laat beïnvloeden door anderen maar je eigen weg gaat
  • oprecht bent: echtheid is belangrijk
  • jouw eigenheid vorm durft te geven
  • origineel en oprecht bent
  • puur en zuiver bent en handelt

Niet om je heen kijken

Ga je aan de slag met het schrijven van teksten of het doen van zoekwoordenonderzoek dan is er maar 1 gouden tip:

Kijk niet te veel om je heen (naar wat een ander zegt of doet)

Nog los van het feit dat Google niet van duplicate content houdt geldt dat bezoekers hier ook niet van houden. In de praktijk kom ik veel tegen dat teksten op websites vrijwel identiek zijn aan elkaar. De tekst van een ander wordt geopend naast een Word Bestand. Er worden drie woorden aangepast en vervolgens wordt de tekst online gezet op de website. Zonde! Wat mist is nu net jouw visie, net dat stuk waarop je het verschil maakt.

Je hoeft niet te bekijken wat de concurrent doet. Het gaat erom wat jij te vertellen hebt.

Maar er bestaat toch ook zoiets als conversie?

Conversie is heel belangrijk voor je website. De kleur van de button wordt relevant op het moment dat je bezoekers naar de site trekt. Stel dat uit onderzoek blijkt dat mensen sneller op een oranje button klikken dan op een groene button. Dan is het uiterst verstandig om voor een oranje button te kiezen. Heb je geen bezoekers, dan maakt dit niet uit. Je kunt je op dat moment beter focussen op het andere zaken.

Belangrijk is ook dat je in je achterhoofd houdt dat je boodschap uit durven dragen ook leidt tot conversie. Schrijf je blogs of artikelen die mensen raken dan bellen of mailen ze omdat ze gebruik willen maken van je diensten. Het is belangrijk dat je herkenning oproept bij lezers.

Vergelijkbare berichten