Veel bloggen en niet optimaliseren of weinig bloggen en optimaliseren?
Cookies
5 mei 2018 
in Visie

Veel bloggen en niet optimaliseren of weinig bloggen en wel optimaliseren?

Onlangs las ik ergens de uitspraak dat je beter heel veel kunt bloggen zonder SEO regels toe te passen dan weinig bloggen en de SEO regels wel toepassen. In dit artikel wil ik je graag laten zien hoe ik hier tegen aankijk en vooral wat mijn ervaring is in deze situatie.

Allereerst, wat is SEO eigenlijk?

Eerst wil ik met je kijken naar de vraag: wat is SEO eigenlijk? Wat denk jij:

  • SEO is een trucje wat je toepast om beter vindbaar te worden
  • Wanneer je de Yoast plugin installeert heb je je SEO op orde
  • SEO is het inrichten van een website op basis van de wens van een bezoeker

Ik zie in de praktijk veel misverstanden over SEO.

Wat is seo?

SEO is een trucje

Misverstand 1: SEO is een trucje wat je toepast op je website. Je vult een aantal dingen in (zoals de Yoast SEO Plugin) en dan word je vanzelf vindbaar. Wanneer dit je uitgangspunt is kan het een heel teleurstellend spelletje worden. Je gaat hier namelijk voorbij aan wat een bezoeker wil, de structuur van je website, de kwaliteit van je content maar ook de identiteit van de onderneming/ondernemer in de site.

Maar de Yoast SEO Plugin is er toch voor een betere SEO?

Jazeker! En ik vind het een prachtige plugin. Een uitstekend hulpmiddel. Het verschil zit ‘m alleen in het uitgangspunt. De Yoast SEO Plugin is geen SEO. Het is niet zo dat wanneer je deze plugin installeert en invult (met allemaal groene bolletjes) dan je SEO per definitie beter wordt. Het toetst enkel de blogs die je schrijft op bepaalde punten. En vul je deze goed in dan weet je of je aan de voorwaarden voldoet voor een betere vindbaarheid. Het is dus een hulpmiddel.

Kern van SEO

Zorg dat je de basisregels van SEO simpelweg toepast op elk blog wat je schrijft.

Spammen met zoekwoorden

Misverstand 2: Wanneer je zoekwoorden maar op bepaalde plekken neerzet dan doe je aan SEO. Een groot misverstand. Want het omvat zoveel meer dan dat. Oh ja, en Google is ook slimmer dan dit uitgangspunt.

Kern van SEO

SEO gaat over meer dan zoekwoorden en trucjes om vindbaar te worden. De kern van SEO draait er voor mij dat jij als ondernemer of website eigenaar weet wat er leeft bij jouw bezoeker. Hoe goed ken je jouw (potentiele) bezoekers? En weet je hoe ze zoeken in bepaalde fasen van het zoekproces.

Vanuit dit startpunt kun je gaan bloggen of artikelen schrijven (duurder omschreven: een contenstrategie uiteenzetten). Pas wanneer je dit helder hebt kom je terecht in het stadium van optimalisatie. En daar gelden een aantal standaard regels. Google heeft een zogenaamd bot wat jouw website crawlt (doorzoekt). Dit is een robot, een ding zonder gevoelens en sentimenten dus. Dit bot is op zoek naar aanknopingspunten die je vertellen waar een website over gaat. Doordat jij als website eigenaar bepaalde dingen invult geef je het Google Bot houvast en kan hij/zij (waarschijnlijk onzijdig) makkelijker bepalen waar de site over gaat. En je dus op de juiste plaats in de Google Ranking plaatsen.

Over de regels omtrent SEO kan ik eigenlijk heel kort zijn: doe dit gewoon!

Waarom werkt dit zo?

Toen ik op de HAVO zat had ik wiskunde in mijn pakket. Ik vond het leuk om te doen maar ik was er niet altijd even goed in. Ik heb namelijk een manco (in dit geval). Ik wil weten waarom iets zo is, ik wil het begrijpen. En met wiskundige formules werkt dat niet zo, die zijn gewoon zo. Dus wanneer je je afvraagt waarom is de formule voor de stelling van Pythagoras  dan is het antwoord: dat is gewoon zo. Dat is dat in basis een feitelijk gegeven. De vraag ‘waarom’ stellen lost de wiskundige berekening niet op. Je moet de formule gewoon invullen.

SEO Regels toepassen omvat hetzelfde. Google snapt je website beter wanneer jij je aan de basisregels houdt. Dus je maakt gebruik van een H1, een H2 (heading tags), je vult de metadescription in en je geeft afbeeldingen een alt tekst.

Ik zie dit als basiskennis die je je in relatief korte tijd eigen kunt maken. Vanaf dan pas je het simpelweg toe op elk blog wat je schrijft waardoor je beter vindbaar wordt.

Veel blogs zonder SEO of weinig blogs met SEO

Dan gaan we terug naar het oorspronkelijk vraagstuk waarmee ik dit artikel begon: kun je beter veel bloggen zonder SEO toe te passen dan weinig bloggen en wel SEO toepassen.

Mijn antwoord: ja en nee!

Mijn tegenvraag zou zijn: wat als je veel zou bloggen en dan ook nog eens de SEO regels toepast op je blogs? Dan zou Google je website nog veel beter snappen en je hoger in de resultaten plaatsen. Dus praten we dan niet over een gemiste kans?

Er is echter ook nog een ander uitgangspunt

Ik zie veel ondernemers ontzettend worstelen met zaken als de H1, de metadescription en dat soort zaken. Hierdoor wordt optimalisatie een bron van frustratie. En het gekke is … je maakt het dan eigenlijk te belangrijk. Je moet geen uur bezig zijn met optimaliseren van een blog.

Ook zie ik veel ondernemers als doel stellen dat ze 1 blog per maand willen schrijven. Wil je serieus vindbaar wordt dan is dit te weinig. Je hebt namelijk (gemiddeld) gezien meer content nodig om serieus zaken te doen in Google.

Veel content produceren helpt qua vindbaarheid

In basis geldt dus wel dat de ondernemer die de meeste content produceert het snelst stijgt in Google. (Let wel: ik heb dan over unieke en sterke content, niet over gespam). Simpelweg omdat je websitestructuur sterker en sterker wordt bij elk artikel wat je plaatst.

Van daaruit bekeken heb je meer aan 10 blogs in 1 maand die je niet optimaliseert maar die wel aansluiten op het zoekgedrag van een bezoeker dan aan 1 blog per maand waaraan je uren zit te sleutelen voor een goede optimalisatie. In feite had je in die uren beter extra blogs kunnen schrijven.

Content schrijven voor de website

Zorg dat je grenzen stelt aan de tijd die je spendeert aan de optimalisatie van een blog.

Prioriteiten stellen

Het heeft dus ook te maken met het stellen van prioriteit. Wat kan helpen is dat je een blog schrijft en dat je als doel stelt dat je niet meer dan een half uur besteed aan de optimalisatie hiervan.

Wat namelijk prima werkt is het blog in basis optimaliseren en een half jaar later al je blogs weer der onder de loep te nemen om deze te scherpen. Google houdt van deze beweging in de site en zal je dan ook weer pluspunten geven. Probeer niet te verzanden in perfectionisme want dat levert je hier niks op.

Beter vindbaar door te bloggen

Conclusie

Wanneer we het kort samenvatten zijn dit de uitgangspunten:

  • Ja, je kunt beter veel blogs schrijven zonder de SEO regels toe te passen dan weinig blogs waarin je urenlang bezig bent met toepassing van de SEO regels.(mits we praten over goede content)
  • Nog beter kun je veel blogs schrijven en zorgen dat je de SEO Regels onder de knie krijgt. Dan heb je namelijk veel content en geoptimaliseerde content. Dat is de perfecte combinatie.

Zoals je ziet omvat het antwoord op de vraag enkele nuances.

Wil je door mij geholpen worden?

Mocht je willen leren wat de basisregels van SEO zijn, hoe ze werken en hoe je de SEO Yoast Plugin hier goed bij inzet dan heb ik een supermooie cursus voor je klaarstaan. Wanneer je de cursus hebt doorlopen weet je precies aan welke voorwaarden een blog moet voldoen. Deze kennis kun je vanaf dan toepassen op alles wat je schrijft!

Een superpraktische cursus

In deze cursus leer je alles over de opbouw van een vindbare webtekst. Dat wil zeggen alles over:

  • H1, H2 en andere titels in teksten
  • Metadescriptions en Google Titels
  • Opbouw van een leesbare tekst
  • Design van je teksten
  • URL‘s, de Yoast SEO Plugin
  • Lengte van blogs en artikelen
  • Gebruik van interne links
  • Afbeeldingen optimaliseren

Alles wat nodig is om een blog of een webtekst te optimaliseren voor de best mogelijke vindbaarheid.

Gerelateerde blogs

Over de schrijver
Reactie plaatsen