Geryaal bestaat 10 jaar – tien ondernemerslessen
Jeetje, vandaag 10 jaar geleden schreef ik mij in bij de Kamer van Koophandel. 25 was ik toen, een broekie nog. Heel eerlijk: ik stopte met een baantje waar ik helemaal niet happy mee was. En toen liep het zoals het liep, ik rolde in het SEO-vak.
Ik vind het heerlijk om te doen, ik kan er veel van mijzelf in kwijt. Er is nog steeds geen dag dat ik met echte tegenzin aan het werk ga. Dat is toch ongekende luxe?
Vandaag ga ik mijn 10 grootste inzichten en lessen uit tien jaar ondernemerschap met je delen. Dus pak een kop koffie en enjoy!
Dank je wel aan al mijn klanten
Voordat ik m’n inzichten met je deel, benoem ik een dank je wel voor alle klanten waar ik mee samen heb mogen werken. Het zijn er letterlijk honderden geweest. Van het bouwen van websites, het schrijven van funnels, het meedenken en uitvoeren van SEO Strategieën en het schrijven van letterlijk duizenden blogs.
ZZP’ers, mkb-ondernemers – ze kwamen allemaal voorbij. Ondernemers die voldoende hadden aan een volle agenda en ondernemers die miljoenen omzetten en rete-ambitieus waren. Ik vind het allemaal even mooi.
De ironie is zelfs dat ik klanten heb die zijn gestopt omdat SEO te goed werkte. Ze kregen zoveel aanvragen dat ze zeiden ‘we stoppen er even mee’. Geestig toch.
Terugblik op vorig jaar
Het afgelopen jaar was goed: begin 2024 schreef ik mij in voor de Relaxed Vlammen Businessclub van Lifestyle of Business. En dat heeft mij ontzettend goed gedaan. Ik maakte enorme groeistappen en dat deed mijn business erg goed.
In het komende jaar liggen er leuke dingen in het verschiet: komend jaar ga ik starten met een opleiding familieopstellingen bij Katelijne Vermeulen. En daar heb ik toch zin in.
Nu denk je misschien: wat is het verband met wat je in Geryaal doet? Nou, dat is er niet. Maar persoonlijke ontwikkeling en het menszijn vind ik ontzettend boeiend, vandaar. Ik heb nog geen idee wat ik er mee ga doen, maar ik ga het wel doen.
Een hoogtepunt uit 2024 was de podcastopname met mijn vader en mijn broertjes en zusje, ter ere van het werkjubileum van mijn vader. We zijn nogal SEO-minded (ja, dat kan echt). In deze podcast gaan we hier met z’n allen dieper op in (is een aanrader).
Nou, ik heb 10 inzichten voor je klaarstaan die ik heb opgedaan in de afgelopen tien jaar.
Les 1: De mens als kern van SEO
De kern van SEO blijft voor mij de mens. Ik ben niet de standaard SEO-specialist die zich alleen vastbijt in tools en technieken. Natuurlijk, het is part of the job. Maar ik geloof enorm in de menselijke kant van SEO.
Een paar jaar geleden deed ik een traject met Doran van Veenendaal en hier kwamen we uit op het volgende mantra.
Ik zorg dat een bezoeker jou vindt, en ik zorg dat een bezoeker zich in jou vindt.
Ik vind ‘m briljant, want dat is het exact. SEO is geen ‘dood en emotieloos’ spel. Als je een bezoeker naar je site haalt, wil je ook dat er iets gebeurt met je bezoeker.
Hij of zij moet het gevoel hebben dat ‘ie op de juiste plek is. Echt goede blogs dragen hier aan bij. Blogs waarin je ingaat op wat de bezoekers bezig houdt, op de bezwaren die leven en de vragen die oppoppen. Dan kun je ze converteren naar een vervolgstap.
Les 2: Mijn rol is veranderd …
Ik merk dat mijn rol als SEO-specialist in de loop der jaren is veranderd. Dit komt deels door de opkomst van AI, maar ook door de persoonlijke kwaliteiten die ik in mijn werk meebreng.
Wat ik steeds meer zie, is dat ik een vertaler ben geworden van de visie van de ondernemer.
Mijn hart ligt bij de absolute vakman: iemand die misschien minder affiniteit heeft met marketing, maar wel ontzettend veel te vertellen heeft over zijn vak.
Het maakt voor mij niet uit of je een ZZP’er bent of een mkb-ondernemer, een schuttingbouwer of een coach. Wat ik het allerleukste vind, is jouw visie vertalen naar krachtige online content en strategieën.
Dat betekent dat ik jouw verhaal omvorm naar een mooie weggever, een sterke website die echt weerspiegelt wat jij doet, goede blogs en een doordachte strategie. Wat mij uniek maakt, is de combinatie van strategie, een gevoelscomponent en uitvoerend werk.
Die elementen breng ik samen om jou te helpen je visie en expertise zichtbaar te maken voor je doelgroep.
Les 3: Hypes zijn relatief
De ironie aan de andere kant is wel dat ik ondanks dat er dingen veranderen in basis hetzelfde doe als tien jaar geleden. En ook dat het nog steeds dezelfde resultaten oplevert. Er wordt natuurlijk veel geroepen over dingen als SEO is dood. Maar ik zie ‘t nog niet zo concreet terug.
In de cijfers van mijn klanten zie ik absoluut niet dat SEO dood is. By far niet. De meeste websites blijven gewoon groeien.
Soms spelen Google Updates een rol, maar zelfs dat is maar zelden een directe reden tot paniek. Als ik terugkijk op de afgelopen jaren hebben klanten van mij een terugval gehad door Google Updates. Maar eigenlijk herstelden ze ook allemaal weer.
Hypes en discussies komen en gaan. Platform A, B en C komen op en gaan ten onder. De meningen over websites variëren van jaar tot jaar. Maar in de kern is er niet veel verandert, als je uitzoomt tenminste dan. De basisprincipes blijven staan.
Alles heeft een golfbeweging, maar als je overkoepelend kijkt, is er ook altijd een consistente lijn. Dat geldt zelfs voor samenwerkingen. Soms stopt een samenwerking, om wat voor reden dan ook. Het is part of the job.
Ik denk dat AI met recht de grootste verandering is. Eén die dingen ook echt anders maakt.
Les 4: Consistency is key
Consistentie is echt de absolute sleutel tot de groei van je business. Natuurlijk kan het soms ineens snel gaan of kun je in één keer viraal gaan. Maar na tien jaar ervaring weet ik: om als ondernemer te groeien, moet je structureel je werk doen. Dat geldt voor alle aspecten van je bedrijf, en elke ondernemer die dit heeft meegemaakt zal dat beamen.
Laten we de vergelijking maken met SEO. Als jij het aandurft om jarenlang te bouwen aan een goed vindbare website, dan creëer je een systeem waarmee je dagelijks bezoekers aantrekt. Dat principe geldt niet alleen voor SEO, maar voor alles: het opbouwen van je mailinglijst, het verkopen van je online cursus of het opbouwen van zichtbaarheid via sociale media.
Een online cursus verkoopt zich namelijk nooit vanzelf. In de tien jaar dat ik doe zie ik in de meest uiteenlopende branches hetzelfde.
Mensen moeten weten dat je er bent; anders verkoop je niets. Dat betekent consistent bloggen, podcasten, marketing voeren—en vooral: constant zichtbaar blijven. Ongeacht welke methode je kiest, consistentie is cruciaal om een sneeuwbaleffect te creëren.
Het mooie is dat zodra de sneeuwbal gaat rollen, het systeem voor je gaat werken. Je begint de vruchten te plukken van al je inspanningen. Stel je voor: je lanceert een nieuw product of dienst en kunt dit aanbieden aan een mailinglijst van 15.000 kwalitatieve leads. Dan merk je direct de kracht van het systeem dat je hebt opgebouwd. Het vergt tijd en doorzettingsvermogen, maar uiteindelijk betaalt je effort zich dubbel en dwars terug.
Les 5: Online geld komt niet zomaar aanwaaien – er is geen magische knop
Laten we eerlijk zijn: online geld komt niet zomaar aanwaaien. Er is geen magische knop die ervoor zorgt dat je online rijk wordt. Je moet weten wat je doet en daar consistent aan werken. Toch zie ik veel ondernemers met advertenties aan de slag gaan zonder een duidelijke strategie. Wat ik vaak zie, is dat mensen maar wat proberen. En wie profiteert daar vooral van? Facebook, want die verdient er goed aan.
Het probleem is dat mensen vaak te snel stoppen. Ze zetten bijvoorbeeld drie maanden lang advertenties aan met een budget van vijf euro per dag, zien geen resultaat en gooien de handdoek in de ring. Of ze voelen zich opgelicht door een adspartij, wat niet altijd terecht is.
Tegelijkertijd moet ik eerlijk zeggen dat er ook echt slechte adspartijen zijn, die simpelweg niet leveren wat ze beloven.
Mijn ervaring met online cursussen is dat het eerste wat je nodig hebt bereik is. Dat bereik kun je op twee manieren opbouwen: je kunt ervoor betalen (bijvoorbeeld via advertenties) of je kunt eraan bouwen (via SEO of andere organische strategieën). Welke methode je ook kiest, het komt neer op één simpele waarheid: zonder bereik verkoop je niets. Als mensen niet weten dat je bestaat, kun je ook niets aanbieden.
Ik herinner me een klant die hier een goed voorbeeld van was. Ze wilde per se een online cursus maken, maar ze had geen bereik. Ondanks dat ik herhaaldelijk benadrukte hoe belangrijk het was om eerst aan haar bereik te werken, wilde ze daar niet aan. Toen de cursus eenmaal stond, kwam ze terug met de opmerking: “Ik verkoop niets.” Dat klopte ook—want als je niemand hebt om aan te verkopen, is het logisch dat je niets verkoopt.
Het is een eenvoudige rekensom: bereik is de basis van elke succesvolle verkoopstrategie. Of je nu kiest voor organische groei of betaalde advertenties, je moet investeren in zichtbaarheid en vertrouwen. Alleen dan kun je de resultaten behalen die je voor ogen hebt.
Ik zal je een voorbeeld geven uit mijn eigen praktijk: jaren geleden startte ik met webinars. Nadat ik twee keer maar twee online cursussen verkocht gaf ik de hoop op en stopte ermee. Nu jaren later zou ik dit honderd procent anders aanpakken (ga ik dit jaar dus ook doen). Ik zat laatst in oude mailtjes te kijken en daaruit bleek ik dat ik per webinar zo’n 70/80 inschrijven had, 40/50 kijkers en twee verkopen. Das niet heul gek. Nu zou ik ieder ander adviseren om door te bouwen. Laat je niet leiden door emotie, maar bouw (uiteraard met verstand, aan een dood paard trekken is ook onzinnig).
Zelfs als je niet direct verkoopt uit een blog, een reel of een masterclass doet het iets met mensen die het voorbij zien komen. Focus je niet op dat ene ding wat je vandaag doet, maar zie het als een totaalplaatje.
Ik ben dit jaar erg actief geweest op LinkedIn en daar krijg ik veel aanvragen uit. Wat ik in gesprekken veel terughoor, is dat mensen zeggen: ik las in post X dit en dit en dat heeft mij aan het denken gezet. Dat zijn soms posts van 3 tot 4 maanden geleden, die niet veel likes of reacties opleverden. Punt is alleen: het doet er niet toe. Haak niet direct af als je geen reactie krijgt. Geef het de kans om exponentieel te laten groeien.
Het gaat erom dat je er bent, uiteraard met een zinnige boodschap. Als je er niet bent, waar moeten potentiële klanten dan op aanhaken?
Les 6: Met de meeste van mijn klanten werk ik jaren samen – gemiddeld 4 tot 6 jaar.
Heel interessant: ik was laatst in gesprek met mijn coach en toen kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk best bijzonder is dat ik met de meeste van mijn klanten zo lang samenwerk. Gemiddeld gezien werk ik zeker vier, vijf, zes jaar samen met klanten, soms zelfs al wel tien jaar. Ik heb zelfs twee klanten waar ik al tien jaar mee samenwerk.
Dit laat ook heel erg de kracht van SEO zien. Op het moment dat een website voor je werkt en je investeert bijvoorbeeld duizend euro per maand in die website, dan verkoop je daardoor één, twee of drie producten of diensten per maand en verdien je mij ruimschoots terug.
De ironie hiervan is ook dit: er zijn blogs die ik in 2015 heb geschreven, en die leveren deze klanten nog elke dag tientallen tot honderden bezoekers op, en ook aanvragen. Hier zie je echt de absolute essentie van wat SEO voor je kan betekenen. Je investeert niet duizend euro per maand; nee, je investeert nu in een blog die je letterlijk jarenlang business kan opleveren.
Les 7: Je omringen met andere ondernemers helpt echt
Ik zit nu een jaar bij de Businessclub van Lifestyle of Business en dat heeft mij als ondernemer en mens veel opgeleverd. Het doet mij goed om met gelijkgestemde ondernemers te kunnen en mogen sparren. Ik geef toe: van de meeste businessclubs werd ik niet zo blij, maar dit vind ik van een ander niveau.
Vaak vind ik dingen te lang duren of dat het te veel over bijzaken gaat. Nou die kans krijg je tijdens de livedagen van deze Businessclub niet. Het vergroot m’n denken, het inspireert en ik groei in vaardigheden doordat er een bepaalde bijdrage wordt verwacht (geëist wel eigenlijk). Dat heeft deze introvert opgeleverd.
Het grappige is dat ik groepen in het algemeen best lastig heb gevonden in mijn leven. Vaak hield ik mij wat afzijdig, omdat het veiliger leek. In deze groep wordt een actieve bijdrage juist enorm gewaardeerd en dat maakt dat ik in het algemeen over heel wat drempels ben heengestapt in mezelf. Niet alleen daar, maar in het algemeen.
Les 8: Beweging ontstaat vanuit actie
Ja, ik ben een denker. Ik wil dingen uitgedacht hebben en dan gebeurt er buiten dat ik denk niet veel. Ik heb wel geleerd dat beweging ontstaat vanuit actie. Een idee hoeft niet in beton gegoten te zijn om er mee te starten. Juist als de beweging er is kom je op inspiratie en ideeën. Dan zet je een creatief denkproces in werking, zeker als je een associatief denker bent.
Voor mij werkt creativiteit niet als ik aan tafel ga zitten met een papier. Maar wel als ik mensen spreek, dingen hoor of dingen lees. Mijn brein gaat aan en maar zelden weer uit. De kansen die ik zie, zie ik altijd keer tien. Voor mezelf en voor mijn klanten.
Les 9 – in goede tijden moet je zaaien
In goede tijden moet je zaaien voor slechte tijden. Het is een boodschap van mijn vader die ik altijd bij mij draag. Als de economie goed draait en het geld over de plinten klotst, is het de tijd om te bouwen aan een goed zichtbaarheidsfundament. Als om wat voor reden dan ook er tegenslag komt, ben je namelijk te laat met bouwen. Dan krijg je paniekvoetbal.
Ik zie het altijd maar zo – ondernemer 1 bouwt aan een vindbare website en een sterk zichtbaarheidsfundament. Dat wil zeggen goede blogs, een goede nieuwsbrief en een hele actieve mailinglijst. Per dag komen er 5000 bezoekers op z’n site.
Ondernemer 2 bouwt niet. Het werkt komt wel aanwaaien, het is te druk om echt te bouwen aan een fundament.
En dan is ‘t crisis. Ondernemer 1 valt terug op 5000 bezoekers per dag, kan z’n mailinglijst actief aanschrijven en meer. Misschien dat hij iets minder omzet er uit haalt, maar hij is in control.
Ondernemer 2 heeft niets. En dat ontstaat de paniek. Koude acquisitie, wanhopig zoeken naar omzet.
Dat zie ik als een groot verschil. Dit kun je vertalen naar SEO, maar uiteraard ook in algemene zin naar je business.
Iets waar ik mij in het algemeen over verbaas: als de omzet tegenzit zie ik veel ondernemers direct alle marketingkosten wegsnijden. Terwijl er een mate van onlogica inzit, omdat je marketing dan fundamenteler is dan ooit. Er lijkt geen stap te zitten tussen nul en honderd hierin.
Les 10 – Wat jij vindt, is niet zo heel relevant
Dit is wat ik bij elk SEO-traject weer herhaal. Het is niet relevant wat jij vindt als het gaat om zoekwoordenonderzoek. Ik maak zo maak mee dat mensen zeggen nee, in mijn branche … zoeken mensen niet zo. Of nee, ik denk niet dat een bezoeker zo zoekt (als ik een voorstel voor een blog doe).
Ik kan je vertellen – het klopt maar zelden.
Meestal heb ik gelijk.
Haha.
Het is niet eens een grapje.
Echt waar – het is niet relevant wat jij denkt, want jij bent geen potentiële bezoeker. Je bent een vakidioot die heel anders denkt.
Er is maar 1 ding belangrijk – wat zegt en denkt een bezoeker letterlijk?
En hoe kom je daarachter?
Door te luisteren.
Juist.
Luisteren dus. Pen en papier bij de hand.
En het ontvouwt zich waar je bij zit.
Nou bonusles 11: Als mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze je niet bij je kopen.
Sorry, nog een alomvattende bonusles 11 (is alvast voor volgend jaar). Als mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze niet bij je kopen. Geef potentiële bezoeker de gelegenheid om je te leren kennen door middel van je content.
Je content is de manier om met ze te praten. In het allerbeste geval creëer je dus een contentmachine. Blogs -> Podcast -> Masterclasss -> Nieuwsbrief.
Ze kunnen niet om je heen. Gebruik video, tekst en woord zodat mensen kunnen kiezen. Zodat ze je kunnen horen, zien en lezen.
En bouw. Bouw. Bouw.
Dat waren ze.
Mijn plannen voor het komende jaar
Ik neem je nog even mee in mijn plannen voor het elfde levensjaar van Geryaal. In maart komt dan eindelijk mijn grote online cursus online, onder de naam SEO Wizard.
Dit is het meest complete programma wat je gaat vinden, daar waar het gaat over bloggen en SEO. Nog even wachten dus.
Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan hier in voor de wachtlijst.
In mijn marketing gaat de focus op mijn eigen contentmachine. Dat betekent dat ik de volgende dingen ga doen:
- Mijn focus voor social media ligt op LinkedIn, hier haal ik echt heel gericht werk uit. Instagram laat ik los, natuurlijk post ik hier wel eens iets – maar het is voor mij minder interessant.
- Een ander middel wat voor mij ongelooflijk goed werkt is de nieuwsbrief. Hiermee probeer ik iets anders te leveren dan wat je gemiddeld gezien ziet. Ik wil dat je denkt: yes, een nieuwsbrief van Gery. Dus die verstuur ik 1x per week. Als je ‘m wilt ontvangen, laat het mij even weten.
- Ik ga werken met een masterclass, ik verwacht deze in februari online te hebben. Samen met Tara van der Van ga ik aan de slag om middels FB ads inschrijvers te krijgen voor mijn webinar.
- Ik ben 4x per week actief op LinkedIn, ik neem minimaal 1 podcast op, schrijf 1 blog en 1 nieuwsbrief.
Focus op adviestrajecten
In 2025 ligt de focus op 1-op-1 adviestraject, iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen. Dit jaar heb ik dit voor het eerst actief opgezet en ik heb een aantal ondernemers mogen helpen.
Zoals Monic bijvoorbeeld:
Mocht je interesse hebben, plan even een vrijblijvende strategiesessie in.
Uiteraard kun je ook bij Geryaal terecht als je het schrijven van je blogs wilt uitbesteden. Ik neem dit al tien jaar uit handen als SEO Copywriter voor mijn klanten, dus schroom niet om mij te contacten als je wilt groeien, maar geen zin hebt om zelf het werk te doen.
SEO- en Blog Bootcamp
Als laatste: op dinsdag 15 januari start ik voor het eerst met een groep aan de SEO- en Blog Bootcamp. Ik heb nog nooit eerder een groep gedraaid en dat is ook de reden dat dit een pilot is. Heel spannend, maar superwaardevol omdat er een enorme kracht in de groep zit. Iedere deelnemer is namelijk een potentiële zoeker en klant van jou. Daar zit het absolute goud.
Voor alle deelnemers heb ik een heel tof welkomstpakket gemaakt. Een pietluttige bijkomstigheid natuurlijk, maar wel één waar ik heel blij van wordt. Vandaag heb ik er een aantal weggebracht voor de eerste deelnemers. Hieronder zie je een fotootje.
Ik heb nog drie plekken vrij, dus mocht je denken – ik wil putten uit die tien jaar ervaring van Gery en bouwen aan een website die voor mij werkt.
Interesse: dit zijn je opties 👇
🔗 Reserveer je plek hier – Reserveer je plek direct via deze link
📝 Lees rustig over de details – Blog- en SEO Bootcamp
📞 Je wilt wel meedoen, maar twijfelt nog en wilt even sparren?
Stuur mij een korte mail met je 06-nummer, en ik stuur je een appje 📲 om een korte belafspraak te plannen. Zo kun je rustig afwegen of dit iets voor je is. 😊