Identiteit van de ondernemer cruciaal voor het succes van de website

Identiteit van de ondernemer cruciaal voor het succes van de website

  • Je doet waanzinnig je best.
  • Je werkt dagelijks aan je website.
  • Je schrijft content.
  • Je houdt je aan de SEO Regels.
  • Je hebt al een aantal specialisten ingehuurd.

En toch …

Krijg je geen aanvragen of verkopen via je website.

En je vraagt je af: hoe kan dit?

Technische en persoonlijke aspecten

“Eigenlijk alles aan de website klopt, behalve het hart”

Deze quote vat de kern samen van wat ik je wil vertellen.

Een website bevat meerdere pijlers.

Eén is de techniek. Dit moet gewoon in orde zijn. Denk aan:

  • Goede titels
  • Juiste metadescription en Google Titel
  • Schone code
  • Juiste interne linkstructuur
  • Gebruik van externe links
  • Geen 404 error op de site
  • Sitemap toevoegen aan Google Webmastertools
  • Alt teksten toevoegen aan afbeeldingen

Dit zijn dingen die je moet weten en die je vervolgens gewoon toepast (net als dagelijks je tanden poetsen).

Persoonlijkheid van de ondernemer: belangrijk voor succes

Persoonlijkheid van de ondernemer

Naast de techniek is er de persoonlijkheid van jou als ondernemer. Het is essentieel dat jouw identiteit naar voren komt in de website.

Voorbeeldje

Een ZZP’er verzorgt advies op het gebied van IT Services. Hij is een nuchter mens, to the point, geen gezeur.

Echter …

Op zijn site profileert hij zich als een grote onderneming. De site is geschreven in de WIJ vorm. Dit terwijl er geen WIJ is.

Is dat een groot probleem? Nee …

tenzij:

klanten bellen in de veronderstelling dat ze een grote organisatie aan de lijn hadden en achteraf bleek dat het een ZZP’er was.

Het leidt tot incongruentie. En dus verwarring.

Dat kan je aanvragen en orders kosten

Wat is identiteit?

Identiteit gaat over wie je bent. Wat je te bieden hebt staat vast wel onder de menustructuur (dat zijn de diensten of producten die je biedt). Identiteit is dat wat jou typeert. Het gaat over het eigene van jou als ondernemer of over het eigene van jouw onderneming. En dat maakt het verschil met de concurrent die wellicht vergelijkbare diensten biedt maar die een ander persoon is dan jij bent.

Wie ben jij?

De vraag is: kan ik op jouw website verbinding met jou maken?

Om verbinding te maken moet je weten wie jij bent. Dus vertel eens:

  • Wat zijn jouw kernwaarden?
  • Wat vind jij belangrijk?
  • Wat zijn jouw normen en waarden (of van de organisatie)
  • Welke overtuigingen draag je uit?

Dit is namelijk de basis van jouw verkoop.

Wie ben jij als ondernemer?

Ter illustratie: Carel is ondernemer. Hij verzorgt met zijn organisatie marketingadvies voor grotere organisaties en heeft een SEO Specialist ingehuurd om bezoekers naar z’n website te halen. De bezoekersaantallen stijgen. Van 15 naar 50 naar 100 per dag (en zo verder).

En z’n aanvragen?

Die blijven achter!
Dus wel bezoekers, geen aanvragen.

Het probleem: de identiteit ontbreek (dat klinkt niet zo aardig maar ik leg het je uit).

  • Allereerst was de website net een schoolboek. Alle informatie die erop stond klopte van A tot Z. Maar zijn visie kwam niet naar voren.
  • Daarnaast deed hij alles op marketinggebied. Om maar zoveel mogelijk werk binnen te halen. Maar dit was nu juist het manco.

‘Want wanneer je alles doet, doe je eigenlijk niks’

Voor een bezoeker was het dus niet duidelijk waarvoor ze bij Carel terecht konden. Ook wisten ze niet waarin Carel verschilde van de rest.

Na-apers zijn er zat

Even cru gezegd:

Na-apers zijn er zat in deze wereld.

Wat is het aangenaam om, wanneer je iets specifieks zoekt in Google, op een site te komen die daadwerkelijk een oplossing te bieden heeft.

Te vaak zoek in Google en kom binnen een vakgebied 15 websites tegen met dezelfde content. Concurrenten kijken bij elkaar op de site, herschrijven de content een beetje en zetten de site online.

Mijn advies: schrijf je content voor je site, laat de websites van je concurrenten maar links liggen. Focus je op wat jij kunt en waar jouw specifieke kwaliteiten liggen.

Ja maar … loop ik dan geen aanvragen mis?

Kijk eens in een gemiddelde winkelstraat. Hoeveel kledingwinkels zie je in 1 straat? De H&M naast de Bijenkorf en de Intersport naast de Aktiesport. Elk een eigen identiteit en allemaal hebben ze klanten die kopen.

Die eigen identiteit is cruciaal. Heb je minimaal budget dan kies je niet voor een exclusieve modewinkel. Voor supergave en exclusieve sneakers moet je niet in een standaard schoenenzaak zijn.

Hoe duidelijk je bent in je profilering, des te beter de klanten zijn die je aantrekt.

Identiteit van de ondernemer cruciaal voor het succes van de website

Zorg dat je geen eenheidsworst wordt

Het is een verademing om te lezen en te horen van iemand met een eigen visie.

Er zijn websites die ik volg waarbij ik niet kan wachten op het volgende blog of het volgende artikel. Omdat ik nieuwsgierig ben naar wat er komt …

Het zijn de sites die ik opsla in mijn browser (dat is de perfecte situatie). Het zijn de blogs die je naar je collega’s, familie of vrienden verstuurt om dat ze zo goed zijn.

Hoe versterk je visie en identiteit in je website

Ik heb een aantal tips voor je op een rij gezet die je helpen bij het versterken van je visie en identiteit in de website.

Eigen foto’s

Door te werken met eigen foto’s laat je jezelf zien. Ik kom ondernemers (ZZP’ers) tegen die niet met een foto op de website willen. Uiteraard mag dat (ik heb daar geen waardeoordeel over).

Het is wel belangrijk dat je je realiseert dat de over mij (over ons) pagina een van de beste bezochte pagina’s op een website is. Mensen handelen met mensen en dus willen ze weten wie je bent. Dit geldt ZEKER wanneer je als ZZP’er diensten aanbiedt. Koop je een nieuwe tandenborstel bij CoolBlue dan is dit iets minder relevant.

Ik heb onlangs een supergave fotoserie laten bij Ciska Mikx. De foto’s laten zien wat ik uit wil stralen (voor nu, dit kan veranderen naarmate ik groei)

PS: dit geldt natuurlijk ook voor video’s.

Identiteit van de ondernemer cruciaal voor het succes van de website

Praktijkvoorbeelden

Mijn ervaring is dat ondernemers met een visie barsten van de praktijkvoorbeelden. Gebruik deze voorbeelden in de blogs en artikelen die je schrijft.

Het voordeel:

  • De praktijkvoorbeelden die jij gebruikt heeft niemand anders
  • Praktijkvoorbeelden leiden tot herkenning (ah, ja dat ervaar ik zo)
  • Door de praktijkvoorbeelden te gebruiken draag je automatisch jouw zienswijze uit.

Durf te zeggen wat je vindt

Je mag chargeren.

En nee, je hoeft een ander niet voor de schenen te schoppen of onredelijk te zijn.

Maar een duidelijke visie communiceren is een ander verhaal.

Onlangs las ik bij een coach op de site het volgende:
‘Vind je het de moeite niet waard om naar plek X (in Nederland) te reizen om te werken aan jouw persoonlijke groei en welzijn terwijl je wel naar Griekenland of Spanje kunt om aan het strand te liggen dan zijn wij geen goede match (vrij vertaald)

Dat is duidelijk. Je sluit mensen uit. Maar dat zijn dan ook de mensen die je liever niet als klant hebt.

U of jij

Bepaal of je in de u of jij vorm schrijft. Voor beide valt genoeg te zeggen. Het gaat erom wat bij je past.

Copywriter Aartjan van Erkel schrijft in een blog over kiezen voor de u of jij vorm over de voordelen en nadelen. Maar ook over het feit dat de aanspreekvorm niet enkel de persoonlijkheid bepaald. Het gaat erom dat mensen die de site lezen hetzelfde gevoel krijgen als mensen die je persoonlijk spreken.

Schrijf je over jezelf, ja of nee

Schrijf je jouw website vanuit jezelf of vanuit de derde persoon. Een groot verschil. Wanneer je als ZZP’er werkt creëert het afstand wanneer je vanuit de derde persoon schrijf.

Lees maar eens mee:
Wil je hulp bij je website? Wil je beter vindbaar worden? Gery Stevens is een erkend SEO Specialist. Met haar professionele werkwijze zorgt ze voor een fantastische en magische SEO-ervaring waar bezoekers versteld van zullen staan.

of

Wil je hulp bij je website? Beter vindbaar worden? Ik ben erkend SEO Specialist. Met mijn professionele werkwijze zorg ik dat je een fantastische en magische SEO-ervaring krijgt waar je bezoekers versteld van zullen staan.

Wat vind je prettiger lezen op de website?
Ik kies altijd voor voorbeeld twee.

Vermijd containerbegrippen

‘Door creativiteit en intuïtie te combineren met zakelijk en financieel inzicht helpen wij u bij de vooruitgang in uw organisatie. Met onze vernieuwende en innoverende visie bepalen wij een strategie die leidt tot een betere balans en meer werkplezier’

In deze zin zitten zeker 5-10 containerbegrippen. Want wat is creativiteit, wat is intuïtie en wat is een innoverende visie?

Er staat dus eigenlijk niks. Zorg dat je specifiek bent in wat je schrijft.

Unieke content schrijven

Door te werken met praktijkvoorbeelden, containerbegrippen te vermijden en te durven schrijven vanuit je eigen visie vermijd je duplicate content.

Google houdt niet van duplicate content. Besluit jij een artikel letterlijk over te nemen van de buurman dan straft Google dit op den duur af. Want Google wil dat bezoekers de beste mogelijke zoekervaring krijgen. En die krijg je niet wanneer je drie sites opent en drie keer hetzelfde leest.

Identiteit van de ondernemer cruciaal voor het succes van de website

Wat levert dit op

Ik ken een coach met een website vol waardevolle artikelen. Eigen visie, eigen praktijkvoorbeelden.

Resultaat: mensen reizen vanuit heel Nederland naar zijn werklocatie omdat de site zo aanspreekt. Het geeft herkenning.

Klanten boeken een traject zonder de coach gesproken te hebben. Zoveel vertrouwen geeft de website. Het is ook wat klanten continue teruggeven. In sessies nemen deelnemers uitgeprinte delen van de site mee omdat ‘het zo klopt bij hoe ik mij voel en hoe ik het ervaar’

Een passende website levert dit op:

  • meer conversie (dus meer mensen die tot actie overgaan)
  • meer organische bezoekers (wanneer jij je bezoekers kent en weet hoe ze zoeken dan krijg je bezoekers op je website)
  • meer omzet omdat de aanvragen die je krijgt voor de volle 100% bij jou passen.

Durf jij jezelf zijn?

Onlangs sprak ik een vrouwelijke ondernemer, ze verzorgt coaching met paarden. Ze heeft ongelooflijk veel vakkennis en praktijkervaring (en dat is nog een understatement). Zit je bij haar aan tafel dan komt het ene na het andere praktijkvoorbeeld voorbij. Er zit altijd diepte in de dingen die ze verteld.

En toch …
Toch twijfelt ze aan haar capaciteiten.

Ik vind dat zo ontzettend zonde omdat ze zoveel mooie dingen te vertellen heeft!

Dus …
Durf jij te laten zien wie je bent op jouw website? Durf je zichtbaar te worden?

Bezoekers en potentiele klanten willen kunnen aansluiten bij wie jij bent. Voelen ze de klik dan is de kans groot dat ze contact met je opnemen. Je zult ook zien dat prijs een minder groot issue is dan bij klanten die minder goed passen. Geld is heel vaak (niet altijd, wanneer je niets hebt kun je niets uitgeven) namelijk niet de belangrijkste drijfveer.

Ter afsluiting

Schrijf je blogs of artikelen dan helpt het voor ogen te houden voor wie jij schrijft. Deze vragen helpen je hierbij:

  • Wat is het onderwerp van je blog?
  • Leef je eens in, welke mensen zoeken naar het onderwerp waarover je schrijft?
  • Waarom zoekt hij naar dit onderwerp? Welke vragen heeft hij/zij?
  • In welke situatie zit je bezoekers?
  • Waarom zoekt hij/zij in Google, welke oplossing wil hij/zij?

Tenslotte …

Een website is nooit af! Zolang jij groeit en ontwikkelt als ondernemer blijft je website in beweging. Zorg dus dat perfectionisme je niet weerhoudt van het online zetten van een blog of artikel. Durf te gaan. En je mag heus wel een keer een foutje maken! Lijkt mij behoorlijk menselijk.

Vergelijkbare berichten