Je website en de cirkel van invloed

Je website en de cirkel van invloed

Om van je website een succes te maken is het van belang dat je de juiste dingen doet. De juiste inzet van SEO maakt je website succesvol. Het betekent meer bezoekers, meer aanvragen en meer verkopen. In de praktijk zien we vaak dat we de focus te veel op dingen leggen waar we geen invloed op hebben. Je vindt hier waar je wel en waar je geen invloed op hebt daar waar het gaat om je website.

Van binnen naar buiten

Een succesvolle website werkt van binnen naar buiten. Je brengt jouw verhaal en jouw vakkennis van de binnenwereld naar de buitenwereld. De cirkel van invloed werkt niet anders. In de middelste, kleine cirkel vind je de dingen waar je directe invloed op hebt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het aantal artikelen wat je periodiek schrijft
  • De moeite die je neemt om te optimaliseren
  • Hoe goed je jouw websitebezoeker echt kent
  • De kwaliteit van artikelen
De cirkel van invloed

Geen directe invloed

Hoe verder je naar buiten gaat hoe minder invloed je hebt. In de cirkel zie je dingen staan als:

  • Google
  • Bezoekersaantallen
  • Aanvragen en bestellen (conversie)
  • Zoekvolumes
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Dingen die anderen zeggen of doen

Waarom is dit belangrijk?

In het eerste gesprek met een ondernemer ligt de focus vaak op de buitenste cirkel. Namelijk het resultaat. In gesprek wordt dan gezegd:

  • ‘”Ik wil volgend jaar 100 bezoekers per dag uit Google”
  • “Over vijf jaar wil ik de grootste website van Nederland hebben in mijn branche”
  • “Ik wil 10 aanvragen per dag uit de website hebben.”

Vaak blijft het hierbij. In de praktijk wordt er wel gestart met SEO en content marketing. Maar wanneer er na een maand of drie nog geen resultaat zichtbaar is, haakt men af.

En dat is precies hoe het niet zou moeten zijn. Het betekent dat je verzaakt te kijken naar de dingen waar je invloed hebt. Het betekent ook dat je verzuimt om de lange termijn te kijken. En dat is cruciaal wanneer je vindbaar wilt worden middels SEO.

Waar heb je wel invloed op?

Wanneer je afvalt heb je er niks aan wanneer je alleen een doel stelt. Ga er maar vanuit dat X procent van Nederland op 1 januari van een nieuw jaar zegt: ‘ik wil 10 kilo afvallen’.

Er is echter maar een klein percentage wat dit ook haalt. Dit is het percentage wat zich bezighoudt met de dingen waar ze invloed op hebben. Voorbeelden zijn elke dag een half uur wandelen, twee keer per week naar de sportschool en elke dag niet meer dan 1800 calorieën eten.

Dit zijn de dingen waar je invloed op hebt. Jij bepaalt namelijk of je wandelt of niet. En jij bepaalt ook of je bepaald voedsel wel of niet in je mond stopt.

Voor je website geldt hetzelfde

Voor je website geldt hetzelfde.

Nee, je hebt geen invloed op Google. Niet direct. Als Google morgen al z’n algoritmes omgooit vraagt dat een vorm van creativiteit. Dit is iets waar je niet mee bezig hoeft te zijn. Je hebt er immers geen invloed op. En zolang de algoritmes niet omgegooid worden, is het probleem er ook niet (ik raad je overigens niet om op deze manier met al je problemen om te gaan)

Nee, je hebt geen directe invloed op je bezoekersaantallen. Dus je kunt niet zeggen ik wil volgend jaar 150 organische bezoekers per dag op mijn website. Dit hangt namelijk ook af van factoren waar je geen invloed op hebt. Denk maar aan concurrentie en Google zelf.

Zoekwoordenonderzoek

Zelfs op zoekwoordenonderzoek heb je niet 100% invloed. Voor de zoekvolumes ben je afhankelijk van externe tools. Deze tools zijn niet in staat alle informatie te verzamelen. Zou ik in alle projecten alleen de tools als uitgangspunt genomen hebben dan waren er enorme kansen blijven liggen.

Waar heb ik wel invloed op

Je hebt invloed op de volgende dingen:

Hoeveelheid artikelen

De hoeveelheid artikelen die je schrijft. Met 1 artikel per week ga je langzamer dan met 3 artikelen per week. Zo simpel is het blog. In geval 1 heb je 52 artikelen per jaar, in geval 2 heb je 150 artikelen per jaar. Dat is een enorm verschil.

Je moet je voorstellen dat Google de website een stuk serieuzer neemt wanneer je 150 artikelen op de site hebt staan. De ervaring leert zelfs dat een site serieuzer vindbaar wordt vanaf 50 tot 100 artikelen

Identiteit ondernemer

Hoe meer je jouw praktijkervaring, kennis en wijsheid deelt met de wereld, hoe makkelijker het voor een bezoeker is om aan te sluiten bij jouw bedrijf. Identiteit gaat altijd over de onderlaag van de website.

Ik vergelijk jouw website met een ijsberg. Circa 10% van de ijsberg ligt boven water. Dat is wat je ziet. Hier vallen zaken onder als:

  • het menu
  • de menustructuur
  • je homepage
  • het logo
  • afbeeldingen
  • de kleuren die je gebruikt
  • de plek van de buttons op je site
  • de SEO-regels

We praten in feite over de buitenkant. Dit noemen we de harde kant.

Wat onder water zit is niet meteen zichtbaar maar het is 90% van de website. De zachte kant. Tenminste wanneer je een goede website hebt. Wat onder water zit gaat over zaken als:

  • vertrouwen
  • energie en intentie
  • vakkennis
  • jouw non-verbale boodschap
  • het uitdragen van visie
  • de kunst om je te verplaatsen in wat jouw bezoeker of lievelingsklant wil
  • praktijkvoorbeelden (er is niemand die jouw praktijkvoorbeelden heeft)
De harde en zachte kant van een website

De kwaliteit van de content

Jat je 80% van je content bij de buurman of schrijf je echt goede content. Schrijf je om het schrijven of schrijf je omdat je waarde wilt leveren? Je levert waarde wanneer je inspeelt op wat een bezoeker wil horen. Je levert ook waarde wanneer je iets nieuws te vertellen hebt.

Op het moment dat jij jouw visie inbrengt heb je unieke content. Iedereen heeft een ander verhaal ondanks dat een onderwerp hetzelfde is. Stel dat je zes SEO-specialisten hebt dan hebben ze allemaal een andere invalshoek voor dit onderwerp. Hoe eigener het verhaal, hoe beter de klanten bij je passen.

De cirkel van invloed

Hoe goed ken je jouw bezoeker?

Hoe meer je je werkelijk verdiept in de leefwereld van de bezoeker, hoe beter je website wordt. In de praktijk zijn er veel aannames over bezoekers. Denk maar aan:

  • ‘mijn bezoekers zijn anders’
  • ‘mijn bezoekers zoeken niet zo’
  • ‘mijn bezoekers zijn slimmer dan dat’.

Voordat je zulke beweringen de ether ingooit is het verstandig ze te staven. Anders mis je kansen doordat je denkt voor je bezoekers. Maar dat wil niet zeggen dat je het weet. Daar zit een groot verschil.

Optimalisatie

Je hebt invloed op hoe goed je artikelen optimaliseert. Doordat je bepaalde elementen in de site optimaliseert snapt Google beter waar je site over gaat. Het is zonde wanneer je deze kans laat liggen. Erg logisch is het niet om aan de slag te gaan met een betere vindbaarheid en vervolgens Google niet te vertellen waar de site over gaat. Wist je bijvoorbeeld dat Google niet kan zien wat er op een afbeelding staat? Om deze reden moet je een afbeelding een goede alt tag en een beschrijvende bestandsnaam meegeven. Verder moet je bij optimalisatie denken aan:

  • juiste invulling van de metadescription
  • juiste invulling van de google titel
  • zoekwoorden op bepaalde plekken neerzetten
  • het gebruik van tussenkoppen zoals de H1, H2 en H3
  • het opzetten van een interne linkstructuur

Onderwerpen van artikelen

Des te beter de onderwerpen van je artikelen aansluiten bij de leefwereld van de bezoeker, des te groter is de kans dat de bezoekersaantallen stijgen. Onderwerpen voor artikelen vind je middels zoekwoordenonderzoek maar ook zeker door je gezonde verstand te gebruiken. Wat leeft er eigenlijk bij je bezoeker? Welke vragen heeft hij? Tegen welke problemen loopt hij aan? Heb je dat in beeld?

De tijd die je reserveert

Reserveer je geen tijd voor het produceren van content dan groeit je site niet. Zo simpel is het. Reserveer je een uur per week dan is het resultaat anders dan wanneer je 4 uur reserveert per week. Let wel: de investering vraagt tijd of geld. Je kunt ervoor kiezen het werk uit te besteden. Dan reserveer je budget. En daar is het uitgangspunt hetzelfde. Durf je te investeren dan is de winst groter.

Wanneer je 1x per week naar de sportschool gaat is het resultaat ook minder dan wanneer je 5x gaat.

Heb je op zoekwoordenonderzoek geen directe invloed?

Op zoekwoordenonderzoek heb je deels invloed. Maar wanneer je te veel vaart op de cijfers van de zoekwoordentools mis je kansen. Er zit ook veel verkeer en volume in termen die niet vastliggen in tools. Hier kom je achter door simpelweg te luisteren naar wat je bezoeker er over verteld. Elke dag komen er in Google 15-20% aan zoekopdrachten bij die nog nooit eerder zijn gebruikt. Deze statistiek laat zien dat je er niet voor de volle 100% invloed op hebt. Zaak is dan ook dat je in SEO uitgaat van je bezoeker.

Aanvragen en bestellingen

Natuurlijk wil je dat bezoekers converteren. Dat kan in de vorm van een verkoop in de webshop, een offerte aanvraag of een intake. Hier gelden een aantal basisprincipes:

  • Zonder bezoekers converteert je site zeker niet (let wel, dit hoeft niet altijd via SEO te gaan. De wereld stopt niet bij SEO).
  • Wanneer de onderlaag van je site niet klopt kun je wel veel bezoekers hebben maar dan resulteert dit niet in conversie. Dus het is belangrijk dat je verhaal klopt.
  • Conversie zit in kleine dingen. In webshops is het van belang dat je bezoeker logische stappen kan zetten. Is dit niet zo, dan haakt de bezoeker af. Dan heb je wel bezoeker maar ze leveren niks op.

Je ziet dat conversie altijd achter bezoekers aankomt. Is de basis niet op orde dan merk je in de conversiepercentages.

Leeftijd van de domeinnaam

Ik lees ook regelmatig vragen van website eigenaren over de domeinnaam. ‘Ja, mijn website scoort ook minder want mijn domeinnaam is nog niet zo oud’. Dit is een factor waar je geen invloed op hebt. De domeinnaam is zo oud als ‘ie is. Daar is niks aan te doen verder. Dus je kunt je beter druk maken om andere dingen.

Een geruststelling wellicht: een website met jonge domeinnaam en goede content scoort onderaan de streep beter dan een website met oude domeinnaam en zonder content. Je hebt alleen wat geduld nodig.

Te veel om je heen kijken

Er wordt veel gezegd en geschreven over SEO (zoals dit blog ;)). Wees je ervan bewust dat niet alles voor jou waar hoeft te zijn. Zorg dat je jouw eigen weg vindt hierin. Uiteindelijk heb je niks aan wat een ander erover zegt. Op een bepaald moment moet je terug naar wat je te vertellen hebt. Dus laat maar los hoe het allemaal zou moeten zijn en deel eerst waarde. Je hoeft niet te weten wat de ander schrijft. Het gaat om jouw visie en jouw verhaal.

Conclusie

Winst behalen met je site? Houd je vanaf nu bezig met de dingen die vallen binnen de cirkel van invloed. Ga aan de slag met een goede content strategie. Zorg dat je artikelen schrijft die vertellen hoe jij tegen dingen aankijkt. Speel in wat je bezoeker wil. En vergeet ze vooral niet te optimaliseren, dan help je Google ook nog een handje.

Vergelijkbare berichten