Hoe breng je eigenheid in je website?

Hoe breng je eigenheid in je website?

Ik zie ondernemers vaak zoeken naar hoe ze een website authentiek maken.

De site moet anders zijn dan de site van de buurman. Het moet niet te veel op elkaar lijken.

Wat gebeurt is dat ze bezig gaan met de grafische inrichting van de site. Daar willen ze het verschil maken.

Andere kleuren, andere lettertypen, andere inrichting.

En dat is nu net waar je het verschil niet maakt.

De authenticiteit en de eigenheid van de site zit in jou! Daarom mijn credo (die ga je nog vaker tegenkomen).

Het succes van de website start altijd bij jou!

Wat is authenticiteit eigenlijk?

Authenticiteit is abstract. Want wanneer ben je authentiek? Eigenlijk gaat het over niets anders dan jezelf zijn. Durven laten zien wie je bent en waar je voor staat zonder je aan te passen. En die neiging om je aan te passen is er makkelijk.

Het rare is dat we geneigd zijn om dingen bij te leren zodat we steeds dichter bij ons ware zelf komen. Nog een cursus, nog een webinar, nog een training of nog een workshop. (Ja, dit is ook mijn valkuil, ik ben een informatievreter)

Terwijl we eigenlijk dingen af zouden moeten leren. Daarmee bedoel ik dat er juist lagen af mogen. Lagen die je over jezelf heen legt om te passen in de buitenwereld. Om het iedereen naar de zin te maken. Om te passen in de massa.

Je hoeft niet perfecter te zijn dan je bent. Je hoeft je niet slimmer, groter, sterker of knapper voor te doen.

Het hoeft gewoon simpelweg niet.

Eigenlijk weet je dat ook wel. Maar het is spannend om gewoon helemaal jezelf te zijn (raar eigenlijk).

Lees vooral ook dit leuke blog over de onzin van jezelf worden

De relatie tussen websites en eigenheid?

Een website is altijd een weerspiegeling van jouw persoonlijke ontwikkeling.

De woorden die je gebruikt, de foto’s die je gebruikt. Ze laten allemaal zien waar je staat, hoeveel je van jezelf durft te laten zien en hoe stevig je jezelf neer durft te zetten.

Dat heeft niks te maken met de lay-out. Die kan prachtig zijn en toch kan de site niet werken.

Ondernemer Dirk

Een prachtig voorbeeld wat dit illustreert is het verhaal van ondernemer Dirk. Dirk is eigenzinnig. Hij heeft zijn eigen visie op dingen en draagt dit ook uit. Hij startte met het schrijven van prachtige artikelen op zijn site.

Hij kreeg steeds meer bezoekers op de site. Mensen in de omgeving geloofden het eigenlijk niet. Marketeers, webbouwers.
Scepsis alom. Wanneer ze op z’n site keken zeiden ze: ‘hoe kan dit nou werken, het ziet er zo oubollig uit’.

Maar het werkte wel. Hij had bezoekers, hij had aanvragen.

En de mensen die via zijn site kwamen pasten ook nog precies.

Hoe kan dat?

Geen websitebouwer zou zijn site goedgekeurd hebben. Grafisch niet goed. Niet bij de tijd. Conversie technisch niet goed.

Het klopt vast allemaal. Alleen stappen we hier volgens mij voorbij aan een essentieel onderdeel van de website.

Het hart.

Alles kan kloppen in je site, maar als het hart niet klopt, klopt de rest ook niet.

(Klopt wel hé?)

Hoe breng je eigenheid in je website?

Waarin zit de authenticiteit van jou, als ondernemer (en als bedrijf)

Authentiek zijn is niet iets wat je leert. Dat zou toch vreemd zijn? Authentiek ben je al. Iedereen.

Niemand uitgezonderd.

Je wordt niet authentieker wanneer je morgen een groene jas aandoet, in plaats van de blauwe jas die je nu aanhebt.
Het zit ‘m niet in de trui die je kiest en dus ook niet in de kleur die op de site kiest (nuance: ik zeg niet dat het volkomen irrelevant is)

Vaak komt de eigenheid van mensen naar voren wanneer er sprake is van een kras op de ziel.
Dan biedt het leven je geen andere keuze dan terug naar jezelf gaan. Wanneer er heftige dingen gebeuren moet het masker af. De school van het leven (dat leer je dus niet echt op school)

Maar die dingen geven je ongelooflijk veel eigenheid.

Wat is mijn ervaring?

Ik zie ongelooflijk veel ondernemers die zich niet bewust zijn van hun eigen geluid.

Ze blijven zich vastklampen aan kennis, aan hoe andere ondernemers werken, aan voorbeelden van andere sites en andere teksten.

Tanja is wandelcoach. Ze worstelde zo enorm met haar site. Hoe moet het staan, welke woorden gebruik ik. Ze beet zich vast in alle mogelijke informatie over bloggen, SEO en websites.

Het hielp niks. De site was het gewoon net niet.

Haar eigenheid is duidelijk. Wanneer je met haar praat spreekt dit in alles. Getekend door het leven, on-ge-loof-lijk veel kennis en een absolute vakvrouw met een bak aan ervaring. Ze heeft altijd verhalen en praktijkvoorbeelden. Aan de lopende band. Prachtig materiaal voor een site.

Deze vertaling hebben we ook gemaakt. Samen in dit geval. Nu loopt de site, ze krijgt aanvragen van mensen waar het mee klikt. Mensen die afkomen op haar verhaal en haar visie.

Jouw visie

Je mag stevig staan voor wat je uitdraagt. Het is een prachtige selectiemethode voor de aanvragen en klanten die je krijgt. Door duidelijk te zijn schrik je mensen af en trek je mensen aan. Dat is wat je wilt. Je wilt geen klanten hebben die energie zuigen, je wilt klanten die energie opleveren.

Op je site kun je simpelweg heel duidelijk zijn in wat je wel of niet wilt.

Dat zit niet alleen in de woorden. Het gaat niet altijd om wat je doet of zegt maar om waar het vandaag komt.

Het gaat over de intentie en de energie waarmee je de dingen neerzet. Het vraagt een heldere beslissing in jou, die je duidelijk communiceert (letterlijk in woorden en tussen de regels) naar de buitenwereld.

Je gaat dus van binnen naar buiten.

Wat als dit er niet is?

Ik ken voorbeelden van sites die goed liepen. De bezoekersaantallen stegen. En ze bleven stijgen. Elke maand meer.

Maar er belde nooit iemand. Het probleem zat bij de ondernemer. Wat ontbrak was een visie. Eigenlijk had niemand een idee van wat ze precies deden.

Dat wil niet. Dan wordt de site een schoolboek. Maar er is niks om op aan te sluiten voor je bezoeker. Hij wil aansluiten op wie jij bent, op wat jij en je bedrijf uitdragen, hij zoekt iets wat jij hem te bieden hebt.

Dat laat ook direct zien waarom het zo zonde is dat je in het grijze midden blijft hangen.

Je ontneemt jouw lievelingsklant de kans om aan te sluiten op jouw visie.

Hoe breng je eigenheid in je website?

Dit geldt voor iedereen

Wanneer jij jouw visie uitdraagt ben je per definitie eigen. Wanneer je jouw praktijkvoorbeelden gebruikt heb je een eigen verhaal en een eigen geluid. Of je nu auto’s verkoopt, wasmachines of coach bent.

Autoriteit wordt bepaald door eigenheid. En daar waar we vaak denken dat we onszelf niet moeten laten zien omdat we autoriteit dreigen te verliezen blijkt in de praktijk juist dat een stukje kwetsbaarheid zoveel verbinding geeft.

Hoe vertaal je dit naar blogs en de site?

Het start allemaal bij de verbinding met je bezoeker. Die verbinding start in jou. De vraag is namelijk of je echt weet wat er leeft in jouw bezoeker.

En met echt bedoel ik ook echt. Niet gerationaliseerd.

Dat gebeurt vaak. We doen zoekwoordenonderzoek, pakken er tools bij, onderzoeken de zoekvolumes en gaan schrijven.

Ik start liever met gezond boerenverstand (en begrijp mij goed, tools gebruik ik ook). Maar wat zegt die bezoeker nu als hij/zij op zoek gaat jouw diensten. Wat zijn de letterlijke woorden?

Van daaruit gaat het over je bezoeker. Snap je echt wat er in hem of haar leeft. En kun je een stukje erkenning en herkenning bieden op je site. In de blogs die je schrijft. Blogs die je bezoeker in beweging zetten, die het gevoel geven dat ze bij jou moeten zijn.

Het gaat er dus over dat je de aandacht bij jezelf en de ander hebt. Je werkt van binnen naar buiten.

En niet van buiten naar binnen.

Onderstroom en bovenstroom van de site

Een goede site vraagt de juiste balans tussen hart en hoofd. Tussen de bovenstroom en de onderstroom van de site. Dat zie je ook in onderstaande afbeelding.

Succesvolle website neerzetten? Het belang van de balans tussen hart en hoofd!

Circa 10% van de ijsberg ligt boven water. Dat is wat je ziet. Er schuilt een gevaar in de zichtbare 10% van een website. Ondernemers maar ook websitebouwers houden zich vaak 80% van hun tijd bezig met die 10% van de website die zichtbaar is. Terwijl de ‘magie’ nu net zit in het andere stuk.

Unieke en goede content

In goede content komt jouw visie naar voren. In feite illustreert de content jouw vakmanschap. Het interessante is dat je met jouw visie onderscheid maakt ten opzichte van de concurrentie. Er is immers maar 1 iemand met jouw ervaring en jouw kennis. Het maakt je content direct eigen. 

Je hoeft er niet perfect voor te kunnen schrijven, niet perfect zijn maakt je juist weer heel eigen. Jelle Hermus van SoChicken begint zijn blog over authenticiteit heel treffend: mensen houden van echte mensen.

Vergelijkbare berichten