H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal

H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal

Verdiep jij je in het optimaliseren van je website voor zoekmachines? En stuit je op de vraag wat de H1, H2 en H3-titels zijn en hoe je deze heading tags zo efficiënt mogelijk inzet? Eigenlijk zijn H1, H2 en H3 ’technische’ termen voor de titels die je gebruikt in webteksten.

Om een vindbare webtekst op te bouwen is het cruciaal dat je weet hoe je deze effectief inzet. Zet je deze op de juiste manier in dan is het voor Google eenvoudiger om de pagina’s op jouw website te indexeren. Ik leg je uit wat deze termen precies inhouden en nog belangrijker: hoe je deze effectief inzet?

De vergelijking met Word

Niemand vindt het prettig om lange stukken tekst te lezen zonder kopjes en witregels. Op school leerde je dat een tekst een hoofdtitel en tussenkopjes moest hebben om de leesbaarheid van je werkstuk of verslag te verbeteren. Eigenlijk zijn de heading tags in je webteksten hetzelfde als de (tussen)kopjes in je schoolverslag.

Vaak heeft de hoofdtitel een groter lettertype dan de subkopjes. Dit geldt ook in je webteksten. Je websitebouwer heeft hier als het goed is rekening mee gehouden bij het ontwerp. Ben je niet tevreden over de grootte of over de kleuren? Trek dan aan de bel bij jouw websitebouwer.

Stel: je schrijft een artikel over groene appels

Dit ziet er zo uit:  

H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal

H1 als heading tag

De H1-tag is de koptitel van jouw artikel. Door je H1 optimaal te benutten maak je voor Google duidelijk waar een artikel over gaat. Vanuit SEO gezien raad ik aan het belangrijkste zoekwoord van je artikel in de H1 op te nemen. Hoe eerder je het zoekwoord in de titel noemt hoe meer waarde het zoekwoord voor Google krijgt. Normaal gesproken gebruik je de H1 maar één keer per artikel. 

H1 als heading tag

Uitgangspunt: Google of je bezoekers?

Overoptimaliseren heeft geen zin. Je hoeft niet in elke titel je belangrijkste zoekwoord op te nemen. Het heeft ook geen zin om je in allerlei bochten te wringen om het belangrijkste zoekwoord maar zover mogelijk voorin je H1 te proppen. Vind de juiste balans.

Uitgangspunt is dat je een bezoeker optimaal helpt met jouw artikel. Een andere belangrijke voorwaarde is inderdaad de vindbaarheid. Houd beide aspecten in je achterhoofd.

Overoptimaliseren van titels heeft geen zin.
 Overoptimaliseren van titels heeft geen zin. Vind jij het prettig om in een tekst talloze keren een trefwoord tegen te komen zoals in bovenstaand voorbeeld? Je bezoekers zijn niet dom. Google ook niet!

H2 en H3 als heading tag

De H1 staat nu als hoofdtitel boven je tekst. De rest van de tekst deel je in met tussenkoppen die je boven de paragrafen en sub-paragrafen plaatst. Hiervoor gebruik je kop 2 (H2) en kop 3 (H3). Je zult zien dat je in bepaalde CMS door kunt gaan tot H6. Ik gebruik alleen H1, H2 en H3 in mijn teksten. [tweetquote]Belangrijk: hoe lager het nummer achter de kop, hoe meer waarde dit heeft voor Google. Een H1 is dus krachtiger dan een H2. En natuurlijk is de H2 dan weer krachtiger dan de H3.[/tweetquote]

Tussenstapje: Waarom H1, H2 en H3?

Als HTML te ingewikkeld voor je is dan kun je deze paragraaf rustig overslaan. 😉 De H1, H2 en H3 hebben alles te maken met de HTML-code van je website. Wil je in de HTML-code een titel een bepaalde waarde meegeven dan geef je deze een tag.

H2 en H3 als heading tag
 De H2 en H3 als subkoppen in je teksten

Praktijkvoorbeeld:

Onderstaande afbeeldingen laten je zien hoe je de heading tags in je artikel zet.

Stap 1: in het CMS

In jouw CMS (WordPress, Joomla of een ander systeem) kun je in de editor aangeven welke tekst je als H1, H2 of H3 wilt markeren. Je zult zien dat de tekst automatisch als titel in de tekst verschijnt. Onderstaande afbeeldingen laten zien hoe dit er uit ziet in WordPress of in een ander systeem:

Hoe heading tag toevoegen?

Stap 2: in je HMTL-code

In je HTML-code ziet dit er zo uit:

Hoe heading tag toevoegen?
 Je kunt de H1 of H2 ook via de HTML toevoegen

Scannen webteksten

Lees jij alle artikelen op internet van A tot Z voordat je besluit of dit artikel interessant is voor jou? Je zou er een complete dagtaak aan hebben gezien de informatie die voorbij komt via social media en websites. In de praktijk blijkt dat bezoekers artikelen scannen.

Je opent een artikel, scant de belangrijkste punten en besluit vervolgens of je verder leest. De heading tags geven structuur aan je teksten en verhogen de scanbaarheid van artikelen. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers je artikelen in de F-vorm scannen. Alle informatie die op de lijnen van de F staat registreert de bezoeker als eerste. Zie je hoe belangrijk je titel en eerste paragraaf zijn?

H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal
Een bezoeker scant webteksten vaak in de vorm van een F

Zorg dat de tussenkopjes de boodschap van je verhaal overbrengen zonder dat je overdrijft.

Vergelijkbare berichten