Page content

H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal

H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal

Je verdiept je in het optimaliseren van je website voor zoekmachines en je stuit op de vraag wat betekent de H1, H2 en H3 en hoe zet ik deze heading tags zo efficiënt mogelijk in? Eigenlijk zijn de H1, H2 en H3 ‘technische’ termen voor de titels die je gebruikt in webteksten. Om een vindbare webtekst op te bouwen is het cruciaal dat je weet hoe je deze effectief inzet.

Zet je deze op de juiste manier in dan is het voor Google eenvoudiger om de pagina’s op jouw website te indexeren. Ik leg je uit wat deze termen precies inhouden en nog belangrijker: hoe je deze effectief inzet?

De vergelijking met Word

Niemand vindt het prettig om lange stukken tekst te lezen zonder kopjes en witregels. Op school leerde je dat een tekst een hoofdtitel en tussenkopjes moest hebben om de leesbaarheid van je werkstuk of verslag te vergroten.

Eigenlijk zijn de heading tags in je webteksten hetzelfde als de (tussen)kopjes in je schoolverslag. Vaak heeft de hoofdtitel een groter lettertype dan de subkopjes. Dit geldt ook in je webteksten. Je websitebouwer heeft hier als het goed is rekening mee gehouden bij je ontwerp. Ben je niet tevreden over de grootte of over de kleuren? Trek dan aan de bel bij jouw websitebouwer.

Stel, je schrijft een artikel over groene appels

Dit ziet er zo uit:

Heading tags webteksten optimaliseren

 

H1 als heading tag

De H1 tag is de koptitel van jouw artikel. Door je H1 optimaal te benutten maak je voor Google duidelijk waar een artikel over gaat.

Vanuit SEO optimalisatie gezien raad ik aan het belangrijkste zoekwoord van je artikel in de H1 op te nemen. Hoe verder je het zoekwoord voorin de titel plaatst hoe meer waarde het zoekwoord voor Google krijgt. Normaal gesproken gebruik je de H1 maar 1 keer per artikel.

H1 als heading tag: optimaliseren SEO

Uitgangspunt: Google of je bezoekers?

Overoptimaliseren heeft geen zin. Je hoeft niet in elke titel je belangrijkste zoekwoord op te nemen. Het heeft ook geen zin je in allerlei bochten te wringen om het belangrijkste zoekwoord voor in je H1 te krijgen.

Vind de juiste balans. Uitgangspunt is dat je een bezoeker optimaal helpt met jouw artikel. Andere belangrijke voorwaarde is de vindbaarheid. Houd beide aspecten in je achterhoofd.

Webteksten en titels overoptimaliseren

Overoptimaliseren van titels heeft geen zin. Vind jij het prettig om in een tekst talloze keren een trefwoord tegen te komen zoals in bovenstaande voorbeeld? Je bezoekers zijn niet dom. Google ook niet!

H2 en H3 als heading tag

De H1 staat nu als hoofdtitel voor je tekst. De rest van je tekst deel je in met tussenkoppen die je boven de paragrafen en sub-paragrafen plaatst. Hiervoor gebruik je kop 2 en kop 3. Je zult zien dat je in bepaalde CMS Systemen door kunt gaan tot de H6. Ik gebruik alleen de H1, H2 en de H3 in mijn teksten.

Belangrijk: hoe lager het nummer achter de kop, hoe meer waarde dit heeft voor Google. Een H1 is dus krachtiger dan een H2. En logisch gezien is de H2 weer krachtiger dan de H3.

Tussenstapje: Waarom H1, H2 en H3?

Mocht HTML je te ingewikkeld zijn, sla deze paragraaf rustig over 😉 De H1, H2 en H3 hebben alles te maken met de HTML Code van je website. Wil je in de HTML code een titel deze waarde meegeven dan geef je deze een tag mee.

H2, H3 als heading tag

De H2 en H3, als subkoppen in je teksten

Praktijkvoorbeeld:

Onderstaande afbeeldingen laten je zien hoe je de heading tags in je artikel zet.

Stap 1: in het CMS

In jouw CMS (WordPress, Joomla of een ander systeem) kun je in de editor aangeven welke tekst je als h1, h2 of h3 wilt markeren. Je zult zien dat de tekst automatisch als titel in de tekst verschijnt. Onderstaande afbeeldingen laten zien hoe dit er uit ziet in WordPress of in een ander systeem:

Voorbeeld H1, H2, H3

Stap 2: in je HMTL Code

In je HTML Code ziet dit er zo uit:

HTML Heading tag H1, H2, H3

Je kunt de H1 of H2 ook via de HTML toevoegen aan de webteksten

Scannen webteksten

Lees jij alle artikelen op internet van A tot Z voordat je besluit of dit artikel interessant is voor jou? Je zou er een complete dagtaak aan hebben gezien de informatie die voorbij komt via social media en internet. In de praktijk blijkt dat bezoekers artikelen scannen.

Je opent een artikelt, scant de belangrijkste punten en besluit vervolgens of je verdiepend gaat lezen. De heading tags geven structuur aan je teksten en verhogen de scanbaarheid van artikelen. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers je artikelen in de F-Vorm scannen. Alle informatie die op de lijnen van de F staat registreert de bezoeker als eerste. Zie je hoe belangrijk je titel en je eerste paragraaf zijn?

F-Vorm Webteksten

Een bezoeker scant webteksten vaak in de volgorde van een F

Zorg dat je tussenkopjes de boodschap van je verhaal overbrengen zonder dat je overdrijft.

Nóg méér tips

Gratis SEO Checklist

Ik heb een gratis SEO Checklist voor je klaarstaan waarmee je je blogs/website van A tot Z optimaliseert. Klik op de afbeelding hieronder of voorgaande link om deze te downloaden.

SEO Checklist Downloaden

    Comment Section

    1 reactie op “H1, H2, H3: benut titels in webteksten optimaal


    Door jgvanraaij op 22 april 2019

    wil in mijn website een H2 en H3 maken cq. aanpassen, wil daarbij geen reuze groot lettertype gebruiken.

    Plaats een reactie


    *