Google Titel: leesbaarheid en vindbaarheid (SEO)

Google Titel: leesbaarheid en vindbaarheid (SEO)

De pagina titel of de Title Tag is de titel die zichtbaar wanneer je zoekt in Google. De titel wordt getoond samen met de metadescription. Let wel: de Google Titel is iets anders dan de titel die je een pagina geeft.

Google Titel: leesbaarheid en vindbaarheid (SEO)

Zichtbaarheid via Social Media

Naast de zichtbaarheid in Google is de zichtbaarheid via Social Media belangrijk om in je achterhoofd te houden. Vaak nemen Social Media Sites als Twitter, Facebook en LinkedIn de letterlijke beschrijving van wat jij invult als titel over.

Lengte Google Titel

Google zegt hier zelf over: Paginatitels moeten kort en beschrijvend zijn. Vermijd ook onnodig lange of uitgebreide titels, die waarschijnlijk worden afgekapt wanneer ze worden weergegeven in de zoekresultaten.

Bij de lengte van de titel kun je in basis de volgende hoeveelheden tekens aanhouden:

  • Minimaal 66 tekens
  • Maximaal 70 tekens

Wanneer je wilt weten hoe de metadescription er uit ziet voordat je deze in de website zit dan kun je gebruik maken van deze handige tool.

Dan weet je naderhand precies:

  • of je het aantal juiste tekens hebt gebruikt
  • hoe de metadescription in Google staat
Lengte Google Titel

Belang van de Google Titel

Zoekt een bezoeker in Google dan maakt hij in eerste instantie een keuze op basis van:

  • de plek waarop een website staat in Google
  • de titel
  • de metadescription

Dat zijn namelijk de eerste vormen van informatie die hij aangereikt krijgt. Belangrijk is dus dat je titel opvalt tussen de andere titels op een pagina. Zorg dat je de zoekbehoefte van de bezoeker invult.

Bezoekers of zoekmachines?

Net als met ieder SEO aspect geldt voor de Google Titel dat je de balans dient te vinden tussen de zoekmachines en je bezoekers. Enerzijds helpt je titel in de vindbaarheid van de site. Anderzijds mag dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid. Houd het dus leesbaar!

Overmatig gebruik zoekwoorden

Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden. Soms is het handig om enkele beschrijvende termen in de titel te gebruiken, maar het is niet nodig dat dezelfde woorden of woordgroepen meerdere keren worden weergegeven. Een bezoeker heeft niets aan titels als:

  • autoband, autobanden, band van auto, banden van auto’s
  • spouwmuurisolatie, isolatie spouwmuurisolatie, spouwmuur isoleren

Doe je dit te veel dan kan dit als spam gezien worden door Google en door gebruikers.

Zoekwoord voorin de Title Tag

Je begint de Google Titels met het belangrijkste zoekwoord vooraan (of de belangrijkste zoekterm). Een bekende website als MOZ vertelt dat in de testen die zij uitvoeren blijkt dat hoe dichter het zoekwoord naar voren staat in de title tag hoe beter dit dienstbaar is aan de vindbaarheid en/of ranking. Of andersom geredeneerd: de laatste woorden van een titel wordt minder waarde toegedicht dan de eerste woorden.

Bezoekers scannen teksten vaak in de zoektocht naar informatie. Ook daarom is het belangrijk dat je to the point komt in je titel.

Vermijd het gebruik van vage beschrijvingen, zoals Startpagina voor je homepage of Profiel voor het profiel van een specifiek iemand.

Paginatitels mogen best prikkelend zijn

Paginatitels zijn er uiteraard niet alleen voor de zoekmachines. Belangrijk om de SEO regels in acht te houden maar uiteraard moet je de bezoeker zien te prikkelen om te klikken naar jouw website.

Aansluiting bij de webpagina

Uiteraard moet de paginatitel aansluiten bij de tekst op jouw webpagina. Dus wanneer je schrijft over appels is het aan te bevelen om het woord appels in de titel te laten voorkomen. Een titel van de pagina draagt bij aan de opbouw van de websitepagina als belangrijk onderdeel voor goede webteksten. Zorg ervoor dat je een CMS aanschaft waarbij je zelf de paginatitel kunt invoeren.

  • Als het past zet je hier je bedrijfsnaam achter
  • Tussen de zoekterm (onderwerp van het artikel) en je bedrijfsnaam zet je een scheidingsteken.

Een unieke paginatitel is van belang bij de vindbaarheid van jouw webpagina in de zoekmachines. Maar ook voor jouw bezoekers is het van belang dat je een goede paginatitel kiest die past bij de inhoud van de webpagina

Bedrijfsnaam in de titel: ja of nee?

Wat ik veel zie is dat de bedrijfsnaam te belangrijk wordt gemaakt in de titel en de omschrijving.

Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Voorbeeld 1:

Bedrijfsnaam in de titel: ja of nee?

Voorbeeld 2:

Bedrijfsnaam in de titel: ja of nee?

Ik raad je aan de naam van jouw bedrijf zeker niet vooraan de titel te zetten. Je bedrijfsnaam gaat je niet helpen in je vindbaarheid namelijk. Dus je kunt beter eerst de term waarop je gevonden wilt worden vooraan zetten. Wanneer er ruimte is zet je daar je bedrijfsnaam of je eigen naam achter (dit hangt af van waar je bekend mee wilt worden)

Mooier is dit

Mooier is wanneer je dit als volgt invult:

Voorbeeld 1

Bedrijfsnaam in de titel: ja of nee?

Voorbeeld 2

Bedrijfsnaam in de titel: ja of nee?

Laat Google altijd de titel zien die jij invult?

Op het webmasterblog van Google is te lezen dat Google de meest relevante titel laat zien. Dit zegt één van de Webmaster Trend Analisten bij Google hierover:

Ons advies aan webmasters is altijd geweest om unieke, beschrijvende pagina titels (en meta beschrijvingen van de fragmenten) te schrijven waarin zoekers verteld wordt waar de pagina over gaat. Maar voor sommige pagina’s geldt dat één titel niet altijd de juiste titel is en dus hebben we algoritmes die alternatieve titels genereren om het gemakkelijker maken voor onze gebruikers relevante pagina’s te herkennen. Onze testen hebben aangetoond dat deze alternatieve titels over het algemeen meer relevant zijn voor de query en dit tot een aanzienlijke verbetering van de klikfrequentie kan leiden. Dit is de reden waarom wij soms een alternatieve titel tonen.

Waar vul je de Google Titel in?

Werk je in WordPress met de SEO Yoast Tool dan vul je de Google Titel als eerste in (zie pijltje). Werk je in een ander CMS dan werkt dit doorgaans hetzelfde. Mocht je hier niet uitkomen reageer dan even onder dit bericht. Dan help ik je op weg.

Waar vul je de Google Titel in?

Dubbele titels achterhalen in Google Webmastertools

Via de Google Webmastertools kun je achterhalen of je dubbele titels in je site hebt staan.

Via het menu aan de linkerkant: HTML Verbeteringen kun je eventuele tips/opmerkingen vinden.

Dubbele titels achterhalen in Google Webmastertools

Dit kan er zo uit zien.

Dubbele titels achterhalen in Google Webmastertools

Ik raad je aan dit periodiek te bekijken en de dubbele title tags er uit te halen. Hoe minder dubbele title tags hoe groter de kans dat Google de metadescription oppakt die jij in gedachten had.

Resumé: waar moet je op letten

Kort samengevat is het belangrijk dat je de volgende punten in ogenschouw neemt

Dit heeft geen zin:

  • je titel volstoppen met zoekwoorden zodat je beter vindbaar wordt
  • je bedrijfsnaam voorin de titel zetten
  • vage beschrijvingen van pagina’s

Dit is wel nuttig:

  • Plaats zoekwoorden zo ver mogelijk naar voren in de Title Tag (mits leesbaar)
  • Zorg voor unieke en beschrijvende titels per pagina op je website
  • Je bedrijfsnaam achteraan de titel plaatsen
  • Minimaal 66 tekens en maximaal 70 tekens

Vergelijkbare berichten