Externe links en SEO
Externe links zijn links op jouw website die verwijzen naar een andere website. Links worden in webteksten gebruikt om snel van de ene pagina naar de andere te springen, zonder dat dat via een menu moet. Links op websites hebben vaak een lijntje onder de link staan.
Ook hebben ze doorgaans een andere kleur om de link te onderscheiden van de rest van de tekst. Dit is belangrijk voor bezoekers. Een bezoeker weet dan dat ze door op de link te klikken naar een andere internetpagina geleid worden. Er zijn interne links, externe links en backlinks.
Externe links: naar andere websites
Externe links leiden jouw bezoeker van jouw eigen website naar een andere website of andersom: bezoekers van een andere website naar jouw website. Voorbeeld:
- je klikt op een advertentie op een website en je komt op de website van de adverteerder terecht
- je leest een blog over spouwmuurisolatie en in deze tekst wordt gelinkt naar de website van de Rijksoverheid waar je allerlei informatie vindt over mogelijke subsidies bij isolatie
- in jouw eigen blog verwijs je naar een blog van iemand die jou heeft geïnspireerd
Zoekmachines en externe links
Zoekmachines willen zoveel mogelijk bezoekers zo goed mogelijk bedienen. De zoekmachine genereert advertentie-inkomsten en een tevreden klant gebruikt de zoekmachine de volgende keer ook weer. Een van de factoren waarmee een zoekmachine inschat of een bepaalde internetpagina relevant is voor een zoekopdracht, is bekijken hoeveel relevante links naar een bepaalde pagina verwijzen.
Als het er veel zijn, krijgt deze pagina een hogere ranking in de zoekresultaten toegekend. Als er dus veel links van andere websites naar jouw internetpagina verwijzen, dan zal jouw pagina een hogere ranking in de zoekresultaten krijgen.
Kanttekening: was het maar zo eenvoudig
De kern van wat hierboven staat klopt. Er is echter een grote kanttekening. In de begintijd van Google waren links extreem belangrijk. Dit was de grootste indicator als het ging om vindbaarheid in de gratis zoekresultaten. Er ontstond echter een probleem: eigenaars van websites gingen links kopen waardoor er een ongelooflijke wildgroei ontstond op internet.
Nadeel was dat Google hiermee haar streven om de best mogelijke zoekresultaten te laten zien niet kon nakomen. Want wanneer iemand 1000 links had ingekocht verscheen hij (bij wijze van spreken) in de top-3 van Google zonder dat de website verder waarde hoefde te hebben. Google heeft daarom ingegrepen. De waarde van content is bijvoorbeeld vele malen belangrijker geworden.
Wat zijn ‘goede’ externe links?
Een goede website verzamelt automatisch goede externe links. Wanneer jij goede artikelen schrijft dan zul je zien dat mensen automatisch gaan linken naar jouw website. Want jij bent de expert binnen jouw vakgebied.
Andersom geldt dit ook: wanneer jij een blog schrijft en hier research voor gedaan hebt dan is het verstandig een linkje op te nemen naar de bron. Hiermee creëer je een externe link die gunstig is voor jouw website én voor de website waar je naar linkt.
Backlinks: externe link vanuit andere websites
Als een link van een andere website naar de jouwe verwijst (of vice versa), dan spreken we over een backlink. Dit is dus eigenlijk ook een externe link. Heb je veel betrouwbare backlinks dan wordt je site beter vindbaar. Je kunt hier linkbuilding op loslaten. Met linkbuilding bedoel ik dat je actief aan de slag gaat met het krijgen van links op andere websites.
Let op: hier zitten wel haken en ogen aan. Google is namelijk voorstander van een natuurlijk linkprofiel. Het betekent dus dat links kopen of links uitwisselen met andere sites niet werkt.
Voorkom broken links
Zorg dat je de externe links op je website regelmatig controleert. Hiermee voorkom je zogenaamde broken links, ook wel dode links genoemd. Dus stel:
- als hovenier link je op je website naar een grote bloemenleverancier
- deze leverancier gaat failliet en haalt zijn website uit de lucht
- de link staat nog wel op de site van de hovenier maar deze link werkt dus niet meer
- dit is een dode link of een broken link die je dus beter kunt verwijderen
Door je site regelmatig te controleren op broken links voorkom je dit probleem.
Zorg dat je goede links gebruikt
Belangrijk is dat je links op de juiste manier gebruikt. Een link moet beschrijvend zijn.
Fout is: klik hier voor meer informatie
Goed is: meer weten over groene appelbomen
Fout is: wil je meer weten, klik hier voor informatie
Goed is: alles over asbest en bouwvergunningen vind je op de site van de Rijksoverheid. Dit geldt zowel voor interne links als externe links.
Waarom werkt dit zo?
Wanneer je een link maakt naar ‘klik hier’ dan helpt dit wanneer je vindbaar wilt worden op de zoekterm ‘klik hier’. Wil je echter gevonden worden op ‘groene appelbomen’, dan adviseer ik je hier een linkje van te maken.
Voorbeeld
- Stel je voor dat je hovenier bent en dolgraag gevonden wilt worden op ’tuinaanleg’
- Jouw plantenleverancier maakt twee links naar jouw website
- Link 1: voor meer informatie over tuinaanleg klik hier
- Link 2: alle informatie over tuinaanleg vind je op de site van Hovenier ABC
Link 2 is in dit geval de beste link.