Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)

Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)

In dit blog leer je hoe je lokaal en regionaal beter vindbaar wordt met je website.

Ofwel je leert hoe je vindbaar wordt op termen als fietsenmaker Amsterdam, fysiotherapeut Amersfoort of orthomoleculair therapeut Emmen?

In dit stappenplan vind je:

  • waarom lokale vindbaarheid belangrijk is
  • praktische voorbeelden gebaseerd op praktijkervaring
  • de juiste manier om regio pagina’s op te bouwen

Doe je mee?

Onderschat aspect

In algemene zin valt het op dat er een beetje denigrerend wordt gedaan over zoektermen waarin plaatsen of provincies genoemd worden.

In mijn ogen onterecht. Omdat er ongelooflijk veel zoekverkeer zit.

Nu draait SEO niet alleen om zoekverkeer. Absoluut niet.
SEO draait wel om de wens van je bezoeker.

Veel zoekverkeer weerspiegelt de behoefte van de bezoeker. Dus is het van belang dat je hiermee aan de slag gaat.

Zoeken in de regio: hoe werkt dit?

Je besluit op een dag dat je gezonder wilt eten.
Maar dat wil je niet alleen doen. Je wilt professionele begeleiding.
Het liefst live. Dus bij iemand die bij jou in de buurt werkt.

Je zoekt in Google: diëtist plaatsnaam.

Zoeken in de regio: hoe werkt dit?


Maar je vindt niks waar je blij van wordt.

Denk je niet dat de diëtist in deze plaats, die niet naar voren komt in Google, nu een potentiële klant mist?

Ik denk het wel

Wanneer je in je eigen woonplaats niks vindt ga je breder zoeken.
Op diëtist in de provincie bijvoorbeeld.

Snap je hoe het werkt?
En snap je ook dat je kansen mist wanneer je dit niet invult op je website.

Onderbouwing met cijfers

Hieronder zie je een aantal zoektermen in verschillende vakgebieden met de daarbij horende zoekvolumes.

Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)
Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)
Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)
Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)

Het zoekvolume laat het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand zien. Dit is een globale inschatting. Ben je diëtist in Groningen en heb je de website niet in orde voor deze zoekterm dan mis je elke maand 480 potentiële bezoekers. Zonde toch?

Kun je lokale vindbaarheid besturen?

Je hebt invloed op of je wel of niet lokaal vindbaar bent. Dat kun je besturen. Wanneer dit van belang is voor jouw bedrijf is mijn advies om geen dag langer te wachten. Aan de slag.

Je vindt hier een aantal handige tips.

Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf

Het eerste wat je kunt doen is je bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hier kun je kosteloos een account aanmaken. Je kunt hier al jouw gegevens invullen. Vervolgens krijg je brief thuisgestuurd met een verificatiecode waarmee je bevestigt dat je daadwerkelijk eigenaar bent van dit account.

Zoekt iemand op een dienst/product in jouw regio dan zal Google je op basis van deze vermeldingen naar voren laten komen.

Hier zie je een voorbeeld van wat Google laat zien wanneer ik zoek op schilder Amsterdam.

Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)

Optimalisatie in de basis van je website

Wanneer je werkzaam bent in één bepaalde plek of een kleine regio dan kun je hier rekening mee houden bij het optimaliseren van alle pagina’s op je website.

Stel: je bent schilder in Hoogeveen.
Je wilt niet verder reizen dan Drenthe en de kop van Overijssel.

Je kunt dit meenemen door dit te benoemen in je metadescriptions, de optimalisatie van je homepage en het benoemen van afbeeldingen. Hiermee wordt je website in basis al beter vindbaar in bepaalde plaatsen en/of provincies.

Voorbeeldje:

Het logo op je website is een afbeelding. Deze optimaliseer je door de bestandsnaam en de Alt Tag goed in te vullen.
Door dit te doen snapt Google wat er op de afbeelding staat.

Op veel websites heeft het logo de bestandsnaam logo.jpg of img1.jpg.
Bij voorkeur geef je het logo een beschrijvende naam. Bijvoorbeeld: schilder-hoogeveen.jpg of paintball-drenthe.jpg.

Dit geldt ook voor de alt tag die je de foto geeft.

Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)

Speciale regiopagina’s schrijven

Je kunt er ook voor kiezen om speciale regiopagina’s te schrijven zodat je beter vindbaar wordt. In feite schrijf je voor elke plaats of provincie (mits relevant) waar je vindbaar wilt worden een aparte pagina.

‘Ja maar, wordt het dan niet te spammerig?’

Dat hangt in mijn beleving ervan af hoe je hier mee omgaat. Wat je in praktijk veel ziet is dat er voor gekozen wordt om 40 dezelfde teksten te schrijven waarin alleen de plaatsnaam veranderd wordt.

Ten eerste heeft dit geen zin omdat je duplicate content maakt. Ten tweede wordt het vaak afgeraffeld. Terwijl het verstandiger is de pagina’s met zorg samen te stellen.

Leef je eens in, in de bezoeker die zoekt op diëtist drachten.

Waar staat hij/zij in zijn zoekproces?

Het feit dat de bezoeker zo’n concrete zoekterm intikt betekent dat hij al behoorlijk warm is. In feite weet de bezoeker al dat hij/zij een diëtist zoekt. En ook nog 1 in Groningen.

Je kunt een artikel schrijven wat je optimaliseert voor het zoekwoord diëtist Groningen.

Hoe ziet zo’n regiopagina eruit

Een aantal handige tips voor een regiopagina:

Eerste alinea

Zorg dat de zoekterm (plaats of provincie) terug komt in eerste alinea van de tekst.

Benoemen van de pijnpunten

Beschrijf de pijn waar je bezoeker tegen aan loopt. In het geval van de diëtist kan dit zijn dat de bezoeker af wil vallen, de bezoeker te zwaar is of de bezoeker moeite heeft met een gezonde leefstijl.

Stel jezelf voor

Stel jezelf voor op deze regiopagina. Wie ben je? Zorg dat je hier een foto van jezelf gebruikt zodat iemand connectie met jou kan maken.

Jouw visie

Vertel over jouw visie op de vragen en problemen waar een bezoeker tegen aan loopt. Geen standaard teksten. Geef vertrouwen. Letterlijk. Je praat met iemand. Iemand die hulp zoekt. En jij kunt dat bieden. Neem dat serieus.

Gebruik van reviews of testimonials

Heb je mooie reviews van klanten? Schroom niet om ze te gebruiken op je regiopagina’s. Je kunt ook met een link doorverwijzen naar een pagina waar meerdere reviews staan.

Gratis weggever

Heb je een gratis e-book, videocursus of iets anders? Deel deze met je bezoekers. Wanneer je de interesse hebt gewekt kan iemand je weggever downloaden. Vervolgens komt hij of zij op jouw mailinglijst terecht. Zodoende kun je nog meer waarde delen.

Jouw diensten

Schrijf de diensten die je aanbiedt uit. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Wat doe je als diëtist:

  • Hulp bij afvallen
  • Afvallen en diabetes
  • Gewichtscontrole topsporters

Dit zijn maar een paar voorbeelden. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker iemand zich herkent in wat je doet.

Zorg dat je deze diensten in korte alinea’s uitwerkt. Vervolgens zet je hier een link onder naar de pagina waar ze meer kunnen lezen over de diensten.

Call to Action

Eindig de pagina met een gerichte call to action waarin je mensen uitnodigt om contact met je op te nemen.

Lokaal vindbaar worden met je website (complete gids)

Belangrijk om mee te nemen

Doorgaans heb je als ondernemer maar 1 vestigingsplaats.

Bijvoorbeeld: de hovenier gevestigd in Zwolle.

Alleen hij is niet alleen actief in Zwolle maar in heel Overijssel.

Benoem in je teksten dat je standplaats Zwolle is maar dat je actief bent in heel Overijssel.
Zo voorkom je onwaarheden.

Het kan vervelend zijn wanneer iemand zoekt op hovenier Haaksbergen en denkt dat je ook daadwerkelijk in Haaksbergen gevestigd bent, terwijl je in Zwolle zit.

Wees hierin open en transparant.

Google houdt niet van stiekem gedoe. En je bezoeker ook niet.

Een domeinnaam met de plaatsnaam erin?

Helpt het wanneer je een domeinnaam hebt met de plaatsnaam erin?
In alle eerlijkheid: nee

Je kunt beter één goede website hebben met meer content dan 15 domeinnamen zonder content.

Onlangs had ik een klant die 15 domeinnamen had opgekocht: aannemerrotterdam.nl, aannemerdordrecht.nl, aannemerdenhaag.nl.

Deze websites bestonden allemaal uit 1 pagina. Allemaal waren ze niet vindbaar.
We besloten om deze domeinnamen op te zeggen en aparte regiopagina’s te schrijven voor deze plaatsen op de hoofdwebsite.

Nu zijn de regiopagina’s wel goed vindbaar

Wat levert vindbaarheid in de regio op?

Heel simpel.
Bezoekers.
En aanvragen.

Het is een eenvoudige manier om bezoekers in de regio op je website te krijgen.
Bijkomend voordeel is dat de concurrentie niet moordend is op dit soort zoektermen.

In algemene zin dragen de extra pagina’s die je schrijft ook bij aan een sterkere website. Dit heeft alles te maken met de interne linkstructuur die opgezet kan worden.

Vergelijkbare berichten