Zoekvolume bij je SEO-strategie: waarop letten?

Zoekvolume bij je SEO-strategie: waarop letten?

Natuurlijk wil je online zo goed mogelijk door je doelgroep worden gevonden. Je wilt met je diensten of producten zoveel mogelijk mensen helpen. Dit doe je met Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands.

Elke pagina op je website is een kanshebber om op de eerste pagina in Google te komen. Om dit te bereiken ga je na waar je potentiële klanten veel op zoeken en in hoeverre je concullega‘s deze term ook al gebruiken. Oftewel, hoe hoog is het zoekvolume en de concurrentie van een specifieke zoekterm?

In dit blog lees je alles over zoekvolume en waar je bij het kiezen van een goede zoekterm op moet letten.

Zoekvolume: wat houdt het in?

Google biedt (aspirant) adverteerders als service een inzicht in het zoekvolume. Uiteraard met het doel om advertenties in Google te verkopen. Dit noemen we ook wel Search Engine Advertising (SEA). Dan betaal je een flink bedrag om sowieso op de eerste pagina in Google te komen. Maar de gratis SEO is echt het proberen waard!

Het zoekvolume van een zoekterm geeft het gemiddelde aantal zoekopdrachten van de afgelopen twaalf maanden weer. Het is dus een getal waardoor je een goed idee krijgt van hoeveel je doelgroep zoekt naar een oplossing voor hun probleem.

Ja, probleem. Hiermee wordt meteen duidelijk waar je het best op kunt inzoomen bij het uitkiezen van een goede zoekterm. Algemene zoektermen hebben een hoog zoekvolume, waar je niet of nauwelijks mee te tevoorschijn komt.

Het zoekvolume kun je nagaan in een handige zoektermentool als Ubersuggest. Zelf gebruik ik Semrush, een betaalde tool waarin je nog nauwkeuriger gegevens boven water haalt.

Hoog zoekvolume: wanneer interessant?

Bij het vinden van een zoekterm met een hoog zoekvolume is het niet meteen juichen geblazen. Er zijn twee zaken waar je rekening mee moet houden:

Een te algemene zoekterm

Vaak hebben algemene zoektermen, gericht op een dienst of product, een superhoog zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie. Grote bedrijven, met veel autoriteit, geven bakken met geld uit om bovenaan te staan met een dergelijke term (SEA) of schakelen SEO-bureaus in voor een hoge ranking. Denk daarom specifieker en probleemgerichter!

Voorbeeld: Op alleen ‘spouwmuurisolatie’ is de concurrentie enorm. Richt je liever op probleem gerelateerde zoektermen die langer zijn, bijvoorbeeld ‘koude trek in huis’ of ‘vochtplekken op de muur’. Dan komt je doelgroep via deze zoekterm op de pagina terecht waar je spouwmuurisolatie aanbiedt of op je blog waar je het probleem uit de doeken doet en verwijst naar je diensten pagina Spouwmuurisolatie.

Bloggen is dus een ideale manier om je doelgroep via verschillende invalshoeken op jouw specifieke dienst of product uit te laten komen.

Een te hoge concurrentie

Ook bij een goede specifieke zoekterm als ‘nette bruine herenschoenen Amsterdam’ in plaats van alleen ‘herenschoenen’ is het belangrijk dat je ook je concurrentie in de gaten houdt. Wellicht kozen zij namelijk al eerder voor dezelfde term, waardoor een resultaat op pagina 1 in Google lastig wordt.

Het is in veel gevallen helemaal geen raar idee om een langere, specifiekere zoekterm te kiezen die niet zo’n hoog zoekvolume heeft, maar wel een zeer lage concurrentie. Als bij een zoekvolume van twintig al die twintig mensen maar bij jou uitkomen. Dit is vooral interessant als je een dienst of product aanbiedt waarmee je een hoge omzet behaalt.

In Ubersuggest zie je hoeveel geld je per klik betaalt als je een bepaalde zoekterm in een advertentie gebruikt. Ook zie je de geschatte concurrentie in betaald en organisch (SEO) zoeken. Hoe hoger dat aantal is, hoe kleiner de kans dat je online vindbaar bent.

Krenten in de pap vinden

Bij het kiezen voor een zoekterm moet je dus zoeken naar de spreekwoordelijke ‘krenten in de pap’. Oftewel, waar je concurrentie qua zoektermcombinatie niet aan dacht, maar waar je doelgroep best wel veel op zoekt.

Specifieke zoektermen, gericht op problemen en vragen, zijn bijna altijd longtail zoektermen. Dit betekent dat ze uit drie of meer woorden bestaan. Een shorttail zoekterm bestaat uit één woord en dat is dus af te raden als je veel concurrentie hebt.

Ga eens in de schoenen van je ideale klant staan en bedenk eens vragen waar hij of zij mee zit. Google vindt het erg prettig als vragen van zoekers op een pagina met relevante informatie een antwoord krijgen.

Google komt met suggesties als je informatie over een onderwerp intypt. Die suggesties zijn zoektermen die mensen vaak invoeren.

Ook onder de resultaten van een onderwerp, helemaal onderaan de pagina in Google, vind je meer suggesties voor zoektermen. Laat je erdoor inspireren.

Vergelijkbare berichten