Metadescription: voowaarden en vindbaarheid (SEO)
arrow_drop_up arrow_drop_down

Aan welke voorwaarden voldoet een goede metadescription?

Een goede metadescription is één van de elementen waarmee je jouw website SEO Technisch kunt optimaliseren. Een unieke met description is van belang voor de zoekresultaten maar ook voor jouw bezoekers. In feite is het een korte samenvatting van de inhoud van jouw webpagina.

Zorg voor een goed CMS.

In een goed CMS (Content Management Systeem) kun je een metadescription invoeren. Ik noem het toch maar even want nog steeds zijn er websitebouwers die een CMS afleveren zonder dat hier metadescriptions ingevuld kan worden.

Wat is de meta beschrijving?

De metadescription is een korte samenvatting die Google laat zien wanneer iemand zoekt op een bepaalde term. Het is een korte samenvatting van de inhoud van jouw pagina. In de zoekresultaten is de metadescription belangrijk. Het kan reden zijn waarom een bezoeker zich aangesproken voelt door jouw webpagina of juist niet. Dit kan er zo uit zien:

Metadescription Google

Hoe staat jouw website in Google?

Je ontdekt eenvoudig hoe jouw website momenteel in Google staat door de volgende stappen te doorlopen:

Dit doe je zo:

  • Stap 1: Je gaat naar Google: www.google.nl
  • Stap 2: Je tikt in site:www.denaamvanjouwwebsite.nl of site:domeinnaam.nl
  • Stap 3: Vervolgens zie je een lijst verschijnen met alle pagina’s die Google ziet van jouw website.

Opmerkingen: Wanneer je een webadres hebt zonder www dan dien je dit hier ook zo neer te zetten want anders gaat Google je een verkeerde weergave laten zien.

Je kunt zien of je jouw titels en metadescription goed ingevuld hebt of dat hier nog verbetering mogelijk is.

Welke waarde hecht Google aan de metadescription?

Google geeft aan dat de metabeschrijving meetelt in de zoekresultaatfragmenten op het moment dat ze een bijdrage leveren aan het zoekgedrag va een bezoekers. Soms stelt Google een eigen omschrijving samen. Soms neemt Google de letterlijke metadescription over die jij invult. Google stelt steeds vaker eigen omschrijvingen van websites samen, aan de hand van de zoekopdracht.

Het kan dus zijn dat je zelfgemaakte meta description niet altijd vertoond wordt. Toch loont het om er zelf een te schrijven. Dit heeft te maken met social media. Facebook gebruikt, wanneer iemand een webpagina deelt op zijn of haar eigen tijdlijn, de originele meta description. Het blijft dus verstandig om hier voldoende aandacht aan te besteden.

De metadescription niet invullen, een optie?

Is het feit dat Google niet altijd jouw metadescription overpakt reden om geen omschrijving in te vullen? Nee absoluut niet. Geef je zelf invulling aan de metadescription dan bepaal je ook zelf hoe dit er in de meeste gevallen uitziet. Vul je de omschrijving niet in dan ben je volledig afhankelijk van Google. In dat geval pakt Google:

  • de eerste regels van de tekst op de pagina
  • een fragment uit de tekst
  • een overzicht van het menu

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit.

Slechte metadescription Google

Hoe lang moet de metadescription zijn?

Een metadescription heeft een aanbevolen lengte van tussen de 140 en 160 tekens.

  • Minimaal 140 tekens (zodat Google snapt waar de betreffende pagina over gaat)
  • Maximaal 160 tekens (niet meer omdat Google anders de tekst afkapt)

Handige tool

Wanneer je wilt weten hoe de metadescription er uit ziet voordat je deze in de website zit dan kun je gebruik maken van deze handige tool.

Dan weet je naderhand precies:

  • of je het aantal juiste tekens hebt gebruikt
  • hoe de metadescription in Google staat

Tips samenstelling metadescription

Houd het bij het schrijven van de metadescription rekening met het volgende:

  • Je begint de metadescription met het belangrijkste zoekwoord vooraan(of de belangrijkste zoekterm). Zorg wel dat de metadescription leesbaar is.
  • Een metadescription moet een samenvatting van de webpagina zijn: zorg dat dit goed aansluit (wanneer je schrijft over appels moet de metadescription niet over peren gaan)
  • Blijf schrijven voor jouw bezoekers en niet voor zoekmachines dus stop de description niet vol met onnodige zoekwoorden
  • Een meta description mag best prikkelend zijn of uitnodigend. Je probeert je bezoeker te verleiden om naar je website te gaan met een directe oproep als:
    • Meer lezen?
    • Meer weten?
    • Direct bestellen?
    • Direct hulp ontvangen?

Een goede metadescription helpt in de vindbaarheid van jouw site. Ook verhoogt het de aantrekkelijkheid voor jouw bezoekers

SEO Yoast Tool in WordPress

Werk je in WordPress dan is het raadzaam de Yoast SEO Plugin te downloaden. Met deze plugin kun je vrij eenvoudig de gegevens voor Google (de titel en de metadescription) invoeren. Grote voordeel van deze plugin is dat je kunt zien of je de gegevens goed ingevoerd heb. Vul je niks in dan krijg je een rood bolletje te zien. Voldoet alles aan de voorwaarden dan wordt het bolletje groen.

Belangrijk om te weten: de Yoast SEO plugin is enkel een graadmeter.

Lees ook: Hoe voeg je een metadescription toe in WordPress?

Website Jaarprogramma

website-tips-jaarprogramma

Wil je stappen zetten met je website? In het Website Jaarprogramma leer ik je hoe jouw website goed opzet en vindbaar maakt in Google aan de hand van hele praktische tips. Vragen kun je stellen in de community waar ik altijd persoonlijk reageer. Zo heb je dus persoonlijke begeleiding bij jouw website.

Lees meer: Website Jaarprogramma

Over de schrijver
Ik ben Gery en ik help gepassioneerde en gedreven ondernemers met onwijs veel vakkennis in hun unieke worsteling met het internet. We gaan samen de brug slaan tussen de techniek van de website en het volgen van je hart!
Reactie plaatsen

Cookies