Links op je website: onmisbaar voor je vindbaarheid!

Links op je website: onmisbaar voor je vindbaarheid!

Links zijn bijzonder belangrijk op jouw website.

Ze zijn belangrijk voor je bezoekers en voor de zoekmachines.

De zoekmachine vindt de weg gemakkelijk op jouw site en de bezoeker ook.

Verschillende soorten links

Op je website kun je gebruik maken van verschillende soorten links:

  • Interne links
  • Externe links of uitgaande links
  • Anchor links

Interne links op de website

Interne links zijn links die je gebruikt op jouw eigen website. Met deze linkjes verwijs je van de ene naar de andere pagina op je eigen website. Wanneer je de juiste interne linkstructuur opzet dan snappen je bezoekers en Google de dwarsverbanden binnen je website beter.

Heldere linkstructuren verhogen de vindbaarheid

Een heldere linkstructuur is belangrijk voor bezoekers en voor zoekmachines. Het verhoogt de leesbaarheid voor bezoekers en de vindbaarheid voor zoekmachines.

Externe of uitgaande links

Externe of uitgaande links zijn linkjes op jouw website waarmee je verwijst naar andere websites.

Het gebruik van uitgaande links is zeker aan te bevelen. Het is wel belangrijk dat je verwijst naar relevante websites.

Praktijkvoorbeeld

Stel je bent HRM adviseur en je weet dat per 1 januari er tal van wijzigingen zijn in het ontslagrecht. Wat ga je doen? Je zou alle wijzigingen kunnen beschrijven op je website. Het nadeel is dat je moet concurreren tegen alle kranten, arbeidsrechtspecialisten en sites van de overheid. De vraag is dus of de tijd die je hierin stopt opweegt tegen de voordelen die dit oplevert. Nadeel is ook dat er constant wijzigingen doorgevoerd worden waardoor je dit continue moet bijhouden.

Slimmer is dit:

Je beschrijft kort de wijziging en je verwijst naar een site waar de wijziging in zijn geheel is beschreven. Belangrijk bij uitgaande links is dat je verwijst naar betrouwbare sites.

Jaag de bezoekers niet van je website

Zorg wel dat de bezoeker op jouw website blijft door in jouw CMS aan te geven dat je de pagina waar je naar verwijst kunt openen in een nieuw venster.

  • In WordPress ga je hiervoor naar het scherm waarin je de link toevoegt.
  • Je vinkt de optie ‘open link in een nieuw tabblad’ aan
  • Je klikt op bijwerken en slaat het artikel vervolgens op
  • Klik je nu op de link dan zie je bovenin je scherm dat de pagina in een nieuw scherm opent.
Externe links in nieuw tabblad openen

Inkomende links: sites die linken naar jouw website

Inkomende links zijn links van websites die linken naar jouw website.

Google ziet elk linkje van een andere website als een aanbeveling voor jouw website. Hoe meer sites verwijzen naar jouw website, hoe meer waarde jouw website krijgt in Google.

Dit is even zwart wit geredeneerd. Want zo simpel als het hierboven staat is het niet.

Helaas zijn er te veel voorbeelden van websites die hierin geen maat kennen. Ik raad je ten zeerste af in deze valkuilen te trappen:

  • zelf 20 sites in de lucht gooien en vanuit deze sites verwijzen naar je hoofdsite
  • een pakket kopen waarmee je gautomatiseerde links kunt aanmaken
  • onderlinge linkruil: wil jij een link van mij dan krijg ik er één van jou

Linkjes uitwisselen

Een aantal jaren terug zag je veel websites linkjes uitwisselen.

Ik werd benaderd door Pietje om een link op mijn website op te plaatsen in ruil voor een linkje op zijn website.

Dit is een vorm van link uitwisseling die je niet helpt in je vindbaarheid. Vaak gaat dit namelijk om het uitwisselen van links op websites die weinig autoriteit hebben.

Dit werkt wel: Waardevolle inkomende links

Wat er wel toe doet zijn waardevolle inkomende links. Ik geef je twee voorbeelden:

  • Stel dat je wordt geïnterviewd door de Volkskrant en ze plaatsen een linkje in dit interview naar jouw website. De Volkskrant is een grote website met veel relevante content. Een linkje naar jouw website zal jouw positie verstevigen.
  • Je krijgt een mailtje van een organisatie. Deze organisatie wil jouw artikel gebruiken voor het instrueren van personeel. Je kunt dit toestaan onder de voorwaarde dat ze een linkje naar jouw website plaatsen.

Unieke content scoort vanzelf inkomende links

Wie écht iets te vertellen heeft over zijn vakgebied scoort vanzelf inkomende links. Herken je dat je op Facebook of via je nieuwsbrief een artikel voorbij ziet komen waarvan je denkt: ‘wauw, dit is echt heel goed. Deze moet ik even bewaren’. Zulke waardevolle content gaat je automatisch inkomende linkjes opleveren. Andere websites gaan naar jouw website verwijzen als bron van kennis.

Anchor links

Bij een hyperlink staat er een linkje in je tekst. Klik je op dit linkje dan schuif je naar beneden in het artikel. Dit soort linkjes werken goed in lange artikelen. Je creëert namelijk overzicht voor je website.

Hoe gebruik je links in teksten?

We zien nog heel vaak een verkeerd gebruik van links. Bijvoorbeeld:Voor meer tips over interne links klik je hier. Dat is nietszeggend. Beter is: wilt u meer informatie over websites? De link verwijst dan naar de pagina websites en de naam van de link komt overeen met de naam van de pagina. Hiermee geef je de zoekmachine aan waar de link om draait. Dit helpt je ook in je vindbaarheid.

Simpel voorbeeld:

  • Voor meer tips over interne links klik je hier is niet goed.
  • Voor meer tips over interne links is goed
  • Voor meer tips over interne links is ook goed (afhankelijk van je insteek)
  • Voor meer tips over interne links is overdreven.

Naam van de link

In veel content management systemen kun je een link een naam geven of een adviserende titel. Maak hier zoveel mogelijk gebruik van.

Aantal links

Wees zuinig met het aantal links op je websitepagina. Teveel links verwart de bezoekers. Welke kant moet hij/zij nu op? Bovendien: teveel links worden niet door alle zoekmachines meegenomen. Anderzijds: geen links is ook geen optie. Een pagina moet de bezoeker verder brengen. Ook al is het naar de contactpagina waar men de mogelijkheid heeft om te bekijken wie je bent, waar je vandaan komt of om telefonisch of per email contact met jou te zoeken.

Broken links

Een dode of broken link is een link die niet (meer) werkt. Het kan een externe link zijn naar een pagina die is verwijderd. Het kan een interne link zijn naar een pagina die is verwijderd of verplaatst. Broken links zijn vervelend voor bezoekers en ook in de zoekmachine werkt het niet bevorderlijk. Er zijn meerdere tools om broken links in uw website op te sporen.

Wat is het belang van een linkstructuur op je website?

Dode of broken links

Dode links of (broken links) zijn bijzonder vervelend op een website. Ze ontstaan maar zo vaak zonder dat we er erg in hebben. Voor de bezoekers van uw website is het vervelend. Maar voor de zoekmachineoptimalisatie is het ook niet goed.

Dode links in de footer

Ook zien we regelmatigs dode links in de footer van de website. Dit is het blok onderin je site waarin vaak de contactgegevens en linkjes staan die verwijzen naar de hoofdnavigatie van je website. Het staat slordig. Voor je bezoekers maakt het niet de juiste indruk. Bovendien wordt deze fout vermenigvuldigd met het aantal webpagina’s dat jouw website telt.

Vergelijkbare berichten