Waarom je jouw websitestructuur altijd op orde moet hebben!

Waarom je jouw websitestructuur altijd op orde moet hebben!

Interne links en goede interne linkstructuur zijn aspecten die bijdragen aan je vindbaarheid in Google. Interne links zijn de (vaak) blauw onderstreepte woorden in een website die aanklikbaar zijn. Klik je hier op dan beland je op een andere pagina binnen je website.

Leesbaarheid website

Voor de leesbaarheid van je website is het belangrijk dat Google jouw website snapt. Bij het optimaliseren van afbeeldingen vertel je Google wat er op een afbeelding staat. Door in je titels zoekwoorden op te nemen snapt het Google Bot beter waar een blog op je site over gaat.

Bij het creëren van een interne linkstructuur laat je Google zien welke waarde een pagina heeft.

Door je interne links de juiste benamingen te geven en door je website in de juiste structuur te zetten laat je Google en de bezoekers zien wat jij wilt vertellen met je website.

Je moet je voorstellen dat het Google Bot zich door middel van de links op jouw website (en het hele internet) een weg baant door alle aanwezige pagina’s. Hoe logischer de verbanden zijn tussen deze pagina’s, hoe logischer het voor Google is waar jouw site over gaat.

Wikipedia, een mooi voorbeeld

Wikipedia dankt het succes van de website voor een deel aan de interne linkstructuur. In onderstaande afbeelding zie je hoeveel relevante interne links in een artikel staan.

Elke interne link verwijst naar een ander relevant artikel binnen de website.

Wikipedia als voorbeeld van een goede structuur

Wat zegt Google over linkstructuur?

Je interne link navigatie is cruciaal voor de leesbaarheid van je site. Simpelweg omdat de site eenvoudiger geïndexeerd wordt door het Google Bot wanneer de structuur klopt.

Een aantal uitgangspunten van Google:

  • Houd belangrijke pagina’s binnen een aantal klikken van de homepage
  • Zorg dat belangrijke pagina’s aanklikbaar zijn vanaf de homepage
  • Tekstlinks zijn het makkelijkst te indexeren voor Google. Wil je nieuwe dingen proberen bedenk dan dat het voor bezoekers en het Google bot nog altijd het makkelijkst navigeren is via de tekstlinks

Verder geeft Google zelf aan dat de navigatie van een website gebruikers helpt om snel de inhoud te vinden die ze zoeken.

Hoe bouw je een goede websitestructuur op?

Ik verdeel de opbouw van de website altijd in stappen. In onderstaand schema zie je de basisstructuur van een website. Ik leg je stap voor stap uit hoe deze structuur is opgebouwd en ook waarom dit zo is opgebouwd.

Hoe bouw je een goede websitestructuur op?

Belangrijke pagina’s binnen aantal klikken homepage

De basisstructuur is maximaal opgebouwd uit drie lagen. Persoonlijk ga ik niet verder dan 3 tot 4 lagen in de website. Google zegt niet voor niks: ‘houd belangrijke pagina’s binnen een aantal klikken van de homepage’. Ik streef naar maximaal drie lagen.

Soms zijn vier lagen nodig omdat je anders alsnog het verband uit je website haalt. Wil je artikelen schrijven die de diepte ingaan dan adviseer ik je deze vanuit een nieuwe hiërarchische stap op te bouwen.

Hiermee voorkom je ook dat je ellenlange URL’s krijgt zoals deze: www.geryaal.nl/internet-marketing/seo/tips-adviezen/heading-tags/wat-is-een-h1

Stap 1: de basisdiensten (eerste lijn)

Jouw basisdiensten zijn de basis van je website. Dit zijn vaak ook de zoekwoorden waarop de concurrentie moordend is. (Afhankelijk van je branche).

In dit voorbeeld neem ik een bedrijf wat werkzaamheden rondom vijvers organiseert. Belangrijkste diensten van dit bedrijf zijn vijveronderhoud, vijveraanleg en vijverontwerp. Op deze termen is de concurrentie op het internet hoog want elk serieus vijverbedrijf heeft deze diensten in zijn pakket.

Stel je voor dat alle vijverbedrijven die dit doen een website hebben waarop de basisdiensten kort omschreven worden. Dan hebben we in Nederland talloze pagina’s in Google die gaan over vijveronderhoud.

Deze pagina’s vormen de basis van je website. Hoe groter je website wordt hoe makkelijker je ook op deze beconcurreerde zoektermen stijgt.

Deze afbeelding laat zien dat de eerste stap in je structuur ook de eerste stap in je URL is.

Bovenstaande afbeeldingen laat zien dat de eerste stap in je structuur ook de eerste stap in je URL is.

Stap 2: Uitbreiding basisdiensten (tweede lijn)

In stap 2 verdeel je de basisdiensten onder in subdiensten. Onder vijveraanleg vallen bijvoorbeeld subdiensten als aanleg tuinverlichting, aanleg vijverrand en de aanleg van filtersystemen.

In stap 2 verdeel je de basisdiensten onder in subdiensten. Onder vijveraanleg vallen bijvoorbeeld subdiensten als aanleg tuinverlichting, aanleg vijverrand en de aanleg van filtersystemen.

Stap 3: Verdere onderverdeling (3e lijn)

In stap 3 kun je kiezen voor een verdere onderverdeling van producten of diensten. Zoals eerder genoemd raad ik af verder de diepte in te gaan dan deze derde stap.

In stap 3 kun je kiezen voor een verdere onderverdeling van producten of diensten. Zoals eerder genoemd raad ik af verder de diepte in te gaan dan deze derde stap.

De opbouw van je URL’s

Zoals je ziet zijn de opbouw van de URL’s gelijk aan de hiërarchische stappen in de site. Houd je URL’s zo kort mogelijk en gebruik niet in elke stap hetzelfde woord. Vermijd ook woorden als de, het en een.

In de startersgids van Google geeft Google aan dat het belangrijk is dat je nadenkt over wat er gebeurt als een bezoeker op je website een deel van de URL verwijderd.

Dus stel: je hebt de pagina over vijverranden onder de URL www.domeinnaam.nl/aanleg-vijver/vijverrand. De bezoeker op je site bedenkt dat hij meer wil weten over de aanleg van de vijver en verwijdert uit de URL de stap vijverrand.

Heb jij de pagina www.domeinnaam.nl/aanleg-vijver dan ook ingevuld? Of bestaat deze helemaal niet in jouw website? Bestaat deze niet dan beland je op een zogenaamde 404 pagina middels een zogenaamde broken link. En laat je bezoeker en Google daar nu net niet van houden.

De opbouw van je URL’s op de website

Achtergrondartikelen

Uiteraard heb je ook nog de achtergrondartikelen, kennisbankartikelen en blogs op je website. Deze artikelen schrijf je bijvoorbeeld over:

  • Problemen waar je klanten tegen aanlopen?
  • Vragen die je klanten hebben
  • Kennis die je hebt opgedaan in de loop van de jaren

In deze laag artikelen zitten doorgaans je gratis bezoekers die binnenkomen via Google. De concurrentie op deze artikelen is (doorgaans) beduidend minder dan op de diensten.

Trek je met deze artikelen veel bezoekers naar je website dan zul je zien dat je op de basisdiensten ook posities wint in de zoekmachines.

Hier is je hiërarchie ook echt belangrijk. Ik blijf het benadrukken.

De invloed van goed intern linkgebruik op je vindbaarheid

Met interne links laat jij Google zien welke pagina’s en inhoud de hoogste prioriteit hebben binnen je website. Ook breng je pagina’s die thematisch met elkaar verbonden zijn met elkaar in verbinding.

Wat ik niet zeg is dat je nu onverhoopt op elke pagina binnen je website een link moet zetten naar de pagina waar je op gevonden wilt worden.

Iemand stelde mij namelijk de vraag: Is het vanuit die redenatie niet beter om alle pagina’s op de eerste lijn in je URL te zetten. Dan staan ze namelijk allemaal op het hoofdniveau. Mijn antwoord is nee, je redenatie lijkt logisch maar het klopt niet. En onderstaande quote verklaart waarom:

Onderling linken tussen de diverse lagen

Vanuit alle pagina’s binnen je website link je onderling naar de verschillende pagina’s. Het is belangrijk dat je goede verbindingen legt binnen de site. Artikelen met hetzelfde thema link je naar elkaar. Je linkt vanuit onderliggende pagina’s terug naar basisdiensten.

Hierdoor krijgen je basispagina’s weer pluspunten omdat Google ziet dat deze pagina’s dus belangrijk zijn.

Net als in alle andere SEO Situaties geldt dat logisch nadenken de basisregel is. Spammen is zinloos.

Breadcrumbs of broodkruimelpaden

Een broodkruimelpad laat je bezoeker zien waar hij zich bevindt in de website. Komt de bezoeker binnen op een diepere laag binnen de site dan vindt hij altijd zijn weg terug.

Breadcrumbs of broodkruimelpaden

Voordeel van de breadcrumbs is dat je ook altijd weer interne links in je website hebt. Hiermee heb je ook altijd een beschrijvende link naar een bovenliggende pagina.

Hoe zien je interne links eruit?

Hoe zien je interne links eruit: dit is een veelgemaakte fout

Om te zien hoe interne links eruit zien KLIK JE HIER NIET. Eén van de meest gemaakte fouten op websites is de ‘klik hier’ fout.
Vraag: wil jij met jouw bedrijf of met jouw webshop gevonden op de zoekterm ‘klik hier’? Even een willekeurige gok van mijn kant .. Je rolt nu met je ogen en denkt ‘nee joh, natuurlijk niet’.
Toch zie ik op veel websites dat er binnen de website wordt doorverwezen naar andere pagina’s door te zeggen ‘klik hier’. Ik begrijp de achterliggende gedachte maar het is vanuit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie niet de juiste gedachte.

Zo gebruik je interne links op de juiste manier

Opnieuw verwijs ik naar de basis van Google. Google wil een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring geven aan bezoekers die zoeken in Google. Wil jij hoger in de zoekmachines komen dan moet je site voldoen aan bepaalde eisen.

Absolute voorwaarde is dat Google je site kan lezen. Omdat het Googlebot geen mens is moet je Google duidelijk maken wat je bedoelt met bepaalde dingen. Dit geldt ook voor je interne links.

Beschrijvende links

Het is zaak dat je beschrijvende links gebruikt op je site. Hiermee geef je de zoekmachine aan waar de link om draait. Dit helpt je ook in je vindbaarheid.

Simpel voorbeeld:

  • Voor meer tips over interne links klik je hier is niet goed.
  • Voor meer tips over interne links is goed
  • Voor meer tips over interne links is ook goed (afhankelijk van je insteek)
  • Voor meer tips over interne links is overdreven.
Beschrijvende links

Wat je beter niet kunt doen ..

Probeer onderstaande situaties te voorkomen:

  • Algemene anchor teksten gebruiken als klik hier, artikel of pagina
  • Tekst gebruiken die niks te maken heeft met het onderwerp of de pagina waar je naar linkt
  • De URL van de pagina als link of anchortekst gebruiken. Dit kan wel als je naar een website verwijst maar in de meeste andere gevallen niet.
  • Lange anchorteksten schrijven
  • Uitzonderlijk veel zoekwoorden gebruiken
  • Onnodige links aanmaken die niet bijdragen aan de navigatie voor gebruikers

Voorkom broken links

Broken links zijn links die niet werken. Stel dat iemand je website benadert via een URL die niet bestaat dan belandt hij op een 404 pagina. Dit is dus een pagina die niet bestaat, niet werkt of verhuisd is. Nadeel hiervan is dat je bezoekers vlot afhaken op je website. Je krijg een melding zoals onderstaand.

Voorkom broken links

Of je broken links op je website hebt check je met deze broken link checker.

Verwijder nooit zomaar een pagina uit je website

Staat je website al een tijdje online dan is het ten zeerste af te raden om zomaar even een pagina te verplaatsen of te verwijderen.

Zeker wanneer je een goede positie hebt opgebouwd binnen Google is dit absoluut onhandig omdat je hiermee posities verliest. Wil je het toch echt anders doen dan kun je pagina middels een 301 omleiding omleiden.

Dit is overigens des te meer reden om op voorhand goed na te denken over je structuur. Hoe minder je achteraf moet veranderen hoe beter dit is.

Tijd nemen om de structuur uit te denken

Vertel heb jij je de interne structuur van je website al op orde? Of heb je hier nog nooit over nagedacht?

Voordat je aan de slag gaat met de invulling van je website of met de herinrichting van je site raad ik je aan een groot wit vel papier te pakken en na te denken over de invulling van de websitestructuur.

  • Wat zijn je basisdiensten?
  • Welke zijstappen zijn er?
  • Welke achtergrondartikelen wil je schrijven?

Vergelijkbare berichten