Doe je mee aan de Website Transformatie Challenge (helemaal gratis)
Direct Toegang
X
Doe je mee aan de Website Transformatie Challenge (helemaal gratis)
50% Complete
Doe je mee aan de Website Transformatie Challenge (helemaal gratis)

Page content

article content

Canonical URL: voorkom duplicate content

Als er iets is waar je Google niet blij mee maakt, dan is het duplicate content. Gelukkig bestaat er zo iets als de Canonical URL. Dit is een tag waarmee voorkomen wordt dat jouw website strafpunten oploopt bij Google. Ken jij deze tool al?

In dit artikel volgt alles over deze URL. Na het lezen van dit artikel weet jij precies:

  • wat duplicate content is
  • wat het gevaar van duplicate content is
  • wat de canonical tag is
  • waarom deze URL zo belangrijk is
  • wanneer deze URL gebruikt wordt
  • wat de invloed van deze tag is op de invloed van je vindbaarheid in de zoekmachines

Duplicate content: wat het is en waarom het schadelijk is voor de vindbaarheid?

Duplicate content, de betekenis ervan zit eigenlijk al in de naam. Het gaat om ‘dubbele content’. Dit betekent dat twee of meerdere pagina’s dezelfde inhoud hebben of nagenoeg dezelfde inhoud hebben.

Wanneer iets exact als duplicate content beschouwd wordt in de ogen van de zoekmachines is niet bekend. Er wordt geschat dat pagina’s die meer dan 70 procent identiek zijn aan elkaar, worden gezien als duplicate content. Ga je website eens na? Herken jij dit probleem?

Webshops zijn vaak de dupe van duplicate content. Dit komt doordat de onderlinge verschillen tussen de producten en de diensten meestal minimaal zijn. Hierdoor wordt er weinig variatie gebracht in de content.

Gevolg van duplicate content voor de vindbaarheid

Zoekmachines werken niet voor de websitebeheerders en ook niet voor de webwinkeleigenaars. Zoekmachines werken voor de gebruiker. Google streeft naar optimale relevantie voor de gebruiker. Dit houdt in dat Google iedere gebruiker van de beste zoekresultaten wil voorzien.

Een website met duplicate content wordt door Google lager gewaardeerd. Het is voor een zoekmachine namelijk lastig te peilen welke van deze identieke pagina’s op de verschillende URL’s het meest relevant is.

Het gevolg is dat Google de PageRank waarde over de meerdere URL’s verdeeld. Doordat de waarde verdeeld moet worden over meerdere URL ’s valt de waarde van iedere soortgelijke pagina minder hoog uit.

Kortom: Google ziet je zoekresultaten als minder relevant. Het gevolg? De PageRank van je pagina’s zal zakken. Een manier om dit probleem te verhelpen is de implementatie van de canonical tag!

Gevolg van duplicate content voor de leesbaarheid

Niet alleen de zoekmachines vermijden duplicate content. Mensen doen dat net zo. Dezelfde content op meerdere pagina’s tegenkomen wordt vaak als gebruikersonvriendelijk en vervelend ervaren. Iets wat iedereen met een website wilt voorkomen!

Wat is de Canonical URL?

De canonical URL staat onder meerdere noemers bekend. Deze URL wordt ook wel de rel canonical (of rel=”canonical”), canonical tag, canonieke URL of canonical link genoemd.

De canonical tag is een tag die met name bedoeld is om de schadelijke gevolgen van interne duplicate content te verhelpen. Interne duplicate content heeft betrekking op de dubbele content op één website.

De canonieke URL is een stukje html-code. Deze code ziet er als volgt uit:

<link rel=”canonical” href=”http://www.url-voorbeeld.nl/voorbeeld-url/” />.

Deze html-code moet je plaatsen in het <head> gedeelte van de pagina. Deze zal vervolgens verwijzen naar de pagina die dominant moet zijn. Hierdoor worden de andere pagina’s met identieke tekst niet door Google geïndexeerd.

Google geeft zelf ook uitgebreid instructies over het gebruik van de canonical URL.

Twee soorten canonieke URL’s

Een canonieke link kan op twee manier ingezet worden:

  • Zelfverwijzend
  • Verwijzen naar een andere pagina

Wanneer een canonieke link zelfverwijzend wordt ingezet, heeft dat vaak niet te maken met duplicate content. De zelfverwijzende url laat zien dat er slechts één versie van een bepaalde pagina bestaat. Daarmee laat je zoekmachines weten dat deze pagina de enige versie is die geïndexeerd mag worden.

Wanneer een canonieke link verwijst naar een andere pagina, dan gaat het vaak om interne duplicate content. Met de tag verwijs je naar de pagina die geïndexeerd moet worden door de zoekmachines.

Waarom zou je de canonieke URL gebruiken?

De rel canonical is een handige tool om aan Google duidelijk te maken welke van deze identieke pagina’s het belangrijkste is. Zo kun je de maximale PageRank waarde uit een pagina halen.

Eigenlijk zeg je tegen Google: ‘Kijk! Hier vind je de originele content. Negeer de rest maar!’.

De zoekmachines zullen daardoor alleen PageRank waarde toekennen aan de originele pagina. Hierdoor wordt een pagina relevanter. En hoe relevanter je bent, hoe beter je scoort bij Google. Dat heeft weer positieve gevolgen voor je vindbaarheid op het internet.

Let op: zoekmachines kunnen er ook voor kiezen om de tag te negeren.

Situaties waarin de canonieke link uitkomst biedt

Er zijn verschillende situaties te bedenken waarin de canonical tag ingezet kan worden:

  • Bij gebruik van query parameters in de URL
  • Bij pagina’s die enorm veel op elkaar lijken
  • Bij het opzettelijk maken van meerdere versies van een pagina
  • Wanneer je besluit een blog van jouw website met een andere website te delen

Query parameters in de URL

Een URL kan query parameters bevatten.

(Grote kans dat je nu definitief afhaakt. Ik zal proberen je het eenvoudig uit te leggen)

  • Stel dat je in een webshop zit en je bent op zoek naar handgrepen van RVS voor in jouw keuken.
  • De algemene pagina voor deze handgrepen staat op de URL: domeinnaam.nl/handgrepen-keuken/rvs
  • Nu ga je gebruik maken van de filters. Je stelt in dat je handgrepen wilt met een bepaalde boormaat en binnen een bepaalde prijsklasse.
  • Plots is je URL gewijzigd naar domeinnaam.nl/handgrepen-keuken/rvs?min=0.18&max=1382.18&lengte=8&ajaxcatalog=true

Deze wijziging van de URL zorgt makkelijk voor duplicate content.

Zou je nu een canonical URL aanmaken voor de basis URL: domeinnaam.nl/handgrepen-keuken/rvs dan weet Google (en andere zoekmachines) dat dit de belangrijkste URL is en dat de rest van de URL’s niet zo serieus genomen hoeft te worden.

Pagina’s die enorm veel op elkaar lijken

Nog een webshop voorbeeld:

  • Je bent op zoek naar een trui van adidas
  • Je zit in de webshop van een groot kledingconcern en nu blijkt dat er zeker 5 kleuren truien zijn.
  • Trui 1 vind je op de URL: domeinnaam.nl/truien/adidas/rood
  • Trui 2 vind je op de URL: domeinnaam.nl/truien/adidas/blauw
  • Trui 3 vind je op de URL: domeinnaam.nl/truien/adidas/pimpelpaars-met-witte-stippen
  • etc. etc.

Bedenk dat de pagina’s inhoudelijk weinig van elkaar verschillen. Op pagina 1 staat in de titels en de teksten dat er sprake is van een rode trui, op pagina 2 is dit gewijzigd naar blauw en op pagina 3 naar pimpelpaars met witte stippen. Om hier duplicate content te voorkomen is vrijwel onmogelijk tenzij je uitermate creatief bent.

Ook hier biedt de canonical URL uitkomst.

Splittesten op je website

Om de conversie te meten van bepaalde pagina’s kun je werken met splittesten. Hiervoor maak je pagina’s aan die op elkaar lijken. Door subtiele wijzigingen aan te brengen per pagina kun je meten welke pagina de meeste conversie (conversie = aantal ingevulde contactformulieren, inschrijven ebook of ingevulde offerte formulieren) oplevert.

De zoekmachine ziet in dit geval echter verschillende URL’s met daarop dezelfde content. Door vanaf de ‘testpagina’s met de canonical URL te verwijzen naar de basis URL vertel je Google dat de basisURL geïndexeerd moeten worden.

Jouw blogs delen met anderen?

Met regelmaat vragen ondernemers mij of het verstandig om blogs van de eigen website te delen met andere sites? Mijn antwoord is altijd: het kan, mits je het op de juiste wijze doet.

Het is eeuwig zonde wanneer je een goede positie in Google hebt verworven met een bepaald artikel en je dit teniet zou doen door je blog/artikel ook op een andere site te plaatsen. Google ziet dan immers twee URL’s met dezelfde content waardoor er duplicate content gesignaleerd wordt. Hierdoor kun je afzakken in de zoekmachines en dit kost je bezoekers.

In zo’n geval is het slim om aan te geven dat het blog geplaatst mag worden onder de voorwaarde dat zij bij op hun website een canonical URL naar jouw site instellen.

Een redmiddel, geen standaard oplossing

Het voorkomen van duplicate content is én blijft beter dan dit soort problemen ‘oplossen’ met de canonieke link. Deze tag is namelijk geen ‘oplossing’, maar je kan het eerder zien als redmiddel om je interne duplicate content op je website te voorkomen.

Er zijn ook andere manieren om duplicate content te voorkomen:

  • Creëer een overzichtelijke en inzichtelijke structuur op de website. Hiermee voorkom je dat bepaalde content op meerdere plekken op de website moet verschijnen.
  • Verwijs bezoekers door met zogenaamde 301 redirects

Yoast SEO Plugin en de canonieke URL

Werk je met WordPress en heb je de Yoast SEO Plugin geïnstalleerd dan kun je hier eenvoudig de canonical URL in verwerken. Zie onderstaande afbeelding.

Canonical URL verwerken en SEO Yoast Plugin

Gerelateerde informatie

Contact

Heb je vragen over je website of wil je meer weten, laat gerust een reactie achter!

Website Transformatie Challenge

Ik heb een schitterende challenge voor je klaarstaan. In deze Website Transformatie Challenge help ik je om binnen zeven dagen een concreet plan van aanpak voor je site samen te stellen. Je kunt hier helemaal gratis aan meedoen. Meedoen? Klik even op onderstaande afbeelding op of het linkje!

Gratis Website Challenge

Gery Stevens
Ik ben Gery en ik help gepassioneerde en gedreven ondernemers met onwijs veel vakkennis in hun unieke worsteling met het internet. We gaan samen de brug slaan tussen de techniek van de website en het volgen van je hart!

Comment Section

0 reacties op “Canonical URL: voorkom duplicate content

Plaats een reactie


*


Blader gerust eens door de verschillende categorieën: