Starten met SEO: een praktische beginnersgids
Wil je starten met SEO en het vindbaar maken van je website? Dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten:
Wat is SEO?
SEO gaat het over het vindbaar maken van je website. Dat wil zeggen dat je door blogs en artikelen te schrijven en deze op de juiste manier te optimaliseren beter vindbaar wordt in Google. Doordat je beter vindbaar wordt zullen mensen vaker op je site komen met als gevolg dat je bezoekersaantallen stijgen.
SEO bestaat uit een aantal onderdelen.
Je bezoeker is hierin de kern.
Even cru gezegd: je kunt je helemaal het apelazerus optimaliseren. Maar wanneer je over onderwerpen schrijft waar geen haan naar kraait helpt dit niks.
Het draait dus om je bezoeker. Wat wil hij, wat zoekt hij, wat typt hij letterlijk in wanneer hij zoekt in Google.
Waarom starten met SEO
Starten met SEO en content marketing helpt je aan bezoekers, aanvragen, verkopen en omzet. Uiteraard wanneer je dit op de juiste wijze toepast.
Een praktijkvoorbeeld:
Tim start vier jaar geleden zijn eigen onderneming. Hij plaatst schuttingen maar heeft nog geen enkele klant en geen plan voor zijn marketing. Hij besluit in te zetten op SEO. Binnen een paar maanden tijd verovert hij mooie posities in Google. Dit levert werk op.
Aan het eind van het eerste SEO jaar laat hij zijn offertes automatiseren. Simpelweg omdat hij het anders niet aan kan qua werk. Nu, vier jaar later krijgt hij 4000 offerte aanvragen per jaar binnen via zijn site waarvan 65% via de gratis (organische) resultaten van Google komt.
Wanneer je consequent aan je site blijft werken is dit mogelijk met SEO. Een bezoekersmachine creëren die je elke dag bezoekers en werk oplevert.
Voorwaarden
Er zijn een aantal voorwaarden van belang wanneer je start met SEO:
- Het websitesysteem
- Snelheid van je site
- Backlinks
- Content
- Zoekwoordenonderzoek
- Kennis over optimalisatie
- Kracht van consequent zijn
Het websitesysteem waar je mee werkt
Allereerst is het van belang dat je werkt met een websitesysteem wat voldoet aan de voorwaarden voor een goede vindbaarheid. Voorbeelden van goedwerkende systemen zijn bijvoorbeeld WordPress of Phoenix. Ook zijn er websitebouwers die werken met eigen systemen die uitstekend functioneren daar waar het gaat om het neerzetten van een vindbare site.
Schone code
Een goede website is opgebouwd in schone code. Hoe dit werkt is het beste uit te leggen aan de hand van WordPress. Op het moment dat je hier mee werkt en je oneindig plugins toevoegt aan je site dan vervuil je de code van de website. Elke plug-in brengt eigen code met zich mee waardoor de site zwaarder wordt. Uiteindelijk kan dit zich tegen je keren. De site wordt langzamer wat weer een nadeel is wanneer je kijkt naar je ranking in Google.
Je kunt overigens uitstekend SEO toepassen op je wordpress website. Wees alleen voorzichtig met het aantal plugins wat je download.
Een goed CMS
WordPress is een voorbeeld van een CMS. Of wel een Content Management Systeem. Dit is het systeem waarin je de site beheert. Belangrijk is dat dit aan alle voorwaarden voldoet. Dat klinkt logisch maar het is niet altijd logisch. In de praktijk komen we verhalen tegen waarbij ondernemers duizenden euro’s investeren in een site en vervolgens blijkt dat er geen alt tag aan een afbeelding toegevoegd kan worden. Of dat er geen invloed uitgeoefend kan worden op de URL-structuur.
Van belang is dat:
- je URL’s aan kunt passen
- je metadescriptions en Google titels kunt toevoegen of wijzigen
- je een H1, H2 en H3 (heading tags) kunt toevoegen
- afbeeldingen een alt tag kunnen krijgen
- je met interne links kunt werken
Snelheid van de site
De snelheid van je site is belangrijk wanneer je start met SEO. Met een langzame site ben je op voorhand al gezien. Bezoekers en klanten willen snel, iedere seconde dat het te lang duurt bestaat de kans dat je de bezoeker verliest.
De snelheid van de site zit in basis in het systeem waar je mee werkt. De keuze voor het systeem is dus belangrijk, zoals hierboven genoemd. Houd er ook rekening mee dat je voor een goede SEO-strategie content nodig bent. Het betekent dat je een grote(re) site krijgt. Het systeem moet dit aankunnen en niet halverwege bezwijken onder de content.
Qua snelheid heb je zelf invloed op zaken als:
- Het verkleinen van je afbeeldingen zodat deze minder laadtijd innemen
- Niet te veel plugins toevoegen wanneer je met WordPress werkt
- Zo veel mogelijk voorkomen dat je met externe scripts of iFrames werkt die laadtijd kosten
Wil je weten hoe het ervoor staat met de snelheid van je site?
Dit test je eenvoudig met Google PageSpeed of Pingdom Tools.
Snelheid op mobiel, zo mogelijk nog belangrijker
Cruciaal is de snelheid van je site op mobiele apparaten. Google hecht steeds meer waarde toe aan snelheid. De meeste bezoekers komen via een telefoon of iPad. Niet voor niks heeft Google voorwaarden opgesteld voor zogenaamde AMP pagina’s. Dit zijn pagina’s die extra snel zijn waardoor je hoger in de ranking komt wanneer iemand via mobiel zoekt.
HTTPS
Zorg dat je site beveiligd is met een SSL Certificaat. Dit herken je doordat de URL van je site verandert van http://domeinnaam.nl naar https://domeinnaam.nl. HTTPS laat zien dat de gegevens op je site veilig verwerkt worden. Heb je dit niet voor elkaar dan is dit een nadeel in Google. Zorg gewoon dat je dit in orde hebt. Over SEO en vindbaarheid praten zonder dat je HTTPS geregeld hebt is niet zinvol.
Grafisch design
Natuurlijk speelt ook grafisch design een rol bij SEO. Blogs moet zo goed mogelijk leesbaar zijn. Dus duidelijke lettertypes (Google Fonts), voldoende witruimte en duidelijke titels dragen bij aan de vindbaarheid. Verlies je niet in het design, daar ga je de winst niet behalen qua bezoekersaantallen. Houd je aan de richtlijnen van de Google Material Design Guide, hierin vind je de basisvoorwaarden voor een nette en duidelijke site.
Zorg dat je het systeem eerst op orde hebt. Wanneer je honderd blogs schrijft en vervolgens blijkt dat je site of het CMS niet voldoet dan is dat heel vervelend. Mocht je hier vragen over hebben, mail gerust even naar info@geryaal.nl.
Zoekwoordenonderzoek
Voordat je start met het schrijven van content is zoekwoordenonderzoek belangrijk. Wat je kunt doen is een Excel sheet maken en daar al je ideeën in zetten. Hier vind je een aantal handige tips die je helpen bij het vinden van zoekwoorden.
Zelf nadenken
Bedenk eens: tegen welke vragen en vragen lopen jouw (potentiële) klanten aan? Deze noteer je allemaal.
Maak gebruik van tools
Er zijn superhandige zoekwoordentools op de markt die je kunt gebruiken voor je website.
- Answer the Public
- Semrush
- Neil Patel
- Zoekwoordentool van Yoast
- Google Suggest
Longtail en shorttail zoektermen
Houd in je zoekwoordenonderzoek rekening met shorttail zoektermen en longtail zoektermen. Shorttail zoektermen zijn zoektermen van 1 of 2 woorden. Denk aan isolatie, keuken, schutting of schutting kopen. Dit zijn zoekwoorden met (doorgaans) veel concurrentie. De zoekterm is breed georiënteerd. Want als iemand intikt -keuken-, dan kun je nog veel kanten op.
Tegenover longtail zoektermen staan shorttail zoektermen. Dit zijn termen van 3, 4, 5 of meer woorden. Soms zijn het complete vragen die bezoekers intikken. Voorbeelden zijn: landelijke keuken rood, hout-betonschutting 15 meter kopen of huis uit 1974 laten isoleren. Dit zijn termen waar vaak minder concurrentie zit in Google. Het zijn termen waar je warmere bezoekers op binnenhaalt. Iemand die een rode keuken wil zoekt immers niet naar een blauwe keuken. Dus de bezoeker weet al wat hij wil.
Concurrentie
Je kunt een analyse maken van sites van concurrerende bedrijven. Met de tool Semrush kun je zien waar concurrenten goed op scoren, dit kun je meenemen in jouw plan van aanpak. Let op: een content strategie baseren op je concurrentie is nooit een goed idee. De insteek is dit te gebruiken voor het maken van een plan gericht op de onderneming/ondernemer.
Schrijven van content
Vindbaar worden middels SEO vraagt om content. Onder content verstaan we blogs en artikelen die je toevoegt aan je website. Je vertaalt je zoekwoordenonderzoek letterlijk naar blogs en artikelen op de website.
Hoeveel content je schrijft maakt in feite niet uit. Je kunt niet te snel gaan. Wat wel geldt is dat je er met 2 blogs per jaar niet komt. De ervaring leert dat er toch wel 50 tot 100 artikelen nodig zijn om serieuze beweging in bezoekersaantallen te zien. Uiteraard is dit afhankelijk van branche, concurrentie en andere zaken.
Koppel een doel aan je blogs en content
Bedenk wat je wilt dat een bezoeker doet op het moment dat hij via Google op jouw site komt. Wil je dat hij op je mailinglijst terechtkomt, dat hij een vrijblijvend intakegesprek aanvraagt, een verkoop doet in je webshop, het contactformulier invult, doorklikt naar een ander blog of wellicht nog iets anders.
Het is zaak dat je de bezoeker op de site houdt namelijk. Pak hem of haar aan de hand en geef leiding.
Zorg dat content aansluit bij de behoefte van de bezoekers
Het is cruciaal dat de content aansluit bij de behoefte van de bezoeker. Je wilt voorkomen dat iemand op je site komt en direct weg klikt omdat de content niet aansluit. Dit gaat ten koste van je ranking in Google.
Aan het begin van het blog is het al genoemd maar het succes van SEO wordt bepaald door hoe goed je jouw bezoeker kent. Wanneer je de bezoeker goed kent weet je wat hij wil horen wanneer je een blog schrijft. Dan klikt een bezoeker niet direct weg (hij wil meer weten).
De kracht van unieke content
Hoe meer eigenheid, vakkennis en praktijk je in je blogs brengt hoe krachtiger ze worden. We zien in de praktijk dat ondernemers die dit voor elkaar krijgen passende bezoekers en aanvragen krijgen.
Wat als schrijven je niet ligt (of je geen tijd hebt)?
Consistentie bepaalt het succes van een website. Dat wil zeggen: consistent content toevoegen aan de site. Wanneer schrijven je niet ligt of je er geen tijd voor hebt kun je dit uitbesteden.
Voorwaarde is dat je in je achterhoofd houdt dat jij, als ondernemer, bepalend bent voor de input. Jij hebt de vakkennis, de praktijkvoorbeelden en de ervaring. Een goede tekstschrijver of SEO Specialist vertaalt dit naar goede artikelen die bezoekers en conversie opleveren.
Optimaliseren van de content
Wanneer je een artikel hebt geschreven is het zaak dat je deze optimaliseert. Hiermee help je Google jouw artikel beter te snappen. Wist je bijvoorbeeld dat Google afbeeldingen niet kan lezen. Dus Google ziet niet dat er een fiets op je foto staat (bijvoorbeeld). Dat moet je Google vertellen. En dat doe je door een foto een Alt Tekst mee te geven.
Ook de interne linkstructuur van je site is belangrijk. Een onderdeel wat onderschat wordt maar veel winst oplevert bij een goede invulling. Andere aspecten die van belang zijn:
- Google Titel en Metadescription
- Afbeeldingen: bestandsnaam en alt teksten
- Zoekwoorden op de juiste plek zetten (mits leesbaar)
- Heading tags: juist gebruik van H1, H2 en H3
De visie van Geryaal: het is net als met auto rijden. Je moet weten dat je op het gaspedaal moet trappen om vooruit te komen. Zo moet je wanneer je inzet op SEO weten dat je bepaalde zaken optimaliseert. Het is kennis die je 1x op doet en vervolgt toepast op elk blog.
Werk je met WordPress dan adviseer ik je de Yoast SEO Plugin te installeren.
Sitemap toevoegen aan Google
Zorg dat je de site koppelt aan Google Search Console (Webmastertools). Hier kun je de sitemap van je site toevoegen. Wijzigen er dingen in de sitemap (je voegt bijvoorbeeld een blog toe) dan pikt Google dit vlotter op.
Structuur van je site
De structuur van je site speelt een belangrijke rol bij de vindbaarheid van de site. Zeker wanneer je vanaf nul start scheelt het enorm wanneer dit goed staat. Hier valt bijvoorbeeld onder hoe je een URL opbouwt en waar je bepaalde pagina’s in de site plaatst.
Backlinks verzamelen
Goede content levert backlinks op. Hoe beter je blogs, hoe sneller andere website verwijzen naar jouw site. Zorg dat je op waarde backlinks verzameld en voorkom gerommel met het verzamelen van backlinks. Kwaliteit voorop!
Kracht van consistentie
Schrijf je elke maand 1 blog/2 blogs dan ga je verschil merken met je website. Wanneer je van bloggen een consequent actiepunt dan werk je consistent aan verbetering. Vergelijk het met trainen in de sportschool.
Na de eerste training merk je geen verschil in spiermassa en vetpercentage. Maar ga je consistent 3 keer per week onder de juiste begeleiding trainen dan zie je na een half jaar gericht en meetbaar resultaat (mits je niet elke dag bij de McDonalds zit). Dit werkt met je site niet anders.
Focus op haalbare doelen
Het is niet zinvol om te zeggen: ‘ik wil volgend jaar 500 bezoekers per maand’. Dit is een doel waar je geen invloed op hebt. De aantallen van je bezoekers hangen af van Google, van concurrentie. Dit zijn externe factoren.
Een factor waar je invloed op hebt is de content die je produceert. Denk aan aantallen blogs maar ook aan de kwaliteit van artikelen. Je kunt dus zeggen: ‘ik wil dit jaar 80 blogs schrijven’. Dit kun je vertalen naar een aantal blogs per maand, per week en het blog wat je vandaag schrijft.
Meten = weten
Natuurlijk wil je inzichtelijk hebben of er groei zit in de site en je aanvragen. Groei kan zitten in verschillende factoren:
- Groei van de bezoekersaantallen
- Groei in aantal zoekwoorden waarmee je in Google staat
- Groei van de mailinglijst via je websitebezoekers
- Groei van je social media kanalen via je websitebezoekers
- Groei van offerte aanvragen, verkopen of intakegesprekken
Je maakt je site meetbaar door Google Analytics te installeren. Dit is een gratis tool van Google die je bezoekersaantallen meet. Hiermee kun je zien hoeveel bezoekers je in totaal hebt, hoeveel er via Google binnenkomen, hoeveel via social media en welke pagina’s goed bezocht worden (dit is slechts een fractie van de mogelijkheden). Hiermee kun je maandelijks zien wat de stappen zijn die je gezet hebt.
Wat heeft geen zin wanneer je start met SEO?
Spammen met zoekwoorden is 1 van de dingen die je niet moet doen. Gewoon niet doen!
Dus wanneer je vindbaar wilt worden op timmerman Amsterdam heeft het weinig zin om in elke zin en elke titel dit woord op te nemen. Ten eerste leest het niet voor je bezoeker, ten tweede is Google slimmer dan dat.
Verkeerd gebruik van SEO noemen we ook wel Black Hat SEO of Grey Hat SEO. Het zijn vormen van SEO die op het randje zijn of er zelfs over. Extreem voorbeeld: er zijn sites die op een witte achtergrond zoekwoorden plaatsen met witte letters. Dit mag dus niet. Eerder werkte dit, nu niet meer. Laat dit gewoon los en richt je op content passend bij je bezoeker.
SEO heeft tijd nodig
Houd er rekening mee dat Google tijd nodig heeft om nieuwe artikelen op te pakken. Schrijf je vandaag een blog dan is deze niet direct morgen vindbaar. In het begin duurt het even voordat Google dit artikel oppakt (dit kun je versnellen door het artikel te fetchen in Google Search Console). Hoe beter je website wordt, hoe sneller Google dit oppakt. Dan zul je zien dat je artikel een tijdje fluctueert qua positie in Google. Soms sta je direct op 1 en ben je een dag later helemaal uit de resultaten verdwenen. Geen paniek, je positie wordt vanzelf stabieler.
SEO is een duurzame manier van marketing. Je bezoekersstromen komen stap voor stap op gang. Hoe langer je doorzet, hoe sneller de resultaten komen. Een voordeel in vergelijking met Google Adwords is dat je waarde opbouwt. Wanneer je elke dag 10.000 bezoekers op je site hebt en je besluit te stoppen met SEO dan heb je de 10.000 bezoekers nog wel. Heb je er 10.000 via Adwords dan ben je alle waarde kwijt op het moment dat je stopt.
Stel dat je vandaag start met SEO …
In het kort: wanneer je vandaag start met SEO, zorg dan dat:
- je een systeem hebt wat goed werkt, investeer in een website die echt werkt. Anders keert dit zich later altijd tegen je. Serieus inzetten op SEO betekent ook inzetten op vakmensen die je ondersteunen. Max Verstappen rijdt ook niet in een Ford KA immers 😉
- je direct aan de slag gaat met goede content. Laat je adviseren over de juiste structuur door een SEO Specialist en vul dit zelf in of laat dit invullen.
- je de content goed optimaliseert. Doe je dit niet dan is er niet direct een man overboord maar je mist kansen om Google nog duidelijker te maken wat je te vertellen hebt.
- je een plan hebt wat te realiseren is en houd je eraan.
De praktijkervaring leert dat de ondernemer die succesvol is met zijn site niet denkt maar doet. In plaats van nadenken over blogs schrijft hij/zij de blogs. Soms met wat foutjes erin maar deze kunnen hersteld worden. Je hebt nog altijd meer aan een blog met een paar minifoutjes wat online staat dan aan een blog wat alleen in je hoofd zit!