Stappenplan: zo optimaliseer je afbeeldingen voor Google
Voor de vindbaarheid van je website is het belangrijk dat je afbeeldingen geoptimaliseerd op je website plaatst. Hierbij zijn de bestandsnaam, de alt-tekst en de titel van de afbeelding belangrijk. Na het lezen van dit artikel plaats je afbeeldingen altijd op de goede manier op je website.
Waarom afbeeldingen optimaliseren?
Afbeeldingen optimaliseren verbetert de vindbaarheid van je website.
- Allereerst zorg je door optimalisatie dat het complete plaatje van je website duidelijk is voor Google.
- Daarnaast zul je hoger in de Google Afbeeldingen verschijnen.
Net als in de gewone zoekresultaten wil Google bij het zoeken op afbeeldingen de beste en meest relevante zoekresultaten leveren aan gebruikers. Als je zoekt op krokodil wil je geen foto’s van katten. Uitgangspunt van Google is dat ze willen dat jij Google blijft gebruiken als zoekmachine. Sluiten de foto’s aan bij jouw zoekopdracht, dan zoek je de volgende keer weer via Google.
Concreet stappenplan: afbeeldingen optimaliseren
Voer je de stappen door die ik hieronder beschrijf, dan verschijnen je afbeeldingen goed op je website en in Google.
Stap 1: de juiste afbeelding vinden
Allereerst ga je op zoek naar een goede afbeelding die pastbij het nieuwsbericht of het artikel dat je gaat schrijven. Het is niet toegestaan om foto’s van het internet zomaar op je eigen site te publiceren. Er zijn echter wel een aantal handige sites met gratis stockfoto’s, zoals Pexels en Pixabay.
Stap 2: de foto opslaan op je computer
Ik heb een mooie foto uitgezocht van een hond. Deze foto sla je vervolgens op door te kiezen voor ‘afbeelding opslaan als…’.
Vervolgens (dit is belangrijk) geef je de foto de juiste bestandsnaam mee. In dit geval heb ik mijn foto golden-retriever.jpg genoemd. Bij voorkeur doe je dit met streepjes tussen de betreffende woorden
Waarom is de bestandsnaam belangrijk?
Google indexeertalleaspecten van de afbeelding die je plaatst. Deze aspecten zijn de naam van de foto, de omschrijving van de foto en de alt-omschrijving. Dit zijn drie verschillende dingen. In dit geval draait het om je bestandsnaam. Google zegt letterlijk dit:
Geef je afbeeldingen gedetailleerde, informatieve bestandsnamen. De bestandsnaam geeft Google informatie over het onderwerp van de afbeelding. Probeer om een zo goed mogelijke omschrijving van het onderwerp van de afbeelding te geven. Bijvoorbeeld zwarte-kitten.jpg is vele malen informatiever dan IMG00023.jpg.Beschrijvende bestandsnamen zijn ook handig voor bezoekers. Als we (Google dus) geen geschikte tekst in de pagina vinden waarin de afbeelding staat dan zullen we de bestandsnaam van de foto gebruiken in de zoekresultaten.
Om je vindbaarheid te vergroten is dit één van de basisvereisten die je toepast op je website.
Stap 2: Foto uploaden op je website
Nu je foto goed op je computer staat laad je deze in de website. In eerste instantie geef ik je een voorbeeldje vanuit het CMS WordPress. In andere CMS-systemen werkt dit doorgaans hetzelfde. Via ‘Media toevoegen’ kies je voor ‘Bestanden selecteren’.
Vervolgens kies je de foto die je wilt uploaden.
Invullen van de juiste gegevens
Voor je vindbaarheid is het belangrijk dat de afbeelding een goede titel en een goede alt-tekst krijgt. Net als bij de bestandsnaam geldt: wees zo specifiek mogelijk. Varieer ook in de omschrijvingen. Zou dit artikel bijvoorbeeld specifiek gaan over voeding voor Golden Retrievers, dan pas je hier je titel en je alt-tekst op aan. Deze verschillen bij voorkeur ook nog weer van elkaar.
Zoals je in deze afbeelding ziet zijn alle aspecten van de afbeeldingen geoptimaliseerd.
De bestandsnaam, de titel en de alt-tekst. WordPress geeft je ook de mogelijkheid tot een onderschrift en een beschrijving. Dit zit echter niet in alle CMS-systemen. Uiteraard kun je deze ook invullen. Mocht je hier in je eigen CMS niet uitkomen, neem dan rustig even contact met mij op! Dan help ik je op weg …
Het belang van de alt-teksten
Kort gezegd komt het hier op neer: voor een zoekmachine als Google is het lastig om te onderscheiden wat er op een foto staat. Maar je kunt Google wel een handje helpen. Je helpt Google niet door de afbeelding ‘DSC00042’ te noemen. (Tenzij je op DSC00042 gevonden wilt worden natuurlijk).
Want dan zeg je eigenlijk tegen Google: kijk, hier heb je een willekeurig nummer zonder enige context.
Overoptimaliseren heeft geen zin
Door je alt-tekst in te vullen geef je de foto een omschrijving die Google leest. Hierin speel je uiteraard met je zoekwoorden. Houd hierbij altijd één van de gouden regels van zoekmachineoptimalisatie in je achterhoofd. Overoptimaliseren is nutteloos!
Een omschrijving als katten-jonge-katten-kattenvoer-voer-kittens-klein-schattig-poes-poezen-siamees-jonge-siamezen.jpg heeft geen nut. Je hoeft dus geen 25 zoekwoorden in je omschrijving te zetten. Dit geeft een negatieve gebruikerservaring en kan op den duur afgestraft worden. Dan wordt dit aangemerkt als spam.
Zoekmachineoptimalisatie is een totaalplaatje
Zoekmachineoptimalisatie is een totaalplaatje van talloze factoren, zoals goede afbeeldingen, goede titels, de juiste opbouw van webteksten en het creëren van de juiste structuur. Integreer je deze punten stapje voor stapje, dan geef je Google de kans om je website beter te lezen!