Vindbare webtekst of blog schrijven?

Vindbare webtekst of blog schrijven?

Een goede webtekst of blog moet voldoen aan een aantal voorwaarden om. In dit artikel leg ik je uit welke punten je dient te optimaliseren om te zorgen dat je blog of artikel op-en-top geoptimaliseerd online gaat.

Belangrijk is dat je je realiseert dat het vindbaar maken van een artikel niet gaat over het spammen met zoekwoorden of het produceren van nutteloze content.

Er zijn een aantal aandachtspunten die stuk voor stuk bijdragen aan de vindbaarheid van je artikel, blog en/of website. Pas je dit structureel toe op al je blogs en al je artikelen, dan is resultaat gegarandeerd.

Hieronder heb ik ze op een rij gezet.

Ben je er klaar voor?

Zorg dat je dit nooit weer vergeet. Dan behaal je zeker weten winst met je site.

Structuur van de tekst (of blog)

Je houdt voor elk artikel eenzelfde structuur aan.

De structuur van het artikel is van belang voor de bezoeker en voor Google. Het Google Bot, dat je site indexeert, leest de site op een bepaalde manier. Help het Google Bot door dit zo eenvoudig mogelijk te maken.

Onderstaande afbeelding laat je een voorbeeld zien van de opbouw van een webtekst of blog.

Structuur van de tekst (of blog)

Gebruik een zoekmachinevriendelijke URL

Het is verstandig zoekmachinevriendelijke URL’s te gebruiken voor je teksten.

Deze URL’s zijn niet zoekmachinevriendelijk

Wanneer er zoekmachinevriendelijke URL’s zijn dan zijn er ook URL’s die minder zoekmachinevriendelijk zijn. Ik geef twee voorbeelden van URL’s die ‘minder mooi’ zijn.

Denk hierbij aan:

  • Lelijke URL’s: geryaal.nl/p=498
  • Lange URL’s: geryaal.nl/4/1/2017/spring-een-gat-in-de-lucht
Goede URL voor je webtekst

Een zoekmachinevriendelijke URL is kort en bevat een paar zoekwoorden.

Let op: lidwoorden als de, het en een mag je eruit laten.

Bijvoorbeeld:

  • geryaal.nl/appels/plukcursus
  • geryaal.nl/seo/title-tags
  • geryaal.nl/seo-begeleiding

Concrete opdracht:

Gebruik korte URL’s met de belangrijkste zoekwoorden

Titels van je artikel

Even voor de duidelijkheid: er zijn twee soorten titels. Soms is dit verwarrend. Je hebt namelijk de titel van je artikel en de titel die je in Google ziet. Dit is niet hetzelfde. Ik laat je het verschil zien.

Heading Tag

De titel die bovenaan je blog staat is een Heading Tag.

Titels van je artikel

Deze titel vul je bovenin je blog in

Titels van je artikel

Title Tag

De titel die je ziet wanneer je in Google zoekt is een Title Tag.

Titels van je artikel

De titel die in Google staat vul je in bij de Google gegevens (Google Titel en Metadescription).

Concrete opdracht:

Zorg dat je helder voor ogen hebt welke titel waar gebruikt wordt

De titel van je artikel (ook wel H1)

De titel van je artikel is de zogenaamde H1. Dit is de belangrijkste titel. Probeer hier het belangrijkste zoekwoord zo ver mogelijk naar voren te zetten. Google hecht namelijk minder waarde aan de woorden die verder naar achteren staan in een titel.

Normaal gesproken geef je in je CMS de titel aan. In onderstaande afbeelding laat ik je zien waar je dit vindt in WordPress. In de basis werkt dit in de meeste systemen hetzelfde.

De titel van je artikel (ook wel H1)

Concrete opdracht:

Zet je zoekwoord zo ver mogelijk naar voren in de H1

Titels uitgelegd

De H1, H2 of H3 zijn heading tags. Dit zijn de titels in je artikel.

  • De H1 is de hoofdtitel: deze gebruik je maar één keer in je artikel
  • De H2 wordt gebruikt voor subtitels tussen de paragrafen
  • De H3, H4 en zo verder kun je inzetten voor een ‘nog duidelijkere’ verdeling.
Titels uitgelegd: H1, H2 en H3

De H1 heeft meer SEO-waarde dan de H2 of de H3.

Zorg dat de titels in grootte (en wellicht kleur) verschillen zodat je een duidelijke hiërarchie krijgt. Dit is belangrijk voor de scannende lezer.

Zelf gebruik ik alleen de H1 en H2 in mijn teksten.

Gebruik van subtitels (H2)

Gebruik tussen de alinea’s in je tekst zogenaamde subtitels. In deze titels speel je met synoniemen en zoekwoorden.

Spammen heeft geen zin. Dus niet elke titel hoeft hetzelfde zoekwoord te bevatten.

Zoekwoord in de eerste alinea plaatsen

Start je artikel met een alinea waarin je het zoekwoord van je huidige blog of artikel benoemt. Dit helpt Google om te bepalen waar je tekst over gaat.

Zoekwoord in de eerste alinea plaatsen

Concrete opdracht:

Plaats zoekwoorden in de eerste alinea

Gebruik links naar andere websites

Het helpt wanneer je links gebruikt naar andere websites in je artikelen. Hierbij is het belangrijk dat je naar relevante websites linkt. Stel dat je een artikel schrijft over subsidies die de overheid verschaft in bepaalde situaties, dan link je naar de website van de overheid waarop meer informatie staat.

Belangrijk is dat:

  • je linkt naar betrouwbare sites
  • je linkt naar relevante sites
  • je linkt naar sites met een goede autoriteit

Concrete opdracht:

Gebruik links naar externe websites (let er op dat het betrouwbare websites zijn)

Interne links

Een interne link is een link in je tekst. Klikt een bezoeker hierop dan komt hij op een andere pagina terecht op jouw website. Met interne links wijs je Google en je bezoeker de weg in je eigen website.

Voorbeeld: je schrijft in een maand drie artikelen over appelbomen. Ik geef drie voorbeelden van artikelen:

  • Wat is een appelboom?
  • Hoe plant je een appelboom?
  • Hoe snoei je een appelboom?

Wanneer je het artikel schrijft over ‘hoe snoei je een appelboom?’ dan verwijs je met een interne link naar het artikel ‘wat is een appelboom?’

Andersom verwijs je vanuit het artikel ‘wat is een appelboom?’ naar ‘de snoei van de appelboom’.

Houd hierbij in ogenschouw dat de linkjes relevant zijn!

Een schoolvoorbeeld van een website die dit goed voor elkaar heeft is Wikipedia.

Interne links

Concrete opdracht:

Zorg dat je in elk artikel zeker drie interne links aanmaakt naar een ander artikel op je website.

Afbeeldingen optimaliseren

Zorg dat je blogs en artikelen verrijkt met afbeeldingen. Dit levert zogenaamde rijke content op. Voor je bezoekers is dit prettig omdat je ook visuele content aanbiedt. Niet iedereen houdt van tekst. Optimaliseer je de afbeeldingen op de juiste wijze, dan ben je ook beter vindbaar.

Drie aspecten zijn belangrijk:

  • de grootte van de afbeelding
  • de bestandsnaam die je meegeeft aan een afbeelding
  • de Alt-tekst die je meegeeft aan een afbeelding

Grootte afbeelding

Het is niet verstandig om afbeeldingen van 2 of 3 MB in je artikelen te plaatsen. Dit kost laadtijd waardoor de site trager wordt. En dat terwijl Google steeds meer waarde hecht aan snelle websites.

Afbeeldingen kun je verkleinen via Photoshop. Heb je dit niet tot je beschikking, dan zijn op internet talloze handige tools beschikbaar zoals PicResize.

  1. Hier plaats je jouw bestaande foto
  2. PicResize verkleint jouw foto
  3. Je slaat de verkleinde foto op in een map op je computer
  4. Je laadt de foto in je website

Met Google PageSpeed Insight bekijk je of er winst te behalen valt op het gebied van snelheid. Je voert hier de URL in van je meest recente blog of artikel. Vervolgens vertelt Google je of en waar winst mogelijk is. Laat je niet gek maken door al die cijfertjes. Kijk in eerste instantie alleen of je de aanbeveling krijgt om afbeeldingen te optimaliseren. Verklein de afbeelding en check of je winst behaald hebt.

Bestandsnaam afbeelding

Het is belangrijk dat je een afbeelding op je PC opslaat met de juiste bestandsnaam. Dus niet DSC0067.jpg maar appelboom-snoeien.jpg

Je afbeelding een bestandsnaam geven

Alt-tekst meegeven aan afbeeldingen

Een Alt-tekst (ook wel Alt-tag genoemd) is de titel van een afbeelding op je website waarin kort wordt uitgelegd wat er op de afbeelding te zien is.

Alt-tekst meegeven aan afbeeldingen


Een Alt-tekst is belangrijke informatie voor zoekmachines omdat deze een afbeelding niet kunnen lezen. Ook wanneer afbeeldingen niet geladen worden of voor mensen met een visuele beperking is een Alt-tekst een goede uitkomst.

Concrete opdracht:

Zorg voor een goede bestandsnaam, een goede Alt-tekst en de juiste grootte van de afbeelding die je in je artikel plaatst.

Lengte van je teksten

Vaak wordt gezegd dat je tekst moet bestaan uit minimaal 300 woorden. Mijn advies is om dit in elk geval in je achterhoofd te houden. Google kan een pagina beter beoordelen wanneer er meer tekst op staat.

Simpelweg omdat het Google Bot op basis van tekst en woorden bepaalt wat er op je site staat. Het is niet voor niks dat je een afbeelding een Alt-tekst mee moet geven. Dit is omdat Google anders niet snapt wat er op je site staat.

Een superbelangrijke kanttekening is deze: in essentie maakt het niet uit hoeveel woorden je gebruikt. Essentieel is dat je waarde biedt aan je bezoeker. De huidige trend is wel dat artikelen met 1600 – 2000 woorden beter ranken in Google.

Lengte van je teksten

Credits picture: Backlinko

Schrijf je een waanzinnig goed en uitgebreid artikel dan levert je dit een betere positionering op. Waarom?

  • Je maakt een verschil ten opzichte van anderen. Simpelweg omdat je veel waarde weggeeft
  • Je biedt andere informatie dan de websites die ‘maar’ 300-500 woorden gebruiken

Doel van Google is altijd: ‘Het best mogelijke antwoord geven op de vraag van de zoeker’. Dit kan soms met een kort artikel en soms met een lang artikel.

Concrete opdracht:

Bepaal vooraf wat je wilt met je artikel. Ga je voor een waanzinnig goed artikel waarin je superveel kennis weggeeft? Of toch liever een korter artikel waarin je minder woorden gebruikt en toch waarde weggeeft.

Voldoende witruimte

Zorg voor voldoende witruimte in je tekst. Witruimte maakt teksten leesbaar. Een bezoeker scant teksten doorgaans. Heb je lange alinea’s zonder witruimte (en wellicht zelfs zonder titels) dan wordt de tekst een onneembare horde voor de scannende lezer.

Tekst zonder witruimte
Tekst met witruimte

Dus zorg dat je witregels creëert in webteksten. Houd als stelregel aan dat je maximaal 6-8 regels gebruikt voor een alinea. Daarna is het tijd voor een enter of een subkop.

Concrete opdracht:

Check of je voldoende witregels hebt gebruikt in je recent geschreven artikelen. Kleine moeite om waar nodig witregels toe te voegen.

Call to Action

Neem bezoekers aan de hand en leid ze aan het einde van elk blog of artikel naar de plek waar je ze hebben wilt. Het kan zijn dat je wilt dat ze:

  • een salespage bekijken
  • een gratis ebook downloaden en zo op je mailinglijst terecht komen
  • contact met je opnemen
  • een informatieaanvraag doen

Heb je dit niet helder voor ogen? Dan is het tijd om een stap terug te doen. Terug naar de tekentafel: wat is het doel van je website? Dat doel is belangrijk. Het komt namelijk steeds terug bij iedere pagina die je toevoegt aan je website.

Concrete opdracht:

Ga eens na of je artikelen duidelijke call to actions bevatten. Heb jij zelf al duidelijk waar je jouw bezoekers wilt hebben?

Duplicate content

Vermijd duplicate content. Daarmee bedoel ik dat je geen teksten kopieert van anderen. Schrijf unieke, waardevolle content. Google straft duplicate content af.

Niet direct hoor.

Je zakt niet in de resultaten als je een zinnetje of een alinea overneemt. Maar een site vol duplicate content werkt niet in je voordeel.

Concrete opdracht:

Zorg altijd voor unieke content. Of je dit nu zelf schrijft of laat schrijven.

Vergelijkbare berichten