Op reis met Googlebot: ontdek hoe Google jouw website ziet en waar je zelf invloed op hebt
Vraag jij je af hoe vindbaarheid in Google werkt? Hoe Google jouw website ziet en waar Google op let bij het ranken van je website. In dit blog ga je op reis met het Googlebot.
Hi, ik ben Googlebot
Ik ben een robot die door je website navigeert. In vakjargon noem je dit crawlen.
Ik bekijk waar je website over gaat en hoeveel waarde je te bieden hebt. Aan de hand van een aantal factoren bepaal ik op welke plek je in de Google ranking komt te staan.
Ik heb niet de hele dag de tijd
Dat klinkt een beetje raar maar ik heb een crawlbudget. Ik heb maar een beperkte tijd om op je site rond te kijken.
Hoe beter je site is, hoe meer tijd ik krijg om rond te kijken. Ik neem je mee op reis en laat je zien wat ik doe als ik bij je op de site kijk. Natuurlijk vertel ik ook, in het kort, waar je op moet letten om je site te verbeteren.
Veiligheid van je site
De veiligheid van je bezoeker is belangrijk. Zorg dat je een SSL certificaat hebt voor je website. Heb je dit niet dan wordt dit meegenomen in de Google ranking (ofwel, je zakt in google).
Klinkt dit te technisch, vraag dan of je websitebouwer dit voor je regelt.
Mobiele website
Je website moet geoptimaliseerd zijn voor gebruik op mobiele telefoons en tablets.
Misschien klink ik een beetje streng maar het is volkomen achterhaald wanneer je nog geen mobiele of responsive website hebt. Zorg dat je dit regelt.
Code van de website
Ik zie je website in code.
Hoe schoner de code van je site, hoe sneller ik erdoorheen kan wandelen.
Schone code wordt bepaald door het systeem van je kiest. Ook een goede websitestructuur draagt hieraan bij.
Structuur van je site
Het is belangrijk dat je de site in een logische structuur opbouwt. Dat maakt het makkelijker voor mij om mijn weg te vinden in je site. Hoe dieper je pagina’s wegstopt in je site hoe moeilijker het is om er te komen voor mij.
Zoals genoemd heb ik op elke site maar een tellen crawlbudget. Binnen een bepaalde tijd moet ik je site bekijken. Zorg dus dat je het met mij makkelijk maakt.
Afbeeldingen op je site
Ik kan geen afbeeldingen zien. Het betekent dat je mij moet vertellen wat er op een foto staat (in een blog, op je homepage of waar dan ook).
Dit doe je door de alt tekst in te vullen en je afbeeldingen een passende bestandsnaam te geven. Doordat je mij vertelt wat er op de foto staat kan ik dingen beter in context zetten, dat draagt weer bij aan je vindbaarheid.
Het logo is ook een afbeelding
Vergeet niet dat je logo ook een afbeelding is. Ik zie vaak dat het logo de verkeerde bestandsnaam en alt tekst krijgt (als deze al wordt ingevuld). Gemiste kans dus!
Het logo komt terug op elke pagina van je site, vandaar dat ik dit even apart benoem.
URL’s op je site
Je helpt mij door URL’s kort en overzichtelijk te maken.
Niet doen: https://domeinnaam.nl/29-04/appels/peren/rotte-peren.
Wel doen: https://domeinnaam.nl/peren/rotte-peren.
Lidwoorden kun je er uit halen. Gebruik de kernwoorden van een blog of een pagina in de URL.
Titels op pagina’s
Zorg dat titels in blogs en op pagina’s een aparte opmaak krijgen. Voor elke hoofdtitel gebruik je een H1 of kop 1, dan weet ik dat dit de belangrijkste titel van de pagina is.
Subtitels worden een H2 of kop 2. Wanneer je hier zoektermen in verwerkt helpt mij dit om je artikel vlotter te snappen. Je hoeft niet te overdrijven met zoekwoorden.
Interne links
Een interne link is een link naar een andere pagina in je eigen website. Doe je dit op de juiste manier dan laat je mij de verbanden zien tussen de onderwerpen op je website.
Een interne linkstructuur is belangrijk. Het maakt het voor mij makkelijker om verbanden te zien waardoor ik beter snap waar je site over gaat en er sneller door hen kan lopen. Zorg dat je linkt naar kernwoorden en niet naar termen als lees verder of meer informatie.
Google Titel en metadescription
Je kunt zelf een Google Titel en metadescription bepalen voor de pagina’s op je site. Dit zijn de gegevens die bezoekers zien wanneer ze zoeken in Google.
Hoe beter je de kern van de pagina samenvat, hoe eerder ik je metadescription letterlijk overneem. Vul je dit niet in dan laat ik bezoekers de eerste zinnen van de pagina zien. Ik neem aan dat je liever direct invloed hebt op wat je bezoeker ziet?
Lengte van je blogs
Ik kijk naar de lengte van de blogs en de artikelen die je schrijft.
Meest belangrijk is dat je waarde levert in de blogs die je schrijft. Hoe langer je artikel is, hoe beter deze zal ranken.
Maar vergeet niet: kwaliteit voor kwantiteit.
Duplicate content
Ik kijk of je unieke artikelen schrijft. Ik ben op gek op unieke, waardevolle content. Waarom? Omdat je bezoekers hiermee op de beste manier op weg helpt.
Gebruik je content van anderen dan word ik daar niet blij van. Dit draagt ook niet bij aan een betere ranking voor je website. Dit geldt ook voor pagina’s in je website die je letterlijk kopieert. Dit noemen we duplicate content.
Zorg altijd voor uniek content, op elke pagina.
Snelheid van je website
Ik kijk naar de snelheid van je website. Ik wil je op het hart drukken dat dit een cruciaal element is. Zorg dat de site vlot laadt.
Houd bijvoorbeeld rekening met de grootte van afbeeldingen, gebruik niet te veel plugins wanneer je werkt met een systeem als WordPress.
Gebruik van zoekwoorden
Je helpt mij door per blog of pagina een zoekterm te bepalen en dit zoekwoord mee te nemen in de titels, de eerste alinea en afbeeldingen. Ik heb mij behoorlijk ontwikkeld in de afgelopen jaren (al zeg ik het zelf). Ik herken synoniemen en je hoeft je teksten niet vol te proppen met zoekwoorden om vindbaar te worden.
Juist niet. Je tekst moet leesbaar zijn voor de bezoeker.
Keyword spammen is achterhaald en daar word ik zelfs een beetje boos van!
Fouten in je website
Probeer te voorkomen dat ik op fouten stuit in je website. Fouten zijn bijvoorbeeld pagina’s waarvan je de URL veranderd hebt.
Als ik deze tegenkom krijg je een 404-error. Dit wil je voorkomen omdat je met fouten geen ideale situatie voor je bezoeker creëert. 404 fouten kun je oplossen door pagina’s om te leiden.
Pagina’s omleiden
Verander je de URL van een pagina dan kun je deze omleiden met een 301 omleiding. Hierdoor vertel je mij en je bezoeker dat er geen pagina meer staat op de oude URL maar dat je een nieuwe URL is gemaakt. Hier word ik dan automatisch naar doorverwezen.
Na verloop van tijd kun je de 301 omleiding er weer uithalen. Deze omleiding zorgt voor een kleine vertraging in de site en dit wil je zoveel mogelijk voorkomen.
Backlinks
Ik kijk of er andere sites zijn die naar jouw site linken. Zo’n link van een andere site noemen we een backlink. Als er veel mensen over jou praten heb je vast een goed verhaal te vertellen. Ze moet je het verhaal met linkjes zien. Hoe meer mensen naar jouw site linken, hoe beter.
Het heeft geen zin om te sjoemelen met backlinks. Ook hier geldt: kwantiteit boven kwaliteit. Liever zie ik dat je zulke goede content schrijft dat andere sites automatisch naar jouw site gaan linken.
Externe links
Wanneer je in jouw blogs verwijst naar andere, betrouwbare websites dan is dit een factor die bijdraagt aan een betere vindbaarheid van je website.
Ik kijk daarbij of de sites waar je naar linkt relevant zijn (dat wil zeggen of het onderwerp aansluit) en of de site waar je naar linkt betrouwbaar is.
Hoe lang blijft een bezoeker op je site?
Ik kijk hoe lang bezoekers op je site zitten. Klikt een bezoeker direct je site weer weg dan is dit geen goed signaal. Schijnbaar sluit de informatie op jouw site niet aan op wat hij/zij zoekt.
Zitten bezoekers lang op je website en klikken ze door dan is dit een positief teken. Zorg dat wat de bezoeker zoekt daadwerkelijk te vinden is op jouw website.
Sitemap toevoegen
Zorg dat je een sitemap hebt in je website. Dit is een samenvatting van je website. Deze voeg je toe in Google Search Console (daarover straks meer).
Heb je nieuwe pagina’s toegevoegd aan je site of wijzigingen aangebracht dan komen deze ook in je sitemap.
Hierdoor zie ik vlot of er wijzigingen zijn en neem ik deze mee bij het bepalen van je ranking.
Hoe kun je mij communiceren?
Je kunt je site koppelen aan een Google Search Console Account. Hier voeg je een sitemap toe zodat het makkelijker wordt mij om te zien wat er in je site gebeurd.
Kom ik 404 fouten tegen dan verzamel ik deze voor je in je account. Ook vind je hier informatie over zoekgedrag van bezoekers. Ook goed om te weten: heb je een nieuw blog geschreven, dan kun je hier de URL toevoegen. Hiermee versnel je het proces en kom ik even op je site kijken om het nieuwe blog te indexeren.
Wil je dat ik bepaalde pagina’s niet zie?
Wil je dat bepaalde pagina’s niet in Google terechtkomen?
Dit kun jezelf organiseren. Je kunt een pagina in je website op nofollow of noindex zetten.
Hiermee vertel je mij dat ik deze pagina niet hoef te bekijken en deze ook niet in de Google Index opgenomen hoeft te worden.
Hier maak je mij blij mee
- Websitesysteem met schone code
- Goede content die aansluit op wat een bezoeker zoekt
- Snelle websites
- Mobiele websites
- Sitemaps
- Een koppeling met Google Search Console
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Juist gebruik van zoekwoorden
- Juiste websitestructuur
- Goed gebruik van URL’s
- Zo min mogelijk 404-fouten en 301-omleidingen.
Hier word ik ongelukkig van
- Trage websites (heb jij daar ook zo’n hekel aan?
- Waardeloze flutcontent (zonde van m’n tijd)
- Websites die niet mobiel zijn (het grootste deel van het websiteverkeer verloopt via mobiel.
- Veel fouten in de site (daar hield de juf op school ook nooit van)
- Afbeeldingen die geen naam hebben. Ik voel mij dan een beetje blind.
- Gejatte content, zorg dat je unieke content schrijft. Na-apers zijn er genoeg op de wereld.