Waarom is jouw website niet vindbaar of slecht vindbaar in Google?

Waarom is jouw website niet vindbaar of slecht vindbaar in Google?

Is jouw site niet vindbaar of slecht vindbaar in Google en begrijp je niet waarom?

Ik leg je in dit artikel uit wat de reden kan zijn …

Punt is namelijk dat er meer oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen.

Allereerst, wordt jouw site geïndexeerd?

Allereerst kun je heel eenvoudig achterhalen of Google jouw site überhaupt indexeert.

Dit doe je zo:

  • Stap 1: Je gaat naar Google: www.google.nl
  • Stap 2: Je tikt in site:www.denaamvanjouwwebsite.nl of site:domeinnaam.nl
  • Stap 3: Vervolgens zie je een lijst verschijnen met alle pagina’s die Google ziet van jouw website.

Opmerkingen: Wanneer je een webadres hebt zonder www dan dien je dit hier ook zo neer te zetten want anders gaat Google je een verkeerde weergave laten zien.

Wanneer je nu een overzicht van webpagina’s van jouw site dan weet je zeker dat de site in elk geval wordt opgepikt door Google.

Zie ook: hoe staat jouw site in Google?

Niks zichtbaar

Dan kan het zijn dat er een groter probleem aan de orde is. Werk je met WordPress dan adviseer ik je te controleren of je website niet per ongeluk geblokkeerd is voor Google.

Ga naar Instellingen >> Lezen

Waarom is jouw website niet vindbaar of slecht vindbaar in Google?

Hier ga je naar het blokje: ‘blokker zoekmachines om deze site te indexeren’

Zorg dat hier geen vinkje staat!

Waarom is jouw website niet vindbaar of slecht vindbaar in Google?

Je site staat nog maar net online?

Staat je website nog maar sinds kort dan kan het zijn dat Google de site simpelweg nog niet geïndexeerd heeft. Maak je geen zorgen: bij nieuwe websites is Google doorgaans terughoudender. Eerst wil Google zien hoe serieus je bent met je website.

Je kunt dit proces wel versnellen door je sitemap toe te voegen aan de Google Webmastertools of de pagina’s van je site toe te voegen aan de URL inspectietool in Google.  

Goed om te weten: de Google Sandbox

Een hardnekkig gerucht in websiteland is het gerucht omtrent het bestaan van de zogenaamde Google Sandbox. De Sandbox is een filter van Google waarbij websites voor een bepaalde tijd uit de zoekresultaten gehaald worden. Soms verschijnt een site eerst wel in Google, na verloop van tijd lijkt de site echter onvindbaar. De theorie luidt dat Google deze Sandbox heeft ingesteld om spamsites uit Google te weren. Het is overigens een begrip waar Google nooit officieel inzicht in heeft gegeven.

De code van de site klopt niet

Voor een goede website is een schone websitecode nodig. Hierdoor kan het Google Bot jouw site namelijk beter lezen. Bij een rommelige code heeft Google meer moeite om jouw site te beoordelen.

Komt bij dat de snelheid van je website hieronder te leiden heeft. Dit wil je hoe dan ook voorkomen omdat Google steeds meer waarde hecht aan de snelheid van je website.

Hoe schrijf je schone code

Als ‘websiteleek’ is het niet makkelijk om schone code te produceren omdat je de verbanden moet zien tussen alles wat er gebeurt. Feitelijk vraagt dit om vakkennis. Vakkennis die je bij de juiste websitebouwers vindt.

Een goede websitebouwer komt niet zomaar uit de lucht bouwen. Gedegen programmeerkennis vraagt uiteraard om kennis maar vooral ook om ervaring. Je moet in de praktijk ondervinden wat werkt en wat niet werkt. Ik raad dan ook ten zeerste aan om voor je website iemand in te schakelen die meters heeft gemaakt. Even ter bewustwording: zou jij je laten opereren door iemand die tot gisteren automonteur was en vanmorgen besloten heeft dat hij ook maar mensen gaat opereren en chirurg wordt? (in het kader van: je moet toch wat)

Nadeel van WordPress

De kans dat jouw website in WordPress gemaakt is, is best groot. Het is één van de meest gebruikte websitesystemen. Een goed systeem met één nadeel. Wanneer je veel plugins toevoegt in WordPress of je werkt met standaardthema’s dan gaat dit vaak ten koste van de schone code.

Elke plugin die je in de site plaatst neemt brengt namelijk overbodige code met zich mee. Wil je dus echt heel serieus je bedrijf opbouwen met behulp van je website dan zou ik deze afweging wel meenemen in je websitekeuze.

Praktijkvoorbeeld

Ik heb een begeleidingstraject uitgevoerd met een jonge ambitieuze ondernemer die yogalessen verzorgt. Hij had zijn website laten ontwerpen in WordPress door een grafisch designer. De designer was designer en geen programmeur. Ze had dus niet ‘echt’ verstand van website en code. De site was te traag en een concrete oplossing bleek lastig. Probleem was echter dat overstappen naar een professionele bouwer niet meer kon omdat er al een investering van 5000 euro in de website zat. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat je voordat je start met een website je weet waar je naar moet vragen wanneer je in gesprek bent met de websitebouwer.

De website is te traag

Een te trage website levert minpunten op in Google. De snelheid van de website wordt steeds meer een ijkpunt in dat wat Google uitdraagt. Uitgangspunt is heel simpel: wanneer jij op een site komt die niet snel genoeg inlaadt, wat doe je dan?

Juist, je bent weg!

Dit geldt zeker wanneer je via je smartphone zoekt.
Een trage website kan een paar redenen hebben:

  • De site heeft geen schone code
  • De server van je hostingpartij voldoet niet aan de snelheidseisen
  • Je gebruikt teveel plugins
  • Je gebruikt te grote afbeeldingen op je site
  • Je maakt gebruik van Twitter Feeds of andere koppelingen die je site onnodig vertragen

Je kunt eenvoudig testen of je website snel genoeg is met Google PageSpeed Insights

Te weinig content

Met te weinig content is het lastig om vindbaar te worden. In Nederland zijn duizenden websites die in basis 10 pagina’s hebben. (home, over ons, een aantal diensten, contact) Deze 10 pagina’s zijn doorgaans niet voldoende om vindbaar te worden.

Dit kan alleen wanneer je in een superspecifieke niche zit. Dus stel dat je pimpelpaarse eekhoorns met witte stippen coacht dan is de kans redelijk groot dat je op deze term bovenaan verschijnt 🙂

Maar ben je –gewoon- hovenier, kapper, coach, timmerman of schuttingbouwer dan is het een ander verhaal. Alleen als hovenier heb je al 7000 concurrenten die allemaal dezelfde diensten aanbieden als jij.

Wanneer je in staat bent om veel content te produceren dan zijn dit de voordelen:

  • Google hecht meer waarde aan je website omdat je kwaliteit biedt aan bezoekers
  • Je maakt onderscheid ten opzichte van de concurrentie (die blijven hangen op de 10 basispagina’s
  • De structuur van je site wordt steeds sterker en sterker door dat je meer content en meer interne links krijgt
  • Je wordt beter vindbaar op shorttail termen

Schrijven van verkeerde content

Het kan zijn dat je verkeerde content schrijft. Met verkeerd bedoel ik twee dingen:

  • Je schrijft content over onderwerpen waar bezoekers niet naar zoeken. In dat geval kan het wel zijn dat je vindbaar bent maar dan komt er simpelweg nooit een bezoeker omdat het niet aansluit bij het zoekgedrag
  • Je schrijft alleen maar content over shorttailtermen. Dit zijn termen bestaand uit 1 of 2 woorden (denk aan tuinaanleg, kapper, spouwmuurisolatie). Het zijn termen die elke kapper en elke hovenier op zijn/haar website heeft staan. De concurrentie is dus simpelweg moordend. Grote kans dat je jouw website terugvindt op pagina 50 tot 100 (of nog verder weg) in Google.Er ligt een kans op het gebied van de zogenaamde longtail zoektermen. Dit zijn zoektermen bestaand uit meer woorden die vaak meer bezoekers opleveren. Simpelweg omdat de concurrentie veel minder is.

De site is niet goed geoptimaliseerd

Het optimaliseren van een website bestaat uit een aantal standaardaspecten die iedereen zich eigen kan maken. Ik vergelijk het altijd met rijlessen. Wil je de auto in gang zetten dan moet je het gaspedaal indrukken. Over de handeling ‘gaspedaal indrukken’ valt niet te discussiëren. Dat is een kwestie van je voet op het gaspedaal zetten en indrukken (je kunt het wel hebben over hoe hard je het gaspedaal indrukt).

Dit geldt ook voor standaard SEO Optimalisatie. Er zijn een aantal wetten die ‘gewoon’ zo zijn. Plaats je een zoekwoord zo ver mogelijk naar voren in je titel of in de eerste alinea dan snapt Google beter wat er in het artikel staat dan wanneer je dit niet doet.

Dus:
Doe dit gewoon!

Daar is geen discussie over mogelijk.

SEO Optimalisatie van artikelen en blogs

Deze aspecten kun je altijd optimaliseren:

  • Titels (Heading Tags zoals H1, H2 en H3)
  • 1e alinea
  • afbeeldingen
  • Metadescriptions
  • Google Titels
  • Interne links

Bonustip

Heb jij het logo van je website al geoptimaliseerd? Een klein aspect wat bijdraagt aan de vindbaarheid van de website (en het is iets wat vaak vergeten wordt)

Dit is het verschil:

Deze website stond al een tijdje maar de basisaspecten als titels, afbeeldingen en interne links waren niet geoptimaliseerd. Na optimalisatie zijn de bezoekers wezenlijk gestegen (lees met 600 bezoekers per maand). Zo belangrijk zijn deze basisdingen (let wel, er stonden al wel 100 artikelen op deze website)

SEO Optimalisatie van artikelen en blogs

Veel 404 fouten op de website

Wanneer je op een 404 pagina uitkomt dan betekent dit (kort gezegd) dat je op een pagina van een website zit die niet meer bestaat. Heb je te veel 404 pagina’s op je website dan draagt dit niet bij aan de vindbaarheid van je website. Deze foutmeldingen ontstaan doordat URL’s veranderen of pagina’s verwijderd worden.

Site of pagina staat op noindex, nofollow

Komt je site of een bepaalde pagina helemaal niet voor in Google dan kan het zijn dat de site op No-Index, nofollow staat. Hiermee geef je aan dat Google een bepaalde pagina niet hoeft te indexeren. Het kan zijn dat je dit per ongeluk hebt gedaan.

Voorbeeld:

Iemand stond op plek nummer 1 met zijn website op een bepaalde zoekterm. Hij haalde veel bezoekers binnen.

Na verloop van tijd was de pagina weg.

Wat bleek, de pagina stond op noindex, nofollow. Dit was per ongeluk gegaan. Heel vervelend, want hij was zijn positie in Google kwijt.

SEO Optimalisatie van artikelen en blogs

Hoe kom je hierachter?

Werk je met Google Chrome?

Dan kun je de plugin SEO Peek installeren.

Heb je de plugin geïnstalleerd dan zie je deze in deze balk verschijnen.

Site of pagina staat op noindex, nofollow

Ga nu naar de pagina op je website die je wilt controleren en klik op het icoontje naast de balk waarin je de website intikt (zie afbeelding). In het veld wat openklapt kun je eenvoudig zien of een pagina goed staat (index, follow) of niet goed staat (noindex, nofollow)

Site of pagina staat op noindex, nofollow

Hiermee achterhaal je eenvoudig of een pagina op noindex, nofollow staat.

Ik kan mij voorstellen dat je dit te technisch wordt m.b.t. je website. Werk je met een websitebouwer vraag dan voor de zekerheid even of dit allemaal goed staat.

Te weinig beweging op de site

Er gebeurt te weinig op je website. Een website heeft continue beweging nodig. Hoe vaker er beweging is des te vaker zal het Google Bot langskomen om je site te bekijken.

Ik heb praktische voorbeelden van websites die eerst om de twee tot drie dagen bezocht werden. Na verloop van tijd werd de site beter en beter door het toevoegen van content waarop Google zelfs enkele keren per dag langskomt.

Zorg dus dat je actief bent met het schrijven van content en het uitbreiden van je website.

Geen sitemap

Je hebt je site nog niet gekoppeld met de Google Webmastertools. Wanneer je dit wel doet kun je een sitemap toevoegen. Dit is een samenvatting van jouw website.

Google penalty

Het gebeurt niet snel maar het kan zijn dat je website een Google Penalty heeft gehad. In dat geval wordt jouw site niet meer getoond in de zoekresultaten of je wordt heel laag in de zoekmachines geplaatst.

Google deelt penalty’s uit aan website die op een onrechtmatige manier hoge posities hebben gekregen in Google. Dit kan bijvoorbeeld ontzettend te spammen met keywords of (ook een mooie) zoekwoorden stiekem in de site te verwerken. Hiermee bedoel ik: 100 zoekwoorden in zwarte letters op een zwarte achtergrond zetten.

Google heeft precies beschreven wat de richtlijnen zijn voor webmasters m.b.t. hun website

Duplicate content

Heb je veel content van andere website letterlijk overgenomen? Dit noemen we duplicate content. Ook dit kan je posities kosten in Google. Google wil al haar bezoekers de best mogelijke content bieden passend bij de zoekopdracht van een bezoeker. Wanneer er 15 sites zijn met precies dezelfde content dan zal ‘in principe’ de originele content bovenaan blijven staan in Google.

Zorg dat je unieke content schrijft op je website. Dit is niet alleen prettig voor Google maar ook een verademing voor je bezoekers. Breng je eigen vakkennis en ervaring in.

Google over duplicate content

Dit zegt Google over duplicate content:

Korte checklist

Ik heb in het kort een aantal checkpunten op een rij gezet:

  • Is je site gekoppeld aan de Webmastertools?
  • Heb je de sitemap toegevoegd aan de Webmastertools
  • Staat je site op index, follow
  • Heb je unieke content op je site staan?
  • Maak je gebruik van de juiste titels (kop 1, kop 2, kop 3
  • Vul je de Google Titel en Metadescriptions in?
  • Benoem je afbeeldingen op de juiste manier?
  • Schrijf je consistent content voor op je website
  • Maak je al gebruik van een goede interne linkstructuur
  • Is jouw website geschreven in schone code
  • Is jouw website snel genoeg?

Vergelijkbare berichten