Het nut van een goede bedankpagina
Een bedankpagina is een pagina die een bezoeker krijgt te zien nadat deze een formulier heeft ingevuld op je site of een aankoop heeft gedaan. Met een goede bedankpagina kweek je vertrouwen. Te vaak zie ik een summier bericht met een tekst als ‘uw bericht is in goede orde ontvangen’.
Waarom een bedankpagina?
Met een bedankpagina lever je een stukje extra service naar een klant. Door ze naar een pagina te leiden waarin je uitlegt wat de volgende stap is geef je vertrouwen. Ook kun je ze aan de hand nemen en ze naar een volgende stap leiden.
Laat deze kans niet lopen!
Ik ben van mening dat je een kans laat lopen wanneer je de bedankpagina laat schieten. Ik heb een paar adviezen voor je op een rij gezet:
- Laat je bezoeker weten dat het invullen van het formulier gelukt is!
- Vertel je bezoeker wat er nu gaat gebeuren. Hiermee neem je twijfels weg bij je bezoeker. Vertel binnen welke termijn ze reactie mogen verwachten en wat de volgende stappen in het proces zijn.
- Zorg dat een bezoeker altijd terug kan naar een relevante pagina op de site.
- Geef een klant korting op een product wat jij aanbiedt.
- Vraag je bezoeker om zich in te schrijven voor één van je social mediakanalen of een gratis product wat je aanbiedt. Laat deze kans op extra aandacht voor een bezoeker niet liggen. Deze bezoeker heeft net toenadering tot jou gezocht en is in de juiste mood! Benut dit direct.
Handige tips
Ik heb een aantal handige tips voor een goede bedankpagina.
Een persoonlijke bedankpagina
Maak je bedankpagina’s persoonlijk. Spreek daarin oprecht je dank uit.
Bevestig de download of aankoop
Bevestig de download of een aankoop. Dat geeft vertrouwen. Zeg in de bedankpagina bijvoorbeeld: Bedankt voor het aanschaffen van de cursus ”Vindbare webtekst’.
Stuur de bezoeker door
Je kunt de bezoeker verleiden tot meer acties, zoals het kopen van een ander product of het inschrijven voor je nieuwsbrief.
Doelen meten in Analytics
Een ander voordeel van een bedankpagina is dat je precies kunt meten hoeveel ingevulde contactformulieren of inschrijvingen voor een ebook je hebt gehad in een bepaalde periode. Je kunt in Google Analytics een doel aanmaken. Iedere keer wanneer een bezoeker op de bedankpagina komt registreert Analytics dit.