Marketing en de inzet van een website

Marketing en de inzet van een website

Een website kan een belangrijke rol spelen in het marketingplan van een organisatie. De vraag is echter hoe je de website inzet? Veel ondernemers zijn zich nog niet bewust van de enorme impact die een website kan hebben op de bedrijfsresultaten.

Marketing: kosten en opbrengsten

Reken eens uit als ondernemer hoeveel geld je per jaar uitgeeft aan marketing en verkoopdoeleinden:

Waar geven we geld aan uit?

  • Drukken van huis-aan-huis folders
  • Adverteren in kranten, tijdschriften, regionale bladen
  • Pennen en potloden
  • Beurzen
  • Drukwerk: visitekaartjes, brochures, flyers
  • Acties: weggeefacties
  • Lid van commerciële clubs
  • Sponsoring: regionale verenigingen of sportclubs
  • Adviesbureaus op het terrein van communicatie en marketing
  • Internetsites
  • Google Adwords
  • Facebook
  • Social Media
  • Belettering auto’s, lichtreclame etc.

Nog een rekensom over marketing

  • Reken eens uit wat voor percentage dit is op de omzet die je per jaar verwerft
  • Reken eens uit wat voor percentage dit is op de winst die je per jaar maakt

Ik verdenk sommige marketing- en verkoopacties van een hoog staatsloterijgehalte. Koop een paar loten en je weet maar nooit. Soms werkt het ook nog. En dat is eigenlijk zo jammer want daardoor is de bewustwording van al die kosten minimaal.

Het principe: marketing moet geen geld kosten

Het principe is niet moeilijk uit te leggen: wanneer je € 1,- stopt in marketingdoeleinden moet het eigenlijk zo zijn dat je € 2,- terugkrijgt. Valt het resultaat tegen: dan krijg je € 1,25,- terug en is er een meevaller dan krijg je € 3,- terug.

Mooi verhaal: vind je niet?

Tjsaa zegt, dat is een mooi verhaal. Dat wil iedereen. Maar welk marketing of communicatiebureau kan dat voor me realiseren?

Een antwoord is  niet 1-2-3 te geven. Belangrijk is wel dat je je realiseert dat marketing altijd bij jou als ondernemer begint. Jij bent zelf ondernemer, jij kent jouw klanten, je verstaat jouw vak, je kent de problemen en klantvraagstukken.

  • Stelling 1: de beste marketeer dat ben jezelf
  • Stelling 2: de beste SEO tekstschrijver ben jezelf (zelfs al kun je geen A4-tje schrijven in fatsoenlijk Nederlands)

Wat heeft dit met de website te maken?

Gaat het om je website dan kom je voor keuzes te staan als:

  • welk budget maak ik vrij voor mijn website?
  • hoe vind je een websitebouwer die past bij wat jij wilt?
  • zet je in op Google Adwords of op SEO en organische vindbaarheid?
  • combineer je de website met campagnes via Facebook of andere social media kanalen?

Helaas zie ik heel veel ondernemers heel erg veel geld verspillen doordat ze de verkeerde keuzes maken.

Er worden bergen met goud beloofd maar onderaan de streep blijkt het alleen maar geld te kosten.

Ik geef je het voorbeeld van een bedrijf wat echt al duizenden euro’s had geïnvesteerd in een marketing- en reclamebureau. Het bureau bouwde de website, deed de marketing, social media en alle andere zaken.

Er was echter één probleem.

Het leverde he-le-maal niks op.

Eigenlijk zaten ze met de handen in het haar. We hebben vervolgens een plan gemaakt waarbij we ingezet hebben op de vindbaarheid van een goede website.

Inmiddels hebben ze een site die dagelijk nieuwe aanvragen oplevert, een site die in waarde gestegen is.

Ook is het besef er dat de site een dynamisch geheel is. Door te investeren verdien je geld. Design vraagt om updates. Het is verstandig dit uit te laten voeren door een goede websitebouwer omdat je de auto ook niet laat maken door iemand die vanmorgen bedacht heeft dat hij/zij ook -wel wat- verstand van auto’s heeft.

Een website kopen is een keuze en investering

  • een website is een voortdurende investering qua tijd en geld (daarbij is de aanschafprijs te verwaarlozen)
  • een website heeft voortdurend jouw aandacht nodig
  • een website is pas klaar als je de BV opheft en definitief stopt met de onderneming: eerder niet!
  • wanneer er  kosten voor de website  zijn dan kun je deze boeken op het grootboek ‘zinloze marketingactiviteiten’. Een website kost namelijk geen geld maar moet terugverdiend worden
  • de neefjes en nichtjes op zolder kunnen wellicht een goedkope internetsite voor jou bouwen maar doen sterk afbreuk aan het vak internetmarketing
  • laat je niet bedotten: er zijn veel websitefabels in de omloop.
  • heldere doelstellingen voor de website voorkomen dat je de sitestructuur constant op de kop moet zetten

Ons advies bij de aanschaf van een nieuwe website of een nieuw CMS: let niet teveel op de kosten. Let er allereerst op of jouw websitebouwer ook kan voldoen aan de technische eisen waaraan een website moet voldoen.

SEO of SEA

Of je inzet op SEO of SEA hangt helemaal af van jouw websitedoelstellingen. Voor beiden valt voldoende te zeggen.

Knoop in je oren dat het zaak is dat je een goede specialist vindt. Degene die Adwords, SEO, Facebook Marketing, Websites Bouwen en Social Media voor 100% in de vingers heeft moet ik nog ontmoeten.

Mijn ervaring is dat alleen het leren van het vak SEO enkele duizenden uren heeft gekost. En ik leer nog steeds. Elke dag weer.

Hoe had ik in dezelfde tijd ook nog Adwords moeten leren? Ik kan wel een beetje Adwords en een beetje Facebook Marketing maar ik ken het klappen van de zweep niet. En volgens mij is dat nu net waar het verschil gemaakt wordt.

Vergelijkbare berichten