Vier onmisbare stappen als je je website vindbaar wil maken

Website optimaliseren: deze vier stappen zijn onmisbaar

Website-, SEO-, en zoekmachineoptimalisatie. Allemaal technische termen met dezelfde betekenis. In dit artikel bespreken we de vier stappen bij websiteoptimalisatie, de analyse van de website, SEO en hoe het kan dat een website geen bezoekers scoort.

Websiteoptimalisatie in vier stappen

Websiteoptimalisatie begint bij het ontwerp van jouw website. Wanneer je daar de juiste stappen zet heeft de website een grotere kans van slagen, en dus meer conversie.

Ontwerp van jouw website (Stap 1)

Veel mensen geloven nog steeds dat het ontwerp van een website alleen bestaat uit een grafisch ontwerp (dus hoe de website eruit ziet). Een website bestaat echter uit meerdere ontwerpen.

  • Technisch ontwerp
  • Grafisch ontwerp
  • SEO-ontwerp

Technisch ontwerp

Doorgaans is het de websitebouwer die een technisch ontwerp voor jouw site maakt. Belangrijk is dat de website voldoet aan de technische eisen die gesteld worden. Belangrijk is eveneens dat je een Content Management Systeem aanschaft waarmee je die zaken kunt doen die noodzakelijk zijn voor het opzetten en onderhouden van een vindbare website.

Grafisch ontwerp

Veel mensen staren zich blind op het grafisch ontwerp. Het is een belangrijk onderdeel, maar er zijn meer aandachtspunten. Een belangrijke voorwaarde is dat het grafisch ontwerp past bij de identiteit van jouw bedrijf. De identiteit van de website moet overeenkomen met de identiteit van jou als ondernemer en jouw bedrijf.

SEO-ontwerp

Het begrip SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het uiteindelijke doel met SEO is dat je website hoog scoort in Google. Doordat Google de grootste en meest bezochte zoekmachine op het internet is kun je met de juiste optimalisatie heel veel bezoekers op je website genereren. Hoe meer bezoekers op je website, hoe groter de kans dat ze een product of dienst afnemen.

SEO wordt nauwelijks beschreven bij aanschaf van een website en CMS. Zonde, want samen met het technisch- en grafisch ontwerp zorgt ook het SEO-ontwerp voor succes. In het ontwerp van SEO moet je rekening houden met de volgende punten:

  • Waarop wil je gevonden worden en wat voor diensten hebt je te bieden?
  • In welke regio ben je actief?
  • Wat voor doelgroep wil je bereiken en hoe spreek je deze doelgroep aan?
  • Welke vraagstukken leven er in jouw doelgroep?
  • Wat plaats je op de website en waar plaats je content op de website? Wat plaatst je in de eerste lijn van de URL en wat plaats je op het vierde niveau van de URL?
  • Hoe kom je aan inkomende links?

Ik heb in meerdere artikelen de basis van SEO voor je beschreven. Bij het opstellen van het SEO-ontwerp is het van belang om nog niet te beginnen met het schrijven van teksten voor de site. Juist niet! Dat komt pas bij de realisatie van de andere fasen bij de opbouw van de website. Dit gaat om de volgende twee fasen.

Paginaopbouw in zoekmachines

Pagina’s bouwen een bepaalde waarde op in zoekmachines als Google. Het is dus niet verstandig om een bepaalde URL, die een hoge Page Authority heeft opgebouwd, onverwachts even te wijzigen. De structuur van de webteksten, de juiste URL-opbouw, de juiste paginaopbouw en de juiste onderlinge linkstructuur is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website. Dat geldt voor zoekmachines, maar ook voor jouw bezoekers.

Website optimaliseren: deze vier stappen zijn onmisbaar

Bouw en realisatie van de site (Stap 2)

Wanneer het ontwerp van de website klaar is (technisch, grafisch en SEO) kan iedereen aan de slag. De website kan worden gebouwd, het grafisch ontwerp kan worden geïmplementeerd en de SEO-expert kan schrijven volgens het SEO-ontwerp.

Onderhoud van de website (Stap 3)

Evenals jouw tuin heeft een website onderhoud nodig. Dat omvat meer dan een paar nieuwsberichten plaatsen of een aantal recente projecten uploaden. Websiteonderhoud maakt het verschil tussen een goed scorende website in de zoekresultaten of een website die minder goed scoort.

Websiteonderhoud omvat veel aspecten die ik voor jou gerubriceerd heb:

Google Analytics is jouw vriend!

Google Analytics is een prachtig instrument bij het onderhoud van jouw website. Deze tool geeft inzicht in zaken als:

  • Hoeveel bezoekers komen er op jouw website?
  • Waar komen ze vandaan?
  • Hoe lang blijven ze op jouw website? (bouncerate)
  • Welke zoekwoorden gebruiken ze?
  • Welke pagina’s bezoeken ze?

Analyseren van jouw website

Een juiste analyse is van doorslaggevend belang. Welke pagina’s doen het bijzonder goed qua bezoekersaantallen? Welke pagina’s scoren niet of amper? Dat is belangrijke informatie. Als je tien pagina’s hebt die het bijzonder goed doen en een hoge Page Authority (PA) scoren, maar er zijn 90 pagina’s met een lage score, dan gaat jouw gemiddelde rapportcijfer voor Domain Authority (DA) onderuit. Conclusie:

  • verwijder, herschrijf of refresh slecht scorende pagina’s (onkruid moet gewied worden)
  • denk nog eens goed na over inkomende of uitgaande backlinks naar bepaalde pagina’s (kwalitatief goede links)
  • zorg voor SEO (= zoekwoordenoptimalisatie)

SEO

SEO houdt nooit op. Het kan altijd beter. Verbeteringen zijn altijd mogelijk. SEO is het voortdurend doorvoeren en verbeteren van SEO-technieken. Wil je een vindbare website dan is het van belang om voortdurend de inhoudelijke content van jouw website te verbeteren. Onkruid moet gewied worden en de planten hebben bemesting nodig. Websiteonderhoud vraagt voortdurend om aandacht die aan meerdere voorwaarden moet voldoen:

  • Actuele content
  • Inhoudelijk en kwalitatief goede content
  • Unieke content

SEO is dus een onderdeel van het websiteonderhoud en is meer dan af en toe wat nieuwsberichten op de website plaatsen.

Zoekwoordenoptimalisatie of zoekmachineoptimalisatie

Aan de hand van Google Analytics kun je achterhalen waarop jouw bezoekers hebben gezocht. Op deze (vaak verrassende) inzichten kun je inspelen door nog meer content te schrijven en deze content te optimaliseren op de zoekwoorden.

Website optimaliseren: deze vier stappen zijn onmisbaar

Renovatie van de website (Stap 4)

Soms is er websiterenovatie nodig. Dit kan verschillende betekenissen hebben:

  • Een nieuwe look of een actueel grafisch ontwerp
  • Verbeteringen in de techniek
  • Renovatie van de content en inhoud: verwijderen of actualiseren van achterhaalde informatie, verbeterde SEO-technieken, verbeterde indeling, herschrijven en refreshen van de website, aanvullen foto’s of plaatjes.

Periodieke analyse van jouw website

Een analyse van jouw website is van tijd tot tijd van groot belang. Werkt alles inderdaad zoals je dat voor ogen hebt? Functioneert jouw website goed?

Hoeveel bezoekers trekt jouw website?

Veel ondernemers en ondernemingen hebben geen idee hoeveel bezoekers hun website nu precies trekt. Of het interesseert hun niet zoveel, of ze zien het nut er niet van in. Maar vaak weten ze ook niet wat je er allemaal mee kunt doen.

Hoe belangrijk is het?

Het is van onomstotelijk belang dat jouw website bezoekers trekt. Hoe meer bezoekers, hoe beter. Waarom? De Domain Authority is een soort rapportcijfer dat je krijgt van Google en hoe populairder jouw website is hoe hoger jouw cijfer. Dus is het belangrijk voor de ranking van jouw pagina’s en je wordt sneller gevonden.

Tools: meten = weten

Er zijn talloze tools op de markt om te meten en te weten hoeveel bezoekers jouw site per dag, per week, per maand trekt. Een gratis tool is Google Analytics.

Wat voor bezoekers trekt jouw website?

Voor de juiste analyse van jouw website is het goed te achterhalen welke bezoekers jouw website hebben gevonden. Een tool als Google Analytics kan je daarbij uitstekend van dienst zijn.

Belangrijke vragen

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar komen de bezoekers vandaan?
  • Uit welke regio komen je bezoekers?
  • Waar hebben ze op gezocht? Wat zijn de zoekwoorden?
  • Bij welke webpagina’s kwamen ze terecht?
  • Hoe lang bleven ze op jouw website?

Analyse op regio

Je kunt met behulp van Google Analytics precies zien waar jouw bezoekers vandaan komen. Uit welk land komen ze? En als ze uit Nederland komen, uit welke regio komen ze dan? Stel, je bent groenteboer en jouw diensten worden lokaal aangeboden, terwijl jouw website het erg goed doet in plaatsen en regio’s waar je jouw diensten niet aanbiedt. Dan mis je dus een regionale kans.

Buitenlandse bezoekers

Zo had ik pas een website die 20% bezoekers trok uit Venezuela, Angola, Mexico en India terwijl het bedrijf een pakket diensten aanbood in de regio Noord-Nederland. In dat geval hebt je wel bezoekers, maar niet de juiste bezoekers. De oorzaak bleek te liggen in het gebruik van een module waarbij de website automatisch werd vertaald.

Wat kun je met deze informatie?

Een goede analyse van de website is van tijd tot tijd nodig. Soms ook om problemen op te lossen. Als voorbeeld kun je denken aan de website die wel bezoekers trekt, maar waar nooit aanvragen binnenkomen. Een ander voorbeeld is de website waarbij de diensten of producten niet goed omschreven zijn en die dus bezoekers trekt die heel snel afhaken zodra ze de dienst of het product hebben gezien. Bijstelling is dan noodzakelijk.

Websiteoptimalisatie begint met een goede analyse

Websiteoptimalisatie begint altijd met het analyseren van jouw website. Alleen dan kun je de juiste stappen zetten om de resultaten van jouw website te verbeteren.

Welke zoekwoorden gebruiken jouw bezoekers?

Welke zoekwoorden gebruiken bezoekers van jouw website? En welke zoekzinnen hebben ze ingetypt? Het is belangrijke informatie om je website te analyseren en de resultaten van jouw website omhoog te schroeven. De Webmaster Tools van Google zijn gratis en je kunt daar inzicht krijgen in de zoekwoorden die jouw bezoekers gebruiken. Onder het kopje zoekverkeer kun je op zoekopdrachten klikken. Je krijgt dan een lijst van gebruikte zoekwoorden. Ook Google Analytics is een tool die uitstekend te gebruiken is voor een goede analyse van de zoekwoorden.

Zoekverkeer en zoekopdrachten

Iedere keer is het verrassend om te zien hoe bezoekers van websites in de praktijk zoeken. Dat gaat vaak heel anders dan wij denken. Mensen hebben een vraag of een probleem en typen dat letterlijk in. We zullen dat met een voorbeeld duiden: Stel dat je leverancier bent van paracetamol. Op jouw site hebt je uitgebreid beschreven wat paracetamol is, de voordelen, nadelen, bijwerkingen etc. Maar wie zoekt er nu op paracetamol? Alleen die mensen die weten wat paracetamol is. In de praktijk blijkt dat veel mensen dat niet weten. Dus zoeken ze op hoofdpijn en typen de zoekopdracht in: ik heb hoofdpijn. De huisarts zoekt op paracetamol en de patiënt zoekt op hoofdpijn.

Waarop wordt jouw website gevonden?

Het is belangrijk om te weten waarop jouw website wordt gevonden. Dat heeft alles te maken met de vraag: waarop zoeken jouw bezoekers? Soms komen er verrassende elementen tevoorschijn en ook zoekopdrachten die aanleiding geven om er een pagina over te schrijven. Zeker als deze zoekcombinatie vaker wordt ingetypt.

Zoekwoordenoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie of SEO zijn prachtige woorden. Wij gebruiken vaak het woord: zoekwoordenoptimalisatie. Hoe beter je jouw bezoekers begrijpt, hoe meer jouw website aansluit bij de doelgroep.

Vier onmisbare stappen als je je website vindbaar wil maken

Zoekmachineoptimalisatie = websiteoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is websiteoptimalisatie. En websiteoptimalisatie begint altijd met het analyseren van jouw website. Pas dan kan er gericht gewerkt worden aan verbeteringen.

De waarde van de terugkerende bezoeker op de website

Hoe vaak komen bezoekers terug op jouw website? Hoe lang blijven ze rondneuzen op jouw website?  Dat vertelt namelijk iets over de waarde van jouw website. Veel websites worden helaas amper of niet gevonden. Maar stel dat er genoeg bezoekers zijn, dan is de volgende vraag: hoe zorg ik ervoor dat de bezoeker terugkeert? Dat is belangrijk voor de zoekresultaten in Google. Zoekmachines kijken o.a. naar:

  • Hoeveel bezoekers trekt de website? Hoe populair is de website?
  • Hoe lang blijven bezoekers op de website en hoe snel haken ze af?
  • Hoe vaak komen bezoekers terug?

Bezoekers komen alleen terug wanneer je inhoudelijke content op jouw website hebt staan. En dat is één van de meer dan 100 items waarop jouw site wordt beoordeeld door Google.

Website niet gevonden?  Hoe kan dat?

Wanneer jouw website niet gevonden wordt, is er iets aan de hand. Er kunnen tal van oorzaken zijn.

  • Jouw website is nog maar heel kort online en Google heeft nog tijd nodig om de resultaten te verwerken.
  • De website bevat te weinig pagina’s. Dat betekent dat je meer inhoudelijke content moet schrijven.
  • Je hebt een penalty van Google gekregen wegens duplicate content, het verkeerd gebruik van backlinks etc.
  • Jouw webteksten voldoen niet aan de voorwaarden zoals
    • onjuist gebruik van de H2, H3, H3 tag
    • geen omschrijvingen bij foto’s of plaatjes
    • geen unieke paginatitel
    • geen (juiste) meta description
    • gekopieerde teksten of dubbele teksten op jouw site
    • onjuiste naamgeving van foto’s of plaatjes
    • te korte teksten

Wel bezoekers, maar geen conversie

Wanneer jouw website wel bezoekers trekt maar je krijgt nooit een informatieaanvraag via de telefoon of het contactformulier dan is er iets aan de hand. Want waarschijnlijk wil je net als iedereen conversie, orders en omzet uit jouw website halen.

Hoeveel bezoekers trekt jouw website?

Toch goed om vooraf even te kijken hoeveel bezoekers jouw website trekt. Zijn er dat vijf per dag of 500? Een groot verschil. Er zijn tal van tools op de markt (gratis en betaald) om te achterhalen hoe populair jouw website is.

Je krijgt geen aanvragen

Wanneer je wel de juiste aantallen bezoekers hebt en je toch geen offerteaanvragen of informatieaanvragen krijgt is er wat anders aan de hand. We noemen een aantal oorzaken:

  • jouw site wordt wel gevonden, maar bezoekers haken snel af omdat ze niet vinden wat ze verwacht hadden
  • jouw site wekt andere verwachtingen aanvankelijk maar wanneer bezoekers op jouw website terechtkomen voldoet het niet aan de vraag
  • de bezoekers raken de weg kwijt op jouw site omdat de structuur niet helder en duidelijk is
  • jouw dienstenaanbod of productaanbod sluit niet aan bij de vraagstelling die de bezoekers hebben
  • jouw aanbod is verouderd, te duur of vul het maar in
  • de site die je hebt is incongruent en de identiteit van de website komt niet overeen met hetgeen je te beiden hebt
  • je hebt de diensten of producten niet helder beschreven

Analyse website is noodzakelijk

Wil je achterhalen wat de oorzaak precies is dan is een analyse van de website zeer noodzakelijk. De vraag is namelijk:

  • Wat voor bezoekers hebt je?
  • Hoe lang blijven ze op jouw website?
  • Waar komen de bezoekers vandaan?
  • Waar haken ze af?

Zonder een goede analyse is een oplossing ondenkbaar. Is de diagnose juist gesteld dan kunt je aan de slag met een websiterenovatie.

Call-to-action knop is de deurbel van jouw organisatie

Er is naar mijn mening teveel drukte wanneer het gaat om call-to-action knoppen op de website. Onderzoeken worden gedaan wanneer de bezoeker tot actie overgaat.  De kleur van de call-to-action knop schijnt belangrijk te zijn, alsmede de plaats waar de call-to-action knop wordt geplaatst.  Toch wordt naar onze mening vergeten waarom we een deurbel hebben: of ‘ie nu rood, groen of paars is.

Basisprincipe: de prospect moet de deurbel kunnen vinden

Het basisprincipe is dat jouw prospect moet weten waar hij/zij moet aanbellen wanneer de behoefte ontstaat om contact te leggen met jouw organisatie. Moet hij te lang zoeken, dan is de kans groot dat hij afhaakt.

De kleur van de call-to-action knop verleidt de klant niet

Het is niet de kleur en plaats van de call-to-action knop die de klant verleidt om je te bellen. Het is de inhoud en mogelijke oplossing die je aanbiedt om de latente of manifeste behoefte van de klant te vervullen. Je belt toch niet aan bij een tandarts omdat de kleur van de deurbel zo mooi is? Of je neemt toch geen contact op met een advocaat omdat je vindt dat de deurbel op de juiste plek is geplaatst? Nee, je belt een tandarts of advocaat omdat je weet of gehoord hebt dat hij/zij terzake deskundig is en je kan voorthelpen. Uiteraard doet het er uiteindelijk wel toe waar je de call-to-action knop plaatst.

Vergelijkbare berichten