Hoe vind je een goede websitebouwer?

Hoe vind je een goede websitebouwer?

Hoe vind je een internetbureau of een websitebouwer die bij jou past? Geen website bouwer is gelijk. Ondanks dat ze allemaal dezelfde diensten bieden is de uitvoering behoorlijk uiteenlopend. Als leek is het erg lastig om het onderscheid te maken tussen al deze partijen.

In de praktijk: cowboypraktijken?

Ik zit te vaak om tafel met ondernemers die nare ervaringen hebben als het gaat om internetmarketing, zoekmachine optimalisatie en Google Adwords. Ik ken de verhalen van:

  • Websitebouwers die geen verstand hebben van ‘schone code’.
  • Websitebouwers die loze beloften doen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.
  • Websitebouwers die niet bereid zijn mee te denken wanneer jij met je handen in het haar zit.
  • Websitebouwers die voor elke halve minuut een rekening sturen
  • Websitebouwers waar je een abonnement voor zoekmachine optimalisatie afsluit en waar je nooit iets van weer hoort.
  • Websitebouwers die je adviseren Google Adwords te gebruiken zonder dat je hier concreet resultaat van ziet.
  • Websitebouwers die je adviseren nog drie websites te laten bouwen met ‘passende domeinnamen’. In je bezoekersaantallen een aanvragen verandert er echter niks.
  • Websitebouwers die een website verhuizen zonder URL’s om te leiden en belangrijke gegevens mee te nemen met positieverlies als gevolg,

Hobbyisten en professionals

Websitebouwers deel ik in op een schaal van hobbyist tot professional. De ene websitebouwer is hobbyist (ik noem ze de handige Harry’s).

Dit zijn de websitebouwers die een prima site voor het oog kunnen maken. De buurman vindt dat de site er mooi uit ziet, de buurvrouw ook. En dus kan de site online. En dan is de site klaar.

Hoe vind je een goede websitebouwer?

Absolute professionals

Het tegenovergestelde van de hobbyist is de absolute professional die in staat is complete webapplicaties te bouwen. Die ingelezen is over de laatste voorwaarden waar een site aan dient te voldoen.

Tussen de hobbyist en de professional zit van alles. Specialisten in webwinkels, in websites, in WordPress, in Magento en ook internetbureaus die van alles kunnen.

Ik geloof niet in websitebureaus die alles -wel- kunnen. De vraag is dus: wat wil je met je site? Welk doel wil je bereiken? Dan pas komt de vraag: Welke websitebouwer past hierbij?

Een voorselectie maken

Sta je voor een nieuwe website? De meeste waardevolle informatie vind je bij relaties die zelf een goede website hebben. Ga met ze in gesprek en stel ze de volgende vragen:

  • Waarom ben je tevreden over je huidige websitebouwer?
  • Hoe gaat je websitebouwer om met eventueel meerwerk?
  • Kost een update (van bijvoorbeeld WordPress) geld?
  • Hoe ervaar jij de klantenservice van jouw websitebouwer?
  • Denkt je websitebouwer ook mee als het gaat om het succes van je website?
  • Kun je zelf dingen aanpassen in de website?
  • Kun je zelf de resultaten in Google volgen van je website?
  • Heb je ook te maken met storingen omtrent de website?
  • Hoe gaat je websitebouwer met storingen om, is dit vlot opgelost?
  • Verdien je geld met je website?
  • Komt de websitebouwer zelf met aanpassingen of moet je hier zelf naar vragen?
  • Voorbeeld: in 2015 lanceerde Google mobiele updates. Moest jij websitebouwer zelf vragen naar een mobiele upgrade of kwam de websitebouwer bij jou met deze informatie?
  • Is je websitebouwer bereid om kennis te delen zodat je door kunt groeien met de website? Welke resultaten heb je tot nu behaald met je website?

De antwoorden op deze vragen zijn een heuse schat aan informatie.

Heb je al een site?

Heb je al een website? Vraag je dan eens af:

  • Heeft de websitebouwer je al eens gebeld om te vragen hoe het met je site gaat?
  • Is de websitebouwer in staat mee te denken met jouw wensen en behoeften?
  • Kan de websitebouwer marketingtechnisch meedenken (en niet alleen maar praten over PHP, Javascript en dergelijke zaken waar je niks van snapt)

Als consument of ondernemer mag je best kritisch zijn. Laat je niet meteen overrulen door een breedsprakig technisch verhaal waar je wellicht nog nooit van gehoord hebt (of waarvan je denkt: het zal wel zo zijn).

In gesprek gaan

Heb je een websitebouwer op het oog dan kun je in gesprek gaan. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus zorg dat je weet wilt.

Beslis nooit impulsief tijdens het gesprek of je in zee gaat met de websitebouwer. Laat de informatie bezinken en neem een gefundeerde beslissing. Baseer je beslissing op harde feiten.

Vergelijkbare berichten