Hoe bereik je meer mensen via je website (hoe werkt vindbaarheid)?

Hoe bereik je meer mensen via je website (hoe werkt vindbaarheid)?

Om de kern van SEO te snappen is het belangrijk dat je snapt hoe vindbaarheid werkt. Wanneer je het principe snapt realiseer je je in een split second waarom het belangrijk is dat je goed scoort met je website.

Even eerlijk:
Laat het je helemaal koud wanneer ik je vertel dat bezoekers die niet op jouw site zitten bij de concurrent op de site zitten?

Niet he? Dat voelt niet lekker!

Want hoeveel omzet loop je mis doordat je niet vindbaar bent op de belangrijkste zoektermen gerelateerd aan jouw branche.

Dit zocht ik in de afgelopen twee dagen

De afgelopen dagen zocht ik in Google naar de volgende dingen:

  • Vakantie Portugal
  • Auto huren Portugal
  • Kat heeft wondjes op rug (ja, ik heb een kat thuis)
  • Tips voor goede webinars (dan weet je dit alvast, je kunt binnenkort een webinar van mij verwachten)
  • Hypotheek afsluiten, voorwaarden ZZP’ers
  • Oplossing dubbel mail mailbox (buitengewoon irritant, mijn mails komen drie keer binnen in mijn mailbox)
  • Facebook Marketing uitbesteden
  • Voorwaarden goede Facebook Marketeer
  • Ideeën Paasbrunch
  • Glutenvrije broodjes Paasbrunch

Zoals je ziet loopt dit nogal uiteen. Maar het is een voorbeeld van hoe zoekgedrag werkt.

Even inzoomen … zo werkt Google

Wanneer je een zoekterm intikt in Google dan laat Google je sites zien die gerelateerd zijn aan deze zoekterm. Dat betekent dat je honderden resultaten te zien krijgt.

Aan de hand van bepaalde ranking factoren bepaalt Google welke websites op pagina 1, pagina 2 en zo verder staan.

De meeste van deze ranking factoren zijn bekend. Het betekent dat je invloed hebt op de ranking van jouw website in Google.

Het is belangrijk dat je deze informatie even tot je door laat dringen.

Je hebt concreet invloed op de vindbaarheid van je website.

Waarom is dit belangrijk?

Wanneer je zoek op ‘ideeën voor een paasbrunch’ dan bekijk je (gemiddeld) de eerste drie tot vijf resultaten in Google. Je hoopt hier leuke ideeën weg te halen voor een paasbrunch. Het kan zijn dat je op ideeën komt die je anders niet zou hebben.

Het betekent dus ook dat je over kunt gaan tot een actie die je van tevoren niet gepland had. Even simpel gezegd: je had geen koopintentie toen je ging zoeken maar je bent getriggerd door een leuk artikel op website 1. Laten we zeggen dat dit de website van de Albert Heijn is. Je besluit dat je dat ene leuke recept gaat maken. Je wandelt naar de Albert Heijn, koopt de juiste ingrediënten en hebt vervolgens een heerlijke Paasbrunch met familie of vrienden.

Vergis je niet: wanneer de Albert Heijn hier niet op de eerste pagina in Google had gestaan dan waren ze deze omzet misgelopen.

Daar komt bij dat je wellicht naar de Jumbo of de Aldi was gegaan.

Begrijp je mijn punt?

De website vindbaar maken

Je kunt een website simpelweg vindbaar maken.

Even heel simpel gezegd werkt het zo:

Voor elk relevant zoekwoord dien je waardevolle content op de site te hebben (met die kanttekening dat Google steeds slimmer wordt en spammen niet zinvol is).

Wat gebeurt is dat een bezoeker op elke mogelijke zoekterm die relevant is voor jouw business bij jou op de site terecht moet komen.

Dat is de uitgangssituatie.

Hoe bereik je meer mensen via je website (hoe werkt vindbaarheid)?

Ken je bezoeker

Realiseer je dat het cruciaal is dat je de bezoeker kent.

Vaak zie ik de volgende denkfout:

Een hovenier wil vindbaar worden met de site. Hij verzorgt de dienst tuinonderhoud. Het enige wat hij op de site zet is 1 pagina over tuinonderhoud.

Een bezoeker denkt anders:

Verplaats je maar eens in Karel. Karel is 65 en heeft een leuk huis. Het huis is omringd door een enorm gazon. Fysiek wordt hij wat minder en hij heeft geen zin meer om het gras altijd te maaien. Hij zoekt in Google: gazon onderhoud uitbesteden of gras laten maaien door hovenier (en dus niet op tuinonderhoud!)

Zie je het verschil?

Die ene pagina over tuinonderhoud volstaat niet!
Dat is enerzijds omdat iedere hovenier (dat zijn er pakweg 8000 in Nederland) deze dienst op de site heeft staan. En er kan er maar 1 bovenaan staan in Google.

Anderzijds zal Google het meest relevante resultaat laten zien passend bij wat Karel intikt. Een pagina over tuinonderhoud is niet de meeste relevante pagina. Een pagina over onderhoud van het gazon is veel relevanter. Je kunt het zelfs nog specifieker maken mocht je dit willen.

Het betekent dus dat je jouw diensten uit zult moeten werken. Je moet de diepte in met de site en met de content die je schrijft.

Oh handig, laptop erbij

Oh dat is handig? Dus gewoon alles uitwerken, verhaaltje typen en dan word je vindbaar?

Was het maar zo eenvoudig. Bovenstaande is een basis. Je zult zien dat je meer bezoekers gaat krijgen.

Alleen nu kom je op punt twee. Omzet uit je website halen.
Want bezoekers krijgen is 1 maar omzet genereren uit deze bezoekers is stap 2. Het is essentieel dat je unieke en goede content schrijft. Ik bedoel daarmee dat je alle standaard eenheidsworst content wel kunt laten zitten. Een bezoeker wil zien en horen wat je te bieden hebt. Dus wat onderscheid jou van een ander?

Goede websites staan (doorgaans) met veel zoekwoorden in Google

Je wordt niet vindbaar met 10 teksten op je website (er zijn altijd uitzonderingen). Om vindbaar te worden is een gerichte contentstrategie cruciaal.

Je ziet hier een grafiek van een website die pakweg 10-20 pagina’s bevat en al een tijd online staat. Zoals je ziet staat deze website slechts met een paar zoekwoorden in Google.

Hoe bereik je meer mensen via je website (hoe werkt vindbaarheid)?
Deze website is amper terug te vinden op de plekken 1 t/m 10 in Google.

Dan heb ik nu een voorbeeld van een website die veel content bevat. Zie je dat deze site met veel meer zoekwoorden zichtbaar is in Google?

Vind je het vreemd dat deze websites beter vindbaar is?

Hoe bereik je meer mensen via je website (hoe werkt vindbaarheid)?
Deze website staat op met pakweg 2000 zoekwoorden op de plekken 1-20 in Google.

Longtail en shorttail

Onlangs vroeg iemand: wij willen vindbaar worden op het woord spouwmuurisolatie. Kun je ons daarbij helpen? Wij willen met dit zoekwoord op de eerste pagina in Google komen.

Mijn antwoord: ‘snap ik, dat willen alle bedrijven die spouwmuurisolatie verzorgen’.

De concurrentie op het woord spouwmuurisolatie is moordend. Naast alle isolatiebedrijven stikt het van de leadvergelijkers die hun posities opeisen in Google. Het woord spouwmuurisolatie is dan ook een shorttail zoekterm. Een korte term waarop veel concurrentie is.

We zijn aan de slag gegaan met de website en hebben ingezet op longtail zoektermen. Ofwel zoektermen die meer woorden bevatten en die veel specifieker zijn dat het woord spouwmuurisolatie. Denk hierbij aan spouwmuurisolatie houten vloeren, welke materialen zijn er voor vloerisolatie (en zo nog meer) Dit zijn allemaal shorttail zoektermen.

Doorgaans is er op deze termen minder concurrentie waardoor je sneller bovenin Google verschijnt. Hoe meer je van deze content schrijft, hoe beter je vindbaar wordt op de shorttail termen waarmee je wilt scoren. Dit heeft alles te maken met de toenemende waarde van de site en de websitestructuur. Neem dit dus mee in je zoekwoordenonderzoek.

Het proces van een bezoeker

Ik neem je nog even mee in het proces van de bezoeker. Er bestaat het zogenaamde See, Do, Think Model.

Een bezoeker kun je oppakken in de verschillende fasen van zijn/haar orientatieproces. Ik laat je dit even zien aan de hand van een voorbeeldje.

See fase

Rik zit veel voor zijn werk en hij wil meer bewegen. Hij heeft nog geen idee wat hij wil gaan doen. Hij heeft geen enkele koopintentie. Hij wil alleen bewegen. In Google begint hij te zoeken:

  • Leuke manieren om in beweging te komen
  • Ideeën voor sporten in vrije tijd
  • Sporten en spelen met de kinderen combineren

Op Facebook klikt hij zo af en toe eens een blog aan wat voorbij komt over onderwerpen als:

  • Het effect van bewegen op je brein
  • De voordelen van constante beweging
  • Hoeveel calorieën verbrand je door in beweging te komen etc. etc.

Het is informatie met een breed spectrum. Het kan alle kanten op. Dit is allemaal de SEE fase.

Think fase

Rik weet nu dat hij wil bewegen. Na zijn brede oriëntatie heeft hij besloten dat hij wil gaan fietsen. Hij is een stap verder in het proces en gaat zoeken op zaken als:

  • Waarom is fietsen gezond?
  • Wat is een goede fiets?
  • Elektrische fiets of gewone fiets?
  • Hoeveel versnellingen moeten er op de fiets
  • Welk merk fiets?

Het wordt dus specifieker. Hij weet dat hij de fiets wil, hij verzamelt nu informatie die moet gaan leiden tot de aankoop van een goede fiets. Het betekent dus ook dat hij informatie en prijs vergelijkt.

Do fase

Rik is eruit. Hij heeft alle informatie vergeleken. Hij gaat voor een pimpelpaarse Gazelle E-bike met 9 versnellingen. Hij weet dus wat hij wil. Zoekt hij nu in Google dan is het heel erg specifiek. Vind hij de juiste fiets dan bestelt hij deze ook.

Voor alle fasen in het proces zul je content moeten hebben.

Want denk je in het geval van Rik eens in dat hij elke keer weer op de site van Jan’s Fietsenwinkeltje komt. Welke vraag hij ook intikt, wat hij ook zoekt. Elke keer verschijnt Jan’s Fietsenwinkeltje bovenaan met een goed inhoudelijk artikel. Zou Rik ook eerder geneigd zijn bij hem te kopen omdat Jan laat zien dat hij een kenner is, een vakman?

Wat denk jij?

Leuk verhaal Gery, maar in mijn/onze branche …

Bovenstaande is een van de meest gehoorde argumenten die ik tegenkom in mijn dagelijkse praktijk.

Leuk hoor Gery, dat SEO maar in de branche waarin ik zit:

  • lezen mensen geen lange teksten
  • werkt het allemaal net wat anders
  • kijken mensen alleen plaatjes
  • zoeken mensen niet via google
  • is het alleen maar B2B, dat werkt anders

Ik kan je hier en nu vertellen dat mijn ervaring anders is en er geen verschil zit tussen het zoekgedrag van de directeur van Shell en de conciërge van de plaatselijke scholengemeenschap (ze zoeken hooguit naar andere dingen)

Werkt dit ook voor B2B?

Natuurlijk werkt dit ook voor B2B. Allereerst omdat achter de business gewoon een man of vrouw zit die zoekt in Google.

Ik werk samen met een groothandel in beplanting. Dit bedrijf levert enkel beplanting aan hoveniers en dus niet aan particulieren.

We schrijven content over beplanting, de inrichting van kleurrijke tuinen, kleuren beplanting en beplantingsproblemen.

Nu begrijp je dat je lastig kunt bepalen wie er via Google op de site komt. Dat betekent dat er dus ook particulieren zoeken. En die willen ze nu net niet bereiken met de site.

Er ontstond echter een andere beweging. Op de website communiceren we duidelijk dat de groothandel enkel levert aan hoveniers en groencentra. Dat gaat goed. Toch stijgt de verkoop doordat consumenten via hoveniers beplanting bestellen. Er ontstaat vraag vanuit de consument naar de hovenier. Waardoor de groothandel meer omzet genereert.

Samengevat

Wanneer je de kern van een vindbare website snapt is het makkelijker om de juiste website- en contentstrategie te bepalen.

Vergelijkbare berichten