Hoe belangrijk is het CMS (websitesysteem) wat je kiest voor SEO en de vindbaarheid van je website?

Hoe belangrijk is het CMS (websitesysteem) wat je kiest voor SEO en de vindbaarheid van je website?

Lastig hé, bepalen welk websitesysteem nu de beste keuze is voor jouw website of SEO strategie?

Goed nieuws, je bent niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.

Dit blog helpt je om exact de juiste keuze te maken.

Ik laat je precies zien welke waarde een websitesysteem heeft en wanneer je voor welk systeem kiest. Of je nu wel of geen affiniteit hebt met websites, na dit blog kun je onderbouwd een goede keuze maken.

In het kort: CMS of website systeem

CMS staat voor Content Management Systeem. Simpel gezegd is het een systeem waarmee jij content op je website zet. Het voordeel van een CMS is dat je hier geen programmeerkennis voor nodig hebt. Er zijn veel soorten Content Management Systemen op de markt. Denk maar aan:

  • WordPress
  • Joomla
  • Phoenix
  • Drupal
  • Magento
  • Wix
  • Typo
  • SYS Platform
  • Bloom Websites
  • Systemen ontwikkeld door websitebouwers zelf

Om te weten welk systeem het beste bij jouw bedrijf past is het van belang dat je de context begrijpt.

Voor de helderheid: wat kun je met het CMS?

Hoeveel je kunt met een CMS hangt af van de constructie die je kiest.

Optie 1: je laat een websitebouwer je site bouwen. Dat betekent dat er een grafisch design komt wat gebouwd wordt door de webdesigner. Als dit eenmaal staat kun je zelf niks veranderen aan het design. De websitebouwer geeft je toegang tot het CMS waar ze mee werken. Vervolgens kun je zelf de teksten en SEO instellingen invoegen. Voordeel is dat je website wordt gebouwd door een specialist waar je op terug kunt vallen wanneer er problemen zijn. Nadeel is dat je minder vrijheid hebt in design en het doorvoeren van aanpassingen.

Optie 2: je bouwt je website zelf in een systeem als WordPress. Dit betekent dat je zelf invloed hebt op het grafische aspect. Je kunt templates downloaden en de website opbouwen. Er moet gezegd worden dat dit leuk lijkt, maar dat het ook nadelen heeft. Doorgaans ben je zelf geen webdeveloper. Dus als het erop aankomt zit je ’s nachts uren te zoeken naar de oplossing van een probleem.

Ter vergelijking: het feit dat je zelf je ruitenwisservloeistof vervangt maakt je nog geen automonteur. Dat geldt ook voor het knippen en plakken van een WordPress template. Dit maakt je absoluut geen webdeveloper.

De fundering

Een huis zonder fundering is onhandig? Daar zijn we het over eens toch?

Voor je het weet stort het huis in en doe je alles wat je aan werk gedaan hebt teniet. Die mooie laminaatvloer, de gestucte muren. Ze zijn niks waard als de fundering niet klopt.

Dat geldt ook voor je website. Zie het CMS als de fundering van je website strategie.

Als het CMS goed staat en aan de voorwaarden voldoet, dan bepaal jij vervolgens hoe succesvol de website wordt.

Vergelijk het met een auto. Hoe de auto in elkaar zit is de fundering. Die moet goed zijn. Goede banden, stuur in de auto, goede remmen.

Jij bent de bestuurder. Jij bepaalt het tempo. Rijd je 30 km/uur, dan ga je minder snel van A naar B dan wanneer je 50 km/uur rijdt.

Dat geldt voor je contentstrategie ook. Hoe meer blogs je schrijft (plat gezegd), hoe sneller je vindbaar wordt in Google. Maar die snelheid bepaal jij. Dat hangt niet af van het CMS wat je kiest.

Maakt een CMS je goed vindbaar in Google?

Dit is een vraag waarop een antwoord met nuances gepast is.

Primair antwoord: nee.

Ik zie bouwers van websitesystemen dingen claimen die niet kloppen. Voorbeeld: onlangs zag ik een tekst waarin werd gesteld dat als alle websitesystemen SEO-proof zouden zijn ze allemaal bovenin in Google zouden staan.

Dat is echt te kort door de bocht.

Al heb je het beste CMS ter wereld: zonder content word je niet vindbaar.

Heb je wel eens autoverkoper trots horen melden dat de auto die hij verkoopt banden heeft. En een stuur. Dan zou je toch in de lach schieten? Want dat is logisch!

Dat geldt onaardig gezegd ook voor de websitebouwer die beweert dat zijn systeem SEO-proof is. Dat is geen vermeldenswaardige informatie, dat zou altijd zo moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat alle systemen SEO-proof zijn overigens.

Een voorbeeld uit de praktijk

Tim heeft een WordPress website. Hij blogt 1x per maand. Dat wil zeggen dat hij niet superactief is op de website. Hij heeft een gesprek gehad met een marketeer die aangeeft dat hij beter over kan stappen naar een ander systeem. Dat helpt om beter vindbaar te worden. Tim besluit de stap te zetten.

Na vier weken is hij € 1.500 euro armer. Hij leeft in de veronderstelling dat het nieuwe systeem maakt dat hij beter vindbaar wordt in Google. Dus hij wacht. Een maand. Twee maanden. Drie maanden. Maar er gebeurt niks. Hij belt met de marketeer. Hoe kan dit nu?

Het antwoord is vrij simpel: het websitesysteem maakt je niet vindbaar. Het draagt wel bij aan hoe makkelijk je vindbaar wordt.

Hoe belangrijk is het CMS (websitesysteem) wat je kiest voor SEO en de vindbaarheid van je website?

Maar draagt het CMS dan helemaal niet bij aan je vindbaarheid?

Het antwoord op deze vraag ligt genuanceerder. Want ja, het CMS draagt ook wel bij aan je vindbaarheid.

De redenatie is andersom. Een slecht CMS draagt bij aan een verminderde vindbaarheid.

Stel dat je honderd blogs schrijft in een matig CMS en honderd blogs in een goed CMS. Dan stijg je sneller in Google met het goede CMS.

Onder een matig CMS verstaan we een CMS:

  • waarin je geen SEO instellingen kunt toevoegen, denk aan metadescriptions of het aanpassen van URL’S (Maar Gery, bestaat dit dan nog? Ja, dit kom ik nog steeds tegen).
  • waarin je te maken hebt met zware code. Dit maakt dat je website traag wordt, wat gevolgen heeft voor je SEO strategie.

Een voorbeeld uit de praktijk

Jacqueline startte vier jaar geleden een blog over breien. Dit ontstond toevallig, maar bleek een doorslaand succes. Binnen no-time had ze honderden bezoekers per dag op de website. De website had ze zelf gebouwd in WordPress. Echt verstand had ze hier niet van, maar het werkte goed. Haar business begon goed te lopen. De bezoekers werden omgezet in omzet. Maar het websitesysteem werd steeds lastiger om mee te werken. De site vloog eruit. Jacqueline deed een kleine aanpassing en haalde alles overhoop (iets waar Google niet van houdt). Gevolg: de resultaten van de website vielen terug.

Het probleem is hier dat Jacqueline een CMS gebruikt wat in eerste instantie voldoet aan de voorwaarden. In de loop van de tijd ontgroeit ze het websitesysteem. Als je dan toch verder gaat, dan bouw je op drijfzand.

Serieuze business, serieuze website

Haal je serieus omzet uit je website, dan moet je een betrouwbaar websitesysteem hebben. Je stuurt Max Verstappen ook niet met een Toyota Aygo het circuit op.

Met regelmaat hoor ik dat ondernemers de offerte of de maandprijs voor een websitesysteem te duur vinden, terwijl er redelijke prijzen gevraagd worden. Die redenatie zou andersom moeten zijn: een goed CMS levert je geld op.

Want ben jij je ervan bewust hoeveel geld het je kost wanneer je posities in Google verliest doordat je websitesysteem niet functioneert?

Tel daarbovenop dat het overzetten van tientallen of honderden blogs in een ander systeem monnikenwerk is. Daar komt bij dat er altijd een risico meespeelt in het overzetten van een website, met name wanneer de URL’s veranderen voor Google. Hier kun je zelf veel aan doen, maar bij voorkeur kom je hier niet aan. Dan betaal je liever aan de voorkant van het traject meer voor een solide basis.

Een goedkope website kan wel. Als je de website enkel als visitekaartje gebruikt.

Criteria en eisen voor een CMS

Een CMS voor een vindbare website dient aan een aantal voorwaarden te voldoen. Ik heb de criteria voor je op een rij gezet. Kunnen er in het CMS van jouw website:

  • passende metadescriptions ingevoerd worden?
  • titels ingevoerd worden (H3, H3 en H3)?
  • afbeeldingen geüpload worden?
  • afbeeldingen worden voorzien van een ALT tag?
  • interne links ingevoegd worden?
  • gebruikers zelf bij de HTML Code kunnen om wijzigingen door te voeren (voor gevorderde gebruikers)?
  • keywords ingevoerd worden?
  • een (SEO)titel voor Google ingevoerd worden?
  • de URL gewijzigd worden?
  • een adviserende naam of titel aan een link meegegeven worden?

Dit zijn de praktische elementen die er in moeten zitten. Maar daar houdt het niet op:

  • de leverancier van het CMS moet problemen snel voor je oplossen (we snappen allemaal dat niet alles binnen 1 seconde opgelost wordt, maar wel binnen afzienbare tijd)

Welk CMS kies je?

Voordat je kiest voor een CMS is het belangrijk dat je voor ogen hebt wat je doel is. Een aantal vragen die hierbij helpen:

Wil je een website of een webshop?

Een website vraagt andere functies dan een webshop. Voordat je keuzes maakt of in gesprek gaat met websitebouwers bepaal je welke functies je in de website of webshop wilt. Met name in een webshop is het van belang dat je de mogelijkheid hebt om door te ontwikkelen. Simpelweg omdat je vooraf niet altijd kunt voorzien wat je nodig bent.

Hoe geavanceerd moet je website/webshop worden?

Wil je een standaard website, dan voldoen de meeste websitesystemen. Het wordt een ander verhaal wanneer je geavanceerde functies wilt. Een klant van mij wilde een schuttingconfigurator waarin klanten zelf een schutting kunnen samenstellen. Dit krijg je niet voor elkaar in een standaard systeem. Het is een voorbeeld van een functie die op maat gemaakt wordt. Bij dit soort vraagstukken is het de vraag hoe je de bezoeker zo goed mogelijk faciliteert in het koopproces. Denk bij deze vraag niet alleen aan wat je nu wilt, maar ook aan wat je over vijf jaar wilt. Nu de juiste keuze maken bespaart tijd en geld.

Wat is je doel?

Vraag jezelf af: waar wil je met een jaar staan met je website of webshop? En over vijf jaar? Dit is cruciaal. Wil je binnen vijf jaar het grootste platform in je branche worden? Of ben je alleen op zoek naar een visitekaartje. Dat maakt een groot verschil voor de keuze die je maakt.

Hoeveel content wil je schrijven?

Wil je volle bak inzetten op content, dan is het belangrijk dat je aan de voorkant het goede CMS kiest. Waarom? Stel dat je honderd blogs schrijft in een half jaar. Je komt erachter dat de website dit niet aankan. Super vervelend. Dan moet je over naar een ander systeem. Alle blogs moeten over, dat kost tijd. Ook moet je opletten dat je geen posities verliest in Google. Het tijdverlies wat je hebt had je kunnen voorkomen door je beter te oriënteren aan de voorkant.

Let wel: dit verhaal wordt anders wanneer je gaandeweg ontdekt dat je een succesvol blog hebt. Soms groeit een onderneming zo snel dat niet alles voorzien had kunnen worden.

Grafische aanpassingen

Wil je zelf grafische aanpassingen door kunnen voeren: ja of nee?

De conclusies op een rij

  • Een goed CMS maakt je niet beter vindbaar. Daar bedoel ik mee dat je door het websitesysteem niet expliciet stijgt in Google. Een goed websitesysteem draagt wel bij aan de plannen die je hebt. Het is wel een kleine plus voor Google. Zie het maar als een goede fundering.
  • Een slecht CMS geeft ergens in de SEO strategie problemen. Dit kan zijn omdat je site te veel content bevat en het CMS hier niet op berekend is. Of omdat je met SEO aan de slag wilt en dan blijkt dat je de SEO instellingen niet in kunt voeren. Een CMS wat niet aan de voorwaarden voldoet kan wel degelijk lelijk in de weg zitten.

Vragen of opmerkingen

Heb je een vraag of een opmerking? Laat het mij even weten, je mag mailen naar info@geryaal.nl of een reactie onder het blog achterlaten.

Vergelijkbare berichten