Organisch zoeken of adverteren in AdWords?

Organisch zoeken of adverteren in AdWords?

Vaak krijg ik de vraag wat nu beter is: organisch zoeken en investeren in SEO, of adverteren via Google Adwords en investeren in SEA?

SEO

SEO betekent Search Engine Optimizing, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dat betekent dat jij of een SEO-tekstschrijver de website vult met inhoudelijke content over alles wat met jouw bedrijf of vakgebied te maken heeft. Natuurlijk zijn er tal van voorwaarden waar de SEO-teksten aan moeten voldoen wil jij daadwerkelijk gevonden worden.

Denk hierbij aan zaken als heading tags, structuur van de tekst, websitestructuur en de opbouw van URL’s. Al deze zaken dragen bij aan een vindbare webtekst en dus aan meer organische bezoekers.

SEA

SEA betekent Search Engine Advertising. Dat is dus vooral gericht op adverteren via Google Adwords campagnes. Ook dat moet op de juiste wijze ingericht worden en wellicht heb je daar een SEA-expert bij nodig.

SEO of organisch zoeken: voor- en nadelen

Hieronder vind je enkele voor- en nadelen m.b.t. SEO en organisch zoeken.

Wat zijn de voordelen van SEO?

SEO heeft de volgende voordelen:

  • Je investeert in jouw website op de lange termijn. Dat betekent dat het geld wat jij in de website stopt aan SEO-uren gaandeweg terugverdient (als je het goed aanpakt)
  • Jouw website heeft kans om de bezoekers te krijgen die écht bij jou passen en voor jou kiezen op basis van inhoud en content die ertoe doet
  • Door de jaren heen bouw jij een website op die feitelijk steeds meer geld waard wordt

Wat zijn de nadelen van SEO?

Enkele nadelen van SEO:

  • SEO scoort minder snel in eerste instantie dan SEA. Het is niet zo dat je vandaag begint met SEO-tekstschrijven en er na een week een paar kant- en klare orders op de plank liggen (kan wel, maar je moet er niet van uitgaan)
  • SEO kost in het eerste jaar en wellicht ook nog in het tweede jaar heel veel tijd en uren.  Maar daarna nemen de investeringen af, ondanks het feit dat de site regelmatig een update moet krijgen met nieuws, nieuwe projecten en het herschrijven of uitbreiden van bestaande pagina’s
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEA of Search Engine Advertising: voor- en nadelen

De voor- en nadelen van SEA op een rij.

Wat zijn de voordelen van SEA?

Voordelen van SEA:

  • Het ligt een beetje voor de hand, maar het grote voordeel is dat je vrij snel kunt scoren mits e.e.a. goed is ingericht. Zelfs een minder goede website kan het goed doen wanneer je met SEA een campagne opzet.
  • Qua tijdsbesteding ben je minder uren kwijt wanneer je voor SEA kiest ten opzichte van SEO

Wat zijn de nadelen van SEA?

Enkele nadelen van SEA:

  • Het grote nadeel van SEA is dat je voortdurend moet blijven investeren. Jaar in jaar uit gaat het om dezelfde bedragen. En het houdt maar niet op!
  • Wanneer ook jouw concurrenten gaan werken met SEA-campagnes moet je naarmate de tijd verstrijkt meer geld stoppen in jouw campagnes
  • Veel bezoekers zijn vluchtiger dan bij SEO. We kunnen dat onderbouwen aan de hogere bouncepercentages bij bedrijven die met SEA werken

ROI bij SEO

Wat is het ROI, oftewel het rendement op investering, bij SEO? Heel eenvoudig: als het goed wordt aangepakt kost organisch zoeken niets. Ik maak mee dat de ondernemer zelfs al in het eerste jaar al zijn SEO-investeringen keurig heeft terugverdiend. Onderstaand tref je een grafiek waarbij het aantal bezoekers en de conversie is afgezet tegen de SEO-investering. Je ziet het volgende:

  • in het eerste jaar zijn de kosten voor SEO hoog en in het tweede jaar nemen deze iets af
  • het aantal bezoekers en de conversie stijgt gestaag
ROI bij SEO

Conclusie

  • Wil jij op korte termijn resultaat halen met jouw website? Dan adviseer ik SEA-campagnes waardoor je de meeste kans maakt. Op lange termijn is dit echter prijzig en moet je voortdurend blijven investeren om de juiste conversie te behalen.
  • Wil je een langetermijninvestering doen die qua conversie wellicht wat langer duurt maar op termijn nog amper geld kost? Dan adviseer ik SEO!

Vergelijkbare berichten