Domeinnaam kiezen? Hier moet je op letten!
De juiste domeinnaam kiezen voor je website? Veel mensen worstelen met dit vraagstuk. Want wat is nu de juiste domeinnaam? En heeft de keuze van je domeinnaam invloed op je vindbaarheid?
Wat is een domeinnaam?
Wil je een website opzetten, dan heb je een unieke domeinnaam nodig. Aan deze domeinnaam koppel jij je website. Typt een bezoeker de domeinnaam in, dan belandt hij op jouw website. Logischerwijs wordt een domeinnaam één keer toegewezen. Zoals je ziet heb ik de domeinnaam www.geryaal.nl geregistreerd. Mocht iemand anders deze domeinnaam ook willen registeren dan kan dit dus niet!
Welke extensie kies je?
In Nederland gebruiken websites doorgaans de extensie .com of .nl. Andere voorbeelden van extensies zijn:
- .net
- .org
- .info
- .biz
- .co.uk
De ICANN (Internet Corporation for Assignet Names and Numbers) lanceerde in de afgelopen jaren talloze nieuwe extensies zoals:
- .bike
- .business
- .photography
- .amsterdam
Richt jij je als organisatie op een bepaaldland dan is het raadzaam om de domeinextensie van jouwland te gebruiken. Dus ben je alleen actief in Nederland kies dan voor de extensie .nl. Werk je internationaal dan kies je voor de .com extensie. Let op: zet je in op vindbaarheid in een specifiek land? Zet dan in op een aparte website voor dit land!
Hoe kies je de juiste domeinnaam?
Google verandert voortdurend. In de loop van de jaren is het totaalplaatje van de website steeds belangrijker geworden. Een aantal jaren geleden scoorden websites goed door de juiste keywords in de domeinnaam op te nemen. Inmiddels is dit minder relevant.
Bedrijfsnaam of keywords? Waar kies jij voor?
Peter is bakker. Hij heeft een nieuw glutenvrij brood ontwikkeld en hij besluit dat hij online wil groeien. Daarom registreert hij direct de domeinnaam www.glutenvrij-brood.nl. Peter is helemaal in zijn nopjes met de nieuwe domeinnaam. De website wordt netjes gevuld met basisteksten.
Zoekt hij via Google, dan verschijnt hij keurig bovenaan. Maar na verloop van tijd valt hij weg uit de zoekresultaten. De twijfel slaat toe! Ondanks de toenemende markt nemen de aanvragen via het internet af. Ook verbetert de vindbaarheid van zijn website niet.
De juiste domeinnaam kiezen: een behoorlijke worsteling voor internetondernemers.
Sjaak is de directe concurrent van Peter. Eigenlijk dacht Peter dat hij Sjaak te slim af was geweest door de juiste domeinnaam te registreren. Maar broodbakker Sjaak stijgt in de zoekresultaten. Sjaak kiest namelijk voor constante doorontwikkeling van zijn website door te blijven werken aan goede content, mobielvriendelijkheid en andere zaken.
Domeinnaam met zoekwoorden
Bovenstaand voorbeeld bewijst dat de keuze voor een domeinnaam met keywords je vindbaarheid niet bevordert. Google hecht steedsminderwaarde aan het gebruik van de juiste keywords in je domeinnaam.
Wees onderscheidend t.o.v. concurrenten
Stel: je doet onderzoek naar zonnepanelen en je zoekt via Google. Je komt terecht op diverse websites met namen als: zonnepaneel.nl, zonnepanelen.nl, zonnepaneel-kopen.nl, zonnepaneel.eu, zonnepaneel.com, zonnepaneel.net. Weet jij na de tiende website nog wat het verschil is?
Durf onderscheidend te zijn. Verdiep je wezenlijk in websites en zoekmachineoptimalisatie. Je ontdekt dat je vindbaarheid niet afhangt van de keuze voor een domeinnaam. Dit is afhankelijk van tal van factoren die samen je positie bepalen.
Wanneer je wel voor keywords in je domeinnaam kiest
Twee redenen om wél te kiezen voor belangrijke keywords in je domeinnaam:
- Je bezoeker ziet in één oogopslag waar je website om draait
- Google leest de links die verwijzen naar jouw website. Deze link kun je een anchor tekst meegeven waarmee je voor Google duidelijk maakt wat de link betekent. Deze anchor link vergeten veel mensen. Hierdoor ben je afhankelijk van je domeinnaam. Stel dat iemand op zijn website naar geryaal.nl linkt. Dan is dit feitelijk nietszeggend. Geryaal namelijk is een grappige vervoeging van mijn eigen naam. Heb ik de domeinnaam seo-schrijver.nl dan krijg ik een backlink op termen die beter passen.
Conclusie: je domeinnaam en vindbaarheid
Kort samengevat komt het hier op neer: je domeinnaam is niet bepalend voor je vindbaarheid. Alleen een goede domeinnaam registreren is niet voldoende. Een website met een goededomeinnaamzonderinhoud legt het uiteindelijk af tegen de website zonder keywords in de domeinnaam die wél goede inhoud bevat.
Wat zegt Google zelf over een goede domeinnaam?
Google geeft zelf drie voorwaarden voor een goede domeinnaam, namelijk:
- Bedenk een domeinnaam die in één oogopslag weergeeft waar de website over gaat. Denk aan de naam van jouw bedrijf of de inhoud die je op de site plaatst
- Eenvoudig te onthouden. Hoe simpeler de domeinnaam, hoe makkelijker te onthouden. Houd de domeinnaam dus kort en simpel. www.geryaal.nl onthoud je makkelijker dan www.geryaalseoschrijver.nl.
- Zorg dat je flexibel blijft. Een domeinnaam blijft vaak voor lange tijd aan je website verbonden. Kies voor een naam die ook werkt als de inhoud van de site verandert. Bol.com profileerde zich altijd als een online boekhandel. Inmiddels verkopen ze vrijwel alles. Stel je voor dat de website www.onlineboekhandel.nl geheten had?
Domeinnaam met streepje: is dat slim?
Een domeinnaam zonder streepjes werkt doorgaans beter dan een domeinnaam met streepjes. Niet zozeer omdat Google dit niet prettig vindt. Wel omdat bezoekers de meest logische domeinnaam intikken. En de meest logische domeinnaam is zonder streepjes.
Je voorkomt dat bezoekers het streepje vergeten waardoor ze niet op jouw site of op de verkeerde website terecht komen. Tip: bestaat je domeinnaam uit twee woorden? Registreer dan wel je domeinnaam met streepjes. Simpelweg om te voorkomen dat je concurrent er mee aan de haal gaat.
Is jouw domeinnaam nog beschikbaar?
De beschikbaarheid van je domeinnaam achterhaal je via meerdere websites. Bijvoorbeeld via de website van het SIDN. Is je domeinnaam nog beschikbaar? Registreer deze vlot! Dan kun je gaan bouwen aan je website.
Kosten van een domeinnaam
Koop je een domeinnaam die nog niet bestaat dan kost je dit ongeveer een tientje per jaar. Daar hoef je het dus niet voor te laten! Wil je echter een domeinnaamovernemen van een andere eigenaar dan verschilt het kostenplaatje behoorlijk. Er zijn domeinnamen die voor duizenden euro’s verkocht worden. Op de website domeinveiling worden domeinnamen te koop aangeboden.
Kan je domeinnaam verlopen?
Ja, na verloop van tijd verloopt een domeinnaam wanneer je zelf geen actie onderneemt. Doorgaans sluit je een contract af voor een jaar. Deze wordt normaal gesproken verlengd tenzij je anders aangeeft. Houd het wel in de gaten. Het is buitengewoon vervelend wanneer dit mis gaat.
Domeinnaam kopen? Is dit verstandig?
Stel: je geeft pianoles in Amersfoort en je wilt je vindbaarheid vergroten. Je hostingpartij biedt je aan om www.PianolesAmersfoort.nl te kopen tegen een flink bedrag. Zou jij de domeinnaam kopen?
Mijn advies: zorg dat je gegronde informatie verzamelt voordat je een beslissing neemt. Heb je voldoende aan alleen de domeinnaam? Hoogstwaarschijnlijk niet. Je zult moeten investeren op de website in de vorm van een goed gebouwde layout en inhoudelijk sterke content.
Je domeinnaam in een later stadium veranderen?
Je kunt je domeinnaam in een later stadium wel veranderen. Probeer dit echter te voorkomen door een domeinnaam te kiezen die gericht is op de toekomst (zie eerder in dit artikel). Mocht je toch van domeinnaam veranderen, zorg dan dat je de posities die je hebt opgebouwd met je huidige domeinnaam niet verliest. Dit kan door pagina’s te redirecten (een zogeheten ‘301 omleiding’). Hiermee voorkom je een terugval in bezoekers. Ook belandt je bezoeker in elk geval niet op een dode link in je website (de nachtmerrie van elke internetondernemer!)
Is jouw favoriete domeinnaam al geregistreerd?
Dat is even flink balen. Jouw favoriete domeinnaam is geregistreerd door iemand anders. Wat zijn nu je opties:
- Bedenk welke domeinnamen ook de lading van je website dekken.