SEO tips: handige tips om je website vindbaar te maken

SEO tips: handige tips om je website vindbaar te maken

Ik kan jou op weg helpen bij het schrijven van webteksten en de voorwaarden waaraan de tekst moet voldoen omtrent SEO.

SEO-tips

Waar moet je allemaal op letten bij het schrijven van webteksten? Hoe vergroot je de vindbaarheid van de site? Vind hier enkele SEO-tips!

Schrijf webteksten voor jouw klanten

Wanneer je wilt dat een website vindbaar is voor potentiële klanten, dan is een eerste voorwaarde dat je in de teksten rekening houdt met de behoeften van een klant.

Pas op voor internetcowboys

Er zijn SEO-tekstschrijvers die pretenderen dat zij jouw website gegarandeerd naar een eerste plek in de zoekresultaten kunnen schrijven. Of ze brengen tal van adviezen op de markt waar je veel geld voor betaalt, maar die op geen enkele wijze hout snijden.

Afbeeldingen verbeteren voor de zoekmachine

Afbeeldingen en plaatjes kunnen een gunstig effect hebben op de zoekresultaten, mits ze aan de juiste eisen voldoen.

Unieke content op de website is doorslaggevend!

Wanneer je met jouw site wilt scoren in Google, dan is unieke content op jouw website van doorslaggevend belang. Teksten overschrijven of kopiëren van andere websites heeft dus geen enkel nut.

Opbouwen van de URL in zoekmachines

Voor de vindbaarheid in zoekmachines is de opbouw van de URL belangrijk. Middels de URL kun je waarde toekennen aan de belangrijkste artikelen op je website.

Opbouw pagina’s op jouw website

De juiste opbouw van een pagina is essentieel wanneer je wilt dat de website gevonden wordt in de zoekmachines. Hieronder heb ik je een aantal tips gegeven:

  • Zorg voor een unieke paginatitel Een unieke paginatitel is van groot belang bij de vindbaarheid van jouw webpagina in de zoekmachines. Maar ook voor jouw bezoekers is het van belang dat je een goede paginatitel kiest die past bij de inhoud van de webpagina.
  • Unieke meta description Een unieke meta description is van doorslaggevend belang voor de zoekresultaten, maar ook voor jouw bezoekers. In feite is het een korte samenvatting van de inhoud van jouw webpagina.
  • Refresh jouw website regelmatig Zoals een tuin onderhoud nodig heeft, zo heeft ook jouw website onderhoud nodig. Vernieuw en refresh (de content op) jouw website met regelmaat.
  • Links op jouw website Links zijn bijzonder belangrijk op jouw website. Dat geldt zowel voor bezoekers als voor de zoekmachine. De zoekmachine vindt de weg gemakkelijk op jouw site en de bezoeker ook.
SEO tips: handige tips om je website vindbaar te maken

Onderwerpen

Ik kan je helpen bij de volgende onderwerpen:

  • het schrijven van webteksten voor jouw klanten
  • alert zijn op internetcowboys
  • afbeeldingen verwerken voor de zoekmachines
  • unieke content op de website plaatsen
  • de juiste opbouw van de URL
  • de juiste opbouw van de webpagina
  • unieke paginatitel
  • unieke meta descriptions
  • H1, H2, H3, H4 en de paginaindeling
  • jouw website regelmatig refreshen
  • de website up to date houden
  • het gebruik van links op de website
  • anchor links
  • vermijden van dode of broken links

Verouderde marketingkennis op de marketingafdeling

Veel bedrijven en organisaties hebben gebrekkige en verouderde marketingkennis. Dat geldt zelfs voor marketing- en communicatiebureaus die zich uitgeven als SEO-expert of deskundige op het terrein van internetmarketing.

Marketingkennis binnen het MKB

Toen ik een directeur van een omvangrijk MKB-bedrijf vroeg naar de functie en taak van zijn marketingafdeling kregen we als antwoord:

  • ze zetten alle informatie op de website
  • ze delen acties op social media

Dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Dus ging ik eens bekijken wat voor informatie er nu precies op de website stond. Daar schrok ik toch een beetje van. En wat werd er gedeeld op social media? Berichten als:

  • ‘In verband met Bevrijdingsdag zijn we morgen gesloten’
  • ‘Ons bedrijf wenst je een fijne jaarwisseling’

Internetmarketing is wat anders dan marketing

Dezelfde bevindingen heb ik bij bepaalde marketing- en communicatiebureaus. Men geeft zich uit voor SEO-expert en iedereen kan dat doen. Maar let op: een SEO-expert heeft niks te maken met een ‘goede tekst foutloos kunnen schrijven’. SEO gaat veel verder.

Het is kennis hebben van de onderneming, het bedrijf, de ondernemer maar ook van de Google algoritmen en de nieuwste technieken.

Weet je wie de waarheid in pacht heeft? Iedereen of niemand. Niemand heeft een kookboek van Google ontvangen met garantie waarbij precies omschreven staat hoe je op nummer 1 komt in de zoekresultaten. Maar er zijn wel richtlijnen waar ieder zich aan moet houden. Internet is van ons allemaal (gelukkig!) en daarom heeft ook iedereen een mening over internet en internetgebruik.

Verouderde websites

Winkeliers hebben amper aandacht voor de website. Zo zie ik vaak:

  • websites die verouderd zijn
  • websites die niet gevonden worden
  • websites die niet up to date zijn

Jammer, want het is een gemiste kans!

Website in orde? Meer omzet!

Een website is de basis voor al jouw marketing- en verkoopactiviteiten. Vanuit jouw website ontwikkel je al jouw salesplannen en marketingactiviteiten. Niet andersom. Tijden zijn veranderd, net als marketing en sales.

Vergelijkbare berichten