Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd, zorgt ervoor dat je website goed vindbaar wordt in Google. Je website moet goed geoptimaliseerd worden zodat de ‘robot’ in Google jouw website kan vinden. Doel daarvan is om zo hoog mogelijk in Google te scoren. Er zijn verschillende zoekmachines:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!

Google wordt van alle zoekmachines die er bestaan het meest gebruikt. Mensen die op Google zoeken hebben een vraag. Een vraag die beantwoord moet worden. Belangrijk is dat je potentiële klanten via Google het eerst op jouw site terecht komen. Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans is dat ze op jouw website terecht komen. En hoe meer mensen er op je site terecht komen, hoe groter de kans dat jouw product of dienst wordt afgenomen.

Optimalisatie

Er zijn verschillende manieren om je website te optimaliseren. Anders verwoord: hoe meer je optimaliseert, hoe makkelijker Google je website vindt. Er zijn een aantal praktische mogelijkheden om je website effectief te optimaliseren.

  • Het optimaliseren van de Google titel
  • Een goede metadescription
  • Gebruik van heading tags (H1, H2, H3, etc.)
  • Een unieke tekst waarmee je je onderscheidt van je concurrenten
  • De juiste alt-tag en bestandsnaam van je afbeeldingen
  • Een goede interne linkstructuur
  • Een goed zoekwoordenonderzoek

Een goede Google titel

In de Google titel (meta titel) doe je er verstandig aan de naam van je bedrijf erin te verwerken. Deze tekst bevat een maximum van 65 tekens die je kunt gebruiken. Je moet daarentegen ook niet een te korte titel hebben. Bij een te korte titel vult Google de rest van de titel aan. Dit gebeurt niet altijd juist. Bij een te lange titel (dus langer dan 65 tekens) komt de zin onvolledig in de zoekmachine te staan.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Een goede meta description

Een goede meta description werkt in feite hetzelfde als bij de titel van de tekst (de meta titel, zoals hierboven beschreven). Bij de meta description geldt een maximum van 150 tekens. Bij zowel teveel als te weinig tekens krijg je dezelfde situatie zoals hierboven beschreven.

De headings (H1, H2, H3, etc.)

In de hoofdtitel (H1) en de overige subtitels (H2, H3, etc.) zitten de belangrijkste zoekwoorden voor je pagina. Zorgvuldigheid is hierin dus van belang.

Unieke tekst

Een goede unieke tekst is wellicht het belangrijkste van SEO. Mensen kunnen via allerlei manieren op je site komen, maar wanneer de tekst niet aanspreekt zullen ze snel verder zoeken naar een andere website. Ik raad je aan jouw content in begrijpelijke taal te schrijven, zodat iedereen kan begrijpen wat er staat. Wanneer je automonteur bent heb je verstand van je vak.

Bij het schrijven van een artikel komt het voor dat er woorden gebruikt worden waarvan de automonteur precies weet wat ze betekenen, maar waar de bezoeker geen weet van heeft. Daarom is het dus belangrijk de tekst zo te schrijven dat iedereen snapt wat je bedoelt.

De juist alt-tag en bestandsnaam voor je afbeeldingen

Een alt-tag is een tag die je aan een afbeelding geeft waarin je kort uitlegt wat er op de afbeelding te zien is. De alt-tag is belangrijk omdat Google niet kan lezen wat er op de afbeelding staat. Doordat je een afbeelding een alt-tag geeft kan Google de afbeelding dus wél lezen. Je optimaliseert je website ook wanneer je de afbeelding die je op de website plaatst de juiste bestandsnaam geeft. De afbeelding die geoptimaliseerd is en die op je website staat krijgt een hoge(re) positie in Google Afbeeldingen.

Bij het opslaan van de afbeelding moet je dus niet de naam Afbeelding3209.jpg gebruiken, maar bijvoorbeeld waarom-miauwt-kat.jpg. Belangrijk is dat je in twee tot vier woorden een gerelateerde naam geeft met tussenliggende streepjes. Geef afbeeldingen een bestandsnaam en alt-tag die in lijn liggen met het onderwerp van je artikel.

Een goede interne linkstructuur

Google is gek op een goede interne linkstructuur. Met een interne linkstructuur leid je mensen van de ene pagina naar de andere. Deze linkjes kunnen in het hoofdmenu staan, in de footer van je website, maar ook in de blogs of artikelen die je schrijft. Je brengt door de links verbanden aan tussen alle pagina’s die er zijn. Dat vindt Google prettig, omdat het dan makkelijker jouw website kunnen lezen. Je creëert een spinnenweb binnen je site waarbij bezoekers makkelijk van de ene naar de andere pagina kunnen navigeren.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is erg belangrijk voor de optimalisatie van je website. Als je geen flauw idee hebt waar je bezoekers zitten dan kun je optimaliseren wat je wilt zonder al te veel succes. Je moet er achter komen welke vragen en problemen er leven bij klanten. Je moet weten waar de klant naar op zoek is. Er zijn zoekwoordentools waarmee je eenvoudig onderzoekt op welke termen veel gezocht wordt en wat het zoekvolume ervan is.

  • de zoekwoordentool van Yoast
  • Google Adwords KeywordPlanner
  • Keywordtool.io
  • Google Suggest
  • Semrush

Daarnaast heb je je eigen gezonde verstand. Mijn ervaring is dat de meest cruciale tool is bij het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Voorkom duplicate content

‘Duplicate content’ is dubbele content. Hier is sprake van wanneer er twee of meer pagina’s exact of nagenoeg dezelfde inhoud hebben op jouw website of het internet. Het gaat hier dus om een tekst die je bijvoorbeeld letter kopieert van een andere website, of een tekst die je vaker op je eigen website plaatst.

Google heeft een hekel aan duplicate content. Google waardeert websites met duplicate content daarom ook lager. Google vertelt hierover dat de zoekmachine werkt voor de bezoeker. Niet voor een websitebeheerder of een webwinkeleigenaar.

Meten = weten

Met Google Analytics kun je de bezoekers op je website analyseren.

  • Je kunt het totaal aantal bezoekers meten
  • Je kunt kijken waar de bezoeker vandaan komt
  • Je kunt je bezoekers in realtime volgen.

Wanneer je weet wat je bezoeker doet kun je het gedrag analyseren. Op basis daarvan kun je de website beter optimaliseren. [phxoptin id=1500894674]

Bonustip! Optimaliseer je logo

Voor de vindbaarheid is het optimaliseren van je logo een minimale handeling die niet vaak wordt uigevoerd. Je logo is namelijk een afbeelding die op elke pagina terugkomt.

Als je logo de bestandsnaam logo.jpg bij zich heeft is het een gemiste kans. Met de juiste bestandsnaam en alt-tag optimaliseer je het logo op de beste manier.

Vergelijkbare berichten