Page content

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO, zorgt ervoor dat je website goed vindbaar wordt in Google. Je website moet goed geoptimaliseerd worden zodat de ‘robot’ in Google jouw website kan vinden. Doel daarvan is om zo hoog mogelijk in Google te komen staan.

Er zijn verschillende zoekmachines

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!

Google wordt van alle zoekmachines die er bestaan het meest gebruikt. Mensen die op Google zoeken hebben een vraag. Een vraag die beantwoord moet worden. Belangrijk is dat je potentiële klanten via Google het eerst op jouw site terecht komen. Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans dat ze op jouw website terecht komen. En hoe meer mensen er op je site terecht komen, hoe groter de kans dat een klant een product of dienst van jouw afneemt.

Optimalisatie

Er zijn verschillende manieren om je website zo goed mogelijk te optimaliseren.. Anders verwoord: hoe meer je optimaliseert, hoe makkelijker Google je website vindt. Er zijn een aantal praktische mogelijkheden om je website zo goed mogelijk te optimaliseren.

Optimalisatie blogs met zoekmachine optimalisatie

Goede unieke teksten zijn essentieel voor juiste zoekmachine optimalisatie

Een goede Google titel

In de Google titel doe je er verstandig aan de naam van je bedrijf erin te verwerken. Deze tekst bevat een maximum van 65 tekens die je kunt gebruiken.

Je moet daarentegen ook niet een te korte titel hebben. Bij een te korte titel vult Google de rest van de titel aan. Dit is niet altijd juist.
Bij een te lange titel (dus langer dan 65 tekens) komt de zin onvolledig in de zoekmachine te staan.

Een goede metadescription

Een goede metadescription werkt in feite hetzelfde als bij de titel van de tekst (de meta- titel, zoals hierboven beschreven). Bij de meta description geldt een maximum van 150 tekens. Bij zowel teveel als te weinig tekens krijg je exact hetzelfde zoals hierboven beschreven.

De headings (H1, H2, H3, etc.)

In de hoofdtitel (H1) en de overige subtitels (H2, H3, etc.) zitten de belangrijkste zoekwoorden voor je pagina. Zorgvuldigheid is hierin dus van belang.

Zie ook: voorbeeld webtekst

Unieke tekst

Een goede unieke tekst is wellicht het belangrijkste van SEO. Mensen kunnen via allerlei manieren op je site komen, maar wanneer de tekst niet aanspreekt zullen ze snel verder zoeken naar een andere website. Ik raad je aan jouw content in begrijpelijke taal te schrijven, zodat iedereen kan begrijpen wat er staat.

Wanneer je automonteur bent heb je verstand van je vak. Bij het schrijven van een artikel komt het makkelijk voor dat er woorden gebruikt worden waarvan de automonteur precies weet wat ze betekenen, maar waar de bezoeker geen weet van heeft. Daarom is het dus belangrijk de tekst zo te schrijven dat iedereen snapt wat je bedoelt.

Lees ook: goede, unieke webteksten schrijven voor SEO

SEO of Zoekmachine Optimalisatie

De juist alt-tag en bestandsnaam voor je artikelen

Een alt-tag is een tag die je aan een afbeelding geeft waarin je kort uitgelegd wat er op de afbeelding te zien is. De alt tekst is belangrijk omdat Google niet kan lezen wat er op de afbeelding staat. Doordat je een afbeelding een alt tag geeft kan Google het dus wél lezen.

Je optimaliseert je website ook wanneer je de afbeelding die je op de website plaatst de juiste bestandsnaam geeft. De afbeelding die geoptimaliseerd is en die op je website staat krijgt een hoge positie in Google Afbeeldingen.

Bij het opslaan van de afbeelding moet je dus niet de naam Afbeelding3209.jpg gebruiken, maar waarom-miauwt-kat.jpg. Belangrijk is dat je in 2 tot 4 woorden een gerelateerde naam geeft met tussenliggende streepjes. Geef afbeeldingen een bestandsnaam en alt tekst die in lijn liggen met het onderwerp van je artikel.

Lees ook: Stappenplan: zo optimaliseer je afbeeldingen voor Google

Gratis SEO Checklist
Je blogs of artikelen van A t/m Z optimaliseren. Met deze GRATIS checklist heb je dat binnen een mum van tijd onder de knie.
Geen zorgen, ik ga zorgvuldig met je gegevens om.

Een goede interne link structuur

Google is gek op een goede interne linkstructuur. Met een interne linkstructuur leid je mensen van de ene pagina naar de andere pagina. Deze linkjes kunnen in het hoofdmenu staan, in de footer van je website, maar ook in de blogs of artikelen die je schrijft.

Je brengt door de links verbanden aan tussen alle pagina’s die er zijn. Dat vindt Google prettig omdat ze dan makkelijker jouw website kunnen lezen.

Je creëert een spinnenweb binnen je site waarbij bezoekers makkelijk van de ene naar de andere pagina kunnen navigeren.

Lees ook: Websitestructuur opzetten

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Let erop dat je de juiste websitestructuur opzet. Dit is erg belangrijk voor het slagen van je website.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is erg belangrijk voor de optimalisatie van je website. Als je geen flauw idee hebt waar je bezoekers zitten dan kun je optimaliseren wat je wilt.

Je moet er achter komen welke vragen en problemen er leven bij klanten. Je moet weten waar de klant naar opzoek is.

Er zijn een aantal zoekwoorden tools waarmee je eenvoudig onderzoekt op welke termen veel gezocht wordt en wat het zoekvolume ervan is.

Daarnaast heb je je eigen gezonde verstand. Mijn ervaring is dat de meest cruciale tool is bij het uitvoeren van gezond zoekwoordenonderzoek.

Lees ook: Hoe vind je zoekwoorden voor jouw website?

Voorkom duplicate content

Duplicate content is dubbele content. Hier is sprake van wanneer er twee of meer pagina’s exact of nagenoeg hetzelfde inhoud hebben op jouw website of het internet. Het gaat hier dus om tekst die je bijvoorbeeld letter kopieert van een andere website, of een tekst die je vaker op je eigen website plaatst.

Google heeft een hekel aan duplicate content. Google waardeert websites met duplicate content daarom ook lager. Google vertelt hierover dat de zoekmachine werkt voor de bezoeker. Niet voor een websitebeheerder of een webwinkeleigenaar.

Zoekmachine optimalisatie: de definitie

Zoekmachine optimalisatie omvat een aantal aspecten waaronder de praktische optimalisatie van jouw blogs en teksten.

Meten = weten

Met Google Analytics kun je de bezoekers op je website analyseren.

  • Je kunt het totaal aantal bezoekers meten
  • Je kunt kijken waar de bezoeker vandaan komt
  • Je kunt je bezoekers in realtime volgen.

Wanneer je weet wat je bezoeker doet kun je het gedrag analyseren. Op basis daarvan kun je de website beter optimaliseren.

Gratis SEO Checklist
Je blogs of artikelen van A t/m Z optimaliseren. Met deze GRATIS checklist heb je dat binnen een mum van tijd onder de knie.
Geen zorgen, ik ga zorgvuldig met je gegevens om.

Bonustip! Optimaliseer je logo

Voor de vindbaarheid is het optimaliseren van je logo een minimale handeling die niet vaak wordt uigevoerd.

Je logo is namelijk een afbeelding die op elke pagina terug komt. Als je logo de bestandsnaam logo.jpg bij zich heeft is het een gemiste kans. Met de juiste bestandsnaam en alt-tag optimaliseer je het logo op de beste manier.

Nog méér tips

Ik heb een kennisbank vol artikelen over de basis van SEO voor je klaarstaan:

Ontdek mijn online cursussen

Ontdek mijn praktische online cursussen voor meer bezoekers, meer omzet, meer inspiratie en meer inzicht. Denk hierbij aan cursussen over:

  • het optimaliseren van je blogs
  • zoekwoordenonderzoek
  • google analytics
  • en nog veeeel meeer!

    Comment Section

    1 reactie op “Wat is zoekmachineoptimalisatie?


    Plaats een reactie


    *