Page content

Bezoekers via social media achterhalen in Google Analytics?

Bezoekers via social media achterhalen in Google Analytics?

Wil je weten hoeveel bezoekers er via social media (facebook, linkedin, twitter, instagram) op jouw website komen? Dat achterhaal je heel eenvoudig met Google Analytics.

In Google Analytics kun je gegevens inzien waarvandaan jouw bezoekers komen. Er zijn verschillende wegen die naar jouw website leiden:

In dit artikel bespreken we het verkeer via social media.

Social media

Social media wordt tegenwoordig door iedereen gebruikt, zowel persoonlijk als zakelijk. Bij zakelijke inzet is het interessant om te weten of blogs en artikelen die je deelt ook bekeken worden door bezoekers.

Google Analytics meet het verkeer dat via social media op jouw website komt. Kortom, plaats jij een post op bijvoorbeeld Facebook met een link naar jouw website? Dan worden alle bezoekers, die via de link op jouw website terecht zijn gekomen, onder de gegevens van social media geplaatst.

Zie ook: Google Analytics, basishandleiding

Waar kan ik deze gegevens inzien?

In onderstaand stappenplan heb ik je in het kort uitgelegd waar je deze gegevens in Google Analytics kunt inzien.

Stap 1 | Acquisitie

Log je in op Google Analytics en druk in de linker taakbalk op Acquisitie.

Acquisitie Google Analytics

Stap 2 | Alle verkeer

Als je op acquisitie hebt gedrukt zie je dat er meerdere pagina’s naar beneden rollen. Vanaf daar kun je op Alle verkeer drukken.

Alle verkeer Google Analytics

Stap 3 | Kanalen

Vervolgens druk je op Kanalen.

Kanalen in Google Analytics

Stap 4 | Overzichtspagina

Je bent nu op de overzichtspagina terecht gekomen. Op deze pagina kun je zien waar jouw bezoekers vandaan komen. Druk hier op Social.

Social Media Google Analytics

Stap 5 | Social

Wanneer je op Social hebt gedrukt krijg je een overzichtspagina waarin je kunt zien van welk social media platform de bezoeker op jouw site is gekomen.

Dit kunnen verschillende social media platformen zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Google+
  • Pinterest

Social Media Google Analytics

Andere doorverwijzingen

Zoals eerder beschreven zijn er naast referral meerdere verwijspagina’s naar jouw website toe. Ook voor deze pagina’s heb ik een artikel voor je geschreven.

Nog méér tips

Ik heb een kennisbank vol artikelen over de basis van SEO voor je klaarstaan:

Doe je mee aan de Google Analytics Bootcamp

Leer binnen no-time de absolute basis van Google Analytics (voor beginners)

Dit ga je ontdekken:

✓ Hoe je Analytics installeert (mocht je dit nog niet gedaan hebben)
✓ Hoeveel bezoekers je nu echt op je site hebt (per week, maand of andere periode)
✓ Waar je bezoekers weg komen (via social media, google of andere kanalen)
✓ 
Een hele praktische uitleg van de basistermen uit het basisscherm
✓ Op welke pagina’s je veel of weinig bezoekers hebt
✓ Hoe je bezoekers op je site live volgt

Heel belangrijk .. ik help je interpreteren!

Dat wil zeggen dat ik je uitleg wat de gegevens betekenen. Want wat zeggen die gegevens nu precies, wat zijn veel of weinig bezoekers.

Inclusief invulsheet

Je krijgt er een gratis invulsheet bij waarmee je kunt oefenen met de gegevens.

>> Meer informatie over de Google Analytics Bootcamp

    Comment Section

    0 reacties op “Bezoekers via social media achterhalen in Google Analytics?

    Plaats een reactie


    *