Google Analytics: een basishandleiding om je bezoekers te meten

Google Analytics: een basishandleiding

Het openen van Google Analytics kan voor een ‘leek’ een behoorlijk overweldigende ervaring zijn. Met regelmaat hoor ik van klanten dat ze geen idee hebben waar ze nu welke gegevens weghalen in Analytics. In dit artikel ga ik je drie basiselementen laten zien die je belangrijke informatie verschaffen over je website. Deze informatie geeft antwoord op de volgende vragen:

Totaal aantal bezoekers meten

Wanneer je Google Analytics opent dan zie je in het startscherm direct een overzicht van de aantallen bezoekers die in de afgelopen maand op jouw site zijn geweest. Dit overzicht vind je in Google Analytics altijd terug onder het kopje doelgroep >> overzicht in de linkerzijbalk.

Totaal aantal bezoekers meten

Standaard krijg je de bezoekers per dag van de afgelopen maand te zien. Wanneer je met je muis over de lijn scrollt zie je precies hoeveel bezoekers er per dag op je site zijn geweest.

Totaal aantal bezoekers meten

Periode wijzigen in Analytics

Misschien wil je weten hoeveel bezoekers je vorig jaar had in Analytics? Of vorige maand? Je kunt dit eenvoudig achterhalen (mits Analytics altijd gelinkt is geweest aan je website) door de periode te selecteren die jij wilt.

Periode wijzigen in Analytics

Waar komen bezoekers weg?

Nu je weet hoeveel je bezoekers je hebt is het handig om te weten waar de bezoekers wegkomen. Google Analytics houdt dit keurig voor je bij. In de linkerzijbalk doorloop je de volgende stappen:

Acquisitie >> Alle verkeer >> Kanalen

Waar komen bezoekers weg?

Onder kanalen vind je een overzicht van waar je bezoekers wegkomen.

Waar komen bezoekers weg?
  1. Social zijn de bezoekers die via Social Media op je site komen.
  2. Organic Search: bezoekers die via zoekmachines op je site komen. Het gaat hier om de ‘gratis’ resultaten.
  3. Direct: bezoekers die rechtstreeks de URL van je site intikken
  4. Referral: stel je hebt een banner op een bepaalde site staan en iemand klikt op de banner dan wordt deze door Analytics als referral gemarkeerd
  5. Paid/CPC: dit zijn bezoekers die ‘betaald’ binnen komen. Via Google Adwords dus.

Klik je nog weer door op één van deze linkjes dan zie je per kanaal hoeveel bezoekers er in de afgelopen periode zijn geweest. Voorbeelden van gegevens die je hier uit haalt zijn:

  • Zit er groei in je organische bezoekers (nu je de laatste tijd veel artikelen hebt toegevoegd aan de site)
  • Wat is het effect van Social Media op je websitebezoekers?
  • Wanneer je maandelijks een vast bedrag besteed aan Adwords zitten er dan ook verschillen in bezoekersaantallen?

Dergelijke gegevens geven informatie om je koers te bepalen.

Hoe meet je de bezoekers aantallen van 1 specifieke pagina in je website?

Met Analytics meet je eenvoudig hoeveel bezoekers er op een specifieke pagina binnenkomen. Ideaal wanneer je wilt weten:

  • welke pagina’s goed scoren
  • welke pagina’s slecht scoren
  • of jouw nieuwe artikelen gevonden worden door bezoekers

In de linkerzijbalk kom je hier via de stappen gedrag >> site inhoud >> bestemmingspagina’s

Hoe meet je de bezoekers aantallen van 1 specifieke pagina in je website?

Je belandt nu in een overzicht met daarin de zogenaamde bestemmingspagina’s. Dit is de eerste pagina waarop je bezoeker binnenkomt op de website.

Let wel: dit is niet altijd je homepage. Vaak komen bezoekers op andere pagina’s binnen zeker wanneer je insteekt op zoekmachine optimalisatie of wanneer je een specifieke landingspagina maakt voor Google Adwords.

Realtime volgen van je bezoekers

Wist je dat het ook mogelijk is om je bezoekers live te volgen op de site. Dit kan via Realtime >> Overzicht

Realtime volgen van je bezoekers

Hier zie je:

  • op welke pagina bezoekers binnenkomen?
  • waar ze wegkomen?
  • hoe lang ze op de site zitten?
  • en via welke bron ze binnen komen?
Realtime volgen van je bezoekers

Vergelijkbare berichten