Wat betekent Organic Search in Google Analytics?
Wat betekent de term organic search in Google Analytics? De term organic search staat voor organisch verkeer, wat betekent dat je bezoeker via de organische weg op jouw website terecht is gekomen.
En wat is een organische zoektocht?
Organische bezoekers zijn bezoekers die via een zoekmachine (in de meeste gevallen Google) op jouw website terecht komen. Als jij via Google op dit artikel bent gekomen ben je dus een organische bezoeker.
Waarom is Organic Search interessant?
De basis van SEO is om organisch verkeer naar jouw website te halen. Het doel is om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen zodat je veel bezoekers krijgt op je website. Als je de gegevens van het organische verkeer kunt inzien heb je een beeld van de bezoekers die via Google komen.
Google Analytics meet deze gegevens. Er zijn verschillende locaties waar jouw bezoekers vandaan kunnen komen. De meest voorkomende zijn via:
- Organisch verkeer
- Direct verkeer
- Social media
- Doorverwijzing (referral)
Waar kan ik deze gegevens vinden in Google Analytics?
In onderstaand stappenplan heb ik je uitgelegd waar je de gegevens van het organisch zoekverkeer kunt vinden.
Stap 1 | Acquisitie
Ga binnen Google Analytics naar acquisitie.
Stap 2 | Alle verkeer
Er rolt een submenu uit zodra je op acquisitie hebt geklikt. Vanaf daar kun je op alle verkeer klikken.
Stap 3 | Kanalen
Tenslotte druk je op kanalen.
Stap 4 | Organic Seach
Je krijgt nu een overzicht van allemaal locaties waar jouw bezoekers vandaan komen. Op deze pagina kun je de gegevens inzien van het aantal organische bezoekers.