Wat betekent referral in Google Analytics?
Wat betekent de term referral in Google Analytics? De term referral staat voor (door)verwijzing. In Google Analytics wordt een referral geregistreerd op het moment dat een bezoeker via een andere website op jouw website terecht is gekomen.
Waarom is de referral interessant?
In Google Analytics wordt gemeten waar jouw bezoekers vandaan komen. Er zijn verschillende locaties waar jouw bezoekers vandaan kunnen komen. De meest voorkomende manieren zijn via:
- Organisch verkeer
- Direct verkeer
- Social media
- Doorverwijzing (referral)
In Google Analytics kun je op het kopje referral klikken zodat je kunt zien vanaf welke websites naar jouw website is doorverwezen.
Wat valt er onder referral?
Voorbeelden van pagina’s waarin wordt doorverwezen zijn:
- Per nieuwsbrief
- Via e- mailproviders
- Leadvergelijkers. Stel dat je samenwerkt met een partij die leads voor jou binnenhaalt en een bezoeker komt via de site van deze partij op jouw site dan is er sprake van een referral.
- Andere zoekmachines dan Google, zoals Yahoo! of Duckduckgo
- Sites waarop jouw link staat. Dat betekent dat jouw link op een andere site staat en dat de bezoeker via die link op jouw site terecht komt.
Waar in Google Analytics vind ik deze gegevens?
In onderstaand stappenplan heb ik je kort uitgelegd waar in Google Analytics je de referral gegevens kunt vinden.
Stap 1 | Acquisitie
Ga binnen Google Analytics naar acquisitie.
Stap 2 | Alle verkeer
Nadat je op acquisitie hebt geklikt rolt er een submenu uit. Druk vanaf daar op alle verkeer.
Stap 3 | Kanalen
Ook nu rollen er pagina’s naar beneden. Druk daar op kanalen.
Stap 4 | Referrals
Je bent nu op de pagina waar je kunt zien waar je bezoekers vandaan komen. Zodra je op referral klikt kun je kijken op welke website’s naar jouw website is doorverwezen.
Stap 5 | Overzicht referrals
In deze overzichtspagina kun je zien op welke pagina’s naar jouw website is doorverwezen.