Bezoekers via social media achterhalen in Google Analytics?
Wil je weten hoeveel bezoekers er via social media (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram) op jouw website komen? Dat achterhaal je heel eenvoudig met Google Analytics. In Google Analytics kun je gegevens inzien waarvandaan jouw bezoekers komen. Er zijn verschillende wegen die naar jouw website leiden:
- Organisch verkeer (organische bezoekers zijn gratis websitebezoekers, dus via zoekmachines)
- Direct verkeer
- Social media
- Via doorverwijzing (referral)
In dit artikel bespreken we het verkeer via social media.
Social media
Social media wordt tegenwoordig door bijna iedereen gebruikt, zowel persoonlijk als zakelijk. Bij zakelijke inzet is het interessant om te weten of blogs en artikelen die je deelt ook bekeken worden door bezoekers. Google Analytics meet het verkeer dat via social media op jouw website komt.
Kortom: plaats jij een post op bijvoorbeeld Facebook met een link naar jouw website? Dan worden alle bezoekers die via de link op jouw website terecht zijn gekomen, onder de gegevens van social media geplaatst.
Waar kan ik deze gegevens inzien?
In onderstaand stappenplan leg ik je in het kort uit waar je deze gegevens in Google Analytics kunt inzien.
Stap 1 | Acquisitie
Log in op Google Analytics en druk in de linker taakbalk op acquisitie.
Stap 2 | Alle verkeer
Als je op acquisitie hebt geklikt zie je dat er meerdere pagina’s naar beneden rollen. Vanaf daar kun je op alle verkeer drukken.
Stap 3 | Kanalen
Vervolgens klik je op kanalen.
Stap 4 | Overzichtspagina
Je bent nu op de overzichtspagina terecht gekomen. Op deze pagina kun je zien waar jouw bezoekers vandaan komen. Klik hier op social.
Stap 5 | Social
Wanneer je op social hebt geklikt krijg je een overzichtspagina waarin je kunt zien van welk social platform de bezoeker op jouw site is gekomen. Dit kunnen verschillende platformen zijn:
- Google+
- YouTube