Wat betekent ‘Not provided’ in Google Analytics?
Bekijk je de gegevens van je website op Google Analytics en zie je het begrip not provided staan waarvan je niet weet wat het betekent? Ik heb in dit artikel kort voor je uitgelegd wat de betekenis is van dit begrip.
Waar komen mijn bezoekers vandaan?
Je kunt in Google Analytics onderzoeken waar jouw bezoekers vandaan komen. Daarmee bedoel ik niet de geografische locatie (wat je uiteraard ook kan bekijken in Analytics), maar het gedrag wat bepaald heeft dat ze naar jouw website zijn gekomen. Dit kan op verschillende manieren zijn
- Via Organic Search Je bezoeker is via een zoekmachine op jouw website gekomen.
- Social Media Je bezoeker is via een sociaal platform op jouw website gekomen.
- Direct verkeer Je bezoeker is door het intypen van de URL gelijk naar jouw website gegaan.
- Per doorverwijzing (referral) Je bezoeker is doorverwezen vanuit een andere site.
Waar kan ik deze gegevens vinden?
Je kunt in Google Analytics in de linker taakbalk op acquisitie klikken. Vanaf daar klik je op alle verkeer. Tenslotte klik je op kanalen. Vanaf daar kun je de bovenstaande gegevens inzien.
Not provided
Het zal je opvallen dat wanneer je op de pagina terecht komt, zoals hierboven beschreven, en je op organic search klikt er not provided (niet voorzien) staat.
Wat betekent het?
Als je op social klikt zie je de social media platformen waarvandaan je bezoekers komen. Zo zou je verwachten dat je bij organic search krijgt te zien wat de zoekwoorden van de bezoeker in de zoekmachine zijn geweest. Helaas zijn deze gegevens meestal niet toegankelijk. Google beschermt deze gegevens en vindt dat het de privacy van de bezoeker schendt wanneer deze gegevens naar voren komen. Dat is de reden dat je het niet krijgt te zien.
Jammer, maar logisch! Het zou mooi zijn als we kunnen achterhalen wat de exacte zoekwoorden zijn geweest voor jouw website. Maar aan de andere kant is de stelling van Google rondom privacy logisch en respectabel te noemen!