Bouncepercentage homepage, aparte pagina of organisch verkeer?

Bouncepercentage homepage, aparte pagina of organisch verkeer?

Wil je weten hoe je het bouncepercentage voor een aparte pagina of een apart kanaal op je website vindt? Dit kan heel eenvoudig met Google Analytics. Je achterhaalt hier eenvoudig:
  • bouncepercentage homepage
  • bouncepercentage aparte pagina’s
  • bouncepercentage organisch verkeer
  • bouncepercentage social media

Wat is het bouncepercentage?

Simpel gezegd laat het bouncepercentage zien hoeveel bezoekers je website verlaten nadat ze maximaal één pagina bekeken hebben. Bijvoorbeeld: je zit op Facebook en ziet een interessant blog. Je opent deze, scant deze vlot en bent direct weer weg. Google registreert dit als een zogenaamde bounce. Meer weten: wat is het bouncepercentage?

Waarom is dit belangrijk?

Aan de hand van het bouncepercentage op een bepaalde pagina kun je een analyse maken.
  • Stel dat je op je homepage een bouncepercentage hebt van 80% terwijl de rest van de website een lager bouncepercentage heeft. Dit kan er op wijzen dat bezoekers te snel afhaken op je homepage. Je kunt gericht aan de slag om je homepage te verbeteren.
  • Stel dat je een salespage maakt om een bepaald product te verkopen. Na een maand blijkt dat je een superhoog bouncepercentage hebt en je hebt geen verkopen. Grote kans dat er iets niet goed zit in je salespage.

Zo achterhaal je het bouncepercentage van bepaalde pagina’s

In Google Analytics ga je naar gedrag > site-content > bestemmingspagina’s. Bouncepercentage aparte pagina website Hier zie je een overzicht van alle pagina’s op je website. In de vierde kolom zie je per pagina het bouncepercentage van de betreffende pagina.

Bouncepercentage homepage

Voor je homepage herhaal je de stappen zoals hierboven. Je homepage is de pagina waarbij je enkel een slash (/) ziet staan.

Bouncepercentage organisch verkeer

Wil je weten wat het bouncepercentage is van het verkeer dat via de gratis zoekresultaten komt? Hiervoor ga je in Google Analytics naar acquisitie > alle verkeer > kanalen Hier vind je een overzicht van de manieren waarop mensen op je website komen. Dit kan zijn via organisch verkeer, social media, via andere websites (referral) of door direct je URL in te typen. Achter de verschillende kanalen zie je in de vierde kolom het bouncepercentage staan.

Bouncepercentage Social Media

Het bouncepercentage voor verkeer via social media vind je op dezelfde manier.

Wat kun je hiermee?

Een voorbeeld: Stel dat je via social media een heel hoog bouncepercentage hebt (laten we zeggen 90%). Dan klikken mensen je site vlot weg wanneer ze via een sociaal kanaal binnen zijn gekomen. Dit kan erop wijzen dat:
  • je geen interessante dingen deelt via social media (aldus de bezoekers)
  • je geen uitnodiging hebt om verder te klikken naar andere pagina’s op de website
  • bezoekers verdwalen in de website en daarom maar wegklikken
  • de website te traag laadt en bezoekers daarom afhaken
Zie ook: bouncepercentage website verlagen

Doe je mee aan de Google Analytics Bootcamp

Leer binnen no-time de absolute basis van Google Analytics (voor beginners)

Dit ga je ontdekken:

✓ Hoe je Analytics installeert (mocht je dit nog niet gedaan hebben)
✓ Hoeveel bezoekers je nu echt op je site hebt (per week, maand of andere periode)
✓ Waar je bezoekers weg komen (via social media, google of andere kanalen)
✓ 
Een hele praktische uitleg van de basistermen uit het basisscherm
✓ Op welke pagina's je veel of weinig bezoekers hebt
✓ Hoe je bezoekers op je site live volgt

Heel belangrijk .. ik help je interpreteren!

Dat wil zeggen dat ik je uitleg wat de gegevens betekenen. Want wat zeggen die gegevens nu precies, wat zijn veel of weinig bezoekers.

Inclusief invulsheet

Je krijgt er een gratis invulsheet bij waarmee je kunt oefenen met de gegevens.

>> Meer informatie over de Google Analytics Bootcamp

Reactie plaatsen