Bouncepercentage homepage, aparte pagina of organisch verkeer?

Bouncepercentage homepage, aparte pagina of organisch verkeer?

Wil je weten hoe je het bouncepercentage voor een aparte pagina of een apart kanaal op je website vindt? Dit kan heel eenvoudig met Google Analytics. Je achterhaalt hier eenvoudig:

  • bouncepercentage homepage
  • bouncepercentage aparte pagina’s
  • bouncepercentage organisch verkeer
  • bouncepercentage social media

Wat is het bouncepercentage?

Simpel gezegd laat het bouncepercentage zien hoeveel bezoekers je website verlaten nadat ze maximaal één pagina bekeken hebben. Bijvoorbeeld: je zit op Facebook en ziet een interessant blog. Je opent deze, scant deze vlot en bent direct weer weg. Google registreert dit als een zogenaamde bounce.

Waarom is dit belangrijk?

Aan de hand van het bouncepercentage op een bepaalde pagina kun je een analyse maken.

  • Stel dat je op je homepage een bouncepercentage hebt van 80% terwijl de rest van de website een lager bouncepercentage heeft. Dit kan er op wijzen dat bezoekers te snel afhaken op je homepage. Je kunt gericht aan de slag om je homepage te verbeteren.
  • Stel dat je een salespage maakt om een bepaald product te verkopen. Na een maand blijkt dat je een superhoog bouncepercentage hebt en je hebt geen verkopen. Grote kans dat er iets niet goed zit in je salespage.

Zo achterhaal je het bouncepercentage van bepaalde pagina’s

In Google Analytics ga je naar gedrag > site-content > bestemmingspagina’s.  

In Google Analytics ga je naar gedrag > site-content > bestemmingspagina’s.  

Hier zie je een overzicht van alle pagina’s op je website. In de vierde kolom zie je per pagina het bouncepercentage van de betreffende pagina.

In de vierde kolom zie je per pagina het bouncepercentage van de betreffende pagina.

Bouncepercentage homepage

Voor je homepage herhaal je de stappen zoals hierboven. Je homepage is de pagina waarbij je enkel een slash (/) ziet staan. 

Voor je homepage herhaal je de stappen zoals hierboven. Je homepage is de pagina waarbij je enkel een slash (/) ziet staan. 

Bouncepercentage organisch verkeer

Wil je weten wat het bouncepercentage is van het verkeer dat via de gratis zoekresultaten komt? Hiervoor ga je in Google Analytics naar acquisitie > alle verkeer > kanalen

Wil je weten wat het bouncepercentage is van het verkeer dat via de gratis zoekresultaten komt? Hiervoor ga je in Google Analytics naar acquisitie > alle verkeer > kanalen.

Hier vind je een overzicht van de manieren waarop mensen op je website komen. Dit kan zijn via organisch verkeer, social media, via andere websites (referral) of door direct je URL in te typen. Achter de verschillende kanalen zie je in de vierde kolom het bouncepercentage staan.

Achter de verschillende kanalen zie je in de vierde kolom het bouncepercentage staan.

Bouncepercentage Social Media

Het bouncepercentage voor verkeer via social media vind je op dezelfde manier. 

Het bouncepercentage voor verkeer via social media vind je op dezelfde manier. 

Wat kun je hiermee?

Een voorbeeld: Stel dat je via social media een heel hoog bouncepercentage hebt (laten we zeggen 90%). Dan klikken mensen je site vlot weg wanneer ze via een sociaal kanaal binnen zijn gekomen. Dit kan erop wijzen dat:

  • je geen interessante dingen deelt via social media (aldus de bezoekers)
  • je geen uitnodiging hebt om verder te klikken naar andere pagina’s op de website
  • bezoekers verdwalen in de website en daarom maar wegklikken
  • de website te traag laadt en bezoekers daarom afhaken

Vergelijkbare berichten