4 valkuilen van zoekwoordenonderzoek

4 valkuilen van zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is cruciaal wanneer je start met SEO en het vindbaar maken van je website. Voordat je van start gaat met je zoekwoordenonderzoek is van belang om te weten welke valkuilen je moet vermijden.

Hoe zoekt een bezoeker echt?

Een ondernemer denkt vaak te weten hoe een bezoeker zoekt. In de praktijk blijkt dit niet altijd te kloppen. Het gaat niet over wat jij denkt dat de bezoeker zoekt, het gaat om wat de bezoeker werkelijk intikt in Google. Dit is vaak basaler dan je denkt. Basaal is hiermee geen waardeoordeel.

Het laat alleen zien dat jij als ondernemer vergeet hoeveel kennis en ervaring je hebt. Van daaruit is het lastig om je te verplaatsen in een leek die niet bekend is met jouw dienst of jouw product.

Het beste wat je kunt doen is letterlijk noteren wat klanten je vragen. Dus niet er je eigen interpretatie van maken. Letterlijk de vragen, problemen en wensen van je klanten vertalen naar de website.

Anders willen zijn dan de rest

Een ondernemer wil graag anders zijn dan de rest! Dat mag ook. Maar pas hier mee op in je zoekwoordenonderzoek. Het gevaar bestaat namelijk dat bezoekers niet anders denken. Een tijdje terug sprak ik met een tekstschrijver die zich stoorde aan al die tekstschrijvers die er nu zijn. Uit principe noemde hij zichzelf een tekstueel partner. Dat klinkt heel leuk …

… alleen niemand zoekt op een tekstueel partner. Vanuit zoekwoord technisch oogpunt is het slimmer om de zoekwoorden te gebruiken die je bezoeker ook gebruikt.

Te veel sturen op de zoekwoordentools

Elke dag komen er in Google 20% aan zoekopdrachten bij die nog nooit eerder gebruikt zijn. Deze zin mag je rustig nog even nalezen. 20% aan nieuwe zoekopdrachten is veel.

Zoekwoordentools kunnen al deze informatie niet verwerken. Daarom krijg je via tools slechts een beperkt deel te zien van wat er mogelijk is. Houd in je achterhoofd dat de zoekwoordentools ondersteunend zijn aan je content strategie. Belangrijker dan de tools is de vraag of je weet wat je bezoeker zoekt.

Staar je niet blind op hoge zoekvolumes

Het zoekvolume laat zien hoeveel zoekverkeer er gemiddeld in een maand zit op een bepaalde zoekterm. Het is verleidelijk om direct in te zetten op zoektermen met veel zoekvolume.

Nadeel is dat dit vaak (niet altijd) fel beconcurreerde zoekwoorden zijn. Ook zijn het vaak shorttail zoekwoorden, dat wil zeggen zoekwoorden van 1 of 2 woorden. De kansen liggen vaak in de longtail zoektermen. Dit zijn zoektermen van 3, 4 of meer woorden. Doorgaans met een iets lager zoekvolume. Tel je lagere zoekvolumes op dan haal je alsnog grotere volumes voor je zoekvolumes. Bijkomend voordeel is dat je websitestructuur sterker wordt.

Soms weet je het niet, speel het spel met Google

Durf het spel te spelen met Google. Wanneer je vaak dezelfde vraag krijgt van klanten, wijdt er een blog of een artikel aan. Stellen ze jou de vraag als ze langskomen of wanneer ze bellen dan is de kans groot dat ze in Google ook zo zoeken.

Laat die kans dus niet liggen.

Vergelijkbare berichten