PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

De PODA formule helpt je bij het vinden van zoekwoorden voor je website. In basis staat PODA voor:

  • Probleem
  • Oplossing
  • Dienst
  • Product

Aan de hand van deze formule kun je een compleet zoekwoorden plan samenstellen wat naadloos aansluit op je bezoeker.

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

Problemen

In de praktijk blijkt dat de zoektocht van een bezoeker vaak start met een probleem. De urgentie is vaak hoog. Dus wanneer je lekkage hebt bij de wasmachine dan zoek je direct in Google op dit probleem. De probleemkant is een onderschatte kant in zoekwoordenonderzoek. Je achterhaalt dit door simpelweg te luisteren naar je klanten en bezoekers. Dus vertel eens: wat is het grootste probleem van jouw bezoeker?

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

Van belang is dat je uit je eigen gedachten stapt en je echt verplaatst in wat de bezoeker wil. Heel vaak denken we te weten wat een bezoeker zoekt zonder dat we echt weten wat de bezoeker wil. Je moet je voorstellen dat je binnen jouw vakgebied een expert bent. Wat voor jou gesneden koek is, is voor je bezoeker onbekend terrein (in veel gevallen). Soms weet een bezoeker zelfs niet wat hij precies zoekt.

De werkelijke behoefte van een bezoeker

Een bezoeker heeft an sich geen behoefte aan spouwmuurisolatie. De bezoeker wil wel comfort en warmte. Daar zit een behoefte die voorziet in levensgemak. Kou wordt als onaangenaam ervaren. Dus het is belangrijk dat je iets verder kijkt dan je neus lang is.

Praktijkvoorbeeld

Ik heb een nieuw huis en dit huis heeft deze tuin. Zoals je ziet staat er geen schutting om de tuin. Via het pad achter mijn tuin kom je op een dijk die langs het water loopt. Hier lopen veel mensen die de hond uitlaten. Heel leuk denk je …

.. is het ook wel.

Totdat blijkt dat de meeste mensen bijna met de neus aan het raam geplakt zitten uit nieuwsgierigheid. Dan ervaar ik dit als minder prettig.

Ik heb dus behoefte aan privacy. Een oplossing hiervoor is een schutting.

Mijn directe behoefte zit dus niet in de schutting, wel in de privacy.

Het is belangrijk dat je dit verschil snapt. De schuttingbouwer schrijft over schuttingen maar ook over de redenen die maken dat iemand een schutting zet. De vraag is altijd: hoe zoekt iemand die jouw product of dienst nog niet kent.

In dat artikel over privacy en het plaatsen van een schutting kun je de bezoeker kennis laten maken met de producten die je aanbiedt.

Oplossing

Tegenover het probleem staat de oplossing. Een bezoeker kan zowel via het probleem als via de oplossing op je site komen. Dus stel dat het altijd koud is in huis dan kan het zijn dat je zoekt in Google op koude luchtstroom in huis of kou in huis oplossen. Daartegenover staat het zoeken naar de oplossing. Dit kan zijn hoe krijg ik het huis warmer of opwarmen huis. Tegenover vrijwel elk probleem staat een oplossing. Dit neem je mee in je onderzoek.

  • Een bezoeker kan zoeken op mijn site levert niks op. Hij kan ook zoeken op hoe haal ik meer omzet uit de website. 
  • Een bezoeker kan zoeken op water loopt niet weg in de tuin. Hij kan ook zoeken op oplossing voor overtollig water in de tuin.

Letterlijk, en dan ook echt letterlijk

Zorg dat je letterlijk achterhaalt wat een bezoeker zegt of intikt wanneer hij in aanraking komt met jouw producten of diensten. Verplaats je in een thuissituatie waarin partners overleggen over een bepaalde situatie (bijvoorbeeld de schutting). Wat zeggen ze tegen elkaar? Deze letterlijke verwoording gebruiken ze ook in het zoekgedrag.

Wil je dit achterhalen?  Maak gebruik van de tool Seed Keywords en laat anderen jouw zoekwoordenonderzoek uitvoeren!

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

Diensten

Bezoekers zoeken op diensten. Eerder in het artikel geef ik je het voorbeeld van een schutting. Ik stoor mij aan de voorbijgangers die in huis kijken en dus wil ik een schutting. Ik ben bekend met het product en weet ook dat dit een oplossing is voor mijn behoefte aan privacy.

Nu zoek ik direct op het product. Denk aan zoektermen als:

  • schutting laten plaatsen
  • hout-betonschutting in de tuin
  • schuttingbouwer in regio X

Hele concrete zoektermen. Zoektermen van een bezoeker die al weet wat hij wil. Nu zoekt hij/zij alleen de goede aanbieder nog.

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

Aanvullende vragen

Als laatste zijn er de aanvullende vragen. Dus mijn probleem is dat ik te weinig privacy in de tuin heb. De oplossing of het bijbehorende product is een schutting. Alleen nu loop ik aan tegen praktische vragen. Vragen als:

  • Heb ik een vergunning nodig voor een schutting?
  • Welke soorten schuttingen zijn er?
  • Zijn er schuttingen van beton?
  • Wat is een hout-betonschutting?
  • Moet ik de schutting laten plaatsen of kan ik deze zelf plaatsen?

Deze vragen beantwoord je op de website. Want je helpt je bezoeker hiermee op weg. Iedere vraag die ze in de dagelijkse praktijk stellen zou een artikel op de site moeten zijn. Wanneer je site groter wordt neemt Google je serieuzer. Je stijgt in de zoekresultaten.

Zoek je dan op een schutting dan kom je bij elke term die je intikt op de site van de betreffende schuttingbouwer. Wat denk je dat dit doet met het vertrouwen van de bezoeker? Het geeft vertrouwen in jouw ervaring, vakkennis. Het laat zien dat je de bezoeker snapt.

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

Wat nu?

Nu je al deze stappen doorlopen hebt heb je zoektermen voor je website. Zaak is nu dat je artikelen schrijft die aansluiten bij dat wat je bezoeker zoekt. Ik raad je aan om te schrijven vanuit je eigen kennis en ervaring. Hier zit namelijk jouw verschil met de concurrentie. Er zijn -tig schuttingbouwers in Nederland. Het verschil op internet zit in hoe goed jij je bezoeker snap en hoe je dit vertaalt naar de site. Des te groter de erkenning en herkenning bij de bezoekers, hoe sneller de neiging tot actie.

Deze ijsberg laat zien waar dit zit. Een website bestaat uit een harde kant en een zachte kant. De harde kant is het praktische aspect van de site. De zachte kant gaat over jou en je onderneming. Beide kanten moeten goed zijn. In de praktijk ligt de focus vaak alleen op de harde en praktische kant. Terwijl de winst zit in het deel wat onder water ligt, de niet-direct zichtbare kant.

De harde en zachte kant van een website

Artikel geschreven?

Heb je de artikelen geschreven? Dan is het zaak dat je ze op de juiste wijze optimaliseert voor Google. Je helpt Google een handje bij het lezen van je website. Die kans kun je niet laten liggen wanneer je inzet op een vindbare website. Hier praten we over praktische optimalisatie als:

  • invulling van de metadescription en de google titel
  • de alt tag en de bestandsnaam van afbeeldingen
  • zoekwoorden op bepaalde plekken neerzetten
  • het gebruik van tussenkoppen zoals de H1, H2 en H3
  • het opzetten van een interne linkstructuur
  • de algemene websitestructuur

Dit zijn dingen die je gewoon kunt leren. Voor elk blog of artikel wat je schrijft en plaatst gelden dezelfde regels.

Last but not least

Consistentie is de sleutel voor succes. Het heeft geen zin om 2 artikelen te schrijven en morgen weer te stoppen. SEO is een duurzaam verhaal. Je hebt een langere adem nodig omdat het tijd vraagt. Onderaan de streep is je resultaat duurzamer. Dit zie je hieronder verwerkt in een grafiek.

PODA Formule: een praktische en eenvoudige formule voor zoekwoordenonderzoek

Vergelijkbare berichten