Zoekwoorden vinden voor jouw website (4 superhandige zoekwoordentools)
Zoekwoorden vinden voor jouw website? Ik heb vier superhandige zoekwoordentools voor je op een rij gezet die je helpen bij het schrijven van een goed blog of een goede webtekst.
Wat kun je met deze tools?
Wanneer je een blog of artikel schrijft voor je site kun je veel inspiratie halen uit zoekwoordentools. Voordat je start met schrijven raad ik je aan een vrije brainstorm te houden over het onderwerp waarover je schrijft.
Mindmap
Maak een mooie mindmap waarin je alles opschrijft wat bij je opkomt m.b.t het onderwerp. Doe dit eerst zonder gebruik van tools of wat dan ook. Door eerst je eigen kennis en praktijkvoorbeelden te verzamelen werk je direct aan de eigen identiteit in de website. Kijk je te veel naar anderen dan verlies je dat wat jou bijzonder maakt. En dat is niet wat je wilt.
Zoekwoordentools
Nu kun je aan de slag met zoekwoordentools. Kijk welke input de zoekwoordentools je ingeven wanneer je de term intikt waarop je vindbaar wilt worden. Schrijf alles op wat relevant is in jouw beleving.
Je zult zien dat je middels deze twee stappen al superveel inspiratie hebt voor een mooi artikel.
Nu is het zaak om structuur aan te brengen in de wirwar van inspiratie zodat je een goedlopend artikel krijgt.
Handige zoekwoordentools
Ik heb in dit blog een aantal superhandige zoekwoordentools voor je op een rij gezet.
Tool 1: Answer The Public
Answer The Public is een schitterende keywordtool. Wanneer je hier een term in tikt dan krijg je alle termen te zien die beginnen met:
- Hoe
- Is
- Waar
- Welke
- Welk
- Wie
- Wat
- Wanneer
- Waarom
Dan krijg je inzicht in termen die deze woorden bevatten:
- Voor
- Zonder
- Met
- Naar
- Bij
- Als
- Gelijk
- En
- Versus / Vs
- Of
Bijvoorbeeld: je wilt inspiratie opdoen rondom artikelen over honden:
Al deze termen geven inspiratie voor zogenaamde longtail zoektermen. Dit zijn zoektermen van 3 of meer woorden. Vaak zijn het hele zinnen of vragen die bezoekers intikken in Google. Hier liggen enorme kansen wanneer je aan de slag gaat met vindbaarheid.
Doe er dus je voordeel mee.
- Bekijk de keywoordtool Answer The Public
Tool 2: Yoast
Yoast heeft een mooie zoekwoordentool ontwikkeld. Hiermee achterhaal je eenvoudig zoekwoorden die passen bij jouw site.
Je vult hier het zoekwoord in:
Je ziet nu dat je allerlei zoektermen krijgt gesorteerd op alfabet.
Een gedetailleerd beeld
Klik je op een bepaalde term dan laat de tool je nog specifiekere zoektermen zien.
Dat ziet er zo uit:
- Bekijk de keywoordtool Yoast Suggest
Tool 3: Soovle
Ook Soovle is een handige tool waarmee je leuke inspiratie op kunt doen voor artikelen.
Je vult de zoekterm in en je krijgt vervolgens een aantal suggesties.
- Bekijk de keywoordtool Soovle
Tool 4: Ubersuggest
Met Ubersuggest vind je handige zoektermen.
- Je gaat naar de site van ubersuggest.
- Je vult de zoekterm of het woord in waarvoor je inspiratie wilt opdoen
- Je selecteert dutch/netherlands zodat je inspiratie in het Nederland krijgt.
- En je klikt op ‘look up’
Deze suggesties geeft Ubersuggest …
Je ziet dat de tool nu 773 keywords heeft gevonden die gerelateerd zijn aan dit woord.
In het blok links kun je nog aangeven of je zoekwoorden wilt zien uit de keywordplanner van Google of zoekwoorden via Google Suggest. Hier kun je mee spelen.
- Bekijk de keywoordtool Ubersuggest
Tenslotte …
Zoekwoordentools zijn superhandig. Ik wil je wel meegeven dat het altijd gaat om dat wat jouw bezoeker zoekt. Soms volstaan de zoekwoordentools namelijk niet en blijkt dat een bezoeker heel anders zoekt. Dat heeft alles te maken met dit:
Elke dag worden er in Google 20% aan nieuwe zoekwoorden/zoekwoordcombinaties ingetikt die nog nooit eerder gebruikt zijn.
Laat deze zin eens even diep tot je doordringen. 20% van de zoekwoorden die dagelijks gebruikt worden zijn nog nooit eerder gebruikt door bezoekers. Dat betekent simpelweg dat volledig zoekwoorden onderzoek niet mogelijk is. Want je weet vandaag niet welke nieuwe zoekwoorden morgen gebruikt worden.
De kern blijft dus altijd of je je kunt verplaatsen in de wereld van een bezoeker.