Zoekwoorden vinden voor jouw website (4 superhandige zoekwoordentools)

Zoekwoorden vinden voor jouw website (4 superhandige zoekwoordentools)

Zoekwoorden vinden voor jouw website? Ik heb vier superhandige zoekwoordentools voor je op een rij gezet die je helpen bij het schrijven van een goed blog of een goede webtekst.

Wat kun je met deze tools?

Wanneer je een blog of artikel schrijft voor je site kun je veel inspiratie halen uit zoekwoordentools. Voordat je start met schrijven raad ik je aan een vrije brainstorm te houden over het onderwerp waarover je schrijft.

Mindmap

Maak een mooie mindmap waarin je alles opschrijft wat bij je opkomt m.b.t het onderwerp. Doe dit eerst zonder gebruik van tools of wat dan ook. Door eerst je eigen kennis en praktijkvoorbeelden te verzamelen werk je direct aan de eigen identiteit in de website. Kijk je te veel naar anderen dan verlies je dat wat jou bijzonder maakt. En dat is niet wat je wilt.

Zoekwoordentools

Nu kun je aan de slag met zoekwoordentools. Kijk welke input de zoekwoordentools je ingeven wanneer je de term intikt waarop je vindbaar wilt worden. Schrijf alles op wat relevant is in jouw beleving.

Je zult zien dat je middels deze twee stappen al superveel inspiratie hebt voor een mooi artikel.

Nu is het zaak om structuur aan te brengen in de wirwar van inspiratie zodat je een goedlopend artikel krijgt.

Zoekwoorden vinden voor jouw website (4 superhandige zoekwoordentools)

Handige zoekwoordentools

Ik heb in dit blog een aantal superhandige zoekwoordentools voor je op een rij gezet.

Tool 1: Answer The Public

Answer The Public is een schitterende keywordtool. Wanneer je hier een term in tikt dan krijg je alle termen te zien die beginnen met:

  • Hoe
  • Is
  • Waar
  • Welke
  • Welk
  • Wie
  • Wat
  • Wanneer
  • Waarom

Dan krijg je inzicht in termen die deze woorden bevatten:

  • Voor
  • Zonder
  • Met
  • Naar
  • Bij
  • Als
  • Gelijk
  • En
  • Versus / Vs
  • Of

Bijvoorbeeld: je wilt inspiratie opdoen rondom artikelen over honden:

Handige zoekwoordentools: Answer The Public
Handige zoekwoordentools: Answer The Public

Al deze termen geven inspiratie voor zogenaamde longtail zoektermen. Dit zijn zoektermen van 3 of meer woorden. Vaak zijn het hele zinnen of vragen die bezoekers intikken in Google. Hier liggen enorme kansen wanneer je aan de slag gaat met vindbaarheid.

Doe er dus je voordeel mee.

Tool 2: Yoast

Yoast heeft een mooie zoekwoordentool ontwikkeld. Hiermee achterhaal je eenvoudig zoekwoorden die passen bij jouw site.

Je vult hier het zoekwoord in:

Handige zoekwoordentools: Yoast
Je vult in dit veld het zoekwoord in waarvoor je inspiratie op wilt doen.

Je ziet nu dat je allerlei zoektermen krijgt gesorteerd op alfabet.

Handige zoekwoordentools: Yoast
De termen worden op alfabetische volgorde gesorteerd.

Een gedetailleerd beeld

Klik je op een bepaalde term dan laat de tool je nog specifiekere zoektermen zien.

Handige zoekwoordentools: Yoast
Je kunt nog weer op een woord klikken waarna je meer inspiratie krijgt voor de betreffende term.

Dat ziet er zo uit:

Handige zoekwoordentools: Yoast
Hier zie je een gedetailleerder overzicht van een bepaalde zoekterm.

Tool 3: Soovle

Ook Soovle is een handige tool waarmee je leuke inspiratie op kunt doen voor artikelen.

Je vult de zoekterm in en je krijgt vervolgens een aantal suggesties.

Handige zoekwoordentools: Soovle

Tool 4: Ubersuggest

Met Ubersuggest vind je handige zoektermen.

  • Je gaat naar de site van ubersuggest.
  • Je vult de zoekterm of het woord in waarvoor je inspiratie wilt opdoen
  • Je selecteert dutch/netherlands zodat je inspiratie in het Nederland krijgt.
  • En je klikt op ‘look up’
Handige zoekwoordentools: Ubersuggest

Deze suggesties geeft Ubersuggest …

Je ziet dat de tool nu 773 keywords heeft gevonden die gerelateerd zijn aan dit woord.

In het blok links kun je nog aangeven of je zoekwoorden wilt zien uit de keywordplanner van Google of zoekwoorden via Google Suggest. Hier kun je mee spelen.

Handige zoekwoordentools: Ubersuggest

Tenslotte …

Zoekwoordentools zijn superhandig. Ik wil je wel meegeven dat het altijd gaat om dat wat jouw bezoeker zoekt. Soms volstaan de zoekwoordentools namelijk niet en blijkt dat een bezoeker heel anders zoekt. Dat heeft alles te maken met dit:

Elke dag worden er in Google 20% aan nieuwe zoekwoorden/zoekwoordcombinaties ingetikt die nog nooit eerder gebruikt zijn.

Laat deze zin eens even diep tot je doordringen. 20% van de zoekwoorden die dagelijks gebruikt worden zijn nog nooit eerder gebruikt door bezoekers. Dat betekent simpelweg dat volledig zoekwoorden onderzoek niet mogelijk is. Want je weet vandaag niet welke nieuwe zoekwoorden morgen gebruikt worden.

De kern blijft dus altijd of je je kunt verplaatsen in de wereld van een bezoeker.

Vergelijkbare berichten