Let op: staar je niet blind op 1 zoekwoord wanneer je inzet op SEO
Wanneer je aan de slag gaat met SEO is het niet verstandig om je te focussen op 1 of 2 zoekwoorden waar je vindbaar op wilt worden. Aan de hand van een voorbeeld zal ik je laten zien en uitleggen waarom het verstandig is om je focus te verbreden. Je zult zien dat dit meer winst oplevert en meer rust geeft.
Praktijkvoorbeeld: je blind staren!
Een klant e-mailde: gisteren stonden wij met zoekwoord X op plek 2 en nu staan we op plek 4. Doen wij iets verkeerd of doet de concurrentie dingen beter dan wij dit doen?
Het is een vraag die ik vaker krijg of vaker voorbij zie komen. Mijn antwoord is vrijwel altijd: haal je focus af van dat ene zoekwoord.
Op het moment dat jij een artikel, blog of salespage toevoegt aan je website en aan Google dan zijn er -tig factoren die meespelen bij de plaats die Google jou toewijst in de ranking. Voorbeelden van factoren zijn:
- de concurrentie
- de mate van optimalisatie van je website
- de hoeveelheid content die al op je site staat
- de leeftijd van je domeinnaam
- de doorzichtigheid van de code van je site
- de snelheid van je site
- de beweging op je website (hoe vaak voeg je nieuwe dingen toe)
Dit zijn een aantal belangrijke factoren.
Nu komt het …
Je hebt niet op al deze factoren invloed.
Je hebt invloed op de mate waarin je jouw artikelen optimaliseert, op de snelheid van je site en op hoe vaak jij je site update. In mindere mate heb je invloed op de leeftijd van je domeinnaam. Als deze nog niet zo oud is, kun je moeilijk het proces versnellen.
Jouw invloed op Google
Je hebt geen invloed op Google. Het heeft geen zin om Google te bellen en aan te geven dat je graag op plek 1 wilt staan met een belangrijk zoekwoord. De kans dat Feyenoord in de komende 2 jaar weer kampioen wordt is groter dan dat Google gehoor geeft aan dit verzoek.
Invloed op de concurrentie
Je hebt ook geen invloed op de concurrentie. In de praktijk zijn veel ondernemers bezig met wat de concurrent doet.
Dat heeft geen zin!
Je weet niet hoeveel ze investeren in SEO of SEA. Je weet niet hoeveel content ze produceren. Het maakt ook niet uit.
Het gaat namelijk over welke stappen jij daarin zet. Daar heb je invloed op.
De concurrent stopt niet met investeren, omdat jij wilt groeien.
Waarom is dit belangrijk?
Stel je voor: je wilt vindbaar worden op het woord appelboom. Dat is het belangrijkste zoekwoord in jouw branche.
Een zoekwoord dat bestaand uit 1 of 2 woorden noemen we een shorttail zoekwoord. Dit zijn zoektermen waarop veel concurrentie zit (doorgaans). Het zijn ook zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Dat betekent dat er veel op wordt gezocht in Google. Op het moment dat het zoekvolume hoog is wil je bovenaan staan in de ranking, want dan heb je immers al die bezoekers op je site.
Alleen … jij bent niet de enige.
En onderaan de streep kan er maar 1 bovenaan staan in Google. Dus stel dat er 300 bedrijven appelbomen leveren in Nederland, dan zijn er 299 die niet op 1 staan.
Het betekent dat je de focus moet verbreden. Er zijn talloze andere zoekwoorden die je beter vindbaar maken.
Wanneer je steeds kijkt of je gestegen bent op een zoekwoord, is je focus verkeerd. Je focus zou moeten liggen op het continue leveren van waarde. Op het schrijven van content gericht op wat een bezoeker zoekt.
Hoe werkt Google?
Google werkt met een robot. Deze komt regelmatig op jouw site kijken (en op miljoenen andere sites) om te checken of er veranderingen zijn in de site. Op het moment dat er een verandering wordt waargenomen gaat deze mee in de oceaan aan data die de robot verzamelt. Aan de hand van deze gegevens bepaalt Google de positie van een site in een ranking.
Deze ranking hangt af van veel factoren, zoals eerder genoemd. Heb je een compleet nieuwe website, dan is Google afwachtend. Dat betekent dat een artikel niet direct terug te vinden is in de ranking. Heb je al een goed lopende site, dan gaat dit veel sneller. Je helpt Google enorm door je site te optimaliseren. Hierdoor is het voor de Google Bot eenvoudiger om te bepalen waar je site over gaat. Bij optimaliseren praten we over:
- Metadescription
- Google Titel
- Afbeeldingen optimaliseren
- Logo optimaliseren
- Goede interne linkstructuur
- Goed gebruik van titels en tussenkoppen (H1, H2, H3)
- Goede opbouw van je blog of webtekst
Hoe meer waardevolle content jij toevoegt, hoe beter je vindbaar wordt.
Google Search Console
Wanneer je wilt dat Google jouw nieuwe site of een nieuw blog vlot oppakt dan kun je de URL toevoegen aan Google Search Console. Hiermee geef je Google een seintje dat er sprake is van beweging op je site. Doe je dit niet dan ben je afhankelijk van het moment waarop Google langskomt op je site.
In de praktijk werkt het als volgt:
- Op het moment dat je een nieuw blog toevoegt aan Google verschijn je doorgaans redelijk vlot hoog in de ranking. Dus google je op dat moment op de zoekterm waar het om gaat dan kan het zijn dat je direct op de eerste pagina verschijnt. Waarschuwing: dit zegt niks. Dit is ook niet het juiste moment om in je euforie te delen dat je op plek 1 staat in Google. Dat duurt vaak maar even namelijk!
- Een dag later kan het zijn dat je bent weggezakt naar pagina 10, 15 of je webpagina is helemaal uit de ranking gehaald. Dit is het moment waarop er vaak paniek uitbreekt bij de website eigenaar. Want gisteren stond je er nog zo goed voor. Zoals genoemd, geen reden tot paniek. Dit duurt soms een paar dagen en dan verschijn je weer in de resultaten.
- Op het moment dat je weer verschijnt in de resultaten verschijn je op de positie waar Google vindt dat je hoort te staan. Schrik niet wanneer dit niet direct op positie 1 of 2 is. Advies is altijd: door blijven bouwen.
Veel beweging betekent werk voor Google
Op het moment dat je heel actief bent met je website, zul je veel verschuivingen zien rondom zoekwoorden. Dit is logisch, omdat jij continue tegen Google zegt: “Let op, er is weer iets nieuws toegevoegd of er is iets essentieels gewijzigd”. Google moet al deze informatie verwerken en dat kan soms wat pieken en dalen geven. Dit stabiliseert zich na een tijdje vanzelf.
Een aantal praktijkvoorbeelden
Hier zie je een voorbeeld van een website van een advocaat die vindbaar wil worden op zoektermen rondom vergunning is afgewezen of afgewezen vergunning. De advocaat kan bezoekers namelijk helpen om bezwaar aan te tekenen op het moment dat een vergunning is afgewezen.
Wat je ziet is dat dit artikel toen het werd toegevoegd in Google direct binnenkwam in de top-10 (de rode lijn). Vervolgens zakte dit artikel helemaal weg in Google, met als dieptepunt plek 34. Hierna zie je dat de positie zich steeds meer stabiliseert. Hij stijgt, daalt weer en dan komt er een serieuze stijgende lijn.
Zou je nu dagen gemonitord hebben op dit zoekwoord dan zouden het spannende tijden geweest zijn. In plaats de focus daar neer te leggen zijn we druk geweest met het schrijven van 50 waardevolle artikelen die nu stuk voor stuk betere posities vergaren in Google
Een ander voorbeeld voor het zoekwoord plafond eiland of plafond eilanden. Dit is een site die al langer staat maar waar minder beweging was qua content en optimalisatie. Dit is actief opgepakt. Je ziet dat de tendens stijgend is maar dat door de veranderingen in andere artikelen en over de hele site een zoekwoord soms ook even weg kan zakken.
Vindbaarheid hangt niet af van 1 zoekwoord
De vindbaarheid van een website hangt niet af van 1 zoekwoord.
Je ziet hier een staafdiagram van een website met meer dan 10.000 bezoekers per dag.
Wat je ziet is dit:
Deze site is met 1637 zoekwoorden te vinden in Google op plek 1-3. Op plek 4-10 in Google staat deze site met pakweg 2800 zoekwoorden. Dat betekent plusminus 4500 zoekwoorden op pagina 1 in Google.
Begrijp je waarom deze site veel bezoekers heeft?
Dan site twee. Deze site staat met 1 zoekwoord op plek 1-3 en met 5 zoekwoorden op plek 4-10. Dit zijn er in totaal 6 op pagina 1. Dit levert pakweg 10-20 organische bezoekers op per dag. Organische bezoekers zijn bezoekers uit Google.
Begrijp je het verschil?
Eén zwaluw maakt geen zomer
Focus op één (of een paar) zoekwoord(en) zet geen zoden aan de dijk. De grap is dat je door je focus te verbreden beter vindbaar wordt op de zoekwoorden die er werkelijk toe doen. Dit heeft te maken met twee dingen:
- de interne linkstructuur: hoe meer waardevolle artikelen je toevoegt aan je website, hoe sterker je interne linkstructuur wordt. Dit versterkt de vindbaarheid van kernpagina’s.
- hoe groter een site wordt, hoe interessanter Google de site vindt. Meer bezoekers op een website betekent dat echte mensen de site interessant vinden. Google wil altijd de meest waardevolle site laten zien, passend bij een zoekopdracht. Houd dat altijd in je achterhoofd.
Je slaat bezoekers over (en dat wil je niet)
Focus je op 1 zoekwoord (of een groepje zoekwoorden), dan bestaat de kans dat je super interessante bezoekers mist. Stel dat je hovenier bent en je hebt op je site drie artikelen over tuinaanleg, tuinonderhoud en tuinontwerp. In feite ben je dan alleen vindbaar op deze zoektermen. Je moet je voorstellen dat 8000 andere hoveniers deze artikelen ook op de site hebben staan.
De eerste vraag is dan: waar maak je het verschil ten opzichte van al die anderen?
De tweede vraag is: stel dat iemand het onderhoud van zijn gazon wil uitbesteden? Hoe denk je dan dat hij zoekt in Google? De kans is groot dat hij zoekt op uitbesteden gazon onderhoud, gazon onderhoud of gazon laten onderhoud door hovenier. De kans is minder groot dat hij zoekt op tuinonderhoud, want die zoekterm is te breed. Op het moment dat jij geen artikel op je site hebt staan over gazon onderhoud, is de kans groot dat deze bezoeker bij je concullega op de website zit. Van belang is dus dat jij je ervan bewust bent dat een bezoeker in verschillende stadia kan zitten qua zoeken.
Op het moment dat je weet wat SEO is, kun je zoeken op cursus SEO (omdat je dit wilt leren). Maar heb je nog nooit gehoord van SEO, dan is de kans groter dat je zoekt op waarom heb ik geen bezoekers op mijn site of hoe krijg je meer bezoekers op je website. Op het moment dat je dit intikt in Google en een artikel opent kom je erachter wat SEO is. Dan ben je een stap verder in het zoekproces. Maar voor beide bezoekers wil je vindbaar zijn. Het levert veel op om hier over na te denken.
See, Do, Think Model
Er bestaat het zogenaamde See, Do, Think Model. Dit laat zien dat je de bezoeker kunt oppakken in de verschillende fasen van zijn/haar oriëntatie proces.
See fase
Rik zit veel voor zijn werk en hij wil meer bewegen. Hij heeft nog geen idee wat hij wil gaan doen. Hij heeft geen enkele koopintentie. Hij wil alleen bewegen. In Google begint hij te zoeken:
- Leuke manieren om in beweging te komen
- Ideeën voor sporten in vrije tijd
- Sporten en spelen met de kinderen combineren
Op Facebook klikt hij zo af en toe eens een blog aan over onderwerpen als:
- Het effect van bewegen op je brein
- De voordelen van constante beweging
- Hoeveel calorieën verbrand je door in beweging te komen et cetera
Het is informatie met een breed spectrum. Het kan alle kanten op. Dit is allemaal de SEE fase.
Think fase
Rik weet nu dat hij wil bewegen. Na zijn brede oriëntatie heeft hij besloten dat hij wil gaan fietsen. Hij is een stap verder in het proces en gaat zoeken op zaken als:
- Waarom is fietsen gezond?
- Wat is een goede fiets?
- Elektrische fiets of gewone fiets?
- Hoeveel versnellingen moeten er op de fiets
- Welk merk fiets?
Het wordt dus specifieker. Hij weet dat hij de fiets wil, hij verzamelt nu informatie die moet gaan leiden tot de aankoop van een goede fiets. Dat betekent dus ook dat hij informatie en prijs vergelijkt.
Do fase
Rik is eruit. Hij heeft alle informatie vergeleken. Hij gaat voor een pimpelpaarse Gazelle E-bike met 9 versnellingen. Hij weet dus wat hij wil. Zoekt hij nu in Google, dan is het heel erg specifiek. Vindt hij de juiste fiets, dan bestelt hij deze ook.
Voor alle fasen in het proces zul je content moeten hebben.
Want denk je in het geval van Rik eens in dat hij elke keer weer op de site van Jan’s Fietsenwinkeltje komt. Welke vraag hij ook intikt, wat hij ook zoekt. Elke keer verschijnt Jan’s Fietsenwinkeltje bovenaan met een goed inhoudelijk artikel. Zou Rik ook eerder geneigd zijn bij hem te kopen, omdat Jan laat zien dat hij een kenner is, een vakman?
Wat denk jij?
De kracht van consistentie
Een goede SEO strategie is gebaseerd op consistentie. Niet op paniekvoetbal en niet op losse flodders. Het betekent dat je een plan maakt en je aan dit plan houdt. Je hoeft niet direct uit de bocht te vliegen op het moment dat je even wegzakt op een zoekwoord. Liever schrijf je nog een fantastisch blog. Te vaak zie ik ondernemers of website eigenaren de moed opgeven wanneer ze na 2 weken niet stijgen in Google. Degene die consistent doorzet behaalt hier winst. Dus die uitdaging wil ik je meegeven.
Kies voor het consistent leveren van waarde!