Hoe draagt mijn YouTube-video bij aan SEO?
YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Met meer dan 30 miljoen bezoekers per dag is Google niet weg te denken uit het internet. YouTube is in 2005 gelanceerd en al snel had het videoplatform 8 miljoen kijkers per dag. Begin 2006 stormde het de top-10 lijstjes binnen van meest bezochte websites wereldwijd.
Soorten video’s
Er zijn verschillende soorten video’s die je kunt maken voor je bedrijf om ze vervolgens op YouTube te plaatsen.
- Je kunt je product of dienst meer bekendheid geven
- Productreview
- Call-to-action
- Bedankvideo’s
- Instructievideo’s
- Introductievideo’s
- Video-testimonials
- Werken met video-nieuwsbrieven
YouTube en SEO
Veel mensen vergeten dat ook YouTube bijdraagt aan de vindbaarheid van je bedrijf. Dat komt onder meer doordat YouTube inmiddels eigendom van Google is. Google vond video’s al interessant en dat is met het overnemen van YouTube alleen maar vergroot. SEO werkt namelijk ook voor de video’s die je op je kanaal plaatst. Met een aantal kleine handelingen optimaliseer je de video waardoor Google deze gegevens overneemt.
Een nadeel van de klikken op Google naar je YouTube-video’s is dat ze naar de website van YouTube gaan, en niet naar die van jouw bedrijf. Een oplossing is om een gerelateerd artikel, waar de video ook over gaat, als link naar je website in de beschrijving van de video te zetten.
YouTube op je website
Het kan ook zijn dat je de bezoeker op jouw website een video wilt laten zien. Als ze op de video klikken en meerdere video’s willen kijken kan het voorkomen dat ze rechtstreeks worden door gelinkt naar de website van YouTube. Dat wil je niet.
De oplossing hiervoor is dat je YouTube op je website kunt integreren en er een soort ‘bioscooppagina’ van maakt. Bezoekers kijken de video, maar blijven ondertussen wel op je website.
Trefwoorden
Net als bij een artikel zijn de trefwoorden in de video belangrijk voor SEO. Als het sterke trefwoorden zijn die je video beschrijven heb je kans dat er vaker op de video wordt geklikt dan wanneer het onduidelijk is waar de video precies over gaat. Daarnaast neemt Google de belangrijkste ‘keywords’ over. Zaak is dus om de belangrijkste keywords zo ver mogelijk naar voren te plaatsen.
Waarom zijn trefwoorden belangrijk?
Het is belangrijk om ook bij het plaatsen van YouTube-video’s trefwoorden te gebruiken waarop de bezoeker zoekt. Als je niet weet hoe je een omelet moet maken, dan kun je ervoor kiezen om dit op te zoeken op Google. Er zijn namelijk genoeg sites die beschrijven hoe je die overheerlijke omelet moet maken. Simpel.
Als jij een video hebt gemaakt waarin je tot op de detail in een stappenplan uitlegt hoe je een omelet moet maken, dan wil je dat die goed vindbaar is en dat er veel mensen naar kijken. Met de juiste trefwoorden kan jouw video hoog op de eerste pagina van Google komen te staan. Gegarandeerd winst!
Korte, krachtige video’s kijken lekkerder en beter weg dan grote stukken tekst. Als deze persoon naar jouw video komt en je hem daarmee door linkt naar andere video’s, je Social Media-kanalen of je website dan doe je goede zaken. Dat is namelijk het doel van SEO.
Voorbeeldje
Typ maar eens op Google in: ‘Hoe maak ik een omelet?’
Wanneer je op enter hebt gedrukt komen de zoekresultaten naar voren waarbij het opvalt dat het tweede resultaat een video is.
Deze video is goed geoptimaliseerd en staat hoog in Google. Mensen klikken er op en staan onbewust in contact met jouw bedrijf.
YouTube-video’s optimaliseren
Google geeft video’s minder snel voorrang dan goed geschreven artikelen. Alleen bij een goed geoptimaliseerde video vindt Google het interessant deze hoog in de zoekmachine te plaatsen. Je hebt te maken met verschillende punten waarmee je je video moet optimaliseren.
Een goede video
Een goede video willen we allemaal. Het ziet er namelijk professioneel uit en het geeft een goede uitstraling. Wanneer het er professioneel uit ziet is het prettig om naar de video te kijken. Daarmee verhoog je meteen de gemiddelde kijkduur.
YouTube analyseert je video tot in detail. Als wordt opgemerkt dat één van je video’s tot slechts 20% wordt uitgekeken door de kijker, dan vindt Google dit niet interessant. Maar als je video gemiddeld tot 80% wordt uitgekeken is het een ander verhaal.
Hoe langer jij de kijker bij de video kunt houden, hoe hoger je in Google komt te staan.
Waarover gaat mijn video?
Een belangrijke fout die veel bedrijven maken is dat ze een video laten zien van hun geweldige nieuwe product. Een video die vaak ook nog eens 6 minuten duurt. Ik kan je één ding garanderen: zo’n video levert je niks op. En er zit alleen maar heel veel tijd in.
Onderzoek je eigen gedrag op YouTube. De meeste mensen zoeken naar video’s over dieren, auto’s, humor en gaming. Grote kans dat jouw bedrijf hier niks mee te maken heeft. We vergeten echter één belangrijk onderdeel: tutorials. Heb jij wel eens een bed gekocht bij de IKEA zonder handleiding? Of weet je niet hoe je, zoals eerder beschreven, de perfecte omelet moet maken? Hoe pas ik SEO toe op mijn website?
Als je dit soort video’s maakt, dan los je een probleem op waar de kijker bewust naar aan het zoeken is. Een tergend lange video waarin je een nieuwe collectie verfkwasten laat zien is saai waardoor de kijker snel zal afhaken.
Reacties, likes en delen
Als mensen je video delen, op je video reageren en ‘m liken dan doen ze dit met een bepaalde reden: ze vinden de video de moeite waard. Ze hebben een goed gevoel aan je video overgehouden! Google en YouTube vinden het uiteraard interessant als er veel interactie is met de video. Het laat hen namelijk weten dat de mensen de video leuk vinden, waarmee het hoger in de zoekresultaten zal worden weergegeven.
Keywords
Keywords zijn in de video essentieel voor de zoekmachines. Met Keyword Tool en Google Trends kun je op onderzoek uit. Keywords moeten op meerdere plaatsen in de video goed naar voren komen.
- Titel van je YouTube kanaal
- Titel van de video’s
- Beschrijving van de video’s
- Video-tags
- Titel van de afspeellijsten
- Beschrijvingen van de afspeellijsten
De belangrijkste keywords moeten vooraan staan. Dit geeft vaak de zoekopdracht weer en worden sneller opgenomen door de zoekmachine.
Titel van je YouTube-video
Het belangrijkste van alles! De titel van je video. Zowel de thumbnail als het aantal weergaven en de titel doen de bezoeker beslissen of ze op jouw video klikken. Het aantal weergaven heb je niet direct in eigen hand. Die krijg je alleen als mensen de video kijken. Maar waarom gaan ze de video kijken? Omdat hen de thumbnail en de titel aanspreekt.
Een titel mag niet langer zijn dan 52 tekens. Ze kunnen wel langer, maar dan heb je kans dat ze niet volledig te zien zijn in de zoekresultaten. Met 52 karakters- of minder- is de titel volledig te zien op zowel je desktop, laptop, tablet en smartphone.
Handige tip! – Standaardbeschrijving
Je kunt in YouTube een standaardbeschrijving plaatsen. Daarmee hoef je bij het uploaden niet telkens opnieuw de beschrijving te schrijven en zien alle video’s er uniform en professioneel uit. Belangrijk is het om de standaardbeschrijving in de juiste woorden te schrijven.
- De belangrijkste woorden, de keywords, moeten vooraan staan
- Je kunt de kijker linken naar andere relevante video’s
- Je kunt de kijker linker naar andere relevante afspeellijsten
- Linken naar je website en sociale kanalen.
Kanaalbeschrijving
Dit wordt vaak een beetje vergeten, maar is niet geheel onbelangrijk! In de about- kanaalbeschrijving moet je Google en YouTube laten weten wat voor kanaal je hebt. Beschrijf je bedrijf of jezelf en de video-onderwerpen die de kijkers kunnen verwachten. Ook hierin is het belangrijk de juiste keywords goed en duidelijk toe te passen.
Thumbnail
De thumbnail in je video is heel belangrijk. Dat is het eerste wat de bezoeker ziet voordat ze op je video klikken. Mensen willen iets zien wat hen aanspreekt.
Het werkt, net als de titel van je video, als een soort reclameaffiche voor je kijker. Als de video echter niet voldoet aan wat de thumbnail weergeeft, dan haken de kijkers af. Dat verlaagt de kans op een hoge plaats in de zoekmachine.
Ondertiteling
In YouTube heb je de ondertiteling functie. Wanneer je die aanzet dan ondertitelt YouTube automatisch dat wat in de video besproken wordt. Vaak klopt de ondertiteling niet precies en zitten er ietwat vreemde zinnen in de ondertiteling. Je kunt deze ondertiteling tegenwoordig volledig kloppend maken.
Google kan dus niet alleen de inhoud van de video verstaan, maar ook lezen. Goede ondertiteling helpt je dus om hoger in de zoekresultaten te komen omdat de ondertiteling wordt mee geteld.