Waar vind ik YouTube Analytics in YouTube?
In jouw YouTube account kun je de prestaties van je kanaal, video’s en geclaimde content bijhouden met de statistieken en rapporten dat YouTube Analytics vrijgeeft. Je kunt heel veel gegevens inzien:
- Een overzichtspagina met de belangrijkste videogegevens
- De realtime pagina waarin je de livegegevens kunt inzien
- De gemiddelde kijktijd en kijkersloyaliteit
- Je kunt de demografie van je abonnees bekijken
- De opbrengsten die je uit video’s hebt gehaald
- De afspeellocaties (mobiel, desktop, et cetera)
Waar vind ik YouTube Analytics?
YouTube Analytics is heel eenvoudig te vinden.
Stap 1 | YouTube
Ga naar de website van YouTube en log je in met jouw account. Dit kun je doen door rechtsboven op inloggen te drukken.
Je vult jouw e- mailadres in en drukt op Volgende. Tenslotte typ je jouw wachtwoord in en druk je wederom op Volgende.
Stap 2 | Jouw kanaal
Vervolgens druk je rechtsboven op het icoontje van jouw YouTube kanaal (te herkennen aan de profielfoto die jouw kanaal heeft).
Stap 3 | Creator Studio
Er rolt een klein scherm naar beneden met verschillende opties. Druk hierin op Creator Studio.
Stap 4 | YouTube Analytics
Tot slot moet je links in de pagina op Analytics drukken.
Bestemming bereikt
Je hebt je bestemming bereikt! Je zit nu in YouTube Analytics. Zoals je ziet heeft YouTube je automatisch naar de overzichtspagina geleid. In deze pagina zitten de globale en vaak relevante gegevens:
- Kijktijd
- Weergaven
- Gemiddelde weergaveduur
- Geschatte opbrengst
- Stemmen voor leuk en stemmen voor niet leuk
- Reacties
- Deelacties
- Video’s in afspeellijsten
- Abonnees
- Top 10 video’s
- Top geografische gebieden
- Geslacht
- Verkeersbronnen
- Afspeellocaties
Al deze gegevens zijn gebaseerd op de aangegeven periode. Je kunt deze eenvoudig rechtsboven in de pagina veranderen (zie onderstaande afbeelding).
Gegevens uitvergroot
De gegevens die je in de overzichtspagina voorbij zag komen zijn in andere pagina’s verder verwerkt. Deze pagina’s vind je links in het scherm.
Houd je kijkers in de gaten!
Het is belangrijk om YouTube Analytics, en daarmee ook je kijkers, goed in de gaten te houden. Op basis van deze gegevens kom je achter het kijkgedrag en kun je eventueel je strategie daar op aanpassen. Veel videoweergaven zijn belangrijk voor de vindbaarheid in YouTube, en dus ook Google. YouTube is namelijk van Google.