Page content

Hoe draagt mijn YouTube video bij aan SEO?

YouTube is s’ werelds tweede grootste zoekmachine. Met meer dan 30 miljoen bezoekers per dag is Google niet weg te denken uit het internet. YouTube is in 2005 gelanceerd waarin het al snel 8 miljoen kijkers per dag had. Begin 2006 evenaarde het de top 10 lijstjes van meest bezochte websites, wereldwijd.

In november 2006 werd YouTube overgenomen door Google.

Soorten video’s

Er zijn verschillende soorten video’s die je kunt maken voor je bedrijf om ze vervolgens op YouTube te plaatsen.

  • Je kunt je product of dienst meer bekendheid geven
  • Productreview
  • Call-to-action
  • Bedankvideo’s
  • Instructievideo’s
  • Introductievideo’s
  • Video-testimonials
  • Werken met video-nieuwsbrieven

YouTube en SEO

Veel mensen vergeten dat ook YouTube bijdraagt aan de vindbaarheid van uw bedrijf, mede omdat YouTube nu van Google is. Google vond video’s al interessant en dat is met het overnemen van YouTube alleen maar vergroot.

SEO werkt namelijk ook voor de video’s die je op je kanaal plaatst. Met een aantal kleine handelingen optimaliseer je de video waardoor Google deze gegevens overneemt.

Een nadeel van klikken in Google naar YouTube video’s is dat ze naar de website van YouTube gaan, en niet naar die van jouw bedrijf. Een oplossing is om een gerelateerde link, waar de video ook over gaat, van je website in de beschrijving van de video te zetten.

YouTube in je website

Het kan ook zijn dat je de bezoeker op jouw website een video wilt laten zien. Als ze op de video drukken en meerdere video’s willen kijken kan het voorkomen dat ze rechtstreeks worden door gelinkt naar de website van YouTube. Dat wil je niet.

Oplossing hiervoor is dat je YouTube op je website kunt integreren en er een soort ‘bioscoop pagina’ van maakt. Bezoekers kijken de video, maar blijven in tussen tijd ook op je website.

Trefwoorden

Net als bij een artikel zijn de trefwoorden in de video belangrijk voor SEO. Als het sterke trefwoorden zijn die je video beschrijven heb je kans dat er méér op de video wordt gedrukt dan wanneer het een beetje onduidelijk is waar de video over gaat. Daarnaast neemt Google de belangrijkste ‘keywords‘ over. Zaak is dus om de belangrijkste keywords zo ver mogelijk naar voren te plaatsen.

Waarom zijn trefwoorden belangrijk?

Het is belangrijk om ook in YouTube video’s trefwoorden te gebruiken waarop de bezoeker zoekt.

Als je niet weet hoe je een omelet moet maken dan kun je ervoor kiezen om dit op te zoeken in Google. Er zijn namelijk genoeg site’s die beschrijven hoe je die overheerlijke omelet moet maken. Simpel.

Als jij een video hebt gemaakt, waarin je tot op de detail in een stappenplan uitlegt hoe je een omelet moet maken, wil je dat die goed vindbaar is en dat er veel mensen naar kijken. Met de juiste trefwoorden in de video kun jij hoog op de eerste pagina van Google komen te staan staan.

Gegarandeerd winst! Korte, krachtige video’s kijken lekkerder en beter weg dan grote stukken tekst. Als deze persoon naar jouw video komt en je hem daarmee door linkt naar andere video’s, je Social Media kanalen of je website doe je goede zaken. Dat is namelijk het doel van SEO.

Voorbeeldje

Typ maar eens op Google in: ‘Hoe maak ik een omelet?’

Welke trefwoorden gebruik in mijn YouTube video?

Wanneer je op enter hebt gedrukt komen de zoekresultaten naar voren waarbij het opvalt dat het 2e resultaat een video is.

YouTube SEO

Deze video is goed geoptimaliseerd en staat hoog in Google. Mensen drukken erop en staan onbewust in contact met jouw bedrijf.

YouTube video’s optimaliseren

Google geeft video’s minder snel voorrang dan goed geschreven artikelen in de zoekmachine. Alleen bij een goed geoptimaliseerde video vindt Google het interessant deze hoog in de zoekmachine te plaatsen. Je hebt te maken met verschillende punten waarmee je je video moet optimaliseren.

  • Een goede video
  • Reacties, likes en delen
  • Keywords die je op verschillende plekken moet toepassen
  • Kanaalbeschrijving
  • Thumbnail
  • Ondertiteling

Ik heb deze punten voor je uitgelegd.

Een goede video

Een goede video willen we allemaal. Het ziet er namelijk professioneel uit en het geeft een goede uitstraling weer. Wanneer het er professioneel uit ziet is het prettig om naar de video te kijken. Daarmee verhoog je het percentage hoe lang er gemiddeld naar de video wordt gekeken.

YouTube analyseert je video tot op de detail. Als wordt opgemerkt dat één van je video’s tot slechts 20% wordt uitgekeken door de kijker, vindt Google dit niet interessant. Maar als je video gemiddeld tot 80% wordt uitgekeken is het een ander verhaal.

Hoe langer jij de kijker bij de video kunt houden, hoe hoger je in Google komt te staan. 

Waarover gaat mijn video?

Een belangrijke fout die vele bedrijven maken is dat ze een video laten zien van hun geweldig nieuw product. Een video die vaak ook nog eens 6 minuten duurt. Ik kan je 1 ding garanderen: zo’n video levert je niks op. En er zit alleen maar heel veel tijd in.

Onderzoek je eigen gedrag op YouTube. De meeste mensen zoeken naar video’s over dieren, auto’s, humor en gaming. Grote kans dat jouw bedrijf hier niks mee te maken heeft.

We vergeten echter 1 belangrijk onderdeel: tutorials.

Heb jij wel eens een bed gekocht bij de Ikea zonder handleiding? Of weet je niet hoe je, zoals eerder beschreven, de perfecte omelet moet maken? Hoe pas ik SEO toe op mijn website? Als je dit soort video’s maakt los je een probleem op waar de kijker bewust naar aan het zoeken is.

Een tergend lange video waarin je een nieuwe collectie verfkwasten laat zien is saai waardoor de kijker snel weg gaat van je video.

Reacties, likes en delen

Als mensen je video delen, op je video reageren en hem liken doen ze dit met een bepaalde reden: de video is de moeite waard. Ze hebben een goed gevoel aan je video over gehouden! Google en YouTube vinden het uiteraard interessant als er veel interactie is met de video! Het geeft weer dat de mensen de video leuk vinden, waarmee het hoog in de zoekmachine wordt geplaatst.

Keywords

Keywords zijn in de video essentieel voor de zoekmachines. Met Keyword Tool en Google Trends  kun je op onderzoek uit. Keywords moeten op meerdere plaatsen in de video goed naar voren komen.

  • Titel van je YouTube kanaal
  • Titel van de video’s
  • Beschrijving van de video’s
  • Video-tags
  • Titel van de afspeellijsten
  • Beschrijvingen van de afspeellijsten

De belangrijkste keywords moeten vooraan staan. Dit geeft vaak de zoekopdracht weer en worden sneller opgenomen door de zoekmachine.

Titel van je YouTube video

Het belangrijkste van alles! De titel van je video. Zowel de thumbnail, als het aantal weergaven en de titel doen de bezoeker beslissen of ze op jouw video drukken ja of nee. Het aantal weergaven heb je niet per direct in eigen hand. Die krijg je alleen als mensen de video kijken. Maar waarom gaan ze de video kijken? Omdat hen de thumbnail en de titel aanspreekt.

Een titel mag niet langer zijn dan 52 tekens. Ze kunnen wel langer, maar dan heb je kans dat ze niet volledig te zien zijn in de zoekresultaten. Met 52 karakters- of minder- is de titel volledig te zien op zowel je desktop, laptop, tablet en smartphone.

Handige tip! – Standaardbeschrijving

Je kunt in YouTube een standaardbeschrijving plaatsen. Daarmee hoef je bij het uploaden niet telkens opnieuw de beschrijving te schrijven en zien alle video’s er gelijkmatig en professioneel uit. Belangrijk is het om de standaardbeschrijving in de juiste woorden te schrijven.

  • De belangrijkste woorden, de keywords, moeten vooraan staan
  • Je kunt de kijker linken naar andere relevante video’s
  • Je kunt de kijker linker naar andere relevante afspeellijsten
  • Linken naar je website en sociale kanalen.

Kanaalbeschrijving

Dit wordt vaak een beetje vergeten, maar is niet geheel onbelangrijk! In de about- kanaalbeschrijving moet je Google en YouTube laten weten wat voor kanaal je hebt. Beschrijf je bedrijf of jezelf en de video onderwerpen die de kijkers kunnen verwachten. Ook hierin is het belangrijk de juiste keywords goed en duidelijk toe te passen.

Thumbnail

De thumbnail in je video is heel belangrijk. Dat is het eerste wat de bezoeker ziet vóór dat ze op je video klikken. Mensen willen iets op het oog zien wat hen aanspreekt. Het werkt, net als de titel van je video, als een soort reclameaffiche voor je kijker. Als de video echter niet voldoet aan wat de thumbnail weergeeft, haken de kijkers af. Dat verlaagt de kans op een hoge plaats in de zoekmachine.

Ondertiteling

In YouTube heb je de ondertiteling functie. Wanneer je die aanzet ondertitelt YouTube automatisch dat wat in de video besproken wordt. Vaak klopt de ondertiteling niet precies en zitten er ietwat vreemde zinnen in de ondertiteling. Je kunt deze ondertiteling tegenwoordig volledig kloppend maken. Google kan dus niet alleen de inhoud van de video verstaan, maar ook lezen. Goede ondertiteling helpt je dus om hoog in de zoek resultaten te staan omdat de ondertiteling wordt mee geteld.

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe draagt mijn YouTube video bij aan SEO?

    Plaats een reactie


    *