ZZP-er en marketing via de website

ZZP-er en marketing via de website

Voor ZZP-ers is het van groot belang om te investeren in een goede website die niet alleen gevonden wordt, maar waarmee je ook orders en omzet scoort. Maar wat is nu een goede, vindbare internetsite?

Onderschat het belang van een website niet

Bij de coaching van ZZP-ers zie ik voortdurend dat het belang van de website alom onderschat wordt. Jammer! Het biedt zoveel kansen. Je kunt acquireren van achter jouw bureau. Lekker warm en je hebt geen reiskosten!

De checklist voor jouw websitebouwer

De criteria voor een goede websitebouwer zijn eenvoudig. Heeft hij je al een keer gebeld met de vraag of er al opdrachten binnengekomen zijn via de website? Of op zijn minst: zijn er al mogelijke aanvragen via internet binnengekomen? Ga je in zee met een websitebouwer die deze vragen niet stelt? Jammer dat je er geld aan besteed hebt!

Vindbaarheid website ZZP-er

Hoe mooi jouw site er grafisch ook mag uitzien: liever een eenvoudige versie die voor jouw prospects vindbaar is dan een geweldige smoel die er niet toe doet. Investeer jouw geld op vindbaarheid.

Hoe komt het dat je niet vindbaar ben op internet?

Een ondernemer schreef op zijn site: ik houd me bezig met advies op het terrein van Personeel & Organisatie. Weet je wie deze site zal vinden? Iemand die zoekt op ’terrein’ (of op trein maar een typfout heeft gemaakt), iemand die zoekt op ‘Personeel’ (maar niemand zoekt daar op), iemand die zoekt op ‘Organisatie’ (maar niemand zoekt daar op), of iemand die zoekt op ‘advies’ (maar niemand zoekt daar op, want over wat voor advies praten we?).

Vermijd algemeenheden

Iemand schreef: ‘We zijn een full service bureau op het terrein van HRM-vraagstukken. Bij ons staat de klant centraal’. Zal ik je wat verklappen? Elk bedrijf schrijft dat de klant centraal staat. Wees helder in wat je neerzet op de site. Vermijd algemeenheden als ‘full service’, ‘we zijn mensgericht’ en ‘ik ben verbindend tussen mens en organisatie’. Beter is bijvoorbeeld: ‘ik verzorg de training ziekteverzuimgesprekken in het MKB’. 

ZZP-er en marketing via de website

Doelen stellen met jouw website

Wat is het doel van jouw website? Wat wil je ermee bereiken? Hoe scoor je omzet met je website? Hoe stel je gerichte doelen zoals: ‘ik wil het huidige bezoekersaantal voor volgend jaar verdubbelen’?

Waarom heb je een website?

Wanneer ik ondernemers vraag waarom ze een website hebben, krijgen we vaak als antwoord: ‘ik wil gevonden worden’, ‘het gaat om de naamsbekendheid’. Maar onze vraag is steevast: wil je niet gewoon orders scoren en omzet vergroten met je website? Je raadt het antwoord al: dat wil iedereen.

Hoe scoor je omzet met je website?

Om omzet met jouw website te scoren is het niet genoeg om een website te hebben. Om appels te oogsten van de appelboom is het planten van de appelboom ook niet genoeg. Een website heeft onderhoud nodig. En dat onderhoud kunt je zelf het beste doen. Of in ieder geval: je bent de eigenaar, je kent jouw bedrijf, dus je weet als geen ander wat wel of niet op jouw website geplaatst moet worden.

Tegenwerpingen

De tegenwerpingen zijn vaak:

  • Ja, maar ik ben geen tekstschrijver
  • Ja, maar ik heb geen verstand van SEO
  • Ja, maar ik heb niets met internet
  • Ja, maar ik ben niet zo’n automatiseerder

Stel gerichte doelen

We zullen e.e.a. concretiseren. Doelstellingen zouden kunnen zijn:

  • Met mijn website wil ik het huidige bezoekersaantal voor volgend jaar verdubbelen.
  • Ik wil concreet orders scoren met mijn huidige website.
  • Ik wil het bouncepercentage verlagen van 76% naar 66%

Hoe doe je dat?

Anders denken is een must. Je verplaatsen in een klant is ook een must. Anders ga je niet gevonden worden. Waarop zoekt jouw klant, denk je? Wat voor knelpunten en problemen ervaart de klant? Wat zou hij/zij intypen zodat hij/zij bij jouw website komt?

ZZP-er en marketing via de website

Omzet genereren via je website

Veel ondernemers (ook ZZP-ers) halen te weinig uit hun website. Ze zijn al tevreden met het feit dat ze een site hebben. Toch is het goed mogelijk om een substantieel deel van jouw omzet via internet te behalen.

Website klaar? Dan begint het pas!

Wanneer jouw website klaar is dan begint het échte werk. En maak je borst maar nat: het gaat je veel tijd kosten. Belangrijk is om eerst een goed plan te maken. Oftewel: stel doelen voor jouw website. Waarop wil je gevonden worden? Hoeveel bezoekers wil je? Wie zijn jouw ideale bezoekers? Voor wie bent je interessant?

Niet denken in producten, maar in problemen

Veel ondernemers denken in producten. En die bieden ze keurig aan op hun website. Dat is prima! Moet zelfs! Maar slechts een gedeelte van jouw klanten zoekt op de producten of diensten die je aanbiedt. De ervaring is dat er meer gezocht wordt op problemen die men ervaart. Voorbeeld: jouw huisarts zoekt op paracetamol (want jouw huisarts kent de oplossing) terwijl je als patiënt waarschijnlijk op hoofdpijnzoekt. Want daar hebt je last van.

Voorkant en achterkant van de website

De voorkant van de website is het front, wat je ziet wanneer je de website opent. Veel ondernemers maken zich daar bijzonder druk om. Maar de meeste bezoekers komen via de achterdeur binnen; via de problemen die men ervaart. Goed inleven in jouw klanten is dus van belang. Waar loopt men zoal tegenaan? Stel: je hebt een te natte tuin… Altijd is het vochtig. Je ergert je eraan. Waar ga je op zoeken? Zoek je op: ‘drainage aanleggen in de tuin’? Of zoekt je op: ‘ik heb een te natte tuin’? In beide gevallen moet je gevonden worden. Of zorgen dat je gevonden wordt.

Een continu proces

Een website onderhouden is een voortdurend proces. Dat stopt pas wanneer je de eenmanszaak of de BV opheft. En geen dag eerder! Zoals de salesmanvoortdurend bezig is om klanten te werven, zo ben je bezig om met jouw website klanten te werven.

‘Een website is vast erg duur’

Is een website duur? Dat kan, maar dat hoeft niet! Een website kost meer tijd dan geld. Want de investeringen die je financieel doet leveren vaak het minst op. De tijd die je eraan besteedt bepalen het effect. 

Websitefraude

Teveel ondernemers kom ik tegen die bakken geld betaald hebben voor hun website. Echter: zonder resultaat en zonder orders. Wanneer ze aankloppen bij hun websitebouwer wordt er wederom een leuk plan gemaakt (kost weer het nodige) en weer is het resultaat nihil. Wanneer je een website aanschaft, dan is er een aantal voorwaarden waaraan de website moet voldoen:

  • de website moet technisch goed zijn (bami-programmeurs werken bij de Chinees)
  • zaken als een meta description en paginatitel zijn een must (veel websites kunnen deze niet eens kwijt: dat is als een auto zonder handrem of gaspedaal)
  • ons advies is ook: vermijd de neefjes op zolder die wel even goedkoop een website in elkaar draaien
ZZP-er en marketing via de website

SEO tekstschrijver nodig? Jij bent de basis!

Ook al huur je meer dan twintig SEO-tekstschrijvers in: JIJbent de basis voor jouw webteksten. Zelfs al kun je geen letter schrijven. Waarom?

  • Jij bent ondernemer en je beheerst jouw vak: de SEO-tekstschrijver beheerst jouw vak niet
  • Jij kent jouw klanten
  • Jij kent de vraagstukken van jouw klanten (niet de tekstschrijver)

Kortom: hoe meer je aanlevert aan kennis over jouw vak, jouw klanten en klantvraagstukken, hoe groter de kans dat jouw website gaat scoren! Is een SEO-tekstschrijver dan overbodig? Nee, want de SEO-expert zet het zo voor je op de website dat de zoekmachines en potentiële klanten jouw teksten gaan vinden. 

Zorg voor unieke content en voorkom een penalty van Google!

Unieke content is van doorslaggevend belang. Even wat teksten bij de concurrent kopiëren en plakken heeft geen enkel nut. Bovendien haal je jezelf enorm onderuit als ondernemer. Je hebt toch hopelijk écht wat te bieden? Jij bent toch de vakspecialist? Dan hebt je het toch niet nodig om teksten van jouw concurrent te stelen? Bovendien hebt je kans op een penalty van Google waardoor jouw website minder scoort.

Incongruentie ondernemer en website

Te vaak zien wij incongruentie tussen de ondernemer en zijn/haar website. Er klopt iets niet. De toeters en de bellen, de chats en de flipperkasten doen afbreuk aan het imago van de ondernemer. Gevolg: de klant herkent de ondernemer niet op het moment dat contact wordt gezocht.

Tips website

Tot slot nog een paar tips:

  • een website opbouwen doet je niet in 2 weken: het duurt maanden voor jouw website gaat scoren
  • een goede structuur neerzetten voordat je met de website begint is doorslaggevend: eerst een ontwerp op papier voordat je het toetsenbord aanraakt

Nog één tip? Stop eens met de balpennen maken met jouw bedrijfsnaam erop, stop met de stapel folders die huis aan huis verspreid worden, stop eens met adverteren in de plaatselijke krant en investeer in een deugdelijke website met inhoud die ertoe doet!

Vergelijkbare berichten