Page content

Hoe maak je een doel aan in Google Analytics?

Hoe maak je een doel aan in Google Analytics?

Hoe maak je een doel aan in Google Analytics. In deze eenvoudige handleiding leg ik je uit hoe je een doel instelt. Ik blijf in dit artikel aan de oppervlakte. De stappen die ik uitleg zijn met name geschikt wanneer je bijvoorbeeld wilt weten:

  • hoeveel contactformulieren er in een maand, kwartaal, jaar worden ingevuld
  • hoeveel inschrijvingen voor ebooks of andere gratis producten je hebt

Stap 1: ga naar Google Analytics

In je Google Analytics scherm klik je links onderin op het kopje beheerder.

Hoe stel ik een doel in Analytics?

Stap 2: naar doelen

In het tweede scherm kies je voor het kopje doelen

Doelen Analytics

Stap 3: nieuw doel aanmaken

Nu kun je ervoor kiezen om een nieuw doel aan te maken. Klik op het kopje nieuw doel.

Meten conversie Analytics

Stap 4: aangepast doel

Nu kies je voor het aanmaken van een aangepast doel.

Aangepast doel aanmaken in Google Analytics

Stap 5: geef je doel een naam

Je geeft je doel een naam. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Ingevulde contactformulieren
  • Ebook
  • Videocursus

Dat hangt er maar net vanaf wat je wilt meten.

Vervolgens klik je het vakje bestemming aan. Vervolgens kies je voor doorgaan.

Bestemming doel Google Analytics

Stap 5: juiste URL koppelen

Onder doel details vul je nu de URL in waar het omgaat.

Slim is om een speciale bedankpagina te koppelen aan jouw contactformulier, offerteformulier of downloadpagina voor ebooks of cursussen.

Wat er gebeurt is dit:

  • iemand vult jouw contactformulier in
  • na het invullen komt de bezoeker automatisch op jouw bedankpagina
  • op het moment dat de bezoeker op deze bedankpagina komt registreert Analytics dat hier een bezoeker is geweest
  • en dus is er op dat moment een doel gehaald. Er wordt 1 inschrijving geregistreerd.

Stap 5a: URL bedankpagina achterhalen

Eerst is het zaak om de URL van je bedankpagina te achterhalen.

Onderstaand zie je een voorbeeldje van mijn website. Wanneer je het contactformulier op mijn site invult kom je op de URL die je hieronder ziet.

Kopieer deze URL (je hoeft alleen het deel achter .nl te kopieren, dus in dit geval /bedankt-contact

Wat zijn doelen in Analytics?

Stap 5b: vul je bestemming in

De URL die je net gekopieerd hebt plak je nu in het vakje onder doeldetails.

Hoe maak je een doel aan in Analytics?

Gerelateerde informatie

Contact

Heb je vragen over je website of wil je meer weten, laat gerust een reactie achter!

Doe je mee aan de Google Analytics Bootcamp

Leer binnen no-time de absolute basis van Google Analytics (voor beginners)

Dit ga je ontdekken:

✓ Hoe je Analytics installeert (mocht je dit nog niet gedaan hebben)
✓ Hoeveel bezoekers je nu echt op je site hebt (per week, maand of andere periode)
✓ Waar je bezoekers weg komen (via social media, google of andere kanalen)
✓ 
Een hele praktische uitleg van de basistermen uit het basisscherm
✓ Op welke pagina’s je veel of weinig bezoekers hebt
✓ Hoe je bezoekers op je site live volgt

Heel belangrijk .. ik help je interpreteren!

Dat wil zeggen dat ik je uitleg wat de gegevens betekenen. Want wat zeggen die gegevens nu precies, wat zijn veel of weinig bezoekers.

Inclusief invulsheet

Je krijgt er een gratis invulsheet bij waarmee je kunt oefenen met de gegevens.

>> Meer informatie over de Google Analytics Bootcamp

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe maak je een doel aan in Google Analytics?

    Plaats een reactie


    *