Page content

Wat betekent referral in Google Analytics?

Wat betekent referral in Google Analytics?

Wat betekent de term referral in Google Analytics? De term referral staat voor (door)verwijzing.

In Google Analytics wordt referral gemeten op het moment dat een bezoeker via een andere website op jouw website terecht is gekomen.

Waarom is de referral interessant?

In Google Analytics wordt gemeten waar jouw bezoekers vandaan komen.

Er zijn verschillende locaties waar jouw bezoekers vandaan kunnen komen. De meest voorkomende zijn via:

In Google Analytics kun je op het kopje referral drukken zodat je kunt zien in welke websites jouw website is doorverwezen.

Zie ook: Google Analytics, basishandleiding

Wat valt er onder referral?

Voorbeelden van pagina’s waarin wordt doorverwezen zijn:

  • Per nieuwsbrief
  • Via e- mailproviders
  • Lead vergelijkers. Stel dat je samenwerkt met een partij die leads voor jou binnenhaalt en een bezoeker komt via de site van deze partij op jouw site dan is er sprake van referral verkeer.
  • Andere zoekmachines dan Google, zoals Yahoo! of Duckduck go
  • Sites waarop jouw link staat. Dat betekent dat jouw link op een andere site staat en dat de bezoeker via die link op jouw site terecht komt.

Waar in Google Analytics vind ik deze gegevens?

In onderstaand stappenplan heb ik je kort uitgelegd waar in Google Analytics je de referral gegevens kunt vinden.

Stap 1 | Acquisitie

Ga binnen Google Analytics naar Acquisitie. Ga naar acquisitie

Stap 2 | Alle verkeer

Nadat je op Acquisitie hebt gedrukt rollen er pagina’s naar beneden. Druk vanaf daar op Alle verkeer.

Alle verkeer in Google Analytics

Stap 3 | Kanalen

Ook nu rollen er pagina’s naar beneden. Druk daar op Kanalen.

Kanalen Google Analytics

Stap 4 | Referrals

Je bent nu op de pagina waar je kunt zien waar je bezoekers vandaan komen.

Zodra je op Referral drukt kun je kijken op welke website’s jouw website is doorverwezen.

Referrals in Google Analytics

Stap 5 | Overzicht referrals

In deze overzichtspagina kun je zien in welke pagina’s jouw website is doorverwezen.

Doorverwijzing referrals in Google Analytics

Andere doorverwijzingen

Zoals eerder beschreven zijn er naast referral meerdere verwijspagina’s naar jouw website toe. Ook voor deze pagina’s heb ik een artikel voor je geschreven.

Nog méér tips

Ik heb een kennisbank vol artikelen over de basis van SEO voor je klaarstaan:

Doe je mee aan de Google Analytics Bootcamp

Leer binnen no-time de absolute basis van Google Analytics (voor beginners)

Dit ga je ontdekken:

✓ Hoe je Analytics installeert (mocht je dit nog niet gedaan hebben)
✓ Hoeveel bezoekers je nu echt op je site hebt (per week, maand of andere periode)
✓ Waar je bezoekers weg komen (via social media, google of andere kanalen)
✓ 
Een hele praktische uitleg van de basistermen uit het basisscherm
✓ Op welke pagina’s je veel of weinig bezoekers hebt
✓ Hoe je bezoekers op je site live volgt

Heel belangrijk .. ik help je interpreteren!

Dat wil zeggen dat ik je uitleg wat de gegevens betekenen. Want wat zeggen die gegevens nu precies, wat zijn veel of weinig bezoekers.

Inclusief invulsheet

Je krijgt er een gratis invulsheet bij waarmee je kunt oefenen met de gegevens.

>> Meer informatie over de Google Analytics Bootcamp

    Comment Section

    0 reacties op “Wat betekent referral in Google Analytics?

    Plaats een reactie


    *